Holdet 2023 En/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Lone Aagaard Hasring
Hold 2023 En/t (1t En, 2t En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Twisted Minds
Titel 3 Choices and Consequences
Titel 4 American Dreams and Values EKSAMEN
Titel 5 Aboriginal Australians EKSAMEN
Titel 6 From Slavery to Black Lives Matter EKSAMEN
Titel 7 The British Class System EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Growing Up:

Marry Me – kortfilm : https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg

Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55

Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106

Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45

Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18

Taylor Swift: Never Grow Up – lyrics/song

Songs about growing up – grupper vælger og fremlægger

The Perks of Being a Wallflower – film 2012

Omfang: ca 22 sider.

Særlige fokuspunkter: introduktion til genrer, introduktion til faglige begreber.

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftligt arbejde.

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Twisted Minds

Forløbet drejer sig om menneskelig adfærd, der falder uden for det forventelige og normale. Temaer er ondskab, hævn, vold og psykisk afvigelse.

Indhold:
Fra antologien "Open Wide", Bækgaard, Knudsen, Pedersen og Pors, Lindhardt og Ringhof 2015:
Evttimova: Blood (short story) S. 68-74
Reasoner: Graveyard Shift (short story), 78-81
Gunman kills 12 in Colorado, Reviving Gun Debate (non-fiction) s. 99-102

Steven King: The Man Who Loved Flowers (short story), The Lift, Gyldendal 1993, s. 175-182
Penelope Lively: The Darkness Out There, i uddrag. (short story) fra Confrontations, Munksgaard 1995 (forkortet version). Skriftlig opgave.

Omfang: ca 25 sider.

Særlige fokuspunkter: genrekendskab, introduktion til tekstanalytiske begreber og metoder med særligt henblik på fiktion

Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser med henblik på ordforrådstilegnelse, faglige begreber og analysetermer, introduktion til skriftligt arbejde.

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blood 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Choices and Consequences

Forløbet omhandler hele kapitel i grundbogen Choices af Mette Hermann, forlaget Columbus 2023, anvendt som iBog: https://choices1g.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1&loopRedirect=1

Forløbets titel er "Choices and Consequences" og består af kortere tekster i forskellige genrer. Emnet er valg i forskellige sammenhænge, vigtigheden og betydningen af valg og de konsekvenser, et valg kan have.

Kernestof:
Chapter 1: Choices and Consequences:

Jojoba Mansell: Hard Choices (2012) (digt)
Phil Daoust: Choice, choice everywhere. How do I opt out? (2016) (artikel)
Rachael Seamands: Why I Left College, Twice (2017) (artikel)
Sonya C. Dodd: New Beginnings (2013) (novelle)
Jon Krakauer: Into the Wild (1996) (non-fiction novel)
Sean Penn: Into the Wild (2007) (film)

Særlige fokuspunkter: Fokus har været på kendetegn ved de forskellige genrer, grundlæggende begreber til fictionsanalyse og non-fiction analyse og i mindre grad filmanalyse.

Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, skrifligt arbejde, Mentimeter,

Omfang:

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Dreams and Values EKSAMEN

I dette forløb arbejdes med udvalgte aspekter, der har sat sit præg på USA's idealer og selvforståelse. Centrale begreber er the frontier, immigration, The American Dream og typiske amerikanske værdier.  De historiske aspekter perspektiveres til nuværende forhold til USA, hvor eleverne arbejder med hvorledes, disse idealer kan genfindes i det amerikanske samfund i dag.

Forløbet tager sin begyndelse med The Declaration of Independence samt digtet ”The New Colossus”, hvor der er fokus på udvalgte aspekter af amerikansk historie. Der arbejders også med teksten ”The Frontier Heritage” og de idealer, der kommer til udtryk i forbindelse med pionererne. Holdet arbejder også med typiske amerikanske værdier og begrebet den amerikanske drøm.

Der trækkes linjer til nutiden ved at holdet arbejder med to uddrag af Obamas taler: A More Perfect Union og The American Promise, novellen ”Close to the Water’s Edge” samt filmen ”American Beauty”,
hvor fokus er på, hvordan de grundlæggende idealer kan genfindes i det amerikanske samfund i dag.

Kernestof:

The Declaration of Independence (non-fiction) Uddrag: https://www.archives.gov/founding-docs/declaration-transcript

Emma Lazarus: The New Colossus (digt) Worlds of English, Finderup og Fog, Systime 2010, side 101

Edward N. Kearny: The Frontier Heritage (non-fiction) Worlds of English, Finderup og Fog, Systime 2010, side 103-106

National: Defining the American Dream | The New York Times, https://www.youtube.com/watch?v=C48aGtPIuZo&t=113s

The American dream: Is it still alive?
https://www.youtube.com/watch?v=SUoRs9htArY&t=73s

Barack Obama: A More Perfect Union + The American Promise (Taler) Worlds of English, Finderup og Fog, Systime 2010, side 107-110

Claire Keegan: Close to the Water's Edge (short story), fra Finderup og Fog, Worlds of English, Systime, side 144-150.

Film: American Beauty, Sam Medes (dir.) 1999.

Eksamensøvelse: Michael Lee Cohen, Adam (non-fiction), fra Contexts, Gyldendal side 136-139 i uddrag

Supplerende stof:

America From British colony to superpower (Worlds of English, iBog, Systime, Id p99)

Having Values (Being American. Identity, politics and contemporary society, iBog Systime, Id p 140)

Videoklip:
The Declaration of Independence For Kids | A Quick Crash Course on the Declaration
https://www.youtube.com/watch?v=TiduzZTWFOU

Westwards Expansion - The Settlers, kort uddrag af dokumentar (https://www.youtube.com/watch?v=6THogF_3MdY)


Analysemodeller til fiction, non-fiction og retorisk analyse fra Worlds of English, afsnittet Toolbox, Systime, i uddrag og tilpasset.

Omfang: ca 28 sider.

Særlige fokuspunkter i henhold til læreplanen:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelser, Skriftlig arbejde, mundtlig præsentation i grupper.

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Aboriginal Australians EKSAMEN

Forløbet beskæftiger sig med Australiens indfødte befolkning, deres møde med de hvide bosættere og den statslige tvangsfjernelse af børn, kaldet ”the Stolen Generations” samt aktuelle forhold.

Vi begynder med et tekstuddrag fra romanen My Place og derefter udvalgte historiske aspekter i forbindelsen med Australien og de oprindelige beboere. Derefter er fokus på ”the Stolen Generations”, hvor eleverne får baggrundsviden, arbejder med non-fiction analyse af artiklen "Snatched from home for a racist ideal" og analyserer filmen Rabbit Proof Fence med inddragelse af filmiske virkemidler. Herefter arbejder holdet med novellen "One of My Best Friends" og teksten "Freddy Andrews". Eleverne skriver desuden en skriftlig opgave, hvor de laver en non-fiction analyse af artiklen "Australia Must Finally Listen to Its Indigenous People".

Forløbet indeholder også English as a Lingua Franca, udvalgte aspekter af det engelske sprogs historie, samt fonetik og karrierelæring. Vi ser på forskelle mellem britisk, amerikansk og australsk engelsk.

Kernetekster:

Sally Morgan: My Place, The Grass was greener, Mogens Frølund, Systime 1999, s. 108-110 (uddrag af selvbiografi)

The Stolen Generations, uddrag af materiale fra http://www.australianstogether.org.au/stories/detail/the-stolen-generations

"Snatched from home for a racist ideal, Now a nation says sorry", The Guardian, 11 February 2008, (artikel) https://www.theguardian.com/world/2008/feb/11/australia

Rabbit Proof Fence, Phillip Noyce (dir.) 2002 (film)

Australia Must Finally Listen to Its Indigenous People by Thomas Mayo, The New York Times, October 9, 2023. (artikel)

Peter Goldsworthy: One of My Best Friends, 1994, fra Departures, side 78-82, Systime 1998. (novelle)

Freddy Andrews, Contexts, Engberg-Pedersen, Grønvold, Ohland-Andersen, Gyldendal, 2005, side107 (non-fiction)

Supplerende materiale:
From People to Nation, fra Life and Literature, Riber Christensen, Løndal, Vadman, Gyldendal 1991, uddrag fra side 314-325

Anne Mette Finderup og Agnete Fog: Worlds of English, Systime: side 19-21

The English Speaking World, Target

25 maps that explain the English language (udvalgte kort) https://www.vox.com/2015/3/3/8053521/25-maps-that-explain-english

Non-fiction analyse: Der arbejdes med udvalgte afsnit og analysemodeller fra Worlds of English, herunder også fra iBogen Worlds of English fra Systime.

Omfang: ca 39 sider.

Særlige fokuspunkter i henhold til læreplanen:

̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.

Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, øvelser med henblik på ordforrådstilegnelse, faglige begreber og analysetermer både til fiktion og non-fiction analyse, udvalgte aspekter indenfor filmanalyse, skriftligt arbejde.

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary arbejd selv 19-09-2024
Essay 1 22-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 From Slavery to Black Lives Matter EKSAMEN

Forløbet handler om de sorte amerikaneres historie og kamp fra slavetiden, over 1960ernes borgerrettighedsbevægelse til Black Lives Matter bevægelsen i dag.

Forløbet starter med slavetiden i USA. Vi ser dokumentaren "Black Narratives", der består af tidligere slavers autentiske beretninger fra 1930erne genfortalt af nutidige sorte amerikanske skuespillere.

Vi beskæftiger os derefter med perioden fra slaveriets ophævelse frem til og med1960erne. Eleverne får indblik i begrebet "lynching" ved at studere foto af og læse avisartikler om lynchings og høre og analysere sangen "Strange Fruit".

Holdet ser spillefilmen "Selma" og herefter analyseres Martin Luther Kings tale: "I Have a Dream". Til sidst læses uddrag af Malcolm X tale "The Ballot or the Bullet".

Vi slutter i nutiden med værklæsning af Nic Stones "Dear Martin". Her er fokus blandt andet på med begreberne ”systemic racism” og ”implicit bias”. Herefter arbejder eleverne med Black Lives Matter bevægelsen.

Undervejs gennem forløbet har elever læst 4 introduktioner til kapitlerne i antologien ”Black Voices” fra Gyldendal.

Indhold:
Bianca Erlich-Møller, Mathilde Thomsen: BLACK VOICES, Gyldendal; sider: 76-77, 81-82, 119-122, 126-127

Black Narratives (Dokumentar) (man kan tilgå dokumentaren på CFU)

Ralph Ginzburg: “100 Years of Lynchings”, Black Classic Press, 1996 (non-fiction) i uddrag

Lewis Allan: Strange Fruit (Billie Holiday) 1940 (digt) Black Voices

Ava DuVernay: "Selma" (film)

Martin Luther King: I Have a Dream (tale) Black Voices

Malcolm X: uddrag af "The Ballot or the Bullet" (tale) Black Voices

Nic Stone: Dear Martin, Simon & Schuster, 2017 (roman)

Black Lives Matter: From social media post to global movement, By Aleem Maqbool, BBC News, Published 9 July 2020 (non-fiction)

Supplerende stof:

4 introduktioner til kapitlerne i antologien ”Black Voices” fra Gyldendal. s. 8-14, 60-63, 96-98, 140-144.

Analysemodeller til fiction, non-fiction og retorisk analyse fra Worlds of English, afsnittet Toolbox, Systime, (både fysisk bog og iBogen) i uddrag og tilpasset.

Omfang: Forløbets omfang anslåes til ca 45 sider samt værket på 205 sider.

Særlige fokuspunkter i henhold til læreplanen:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Væsentligste arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde herunder er værket læst i  Reading Circles, skriftligt arbejde,

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay 2 08-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 The British Class System EKSAMEN

Forløbets tema er klasseforskelle i Storbritannien. Holdet arbejder først med de forskellige karakteristika ved de forskellige klasser og kommer her ind på typiske jobs, uddannelse og livsstil. I forbindelse med dette ses nærmere på udtale og ordforråd, samt forskelle mellem nord og syd.

Gennem analyse af noveller og spillefilm undersøger holdet betydningen af klasse i det britiske samfund samt mulige udfordringer, der kan opstå, når medlemmer af forskellige klasser mødes.

Vi kommer også ind på den historiske baggrund for klassesystemet og undersøger briternes forhold til klasse. Til sidst arbejdes med mulighed for social mobilitet, og vi ser nærmere på et bud på, hvordan fremtiden for det britiske klassesamfund kan udvikle sig.


Kernestof:

Hannah Davies: What Is The British Class System? Medium, 19.9.2021, https://roguepsych.medium.com/what-is-the-british-class-system-63ee7731b33f (non-fiction)

The Great British Class System Explained (documentary)   https://www.youtube.com/watch?v=SWx2MhyFYyY

Kate Fox: Watching the English – The Hidden Rules of English Behaviour, Language and Power, Columbus 2013, s. 124-129 (non-fiction)

Learn the Cockney accent with Jason Statham https://www.youtube.com/watch?v=1WvIwkL8oLc (videoclip)

Posh family react to northern nanny, BBC, (comedy sketch) https://www.youtube.com/watch?v=g-BVgPeZR-Y

Maeve Binchy: Highbury and Islington, from Victoria Line, Arrow Books, 2006. (fiction, short story)

Penelope Lively: The Happiest Days of Your Life, 1978, from A. Finderup og Fog: Worlds of English (I bog 2024) (fiction, short story)

Lone Scherfig: The Riot Club (drama film, 2014)

Poppy Noor: My social mobility journey feels more like an exhausting, endless quest, The Guardian, 16.11.2016, https://www.theguardian.com/commentisfree/2016/nov/16/social-mobility-working-class-graduate-britain (non-fiction)


Supplerende stof:
”Welfare and Class”, Being British, Gyldendal 2014, s. 46-48

Særligt fokus i henhold til læreplanen:

̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- udtale og ordforråd

Omfang: 45 sider

Arbejdsformer: gruppearbejde, individuelt arbejde, klasseundervisning, fremlæggelser, skriftlige øvelser, øve-mundtlig-eksamensopgave

Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Digitale undervisningsmaterialer og hjælpemidler: Ordbogen.com, ENGGRAM fra Min Læring og Oxford Learner's Dictionary er blevet anvendt i undervisningen.

https://www.ordbogen.com/da/

https://www.minlaering.dk/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer