Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Emma Nørgaard Petersen, Kristian Monrad, Susanne Grunnet
|
Hold
|
2023 DA/1q DA (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til tekstlæsning og genrer
Introduktion til tekstlæsning og skønlitterære genrer (epik, lyrik, drama) samt analyse og fortolkning af disse.
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Fakta og fiktion, epik, lyrik, drama, novelle, lyrik, digte,, motiv, konflikter, ydre og indre konflikt, tid og miljø, det fysiske og det sociale miljø, personkarakteristik, indirekte og direkte karakteristisk, komposition, in medias res, fortællertyper, (jeg-fortæller, personalfortæller, alvidende fortæller, observerende fortæller), synsvinkel, tema.
Tekster:
Håndbog til Dansk, 4. udgave, kap 3, s. 38-51 + 54-60 + 67 + 71-76 + 79 + 80-81 + 84-86
Hele klassen har arbejdet med:
Vintermedister – Thomas Korsgaard
Digte af Simon Grotrian
Angst – Tove Ditlevsen
Forskellige grupper af elever har læst forskellige af følgende tekster med henblik på at analysere og genredefinere dem:
Erasmus Montanus (3. akt) – Ludvig Holberg
Det blomstrende slagsmål – Tom Kristensen
Hvad tror du jeg tror – Vita Andersen
Fasaner – Helle Helle
Pointen – Anders Bodelsen
Hyrdinden og skorstensfejeren – H.C. Andersen
Hans og Grethe
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
PP1: Reklamer og kampagner
Forløbet har været en del af PP1-forløbet i 1.HF, hvor eleverne har reflekteret over valg af fagpakke på HF.
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Reklame, kampagne, Laswells kommunikationsmodel, AIDA-modellen, Maslows behovspyramide, Gallups kompasmodel, dramaturgi (div. modeller), div. filmiske virkemidler, fremstillingskoncepter.
Tekster:
Teori: "Håndbog til dansk", 4. udgave, s. 263-271, 325-332, 332-337,
Eleverne har selv produceret en kampagnefilm og præsenteret metodiske overvejelser i en fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Portræt af en klassekammerat
Eleverne har interviewet hinanden i par og skrevet et portræt ud fra interviewet.
Skriftligt arbejde har bestået af både aflevering af portræt samt genaflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Nyheder og dokumentar (VÆRK 1)
I forløbet har der været fokus på fakta, herunder avisjournalistik og dokumentarfilm. Eleverne har bl.a. selv produceret nyhedsartikler og i den forbindelse arbejdet tydeligt med vinkling.
Eleverne er bekendt med følgende begreber ol.: Avistyper, stofområde, de fem nyhedskriterier, ydre komposition (layout), indre komposition (nyhedstrekanten), kilder, vinkling, avisens genrer, nyheder, dokumentarfilmtyper, autenticitetsmarkører, fakta- og fiktionskoder
Tekster:
Håndbog til dansk, 4. udgave, kap 5, s. 198- 208 + 217-218 + 228-235
Diverse dagsaktuelle nyheder fra perioden.
Værk: Kandis for livet (dokumentar)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Retorik og argumentation
Introduktion til retorik og argumentation samt skriftlighedsforløb om debatterende artikel.
Emne: Den gode tone
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Det retoriske pentagram,
talegenrer (informativ, politisk lejlighedstale), talens disposition, appelformer (logos, etos, patos), Toulmins argumentationsmodeller (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse, styrkemarkør), diverse argumenttyper.
Tekster:
Håndbog til Dansk, 4. udgave, kap. 4 s.150-165
Facebookopslag + kommentarfelt - Jakob Ellemann-Jensen om sygemelding
Dronning Margrethes nytårstale 1984
Silas Holst “NOK” (uddrag)
Facebookopslag + kommentarfelt - Justitia Deva om Onkel Reje
Eleverne skriver en debatterende artikel i par eller individuelt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tematisk forløb: Kropumulig (VÆRK 2)
Tematisk forløb under temaet om kroppe og normalitet
´+ skriftlighedsforløb om den analyserende artikel
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Autofiktion, paratekst, fiktionalisering, nyere dansk litteratur, lyrik, komposition, billedsprog, traditionelt og moderne digt, lyrisk og episk digt, prosadigt, det lyriske jeg/digterjeget, høj og lav stil, talesprog, tone/stemning, virkemidler i dokumentar (klipning, lys, lyd)
Tekster:
"Om normalitet og ny kropslighed" fra Fuck Normen
Caspar Eric - “Den handicappede krop er fremtiden” (kronik)
Tykke Ida (1) DR
Klip med Caspar Eric i Politiken
Forfatterstafetten: “Caspar Eric: Det er ikke mit handicap jeg slås med”
Cecilie Lind - Mit barn (uddrag)
Caspar Eric - Nike (uddrag)
Caspar Eric - Nye Balancer (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ordforklaring
|
23-02-2024
|
Sprog (Nike)
|
05-03-2024
|
Arbejdsark til "Tykke Ida"
|
07-03-2024
|
Personkarakteristik (Mit barn)
|
12-03-2024
|
Værktøjskasse IV: Kropumulig
|
15-04-2024
|
Analyserende artikel
|
20-04-2024
|
Genaflevering: analyserende artikel
|
04-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Middelalder og folkeviser
Litteraturhistorisk forløb om middelalder og folkeviser + terminsstil (analyserende artikel om Germand Gladensvend).
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: Dansk litteraturhistorie, middelalder, folkeviser, ridderviser, trylleviser, formelsprog, syrebadsteknik, indre og ydre konflikt, episk og lyrisk digt, folkevisernes fire æ'er (skæbne, ære, hævn, slægt)
Tekster:
- German Gladensvend (tryllevise)
- Nilus og Hillelil (riddervise)
- Torbens datter (riddervise)
HTD:
Litteraturhistorien på langs og på tværs: 34-37
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
True crime + podcast
Forløb med fokus på true crime og podcastanalyse.
Eleverne er bekendt med følgende begreber o.l.: true crime, fiktionalisering, fiktion, fakta, kommunikationsanalyse (afsender, meddelelse, modtager, kontekst, turtagning), podcastanalyse, dokumentarpodcast, virkemidler i podcasts (lyd, lys, fortæller, komposition, klipning, fortælleteknik)
HTD: Podcasts (ikke i den fysiske bog) + 176-179 (kommunikationsanalyse)
Tekster:
- “True crime: Hvorfor er vi så vilde med mord?” (Videnskab.dk)
- “True crime: Det er den ultimative fortælling” (Berlingske)
- “Drop true crime - kysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie” (information)
- “Min dræbte søster skal ikke være underholdning” (ekstrabladet)
- “True crime gør os klogere på menneskets mørke sider” (information)
- “Retningslinjer for god presseetik” (Dansk journalistforbund)
- Sygeplejersken (fiktionsserie - Netflix)
- “Landsretten frifinder sygeplejerske for drab: Christina Hansen skyldig i fire drabsforsøg” (DR)
- Mørkeland episode 51 (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Skriftlighedsforløb 1
I forløbet arbejder vi med skriftlighed, dels ift. den debatterende artikel og historieopgaven i 2.hf.
Der er fokus på idegenerering, skriveproces, feedback, opbygning af afsnit, skrivegenrer og korrekturlæsning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Argumentation velfærdsstaten
Repetition af argumentation og retoriske virkemidler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Tendenser i ny litteratur (værk 3 og 4)
Vi har arbejdet med 3 tendenser i nyere dansk litteratur:
1. Autofiktion
Selvlæst værk (værk 3)
Leonora Christina Skov: Den der lever stille s. 28-35 og 44-49
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi s. 134-143
2. Samfundskritisk litteratur
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet (uddrag)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider...
Yahya Hassan: (værk 4: udvalgte digte fra digtsamlingerne fra 2013 og 2019)
Yahya Hassan 2013:
Langdigt (uddrag)
Udenfor døren
Barndom
Jetlagformørkelse
Yahya Hassan 2019:
Digtoplæsning i ghettoen
Fængselsrutine
Skudt
Slumroyal
Voldtaget
Kløpind med knald på
Gerningssteder
Grundlovsforhør
Uår
3. Hverdagsrealisme i nyere dansk prosa:
Marie Aubert: Du burde skamme dig
Diverse interviews, teori, power points, baggrundslitteratur, digtoplæsninger etc.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Køn og ligestilling
I forløbet har vi arbejdet med både sprog, medier og litteratur.
Sprog:
Kønsstereotyper i sproget
Argumentationsanalyse af:
Anna Libak: Bløddyret
Sebastian Lynggaard: Jeg har set mit køns smerte
Medier:
Dokumentarfilm: Min uimodståelige mand
Sebastian Lynggaards (Herlige Svend) Instagramprofil
Litteratur:
Tobias Rahim: Når mænd græder
Blokdag med organisationen Zonta om køn og ligestilling. Fokus på følgende emner ift. køn:
Køn
Sex, samtykke og grænser
Arbejdsliv
Uddannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Romantikken
Vi har arbejdet med forskellige strømninger i perioden og med romantikken/romantismen som en afgrænset periode.
Universalromantik:
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring (remediering)
Nationalromantik:
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
N.F.S. Grundtvig: Langt højere bjerge
Biedermeier:
H.C. Andersen: Hist hvor vejen
Peter Faber: SIkken voldsom trængsel og alarm
Romantikkens guldalderkunst
St. St. Blicher: Sig nærmer tiden
Romantisme:
Emil Aarestrup: Paa Sneen
Perspektivering til:
Dansk Folkepartis valgvideo 2007
Anvendte fagbegreber:
Idealisme, nationalromantik, dualisme, monisme, panteisme, romantisme, romantikkens natursyn (antropocentrisme><biocentrisme)
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 91-92, 94-96, 98-100, 102-104
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Det moderne gennembrud værk 5
Fokus på det moderne gennembruds litteratur og tankegang. Eleverne er blevet introduceret til Brandes og periodens nye syn på litteraturen og dens rolle, og periodens omvæltende karakter er gjort tydelig ved at modstille litteraturhistoriske træk fra det moderne gennembrud med træk fra romantikken.
Især har vi arbejdet med et fokus på køn og kønskritik, hvilket går igen i mange af kerneteksterne. I den forbindelse har vi undersøgt feminismens fire bølger.
- Henrik Pontoppidan: Ane Mette
- Amalie Skram: Uddrag af Constance Ring (Constances samtale med præsten)
- Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (værk)
- Herman Bang: ”Den sidste Balkjole”
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs s. 116-119, 120-121
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Det folkelige gennembrud
I forløbet har vi arbejdet med realisme og modernisme.
Vi har læst følgende tekster:
Johannes V. Jensen: Interferens (modernisme)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (det folkelige gennembrud), realisme)
Martin Andersen Nexø: Tyvetøs (det folkelige gennembrud, realisme)
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, s. 138-141
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Skriftlighedsforløb 2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Den sproglige værktøjskasse
I dette forløb har vi arbejdet med sproglig analyse.
Formålet har været at kunne give en karakteristik af en teksts sproglige virkemidler og at forstå betydningen af virkemidlerne. Desuden har vi haft fokus på at forstå sammenhængen mellem særligt litterære tekster og deres sproglige og stilistiske virkemidler.
Vigtige begreber:
Semantisk felt, konkrete og abstrakte ord, emotiver (positive, negative og neutrale ord), kendetegn ved tale- og skriftsprog, metafor, sammenligning, besjæling, personifikation, denotation og konnotation, tekstens stil og tekstens tone.
Efterfølgende har vi arbejdet med samtaleanalyse, hvor vi har anvendt følgende begreber:
Sproghandlinger (direkte og indirekte), optoninger/nedtoninger, samarbejdsprincipper, høflighedsprincipper, turtagning, gambitter, facework
og undertekst.
Vi har læst uddrag af følgende tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål
Hvid Sjokolade: Sved på Bollerne
Helle Helle: Globryllup
Ludvig Holberg: Holbergs selvbiografi: Den unge Holbergs rejse til Paris og Rom
Uddrag af læserbrev
Karen Blixen: Drømmerne (uddrag)
Anders Thomas Jensen: Valgaften (uddrag)
Anders Thomas Jensen: Blinkende lygter (uddrag)
Analyse af samtaler på sociale medier
Go' Morgen Danmark: Anne Grethe Bjarup Riis og Susanne Møller
Helle Helle: Køreplaner (hele novellen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Blokland
Der tages udgangspunkt i Jon Helt Haarder og Helle Egendahls "Blokland", Systime 2024
Alle tekster har fokus på at bo i blokken i forskellige perioder.
Blokkens udviklingshistorie: Den hvide, grå, brogede og sort/hvide beton.
Den hvide beton:
Historien om Danmark: Velfærd og kold krig (sidste 20 min.)
Rifbjerg: ”Røntgen”
Peter Seeberg: Braget
Den grå beton:
Ole Pihl: Leif i forstaden
Den sort/hvide beton:
Yahya Hassan (repetition)
Marwan: Min blok
Den brogede beton:
Tessa: Blæstegnen
Sara Rahmed: Betonhjerter (uddrag)
Prinsesser fra Blokken (repetition af dokumentarfilm)
Mette Frederiksen: Grundlovstale 2020 (repetition af taler)
Journalistiske genrer om ghettolov og Mjølnerparken (repetition af nyhedsjournalistik, meningsjournalistik og fortællende journalistik)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Historien om Danmark: Velfærd og kold krig
-
Jon H. Haarder og Helle Egendal: Blokland, Saxo; sider: 15-18, 35-38, 49-50, 53, 91-105, 122-130, 168-172, 179-186
-
Velfærdsstat og modernisme i 1960.doc
-
Gruppearbejde om Blokland, grå, brogede og sort-hvide.docx
-
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk - 4.udg., dansklærer; sider: 150-153, 228-235
-
Prinsesserne fra blokken gruppearbejde .docx
-
Selvlæste værker 2q
-
DRTV - Prinsesser fra blokken
-
Værklæsning hf fagpakke 2q 2025.docx
-
Journalistik om blokken.docx
-
Dokumentarfilmen "Prinsesserne fra blokken"
-
Statsminister Mette Frederiksens tale ved Folketingets åbning den 6.docx
-
Medbring de to bøger: Håndbog til dansk og Blokland
-
Repetition taler. Medbring Håndbog til dansk
-
Bliv din egen faktatjekker
-
Journalistik repetition 2q.pptx
-
Repetition: Journalistik. Medbring Håndbog til dansk
-
Kan du spotte de falske nyheder?
-
Repetition journalistik og kampagnefilm
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Fagpakkeværk (værk 6)
Eleverne har læst, set, lyttet til en bog, dokumentarfilm eller podcast, der har relevans for deres fagpakke. Skriftlig opgave om værket.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Klar til eksamen i dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660399304",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660399304",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660399304"
}