Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jonas Rye Olesen
|
Hold
|
2023 Ma/e (1e Ma, 2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Matematik
Overordnede mål: Eleverne skal kunne
- Udføre simple beregninger.
- Lave lineær regression med TI-Nspire
- Have kendskab til variabelbegrebet, koordinatsystemet og funktionsbegrebet.
- Kende til lineære og stykkevist lineære funktioner.
- Kende til de fire repræsentationsformer for funktioner. (Elever har kun haft om lineære funktioner)
- Kunne opstille en lineær model og fortolke konstanterne.
- Kunne løse simple lineære ligninger analytisk og grafisk.
- Kunne føre et simpelt bevis indenfor lineære sammenhænge.
Eleverne har været igennem:
Variabelbegrebet og koordinatsystemet samt variabelsammenhænge. Herunder introduktion til data og hurtiggraf i Nspire samt lineær regression.
Forskriften for en lineær funktion og betydningen af konstanterne a og b.
Funktionsbegrebet og notationen f(x), f(4) og f(x)=4.
De fire repræsentationsformer: Sproglig, tabel, graf og forskrift.
Intervaller, intervalnotation og ulighedstegn.
Definitionsmængde og værdimængde.
Stykkevist definerede funktioner. Tegning af graf og beregning både i hånden og i Nspire.
Løsning af ligninger i hånden og med Nspire.
Aflæsning af skæring mellem linjer.
Skæring med koordinatsystemets akser som ligningsløsning.
Matematiske modeller, problemløsning med modeller. Herunder fremskrivning og vurdering af modellers gyldighed.
Residualer, residualplot og valg af model på baggrund af residualplot.
Overslagsregning.
Projekt hvor eleverne lavede video med bevis for topunktsformlen for hældningen for en ret linje.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vektorer 1
Definition af en vektor. Både i koordinatform og som pil.
Tegning af vektorer
Addition og subtraktion af vektorer. Algebraisk og som pile.
Gange vektor med tal.
Parallelogram udspændt af to vektorer
Længden af en vektor
At kunne tegne og regne med vektorer i Nspire
Finde vektor mellem to punkter (forbindelsesvektor)
Afstandsformlen (mellem to punkter)
Indskudsreglen
Stedvektor
Midtpunkt på linje med vektorer.
Enhedscirklen, enhedsvektor, at en anden vektor kan fås ved at skalere enhedsvektoren, definition af cosinus, sinus og tangens,
Idiotformlen
Skalaprodukt
Vinkel mellem vektorer med bevis.
Ortogonalitet.
Opstille og løse ligninger med skalarprodukt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kvadratsætninger
Kvadratsætningerne
-Forlæns
-Baglæns
-bevise dem
Aflevering og første prøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Andengradslignigner og polynomier
Andengradspolynomiet og koefficienternes betydning.
Andengradsligningen. Både x^2=c og ax^2+bx+c=0
Løsning af andengradsligninger med bevis.
Toppunkt for andengradspolynomium.
Betydning af koefficienterne.
Rødder og nulpunkter.
Symmetri om toppunkt.
Faktorisering af andengradspolynomium.
Nulreglen
Polynomier af højere grad - højeste og mindste antal rødder.
Parablens udseende.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Lineære funktioner, modeller og residualer
regression på forskellige måder i Nspire
Import af data til Nspire
Residualer og residualplot
Brug af Nspire til at finde residualer og residualplot.
I skal lære at der findes forskellige modeller til at beskrive datasæt, ikke kun lineære modeller.
vurdering af models anvendelighed fra residualplot.
Fremskrivning og kritik af modeller.
Polynomiel regression
Der blev brugt tid på skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
|
Titel
6
|
Tal og grundlæggende regneteknik
Talmængderne N, Z, Q, R.
Notation og symbolsprog i matematik
Mængder, parenteser og intervaller.
Ophæve positive og negative parenteser, gange ind i en parentes, sætte uden for en parentes, gange to parenteser
Potenser og rødder.
Betydning af kvadratrod og tredjerod
Brøkregneregler
Potensregneregler og rødder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Funktionsteori
Notationen f(x)
Definition af funktion, definitionsmængde og værdimængde.
Funktioner som maskiner
Stykkevist definerede funktioner
regne med funktioner
Voksende og aftagende funktioner
Monotone funktioner
Sammensat og omvendt funktion
Parallelforskydning af grafer
Repræsentationsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Procent og eksponentielle sammenhænge
Procentregning
Fremskrivning
Kapitalfremskrivningsformlen
indekstal
Eksponentielle sammenhænge
Vækst med fast procent
Betydning af konstanterne a og b for eksponentiel sammenhæng
Bestemme forskriften for en eksponentiel sammenhæng gennem to punkter - topunktsformlerne med bevis
Eksponentiel forskrift med e^kx i stedet for a
Eksponentiel notation
Definition af logaritmefunktioner
Definition af fordoblings og halveringskonstant
Formler til beregning af fordoblings- og halveringskonstant, med bevis for formlen for fordoblingskonstanten.
Eleverne arbejde store dele af tiden med at skrive en lærebog om eksponentielle funktioner og procentregning.
Der blev brugt tid på forberedelse af mundtlig årsprøve.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Logaritmer og overslagsregning
Overslagsregning
Absolut og relativ ændring
Tilnærmet og eksakt værdi
Logaritmeregneregler med beviser
Repetition af logaritmefunktioner.
Ligningsløsning med logaritmer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Potensfunktioner
Forskrift for potenssammenhænge.
Grafens udseende.
Betydning af b i en potensfunktion.
Bestemme a og b i en potenssammenhæng fra to punkter med bevis.
https://lru.praxis.dk/Lru/microsites/kernestof/mat_1-hf/s_181-1.html
Procentvækst i både x og y.
Potensregression.
Ligefrem og omvendt proportionalitet
Sammenligning af lineær, eksponentiel og potensfunktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Deskriptiv statistik
Ikke grupperede observationer
Observationssættets størrelse.
Typetal.
Variationsbredde.
Middelværdi.
Varians.
Standardafvigelse.
Frekvens og kumuleret frekvens.
Kvartilsæt.
Venstre- og højreskæv.
Trappediagram.
Boksplot.
Grupperede observationer.
Oservationssættets størrelse.
Typetal.
Middelværdi.
Frekvens og kumuleret frekvens.
Histogram.
Sumkurve.
Kvartilsæt og fraktiler.
Boksplot.
Outliers
Brug af Wordmats Excelark til deskriptiv statistik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
12
|
Kombinatorik og sandsynlighed
Sandsynlighedsfelt
Udfaldsrum
Sandsynlighedsfunktion.
Hændelse
Symmetrisk sandsynlighedsfeldt
Kombinatorik
Additions- og mulitiplikationsprincippet.
Fakultet
Kombinationer og permutationer med tilhørende formler.
Pascals trekant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
Definition af radianer
Definition af sin, cos og tangens
Grafernes udseende
Løsning af trigonometriske ligninger i Nspire
Den harmoniske svingning
Amplitude
Vinkelfrekvens
Faseforskydning
ligevægtsværdi
Tegning og genkendelse af grafer
Der er undervist efter noten "Funktioner_og_ligninger" af Thomas Heide-Jørgensen. Siderne 61-67 er brugt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
14
|
Differentialregning 1
Tangenter og væksthastighed
Kontinuitet og differentiabilitet
Notation
Differentiation af standardfunktioner.
Regneregler for differentiation
Differentiation af produkt af funktioner
Differentiation af sammensatte funktioner med lineær indre
Ekstrema, voksende og aftagende funktioner, monotoni
Vandrette tangenter
Monotoniforhold
Tangentlinjer og tangentligning
Optimering
Sammenhæng mellem f og f'
Beviserne kommer i et senere forløb
Der er brugt to moduler på klimadag.
Der er brugt 1 modul på protest.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
15
|
Vektorer 2
Projektionsformlen
Tværvektor
Determinant
Parallelle vektorer
Determinant og vinkel mellem vektorer
Determinant og areal af parallelogram.
Determinant og Areal
Bevis for projektionsformlen.
Der er brugt tid på en videoaflevering.
Der er brugt tid på besøg af en 8. klasse. holdet 2e Ma skulle vise folkeskole elever noget matematik.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
16
|
Analytisk Geometri
Materiale: Thomas Heide-Jørgensens note "analytisk_geometri_og_vektorer" side 58-67+71-77
Retningsvektor for linjer.
Linjens parameterfremstilling med bevis
Linjer skrevet på flere måder: y=ax+b, ax+by+c=0, x=c
Løse to ligninger med to ubekendte
Afstand mellem to punkter - i aflevering
Midtpunkt for linjestykke - i aflevering
Normalvektor til linje
Linjens ligning fra punkt og normalvektor med bevis
linjens ligning fra punkt og hældning
Afstand mellem punkt og linje (Dist-formlen) med bevis
Skæring mellem linjer
Vinkler mellem linjer
Vinkel mellem x-akse og linje
Sammenhæng mellem vinkel og hældning for linje.
Cirklens ligning med bevis
Skæring mellem linje og cirkel
Ligning for tangent til cirkel
Afgøre om en linje er tangent til en cirkel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
17
|
Binomialfordeling
Sandsynlighedsregning og kombinatorik genopfriskes.
Stokastisk variabel
Middelværdi og spredning for stokastisk variabel
Binomialfordelt stokastisk variabel
Binomialeksperiment
Binomialfordeling
X~B(n,p)
Middelværdi, varians og spredning
Normale og exceptionelle udfald
Ræsonnement for binomialfordeling med 3 kast med firesidet terning og 2er er succes
To-sidet binomialtest
En-sidet binomialtest
Kritisk mængde
Teststørrelse
P-værdi
Wordmats Excelark til binomialtest
Forksel på binomialtest og konfidensintervaller
Stikprøver
Approksimation til normalfordeling (meget kort)
simulering af kast med mønt.
Bogen Kernestof mat 2 HF. Siderne: 66-75, 82-87, 140-143
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
18
|
Differentialregning 2 - teori
Bevise sætning om tangentligning.
Bevise toppunktsformel for andengradspolynomier.
Grænseværdi, kontinuitet og differentiabilitet.
sekant
Tangent
Differentialkvotient
Differenskvotient
Tretrinsreglen
Bevise differentialkvotienterne for f(x)=x^2 og f(x)=ax+b.
Brugte 3 moduler på et projekt om optimering af beholdere og 3D print. Eleverne løste optimeringsopgaver og skulle så 3D tegne og 3D printe deres løsninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
19
|
Lån og opsparing
Annuitet
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59632152193",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59632152193",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59632152193"
}