Holdet 2023 DA/1q DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Emma Nørgaard Petersen, Kristian Monrad, Susanne Grunnet
Hold 2023 DA/1q DA (1q DA, 2q DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til tekstlæsning og genrer
Titel 2 PP1: Reklamer og kampagner
Titel 3 Portræt af en klassekammerat
Titel 4 Nyheder og dokumentar (VÆRK 1)
Titel 5 Retorik og argumentation
Titel 6 Tematisk forløb: Kropumulig (VÆRK 2)
Titel 7 Middelalder og folkeviser
Titel 8 True crime + podcast
Titel 9 Skriftlighedsforløb 1
Titel 10 Argumentation velfærdsstaten
Titel 11 Tendenser i ny litteratur (værk 3 og 4)
Titel 12 Køn og ligestilling
Titel 13 Romantikken
Titel 14 Det moderne gennembrud værk 5
Titel 15 Det folkelige gennembrud
Titel 16 Skriftlighedsforløb 2
Titel 17 Den sproglige værktøjskasse
Titel 18 Blokland
Titel 19 Fagpakkeværk (værk 6)
Titel 20 Klar til eksamen i dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til tekstlæsning og genrer

Introduktion til tekstlæsning og skønlitterære genrer (epik, lyrik, drama) samt analyse og fortolkning af disse.

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Fakta og fiktion, epik, lyrik, drama, novelle, lyrik, digte,, motiv, konflikter, ydre og indre konflikt, tid og miljø, det fysiske og det sociale miljø, personkarakteristik, indirekte og direkte karakteristisk, komposition, in medias res, fortællertyper, (jeg-fortæller, personalfortæller, alvidende fortæller, observerende fortæller), synsvinkel, tema.

Tekster:
Håndbog til Dansk, 4. udgave, kap 3, s. 38-51 + 54-60 + 67 + 71-76 + 79 + 80-81 + 84-86

Hele klassen har arbejdet med:
Vintermedister – Thomas Korsgaard
Digte af Simon Grotrian
Angst – Tove Ditlevsen

Forskellige grupper af elever har læst forskellige af følgende tekster med henblik på at analysere og genredefinere dem:
Erasmus Montanus (3. akt) – Ludvig Holberg
Det blomstrende slagsmål – Tom Kristensen
Hvad tror du jeg tror – Vita Andersen
Fasaner – Helle Helle
Pointen – Anders Bodelsen
Hyrdinden og skorstensfejeren – H.C. Andersen
Hans og Grethe

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 PP1: Reklamer og kampagner

Forløbet har været en del af PP1-forløbet i 1.HF, hvor eleverne har reflekteret over valg af fagpakke på HF.

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Reklame, kampagne, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, Gallups kompasmodel, dramaturgi (div. modeller), div. filmiske virkemidler, fremstillingskoncepter.

Tekster:
Teori: "Håndbog til dansk", 4. udgave, s. 263-271, 325-332, 332-337,

Eleverne har selv produceret en kampagnefilm og præsenteret metodiske overvejelser i en fremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Portræt af en klassekammerat

Eleverne har interviewet hinanden i par og skrevet et portræt ud fra interviewet.

Skriftligt arbejde har bestået af både aflevering af portræt samt genaflevering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Nyheder og dokumentar (VÆRK 1)

I forløbet har der været fokus på fakta, herunder avisjournalistik og dokumentarfilm. Eleverne har bl.a. selv produceret nyhedsartikler og i den forbindelse arbejdet tydeligt med vinkling.

Eleverne er bekendt med følgende begreber ol.: Avistyper, stofområde, de fem nyhedskriterier, ydre komposition (layout), indre komposition (nyhedstrekanten), kilder, vinkling, avisens genrer, nyheder, dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder

Tekster:
Håndbog til dansk, 4. udgave, kap 5, s. 198- 208 + 217-218 + 228-235
Diverse dagsaktuelle nyheder fra perioden.

Værk: Kandis for livet (dokumentar)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Retorik og argumentation

Introduktion til retorik og argumentation samt skriftlighedsforløb om debatterende artikel.

Emne: Den gode tone

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Det retoriske pentagram,
talegenrer (informativ, politisk lejlighedstale), talens disposition, appelformer (logos, etos, patos), Toulmins argumentationsmodeller (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør), diverse argumenttyper.

Tekster:
Håndbog til Dansk, 4. udgave, kap. 4 s.150-165

Facebookopslag + kommentarfelt - Jakob Ellemann-Jensen om sygemelding
Dronning Margrethes nytårstale 1984
Silas Holst “NOK” (uddrag)
Facebookopslag + kommentarfelt - Justitia Deva om Onkel Reje

Eleverne skriver en debatterende artikel i par eller individuelt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Tematisk forløb: Kropumulig (VÆRK 2)

Tematisk forløb under temaet om kroppe og normalitet
´+ skriftlighedsforløb om den analyserende artikel

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Autofiktion, paratekst, fiktionalisering, nyere dansk litteratur, lyrik, komposition, billedsprog, traditionelt og moderne digt, lyrisk og episk digt, prosadigt, det lyriske jeg/digterjeget, høj og lav stil, talesprog, tone/stemning, virkemidler i dokumentar (klipning, lys, lyd)

Tekster:
"Om normalitet og ny kropslighed" fra Fuck Normen
Caspar Eric - “Den handicappede krop er fremtiden” (kronik)
Tykke Ida (1) DR
Klip med Caspar Eric i Politiken
Forfatterstafetten: “Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med”
Cecilie Lind - Mit barn (uddrag)
Caspar Eric - Nike (uddrag)
Caspar Eric - Nye Balancer (værk)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ordforklaring 23-02-2024
Sprog (Nike) 05-03-2024
Arbejdsark til "Tykke Ida" 07-03-2024
Personkarakteristik (Mit barn) 12-03-2024
Værktøjskasse IV: Kropumulig 15-04-2024
Analyserende artikel 20-04-2024
Genaflevering: analyserende artikel 04-05-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Middelalder og folkeviser

Litteraturhistorisk forløb om middelalder og folkeviser + terminsstil (analyserende artikel om Germand Gladensvend).

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Dansk litteraturhistorie, middelalder, folkeviser, ridderviser, trylleviser, formelsprog, syrebadsteknik, indre og ydre konflikt, episk og lyrisk digt, folkevisernes fire æ'er (skæbne, ære, hævn, slægt)

Tekster:
- German Gladensvend (tryllevise)
- Nilus og Hillelil (riddervise)
- Torbens datter (riddervise)

HTD:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: 34-37
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 True crime + podcast

Forløb med fokus på true crime og podcastanalyse.

Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: true crime, fiktionalisering, fiktion, fakta, kommunikationsanalyse (afsender, meddelelse, modtager, kontekst, turtagning), podcastanalyse, dokumentarpodcast, virkemidler i podcasts (lyd, lys, fortæller, komposition, klipning, fortælleteknik)

HTD: Podcasts (ikke i den fysiske bog) + 176-179 (kommunikationsanalyse)

Tekster:
- “True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord?” (Videnskab.dk)
- “True crime: Det er den ultimative fortælling” (Berlingske)
- “Drop true crime - kysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie” (information)
- “Min dræbte søster skal ikke være underholdning” (ekstrabladet)
- “True crime gør os klogere på menneskets mørke sider” (information)
- “Retningslinjer for god presseetik” (Dansk journalistforbund)
- Sygeplejersken (fiktionsserie - Netflix)
- “Landsretten frifinder sygeplejerske for drab: Christina Hansen skyldig i fire drabsforsøg” (DR)
- Mørkeland episode 51 (værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 11 Tendenser i ny litteratur (værk 3 og 4)

Vi har arbejdet med 3 tendenser i nyere dansk litteratur:

1. Autofiktion
Selvlæst værk (værk 3)
Leonora Christina Skov: Den der lever stille s. 28-35 og 44-49
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi s. 134-143


2. Samfundskritisk litteratur
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider...
Yahya Hassan: (værk 4: udvalgte digte fra digtsamlingerne fra 2013 og 2019)
Yahya Hassan 2013:
Langdigt (uddrag)
Udenfor døren
Barndom
Jetlagformørkelse

Yahya Hassan 2019:
Digtoplæsning i ghettoen
Fængselsrutine
Skudt
Slumroyal
Voldtaget
Kløpind med knald på
Gerningssteder
Grundlovsforhør
Uår


3. Hverdagsrealisme i nyere dansk prosa:
Marie Aubert: Du burde skamme dig

Diverse interviews, teori, power points, baggrundslitteratur, digtoplæsninger etc.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Køn og ligestilling

I forløbet har vi arbejdet med både sprog, medier og litteratur.

Sprog:
Kønsstereotyper i sproget
Argumentationsanalyse af:
Anna Libak: Bløddyret
Sebastian Lynggaard: Jeg har set mit køns smerte

Medier:
Dokumentarfilm: Min uimodståelige mand
Sebastian Lynggaards (Herlige Svend) Instagramprofil

Litteratur:
Tobias Rahim: Når mænd græder

Blokdag med organisationen Zonta om køn og ligestilling. Fokus på følgende emner ift. køn:

Køn
Sex, samtykke og grænser
Arbejdsliv
Uddannelse  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Romantikken

Vi har arbejdet med forskellige strømninger i perioden og med romantikken/romantismen som en afgrænset periode.

Universalromantik:
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (remediering)

Nationalromantik:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge

Biedermeier:
H.C. Andersen: Hist hvor vejen
Peter Faber: SIkken voldsom trængsel og alarm
Romantikkens guldalderkunst

St. St. Blicher: Sig nærmer tiden

Romantisme:
Emil Aarestrup: Paa Sneen

Perspektivering til:
Dansk Folkepartis valgvideo 2007

Anvendte fagbegreber:
Idealisme, nationalromantik, dualisme, monisme, panteisme, romantisme, romantikkens natursyn (antropocentrisme><biocentrisme)

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 91-92, 94-96, 98-100, 102-104
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Det moderne gennembrud værk 5

Fokus på det moderne gennembruds litteratur og tankegang. Eleverne er blevet introduceret til Brandes og periodens nye syn på litteraturen og dens rolle, og periodens omvæltende karakter er gjort tydelig ved at modstille litteraturhistoriske træk fra det moderne gennembrud med træk fra romantikken.
Især har vi arbejdet med et fokus på køn og kønskritik, hvilket går igen i mange af kerneteksterne. I den forbindelse har vi undersøgt feminismens fire bølger.

- Henrik Pontoppidan: Ane Mette
- Amalie Skram: Uddrag af Constance Ring (Constances samtale med præsten)
- Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værk)
- Herman Bang: ”Den sidste Balkjole”

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 116-119, 120-121
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Det folkelige gennembrud

I forløbet har vi arbejdet med realisme og modernisme.
Vi har læst følgende tekster:

Johannes V. Jensen: Interferens (modernisme)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (det folkelige gennembrud), realisme)
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs (det folkelige gennembrud, realisme)

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 138-141
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 17 Den sproglige værktøjskasse

I dette forløb har vi arbejdet med sproglig analyse.
Formålet har været at kunne give en karakteristik af en teksts sproglige virkemidler og at forstå betydningen af virkemidlerne. Desuden har vi haft fokus på at forstå sammenhængen mellem særligt litterære tekster og deres sproglige og stilistiske virkemidler.  
Vigtige begreber:
Semantisk felt, konkrete og abstrakte ord, emotiver (positive, negative og neutrale ord), kendetegn ved tale- og skriftsprog, metafor, sammenligning, besjæling, personifikation, denotation og konnotation, tekstens stil og tekstens tone.

Efterfølgende har vi arbejdet med samtaleanalyse, hvor vi har anvendt følgende begreber:
Sproghandlinger (direkte og indirekte), optoninger/nedtoninger, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper, turtagning, gambitter, facework  
og undertekst.

Vi har læst uddrag af følgende tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Hvid Sjokolade: Sved på Bollerne
Helle Helle: Globryllup
Ludvig Holberg: Holbergs selvbiografi: Den unge Holbergs rejse til Paris og Rom
Uddrag af læserbrev
Karen Blixen: Drømmerne (uddrag)
Anders Thomas Jensen: Valgaften (uddrag)
Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (uddrag)
Analyse af samtaler på sociale medier
Go' Morgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller
Helle Helle: Køreplaner (hele novellen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 18 Blokland

Der tages udgangspunkt i Jon Helt Haarder og Helle Egendahls "Blokland", Systime 2024

Alle tekster har fokus på at bo i blokken i forskellige perioder.

Blokkens udviklingshistorie: Den hvide, grå, brogede og sort/hvide beton.

Den hvide beton:
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig (sidste 20 min.)
Rifbjerg: ”Røntgen”
Peter Seeberg: Braget

Den grå beton:
Ole Pihl: Leif i forstaden

Den sort/hvide beton:
Yahya Hassan (repetition)
Marwan: Min blok

Den brogede beton:
Tessa: Blæstegnen
Sara Rahmed: Betonhjerter (uddrag)
Prinsesser fra Blokken (repetition af dokumentarfilm)
Mette Frederiksen: Grundlovstale 2020 (repetition af taler)
Journalistiske genrer om ghettolov og Mjølnerparken (repetition af nyhedsjournalistik, meningsjournalistik og fortællende journalistik)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 19 Fagpakkeværk (værk 6)

Eleverne har læst, set, lyttet til en bog, dokumentarfilm eller podcast, der har relevans for deres fagpakke. Skriftlig opgave om værket.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer