Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 En/y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Engelsk B
Lærer(e)
Kristian Granild-Ueno, Morten Mølgaard Pedersen
Hold
2023 En/y (
1y En
,
2y En
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Grundforløb Growing Up
Titel 2
Introduction to fiction analysis
Titel 3
Testmoduler
Titel 4
American Culture and Values
Titel 5
Culture and Communication
Titel 6
Class and Race in Contemporary Britain
Titel 7
A Study of Evil
Titel 8
Fairy Tales and Gothic Fiction
Titel 9
Gangsta Rap
Titel 10
Postmodernism
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Grundforløb Growing Up
Growing Up:
Marry Me – kortfilm :
https://www.youtube.com/watch?v=XFdbZHMBxfg
Penelope Lively: Clara’s Day – novelle
Fra: The Entrance – ved Inger Mulbjerg m.fl. (Systime 1989) s. 50-55
Philip Larkin: This Be the Verse – digt
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 106
Charles Bukowski: Son of Satan – novelle
Fra: Texting – ved Kirsten Egebjerg m.fl. (Systime 2005) s. 39-45
Jill Norris: Champagne Flight – novelle
Fra: The Lift – ved Kai Alsing-Børgesen m.fl. (Gyldendal 1993) s. 14-18
Taylor Swift: Never Grow Up – lyrics/song
Songs about growing up – grupper vælger og fremlægger
The Perks of Being a Wallflower – film 2012
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Introduction to fiction analysis
Forløbet sætter fokus på værklæsning af Neil Gaiman's fantasy/horror-roman "Coraline" (2002). Gennem arbejdet med romanen træner eleverne grundlæggende litterær analyse og fortolkning og bliver samtidig introduceret til klassiske genretræk ved fantasy.
Kapitel VI danner grundlag for skriftligt arbejde med "summary" og "analytical essay"
KERNETEKSTER
Gaiman, Neil: "Coraline". Harper Collins, 2012.
Selick, Harry (Dir.): "Coraline". Pandemonium Films, 2009.
SEKUNDÆRTEKSTER
Campbell, Joseph: "The Hero's Journey" in "The Hero of a Thousand Faces" New World Library, 2008.
Finderup & Fog: "Introduction" in "Worlds of Fantasy". Systime, 2005.
Writer's Digest: Netflix's Myths & Monsters: Joseph Campbell & The Hero's Journey ("Heroes & Villains," S1E1): Youtube Website, 2019. (Besøgt: 19-01-2024) - https://youtu.be/DwnxYXOTy94?si=TjowLePk9YKiaAno
Indhold
Kernestof:
1y - klassespejl og makkerskaber 1.png
Face Life Face Reality: Reading Coraline
Face Life Face Reality - Something you ought to know
Face Life Face Reality II - Coraline Long Read Session
Face Life Face Reality: Setting and Suspense in Coraline
ChatGPT
Face Life Face Reality: Characterisations
Coraline Face Life Face Reality: Worlds of Fantasy
Face Life Face Reality - Coraline Characterizations
Face Life Face Reality: Coraline - Long Read Session II
Face Life Face Reality: Coraline and the Hero's Journey
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Face Life Face Reality: Close Reading Coraline
Face Life Face Reality: Coraline Long Read Session
Face Life Face Reality: Coraline Final Long Read Session
The First Written Assignment: Essay on Coraline
How to Write an Essay.
Film: Coraline
How to Write an Essay
ingen lektier
For de nysgerrige: lidt facts om KU KU lærerprofil.pdf
Læs den vedhæftede novelle Estranged.docx
Little Brother.docx
Lav rettelser til jeres skriftlige opgaver og aflever igen i Lectio inden modulet.
Læs de to korte digte af Wendy Cope: Two Cures for Love & Bloody MenWendy Cope. bloody men.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Testmoduler
Grammatiktest
Vi arbejder med følgende hjælpemidler i undervisningen. Disse hjælpemidler vil også kunne benyttes til eksamen.
Gyldendals røde ordbøger
http://ordbogen.com
Ordnet.dk
http://Ordnet.dk
Oxford Learner’s Dictionaries
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Grammatik
https://minlaering.dk/
Grammatik:
https://sites.google.com/view/engelskgrammatik/start
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
American Culture and Values
American Values
Forløbet tager udgangspunkt i det moderne amerikanske samfund, befolkningens sammensætning, og nogle af de ting der rører sig i det amerikanske samfund i dag. Der bliver arbejdet med fiktion og non-fiktion, og eleverne bliver trænet i at tage noter, diskutere, og analysere.
Emner:
The American Dream
Gun laws and values
Kernetekster:
Joseph Straub: American Dream. Essay
Tupac: Panther Power
Schwarzenegger, Arnold: Arnold Schwarzenegger.
NRA Homepage
Gun Laws and Lynchings. Materiale om Lynchinger samlet i kompendie.
Supplerende tekster:
Uddrag af Michael Moore: Bowling for Columbine
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: American Values. Læs den vedhæftede fil: Arnold Schwarznegger.pdf. Læg mærke til hvilke værdier Schwarzenegger lægger vægt på som amerikanske.
https://sites.google.com/view/engelskgrammatik/1-3-substantiver/3-bestemt-og-ubestemt-artikel?authuser=0
AMERICAN DREAM essay.docx
Læs den vedhæftede fil "American Dream" og slå gloser op.
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Læs den vedhæftede fil- Tupac: Panther Power. Lyt til sangen imens. Slå gloser op du ikke kender og undersøg samtidig hvem "The Black Panthers" er.
Tupac panther power.docx
Gun laws and lynchings in the US.docx
Læs den vedhæftede tekstsamling: Gun laws and lynchings in the US.docx. Tænk over hvad de forskellige tekster og billeder har med hinanden at gøre, og hvilket billede de tegner af amerikanske værdier.
Se den vedlagte video og udfyld det vedlagte skema. I bliver muligvis nødt til at se videoen flere gange for at få det hele med. Skemaet skal udfyldes og svarene indsættes under elevfeedback inden timens start.
Michael Moore A Brief History of the US comprehension.docx
A Brief History of the USA - Bowling for Columbine - Michael Moore - YouTube.flv
A Brief History of the USA - Bowling for Columbine - Michael Moore
Lav den vedhæftede eksamensopgave. https://app.minlaering.dk/lektier?vis=259454
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Culture and Communication
Forløbet arbejder med begrebet kultur og kulturel identitet. Vi arbejder med forskellige definitioner og forståelser for kulturbegrebet og bruger værktøjet indenfor interkulturel kommunikation til at fortolke tekster.
Kernetekster
Huntington and The Clash of Civilizations.
Hanif Kureishi: ”My son the Fanatic”
Titis Basino: “Her”
Hoftstede, Geert: Cultural Dimensions
Country Brand Index
Supplerende materiale:
Uddrag af 20th century Fox: Borat. 2006
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Culture and Communication.
Læs teksten: Huntington and the Clash of Civilizations
Afsnit
Læs §9 og lav øvelserne under elevfeedback
Read the first half of the text. From page 98 to and with page 103 line 205
Questions for My Son the Fanatic 1.docx
Læs resten af Hanif Kureishi: ”My son the Fanatic”. Slå gloser op.
my-son-the-fanatic-by-hanif-kureishi..pdf
Her (first half).doc
Læs den vedhæftede tekst. Det er første halvdel af novellen "Her". Prøv at tænke over hvordan historien slutter.
Her (second Half).doc
Læs resten af novellen "Her"
Læs den vedhæftede fil og se videoen. Country Brand Index
Projektarbejde.
Læs §10 og lav øvelserne og aflever dem i elevfeedback inden modulet starter.
image.png
Alle grupperne fra sidst skal have afleveret deres video ved at dele den på drev med ku@rosborg-gym.dk inden modulet starter.
https://app.minlaering.dk/lektier?vis=270122
Lystlæsning: husk en god bog 😊
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Class and Race in Contemporary Britain
Contemporary British Society and Literature
Forløbet vil tage udgangspunkt i en række nyere britiske noveller og anden litteratur. Fokus er analyse og fortolkning, og vi øver praktisk brug af analyseredskaber indenfor den nykritiske metode. Dermed opnåes træning til både den mundtlige og den skriftlige del af eksamen. Samtidig er forløbet ment som en indføring i britisk kultur og samfundsforhold.
Emner:
Det multikulturelle England
Det britiske klassesamfund
Kernetekster:
Daphne du Maurier: Rebecca
Binchy, M.:Highbury and Islington
Kureshi, H.: Girl
O'Reilly, Stephen: The Ball
Supplerende stof:
Facts om centrale emner i det britiske samfund gennemgået på tavlen
Keeping Up Appearances. sæson 1 episode 5
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: Class and Race in Contemporary Britian. Læs første halvdel af novellen Rebecca (hele den vedhæftede fil). Slå gloser op du ikke kender.
Afsnit
Læs resten af novellen Rebecca. Slå gloser op du ikke kender.REBECCA. Daphne du Maurier 1995.docx
Læs første halvdel af Pandit: She Shall Not Be Moved. Hele det vedhæftede dokument. Slå gloser op du ikke kender.
https://sites.google.com/view/engelskgrammatik/start
Læs resten af Pandits novelle: She Shall Not Be Moved.
Læs novellen The Ball. Slå gloser op du ikke kender.
The Ball
Klasse i Storbritannien.
Girl.pdf
Læs den første halvdel af novellen Highbury and Islington fra side 42 til og med side 46. Et vigtigt tema i denne novelle er klasse, så kig efter elementer der hører til dette tema i novellen
Higbury and Islington by Maeve Binchy. First half.pdf
Highbury and Islington. study questions first half.doc
Læs resten af Highbury and Islington, slå gloser op.
Higbury and Islington by Maeve Binchy. second half.pdf
Bindeord på engelsk.docx
Skrivedag. Vi starter arbejdet med den næste aflevering. Ingen lektier
Ingen læselektie. Men i skal aflevere følgende under opgaver i lectio (delaflevering til dags dato):
Ingen lektier. Vi laver sproglige øvelser, og skriver videre på jeres afleveringsopgave til næste uge.
https://sites.google.com/d/1USE6o9FieA7sdlVu42fnPvuFFwN5X5Fu/p/1I3Kx13MTXI02cKsh-DQyGDW4vdC0b9wI/edit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
A Study of Evil
A study of Evil
Emnet fokuserer på emnet ondskab. Vi arbejder med definitioner på ondskab og forskellige tilgange til fænomenet, heriblandt tværfaglige forklaringer med inddragelse af naturvidenskab og psykologi. Forløbet er centreret omkring analyse af et udvalg af både skønlitterære og faglitterære tekster samt videoklip.
Rolling Stones: Sympathy for the Devil.docx
Paul J. Zak: Why Some People Are Evil. Published on September 8, 2011 in The Moral Molecule.docx
Philip Zimbardo: The Lucifer Effect: Understanding How Good People Turn Evil
Web Article, Wales Online: Does evil exist. Breivik and Brady.docx
Jennifer Rosenberg: Jonestown
Newspaper article Amityville Suicide Cult.
Machine Head. Davidian.docx
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: A study of Evil.
Sympathy for the Devil.docx
Lav øvelserne under elevfeedback som lektie
Skrivemodul. Medbring analoge skriveredskaber
Lektie: Læs den vedhæftede tekst ”Why Some People Are Evil” og slå gloser op. Udfyld skemaet efter teksten efter anvisningen som lektie før modulet. Upload dine svar i elevfeedback før modulet starter.
Why Some People Are Evil. Published on September 8, 2011 by Paul J. Zak in The Moral Molecule.docx
I skal lave en eksamensopgave på Min Læring.
Læs den vedhæftede tekst og svar på spørgsmålene i slutningen af dokumentet.
The Lucifer Effect.docx
Læs den vedhæftede tekst. Slå gloser op. Does evil exist. Breivik and Brady.docx
Today's topic: Revenge and Conrad's short film
ingen lektier
image.png
Læs den vedhæftede tekst. Husk præsentationer gruppe 1 og 2
Rush Hour of the Gods.pdf
Læs Characteristics Associated with Cultic Groups. Sproget kan virke svært og teknisk, men brug en ordbog og test din evne til at læse akademisk engelsk. Lav en liste over gloser du kan medbringe til timen. Fremlæggelser af Jones “People’s Temple” og
Characteristics Associated with Cultic Groups.docx
Læs og lyt til Machine Head: Davidian. I finder muligvis musikken lidt rå. Slå gloser op fra teksten og lær dem. Gruppen om Davidian Branch fremlægger.
Machine Head. Davidian.docx
Lektier
Amityville Suicide Cult.docx
Opsamling og afslutning af forløbet: A Study og Evil.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Fairy Tales and Gothic Fiction
Fairy Tales and Gothic Fiction
Forløbet tager udgangspunkt i både ældre og mere moderne eventyr, og der skelnes mellem "folktales" og "literary tales". Der lægges vægt på tekstanalyse og perspektivering.
Kernetekster:
The Hyena Outwitted: • Source: Cecil Henry Bompas, Folklore of the Santal Parganas (London: David Nutt, 1909), no. 119, pp. 335-36.
The Soldier and the Vampire: • Source: W. R. S. Ralston, Russian Folk-Tales (London: Smith, Elder and Co., 1873), pp. 314-318. Ralston's source: Aleksandr Afanasyev, v., pp. 144-147. "From the Tambof Government."
The Falsely accused Wife: • Aarne-Thompson type 882.
The Selfish Giant. Oscar Wilde
Bram Stoker: Dracula (uddrag)
Vampires and Sex.
http://vampires.monstrous.com/sex_and_vampires.htm
2011/09/9
Film: Stoker’s Dracula (Uddrag)
Indhold
Kernestof:
The Hyena Outwitted folktale.docx
Afsnit
Nyt emne: Fairy Tales and Gothic Fiction. Læs det vedhæftede eventyr. Slå gloser op du ikke kender.
The Soldier and the Vampire.docx
Læs det vedhæftede eventyr. The Soldier and the vampire. Slå gloser op.
I får modulet til at arbejde videre med jeres skriftlige opgave til uge 2. Sørg for at komme så langt med opgaven, at kan stille eventuelle spørgsmål i modulet efter, så der ikke er uafklarede spørgsmål inden i går på ferie.
The Falsely Accused Wife.docx
Læs det vedhæftede eventyr: The Falsely Accused Wife. Slå gloser op.
Oscar Wilde. The Selfish Giant.docx
Læs den vedhæftede tekst: Oscar Wilde: The Selfish Giant. Slå gloser op du ikke kender. Se eventuelt videoen hvor du får historien læst op.
ch. 2 Dacula forkortet udgave.docx
Dracula Ch. 2. Forkortet version. Læs det vedhæftede kapitel af Dracula. Slå gloser op.
Skrivemodul. På baggrund af jeres aflevering, skal i skrive en håndskrevet bearbejdning. Medbring analoge skriveredskaber.
Dracula ch. 3.docx
Literary fairy tales. Gothic literature. Læs det vedhæftede kapitel: Bram Stoker: Dracula. Ch. 3. Der er vedhæftet en lydfil, for de der gerne vil lytte mens de læser, teksten starter ved minut 27:15. Husk at slå gloser op.
Dracula Chapter 3 By Bram Stoker.mp3
NB
Læs det vedhæftede kapitel: Bram Stoker: Dracula. Ch. 8. Der er vedhæftet en lydfil, for de der gerne vil lytte mens de læser. uddraget starter ved minut 2.22.
Dracula Chapter 8 By Bram Stoker.mp3
Dracula Chapter 8.docx
Dracula chapter 21.docx
Læs det vedhæftede kapitel: Bram Stoker: Dracula. Ch. 21
Dracula Chapter 21 By Bram Stoker.mp3
Vampires and Sex.docx
Læs den vedhæftede fil. Vampires and Sex. Slå alle gloser op du ikke kender. Øv dig på gloserne, så du kan huske dem.
Dracula
Ingen lektier. Opsamling og afslutning på forløbet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Gangsta Rap
Gangsta Rap
Forløbet giver eksempler på Gangsta rap genren og på de reaktioner som genren har medført. Diskussioner af subkultur og definitioner af mainstream/underground inddrages løbende i forløbet. Rap-teksterne vil blive set i en teoretisk kontekst, hvor vi vil benytte teorier om subkultururel kapital (Sarah Thornton) og ”Folk Devils and Moral Panic” (Stanley Cohen) som baggrund for at diskutere både teksterne og reaktionen fra samfundet.
Metoder:
Fiktionsanalyse:poetry
Nonfiktionsanalyse med specielt fokus på ”bias”
Læse raptekster og sammenligne dem et et
Kernestof:
Ice-t: I must Stand
Tupac: Changes
Polo G & Lil Tjay: POP OUT
Eminem: My Name Is
BBC News Online Printed Article: So Solid's G-man in Gun Trouble
BBC News Online Printed Article: So Solid Are Idiots for Glorifying Guns
Letter U.S. Congress, Canadian Parliament.
Supplerende stof
Musikvideoer
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: Gangsta Rap. I må gerne være iført baseballkasketter og bling. Ellers ingen lektier
Læs Ice-T: I Must Stand i kompendiet. Slå gloser op. Se den vedhæftede video, mens du følger med i teksten.
Læs den anden tekst i kompendiet, Tupac: Changes grundigt. Slå gloser op du ikke kender.
Course Texts1.docx
Læs teksten "POP OUT" i kompendiet
Læs de tre netavisartikler i kompendiet:
Læs: To: U.S. Congress, Canadian Parliament i kompendiet. Slå gloser op du ikke kender.
Læs Eminems “My Name Is” i kompendiet og slå gloser op.
Ingen lektier. Vi skal afslutte forløbet om Gangsta Rap.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Postmodernism
beskrivelse af forløbet:
Forløbet vil tage udgangspunkt i den postmoderne tankegang. Populære temaer som vold, sex og livets meningsløshed vil blive taget op og sat i forbindelse med de store postmoderne tænkeres ideer om virkelighed, hyperrealitet, og mediernes påvirkning på individet. For at prøve at opnå en dybere forståelse af de komplicerede filosofiske ideer vil der blive lagt vægt på at relatere tankerne til vores postindustrielle samfund og vores daglige liv.
Kernetekster
Steven Millhouser “The Knife Thrower”
C. Palahniuk Fight Club (kapitel 2 og 6)
Mark Ravenhill: Faust is Dead (Værklæsning)
Lady Gaga: Judas
Supplerende tekster
Fight Club (film uddrag. Instr. David Fincher)
Lady Gaga video
Indhold
Kernestof:
Nyt emne: postmodernisme. Lektie: Læs teksten og se videoen Lady Gaga: Judas. Slå ord op du ikke kender, og lav en liste over religiøse symboler du kan finde i teksten og videoen.
Lady Gaga - Judas - YouTube.mp4
Lady Gaga Judas.docx
Millhauser. The Knife Thrower.pdf
Læs Steven Millhouser “The Knife Thrower”. Slå gloser op.
Ravenhill Faust. Scenes 1-7.pdf
Læs den vedhæftede fil scene 1, 2, og 3. Scenerne er fra et skuespil af M. Ravenhill kaldet Faust (Faust is dead). Stykket omhandler filosoffen Alain der tager til USA i sin søgen efter adspredelse. Her møder han Peter.
Læs den vedhæftede fil scene 4, 5, 6, og 7. Scenerne er fra et skuespil af M. Ravenhill kaldet Faust (Faust is dead). Stykket omhandler filosoffen Alain der tager til USA i sin søgen efter adspredelse. Her møder han Peter.
Skrivemodul.
Opgaver på min læring
Faust. Scenes 8-10.pdf
Læs scenerne 8 og 9 i Ravenhills Faust (Faust is Dead)
Læs scene 10 i Ravenhills Faust (Faust is Dead)
Læs denne oversigt, og se om du kan forstå de forskellene på den morderne verden og den postmoderne verden.
Palaniuk: Fight Club ch. 2. Læs kapitel 2 i Palahniuks roman "Fight Club”. Der er meget at læse, men I kan læse det ekstensivt, dvs. at I ikke behøver at slå gloser op. I kan også vælge at lytte til lydfilen her (min. 7.09-23): https://www.youtube.co
Fight Club
Fight Club ch6.docx
Læs første halvdel af kapitel 6. Linje 1-95. Lyt eventuelt til lydfilenFight Club ch 6 audiobook.mp3
Læs resten af kapitel 6 i Fight Club
engelskeksamen B niveau.pptx
Eksamenstræning. Medbring noter og materiale fra undervisningen.
Eksamenstræning. Læs den vedhæftede tekst.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59631448181", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59631448181", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59631448181" }