Holdet 2023 DA/1p DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anja Sønderby Axelsen
Hold 2023 DA/1p DA (1p DA, 2p DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til litterær analyse
Titel 2 Barndom og opvækst
Titel 3 Reklamer og kampagner
Titel 4 Klimadebatten
Titel 5 True crime
Titel 6 Det moderne gennembrud
Titel 7 Historieopgaven
Titel 8 Den debatterende artikel
Titel 9 Nyhedsformidling
Titel 10 Udenfor
Titel 11 Kanonforfatterne
Titel 12 Syndefaldsmotivet
Titel 13 Skrivekursus
Titel 14 Diskurser om sundhed
Titel 15 Fagpakkeværk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til litterær analyse

Som optakt til litterær analyse er eleverne blevet præsenteret for epik, lyrik og drama.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndom og opvækst

Dette forløb har et litterært fokus.

Forløbet har til formål at introducere eleverne til litterær analyse, hvor vi arbejder med:
- komposition
- fortæller
- fremstillingsform
- tema og perspektivering

Værklæsning: "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen.

I forbindelse med værklæsningen har vi arbejdet med autofiktion samt begreberne dobbeltkontrakten og "at tage af hovedstolen".

Arbejdsformerne har varieret mellem gruppearbejde, klasseundervisning og skriftlighed.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dødevaskeren 20-09-2023
Forbandede yngel 20-09-2023
Analyse af Ane-Mette af Pontoppidan 12-10-2023
Klimadag 27-10-2023
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Reklamer og kampagner

Fokus: sprog (kommunikation)

Dette er PP1 forløbet.

Reklame for Levi's: Askepot (intertekstualitet)

Vi har arbejdet med reklamer og kampagner:
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovspyramide
- Gallups kompasmodel
- Filmiske virkemidler
- Dramaturgi: berettermodellen, bølgemodellen, plot pointmodellen
- Billedanalyse

Eleverne har i grupper udarbejdet en kampagnefilm i relation til deres fagpakke.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klimadebatten

Dette forløb har haft et sprogligt fokus.

Vi har arbejdet med retorik:
- talegenrer
- Ciceros pentagram
- Sproglige dyder
- Appelformer
-Talens disposition

Vi har arbejdet med argumentation:
- Toulmins argumantationsmodel
- Argumenttyper

Vi har også arbejdet med diskursanalyse:
- nodelapunkt
- Ækvivalenskæde og differenskæde
- Flydende betegnere
- Hegemoni og antagonismer

Eleverne har selv skrevet en klimatale.

Klassen har deltaget i Rosborgs klimadag, hvor vi har arbejdet med innovative løsninger på klimaproblematikker.

Undervisningsformerne har været varierede med læreroplæg og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 True crime

Fokus: medier

Vi har fokuseret på podcasten som genre, men har også arbejdet med en dokumentar, artikler og fiktionalisering af virkelighedens forbrydelser.

Vi har diskuteret om medierne gør virkelighedens forbrydelser til underholdning i true crime.

Værklæsning: Mørkeland

Vi har arbejdet med følgende begreber i forbindelse med podcast analyse (vi har her brugt hjemmesiden Ind i dansk):
- Kommunikationsmodellen
- genre: Emnestyret-podcasts, Samtale-podcasts, Dokumentar podcasts, Politiske podcasts, Narrative podcasts
- koncept: Samtalen, True Crime, True Stor, Undersøgelsen
- komposition, herunder jinglen og skillere
- værtens rolle
- medvirkende
- miljø
- virkemidler: lydeffekter, reallyd, underlæsningsmusik, sproglig stil, retorik, stemmeføring, fortællekneb
- Budskab
- titel
- Målgruppe
- Vurdering
- perspektivering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det moderne gennembrud

Fokus: litteratur

Værklæsning: Et dukkehjem af Henrik Ibsen 1879
Link: https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_Du%7CDuht.xhtml

Eleverne lavede en podcast om Ibsens Nora og Noora fra tv-serien SKAM med fokus på, hvordan de to kvinder starter en debat.

SKAM: sæson 2, episode 8 og 9.

Vi har arbejdet med:
- det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode
- Socialrealisme
- den impressionistiske- og naturalistiske skrivestil
- Darwinisme
- Nietzsche
- determinisme
- ironiske fortællerkommentarer
- De 3 K'er: køn, kirke og klasse
- fremstillingsformer
- Stille eksistenser
- billedanalyse

Undervisningsformerne har varieret mellem individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning. Hertil kommer skriftligt arbejde i form af den analyserende artikel om "Den sidste balkjole".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Den debatterende artikel

Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Nyhedsformidling

Fokus: medier

Vi har i dette forløb fokuseret på avisjournalistisk, men vi har også gennemgået nyhedsformidling på tv.

Vi har arbejdet med:
- de forskellige typer af aviser
- stofområder
- samfunds områder
- Habermas' offentlighedsmodel
- Nyhedskriterierne
- Den ydre komposition
- Billedlayout
- Kilder
- vinkling
- Avisens genrer: nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, servicejournalistik
- Den indre komposition: nyhedstrekanten, Hey-You-See-So-modellen, jon Franklins story-model og den tredje fortællemåde
- Journalistisk sprog
- Fake news



Undervisningsformerne har varieret mellem gruppearbejde, individuelt arbejde og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Udenfor

Fokus: medier

Værklæsning: Yahya Hassan: Yahya Hassan 2.
Som forarbejde har vi undersøgt Yahya Hassans liv og forfatterskab.
Eleverne har i mindre grupper udarbejdet en analyse og fortolkning af et tildelt digt samt perspektiveret til et selvvalgt digt fra digtsamlingen.

Vi har i forbindelse med digtsamlingen arbejdet med autofiktion. herunder begreberne dobbeltkontrakten og hovedstolen.

Ellers har vi arbejdet med dokumentaren som genre, herunder fakta- og fiktionskoder, autencitetsmarkører samt filmiske virkemidler.

Værk: Tykke Ida. DR.

Gruppearbejde med præsentation af analyse på klassen. Der er blevet arbejdet med de første 7-12 minutter af dokumentaren. Alle programmer er fra DR.
- Prinsesser fra blokken: Nicoline, Evia og Niklas
- Kvindefængslet: Oliver, Naya og Tilde
- Hjemløs på Instagram: Smilla, Hannah og Anna
- Vrede piger: Sadaf, Mina, Ali og Danijal
- Fri os fra kontanthjælp: Sofus, Johanne, Martha og Ditte-Marie
- Styret af stemmer: Ayse, Ane og Hazim
- Mændenes paradis: Lukas, Malthe og Zika
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Yahya Hassan 23-10-2024
Dokumentarfilms analyse 22-11-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Kanonforfatterne

Fokus: sprog

I dette forløb har vi arbejdet med kanonforfatterne samt folkevisen som genre, men med et sprogligt fokus.

Eleverne har læst at lave en sproglig- stilistisk analyse af en skønlitterær tekst:
- denotation og konnotation
- semnatiske felter
- konkrete og abstrakte ord
- ords værdiladning
- metaforer, der opdeles i kilde- og målområde
- symboler
- sproglige figurer: gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer
- Ordklasser
- Rim

Vi har også arbejdet med romantikken som litteraturhistorisk periode:
- idealisme
- universalromantik
- panteisme
- nationalromantik
- romantiske

Vi har også arbejdet med folkevisen som genre:
- eksposition, transformation, konsekvens
- stevstamme
- knittelvers
- formelsprog
- syrebadsteknik
- ekspansionsteknikker: epanastrofe, isocolon

Undervisningsformerne har varieret mellem gruppearbejde og klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Syndefaldsmotivet

Fokus: litteratur

Vi har i dette forløb arbejdet primært med analyse og fortolkning af skønlitterære tekster, der alle har allusioner til syndefaldsmyten, men også andre typer af tekst som f.eks reklamer og film.

Vi har også arbejdet med realismen og modernismen.

Undervisningsformerne har varieret mellem individuelt arbejde og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 14 Diskurser om sundhed

Dette forløb har haft et sprogligt fokus.

Vi har arbejdet med diskurser om sundhed i forskellige tekster: reklamer, SoMe, koge- og livsstilsbøger, læserbreve, skrivelse fra sundhedsmyndighederne, hjemmeside, novelle og digt.

Eleverne har produceret SoMe-videoer med sundhedsdiskurser.

Begreber:
nodalpunkt
ækvivalenskæde - differenskæde
denotation - konnotation
Flydende betegnere
Antagonismepar
Hegemoniske og antagonistiske diskurser
Faircloughs tredimensionelle model til analyse af samspillet mellem tekst, diskurs og samfund
Face - facework/facetrussel
Front/backstage - middleregion
Performance
Branding
Ekkokammer

Der er benyttet varierede undervisningsformer fra individuelt arbejde og gruppe arbejde til klasseundervisning og eksamenstræning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Fagpakkeværk

Værklæsning: fagpakker

Pæd
Ali
Rom(Netflix)
Niclas Bendixen
22. feb 2024

Tilde:
DR: Landet i den forkerte familie

Startup:

Danijal:
Titel: Danske iværksættereventyr
udgivelsesdato: 2015
forfatter: Annemette Markvad
medie: DR TV

Evia:
DR: Så længe vi er stive

Sundhed
Sadaf:
Titel: Undskyld vi fik børn
Forfatter/instruktør: Søren Bjerregaard Bruun (Redaktionschef)
Årstal: 2018
Medie: DR2

Hazim:
Podcast: Lang levetid af Emil Thorup

Niklas:
DR: Sygt skarp (2024)

Zika:
Titel:Sygt skarp
Udgivelsesdato:Den. 14 Juni 2024
Forfatter:Leif Davidsen
Medie:DR.DK

Ditte-Marie:
Titel: "børnene på psyk"
Tilrettelæggelse og optagelse: Anne Pilegaard Petersen og Julie Bang.
Redaktør: Rune Sparre Geertsen.
Produceret for DR af Filt Cph.
Medie: podcast
Årstal: 2021
https://www.dr.dk/lyd/p1/boernene-paa-psyk-3276346919000


Martha:
Titel: Sig det højt (podcast)
Vært: Lissa Paustian
Udgivelsesår: 2024

Force
Hannah:
Titel: ”Du fucker med de forkerte”
Forfatter/instruktør: Anna Askov (redaktør)
Årstal: 2022

Malte:
Navn: "den sorte svane"
medie: tv2
Instruktør: Mads Brügger

Smilla:
Den sorte svane. TV2. 2024
Ane:
Inde fra med Anders Agger – Sikringen. DR 2025.04.

Ayse:
Titel: Shorta
Instruktører: Anders Ølholm, Frederik Louis Hviid
Årstal: 2020
Medie: Netflix

Oliver:
Dokumentar: Når forbrydelse ryster os. DR.

Johanne:
Titel: Den Sorte Svane ep. 4
Instruktør: Mads Brügger
Årstal: 2024
Medie: Tv2 Play

Sofus:
Titel: Den Sorte Svane
Instruktør: Mads Brügger
Årstal: 2024
Medie: TV2 Play - Dokumentar

Anna:
Dokumentar: Exit – bandeliv. 2025

Mina:
Titel: Underverden
Instruktør: Fenar Ahmad
Årstal: 2017
Medie: Viaplay

Naya:
Titel: MIn krig (alle afsnit - 4 stk, alle er cirka 29 min)
Forfatter/instruktør/redaktør: Casper Nielsen, Stine vedsted & Casper Clemmensen
Årstal: 2014

Lukas:
Dokumentar: Armadillo, fra 2010, afsender DR, Instruktør: Janus Metz Pedersen

Nicoline:
Podcast: Danske drabssager. Mordet i cykelskuret.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer