Holdet 2023 En/i - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Andreas Bodilsen
Hold 2023 En/i (1i En, 2i En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hjælpemidler til skriftlige/mundtlige prøver
Titel 2 Growing Up
Titel 3 Introduction to English
Titel 4 American Dreams/American Nightmares (EKSAMEN)
Titel 5 Global English
Titel 6 SoMe
Titel 7 American Election 2024
Titel 8 Cracking Conspiracy (EKSAMEN)
Titel 9 Megalomania and Manipulation (EKSAMEN)
Titel 10 To Be or Not to Be British (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hjælpemidler til skriftlige/mundtlige prøver

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste
Ordbøger
• Ordbøger på Ordbogen -  https://www.ordbogen.com/da/
• Oxford Learner’s Dictionaries (engelsk-engelsk) - https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Grammatik
• Minlæring: https://minlaering.dk/login

OBS
• Du må bruge dokumenter, der ligger på i mapper på Lectio
• Du må IKKE bruge links til fx YouTube klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!

Skriftlighedsportalen
• Brug KUN linket direkte fra Lectios forside!

Bøger, noter etc.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Growing Up

Growing Up (grundforløb)
Forløbet beskæftiger sig med tekster og film, som belyser forskellige aspekter af det at være barn eller ung. Temaer, som bearbejdes, dækker bl.a. kønsroller, forældreforventninger, opmærksomhed, rodløshed, skam, identitetskrise, gruppepres osv.

Kernestof:
Marry Me – kortfilm : https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg

Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55

Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106

Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45

Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18

Taylor Swift: Never Grow Up – lyrics/song
The Perks of Being a Wallflower – film 2012

Cirka omfang: 25 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Introduction to English

Kort introduktion til engelskfagets forskellige discipliner som sprog, litteratur og film.

Kernetekster:
Macy, Chris: Like Two Ships Fra A New Entrance (2012)
Rogers, Bruce Holland: How Could a Mother. 2000
Rogers, Bruce Holland: Little Brother. 2000. http://strangehorizons.com/fiction/little-brother/
Rogers, Bruce Holland: Estranged. 2000. http://strangehorizons.com/fiction/estranged/

Supplerende stof:
"Frozen", Disney-film.

Cirka omfang: 15 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Dreams/American Nightmares (EKSAMEN)

Klassen arbejder i dette forløb med "The American Dream" samt skyggesiderne bag.

Vi ser på nogle af de amerikanske begivenheder og værdier, som har været med til at forme kulturelle idealer om The American Dream. Vi perspektiverer løbende de historiske nedslag til nuværende forhold i det amerikanske samfund og diskuterer positive og negative sider af The American Dream.

Fiktionstekster:
Hamilton, Bob. "A Father Tells His Son About the Statue of Liberty". 1971.
Hughes, Langston. "One Friday Morning". 1946.
Key, Francis Scott. "The Star-Spangled Banner". 1814.
Lazarus, Emma. "The New Colossus. 1883.

Non-fiktionstekster:
Ronald Reagan presidential campaign group. "Morning in America". 1984.
The Lincoln Project. "Mourning in America". 2020.
"The Statue of Liberty": https://www.youtube.com/watch?v=usHRc7G0gVo
Williams, Robert Ross. "Stamped from the Beginning". 2023.

I løbet af forløbet har eleverne udarbejdet præsentationer af sange omhandlende amerikansk identitet, livsførelse og kultur.

Forløbet har desuden indgået som tværfagligt SRP1-forløb i samarbejde med biologi. Her har fokus ligget på fedme og "food deserts" i USA. Nedenstående materiale er anvendt:

Prendergast, Megan. "The Shocking Truth About Food Deserts and American Obesity". 2015.
Soechtig, Stephanie. "Fed Up". 2014.

Cirka omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Global English

Forløbet handler om det engelske sprogs udbredelse i verden og dets rolle som Lingua Franca. Der opnås viden og forståelse for sproget som et dynamisk redskab i konstant udvikling, og hvilken betydning og indflydelse det har. Forløbet indeholder også sammenligning af især britisk og amerikansk variation af engelsk, men bl.a. indisk og caribisk variation anskues også.

Eleverne udarbejder i forløbet præsentationer af tidligere Commonwealth-lande med fokus på deres baggrundshistorie samt det engelske sprogs status.

Perspektiver fra forløbet linkes sammen med forløbet 'To Be or Not to Be British'.

Kernestof:

“Global English”, Finderup & Fog: Worlds of English, 2010
"Global English with David Crystal", YouTube, 2009: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=WZI1EjxxXKw

Supplerende stof:
“Dårligst to english in Skandinavien: So have man denonde-lyneme heard that with!”, Fyens Stiftidende, 2018, https://fyens.dk/artikel/d%C3%A5rligst-to-english-in-skandinavien-so-have-man-denonde-lyneme-heard-that-with-2018-11-1(8)

Cirka omfang: 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SoMe

Forløbet beskæftiger sig med positive og negative aspekter forbundet med anvendelse af sociale medier. Der fokuseres bl.a. på onlinekommunikation, catfishing, cyberbullying osv. Der drages også paralleller til Goffmans teori om 'front region and back region'.

Kernestof:
"Noah", Patrick Cederberg and Walter Woodman, 2013 (kortfilm)
"Cyber Manners - Parenting In a Digital Age", Bill Ratner, 2014 (artikel)
"Catfish", Henry Joost and Ariel Schulman, 2010 (dokumentar/film)
"Goffman - Front Region and Back Region", in: 'Open Wide' af Eva Pors et al. (2017)

Cirka omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 American Election 2024

Forløbet indtræffer grundet det amerikanske præsidentvalg i november 2024. Eleverne har i den forbindelse deltaget i valgnatsarrangement på skolen, overværet foredrag af David Beach fra Aarhus Universitet og været i biografen og set filmen "The Apprentice". Eleverne har desuden lavet præsentationer af forskellige relevante emner og kontroverser forbundet med de foregående valgkampagner.

Forløbet linkes til 1.g-forløbet 'American Dreams/American Nightmares', hvor der repeteres bl.a. amerikanske kerneværdier.

Kernestof:
Trump-tweet, 14. oktober 2024.
Forelæsning med David Beach, Aarhus Universitet, 27 oktober 2025.
"The Apprentice", film set i biografen.
"American Values", https://www.up.edu/iss/advising-services/american-values.html

Cirka omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Cracking Conspiracy (EKSAMEN)

Forløbet beskæftiger sig med konspirationsteorier og spredning fake news samt mis- og disinformation. Der er bl.a. fokus på at forstå motivationen bag fænomenerne samt at anskue de faldgruber, som kan følge med. Eleverne udarbejder præsentationer af selvvalgte konspirationsteorier, og vi undersøger sammen 'flat-earthers' og deres motivation for at dyrke konspiration. Eleverne lærer at anskue konspirationsteorier ved hjælp af FLICC-modellen.

Kernestof:
'Why We Are All Attracted to Conspiracy Theories', The Guardian, 2021. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=h9xtpqXzyfA (video)
'Why People Fall for Conspiracy Theories', Kaleigh Rogers, 2021 (artikel)
'The Misinformation Age', Karl Nova, 2019 (digt)
'Behind the Curve', 2018 (dokumentar)
'The FLICC Model', Klimafakten. de, 2022 (skematisk optegnelse)

Supplerende stof:
'The Social Dilemma', 2020 (dokumentar)
'Cat Park', mobilbaseret spil.
'FLICC The Techniques of Science Denial', John Cook, YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=gjtMDtA0N7Y (video)

Cirka omfang: 35 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Megalomania and Manipulation (EKSAMEN)

Forløbet beskæftiger sig med værklæsning af romanen 'Animal Farm' af George Orwell. Fokus ligger på magt, manipulation, ideologier, retorik, argumentation og gruppedynamikker. Perspektiver til den russiske revolution samt til nyere tid inkluderes.

Kernestof:
"Animal Farm", George Orwell, Systime-udgaven v/Trine Østergaard, 2021 (roman).
"Fictitious Fascism or Frightening Reality?", Calla Truschel Jacobs, 2025 (artikel).

Supplerende stof:
"Animal Farm", 1999 (film)
"Animal Farm trailer", 1954 (video)
"When Democracies Choose Authoritarianism", Amanda Taul, NPR, 2017 (podcast)

Cirka omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 To Be or Not to Be British (EKSAMEN)

Forløbet handler om det multikulturelle Storbritannien og de konflikter, der opstår, når forskellige kulturer mødes i lyset af nationens kolonihistorie og efterfølgende bølger af immigration. Forløbet begynder med et læreroplæg om det britiske imperiums betydning for det multikulturelle Storbritannien. Der lægges særligt vægt på immigration fra Sydasien og landene Indien, Pakistan og Bangladesh. Herefter går vi ind i nogle af konflikterne i det multikulturelle Storbritannien.

Forløbet linkes til forløbet 'Global English', idet eleverne har repeteret bl.a. det britiske imperium, Commonwealth og det engelske sprogs udbredelse og status som 'lingua franca'.

Kernestof:
‘Coming to Manchester: Stories of South Asian migration to Manchester’, Maya Sharma, 2020 (artikel)
'East is East', 1999 (film)
'Rivers of Blood Speech', Enoch Powell, 1968 (tale)
'Just Below the Surface', Kate Nivison, 1993 (novelle)
'White Comedy', Benjamin Zephaniah, 2023 (digt)

Supplerende stof:
"Green Street Hooligans", film, 2005 (kort intro til britisk kulturfænomen).
"Yes, I Love Keeping Up With The Kardashians. Don’t dare try to shame me”, Fay Schopen, 2017 (prøveeksamenstekst brugt i forbindelse med videoen 'Ved Det Grønne Bord - Engelsk STX B')

Cirka omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer