Holdet 2023 En/1q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Stig Laursen Hartvig
Hold 2023 En/1q (1q En, 2q En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Facing Reality
Titel 2 Australia (EKSAMEN)
Titel 3 Gender Roles and Sexuality
Titel 4 American Dream and American Values (EKSAMEN)
Titel 5 The British Empire (EKSAMEN)
Titel 6 Multiculturalism in the UK (EKSAMEN)
Titel 7 Materiale til årsprøve og eksamen
Titel 8 Overcoming War (EKSAMEN)
Titel 9 Black Lives Matter (EKSAMEN)
Titel 10 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Facing Reality

I forløbet "Facing Reality" beskæftiger vi os med er række tekster (noveller, sangtekst og film) der alle omhandler en eller anden form for erkendelse af realiteter.  Vi se på hvordan nye erkendelser og oplevelser kan rykke folk fra et sted i deres liv til et andet. Det faglige fokus for forløbet er, at eleverne får kendskab til analyse af fiktionstekster, idet vi oparbejder et begrebsapparat til analyse af noveller, digte og film.

PS: Pga. corona blev dele af forløbet afviklet virtuelt.


Penelope Lively: "Clara’s Day" (fra The Lift, Kai Alsing-Børgesen mfl, Gyldendal, 2000, side 50-55)
Jill Norris: "Champagne Flight" (fra The Lift, side 14-18)
Charles Bukowski: "Son of Satan" (Kirsten Egebjerg mfl, Texting. Systime, 2005, side 38-49)
G V Sant: "Good Will Hunting" (uddrag af filmen)
J Lennon og P McCartney: "She’s Leaving Home" (www.lyrics.com))
Taylor Swift-Never Grow Up (www.lyrics.com)
Simon Neal, Washdays, kortfilm, https://www.youtube.com/watch?v=8MTeItjjh60
Michelle Lehman-Marry Me (kortfilm, https://www.youtube.com/watch?v=mP5PGPPHuXQ)

I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Rosborg Gymnasium og HF's skriftlighedsportal: https://sites.google.com/a/rosborggymhf.dk/skriftlighed-paa-rosborg/
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Gyldendals online-ordbøger: https://ordbog.gyldendal.dk/
I forbindelse med alle forløb arbejdes der med Engram online-grammatik: https://minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Australia (EKSAMEN)

I dette forløb arbejdes med mellem de australske aboriginere og den hvide befolkning. Der er endvidere sat fokus på problematikken omkring ’The Stolen Generations’. Der er lagt vægt på, at perspektiver fra begge sider bliver hørt.

Materiale:
Berntzen, Jorunn m. fl.: Targets, Gyldendal (2001)
- Glenyse Ward ’Wandering Girl’ (uddrag), s. 37 – 40  

Bühlmann, Rene m.fl.: Departures, Systime (1998)
- Peter Goldsworthy ‘One of my best friends’, s. 78 – 82

Engberg-Pedersen, Joanna m.fl.: Contexts, Gyldendal (2005):
Polly Borland ‘Fred Andrews’, s. 120 – 121
Pauline Hanson - Maiden Speech, s 222-224

Kevin Rudd-Apology Speech
https://www.aph.gov.au/Visit_Parliament/Art/Exhibitions/Custom_Media/Apology_to_Australias_Indigenous_Peoples

Johnson, Darlene: The Stolen Generations (2000) – (uddrag), Dokumentar fra DR2 (https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=030009242200)

Noyce, Phillp: Rabbit-proof Fence (2002), uddrag af film

Supplerende stof:
How to Speak Australian English, https://www.youtube.com/watch?v=xuRrp83jCuQ

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Gender Roles and Sexuality

Forløbet introducerer til kønsroller, og hvordan de udfordres i vores tid. Både for kvinder og mænd vises den stereotype kønsrolle, som kønnene presses ind i, og hvordan dette lægger pres på individet. Dette illustreres f.eks. omkring børneopdragelse, toxic masculinity, karrierrekvinder og homoseksualitet.

Materiale:
Emma Watson: Gender equality is your issue too, www.unwomen.org
Peggy Orenstein-What’s Wrong With Cinderella?, Dec. 24, 2006, www.nytimes.com
Candace Bushnell - uddrag af Sex and the City (Helle Birk, American Issues, Systime)
Just Annet - The Dark Side of Being an Independent Woman, https://medium.com/hello-love/the-dark-side-of-being-an-independent-woman-cdc429e482cd
Thomas Page McBee-Elliot Page Finally Feels “Able to Just Exist”, Vanity Fair, April 28, 2021, https://www.vanityfair.com/hollywood/2021/04/elliot-page-finally-feels-able-to-just-exist
Robert Sanches: I Am Lia, Sports Illustrated, March 3, 2022
https://www.si.com/college/2022/03/03/lia-thomas-penn-swimmer-transgender-woman-daily-cover

Supplerende materiale:
Første afsnit af Sex and the City (tv-serie), HBO
Toxic Masculinity in Boys Is Fueling An Epidemic Of Loneliness
https://www.youtube.com/watch?v=RbX76n6A160
Nyhedsklip om Justin Fashanu: https://www.youtube.com/watch?v=kuG5JG5CCdg&t=146s
Indslag om intersex-barn: https://www.youtube.com/watch?v=K4XhQdchCQo
Billy Bragg-Sexuality, musikvideo, https://www.youtube.com/watch?v=liNnCKPeEv0&list=RDliNnCKPeEv0&start_radio=1

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Structured paragraph Emma Watson 23-04-2024
Samlet Emma Watson opgave 25-04-2024
Celebrity Sexuality Presentation 02-05-2024
Jumbled sentence exercise 03-05-2024
Små opgaver i løbet af året 30-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 American Dream and American Values (EKSAMEN)

Forløbet søger at give den historiske baggrund for den amerikanske drøm, samt at vise positive og negative eksempler på, hvordan den giver sig udslag i dag. Der graves også i, hvilke værdier der ligger bag drømmen. Forløbet indeholder desuden en kort introduktion til civil rights movement.

Materiale:
Nic Stone-Dear Martin, Simon&Schuster 2018

"Historical Background of the American Dream" (wikipedia.org)

Fra Anne Mette Finderup/Agnete Fog: "Worlds of English", Systime, 2012:
Edward N. Kearny - The The Frontier Heritage"
Barack Obama - "The American Promise" 2008

Langston Hughes: "One Friday Morning" (Kelli Nørgaard, The American Dream, Gyldendal, side 27-36)

Danticat-Aline's Journey (Kirsten Egebjerg mfl, Systime, s 12-19)

Fra Gregers Friisberg - Your Society - check it out!" Columbus, 2007:
Studs Terkel - "Arnold Schwarzenegger"

Amy Tan: Uddrag af The Joy Luck Club (prøveeksamensspørgsmål)

Supplerende stof:
Uddrag af filmen The Pursuit of Happyness
Dokumentar: the Story of US - the Heartland
Video med tal for velstandsfordeling I USA (”Wealth inequality in America”): https://www.youtube.com/watch?v=QPKKQnijnsM  
Robert Jensen lectures on the American Dream: https://www.youtube.com/watch?v=w25sFJxEsX8&t=1425s
Feeding a Family on Food Stamps (CNN)
60 Minutes, Inside the Memorial to Victims of Lynchings - https://www.youtube.com/watch?v=uHQK1rNd7Qo






Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 The British Empire (EKSAMEN)

Forløbet forklarer den historiske baggrund for det britiske imperium og giver et indblik i den mentalitet, der skabte imperiet. Herudover ses også på mødet mellem kolonimagt og lokalbefolkning.

Kernestof:
Kushwant Singh-Karma (Lene Herdel mfl., Indian Scenes, Munksgaard, 1985, side 111-118)
George Orwell - Shooting an Elephant (Eva Rosenvold, Passwords, Systime, side 11-17)

Supplerende stof:
Uddrag af A Taste of Power, BBC-serien Empire, afsnit 1, https://www.youtube.com/watch?v=GKUkODiMbS0A Taste of Power

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Multiculturalism in the UK (EKSAMEN)

I forlængelse af forløbet om imperiet ses på det multikulturelle engelske samfund, og de udfordringer, det har medført. Herunder ses også på det sproglige efterspil af det britiske imperium i form af engelsk som globalt lingua franca.

Kernestof:
Hanif - Kureshi - My Son the Fanatic (fra Jonna Engberg-Pederesen mfl - Contexts, Systime)
Lynne Wallis-Fated Attraction (Esben Røjel mfl, Family Ties and Money Matters, Systime, 1995, ss, 21-26)
Narinder Dhami-Bend It Like Beckham (roman, værk)
MIA-Borders (sangtekst+musikvideo+kort interview)
Leia Hassan-A Hollow Name

Supplerende stof:
BBC Panorama: Britain’s Crime of Honor, https://www.youtube.com/watch?v=1HPjiYkyh04
Doku om London Bombers – https://www.youtube.com/watch?v=LhbTXoPVVd0. ”Horizon The 7/7 Bombers. A Psychological Investigation”
Bend It Like Beckham (film)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Overcoming War (EKSAMEN)

Forløbet arbejder med soldater og forskellen på deres oplevelse af krigen (Battlemind) og den ofte vanskelige hjemkomst (Homemind). Begrebet PTSD er centralt. Der søges tegnet et historisk rids af tekster fra forskellige krige.

Teksterne er fra:
Christopher Bisgaard Olesen, From Battlemind to homemind (FBH), forlaget Columbus.
Lars Stæhr Jensen, With God on Our Side (WGS), Systime

Teoretisk forståelse:
The Experience of Trauma and PTSD (114-116) – FBH
Helen Davey, The Impact of Trauma (138-141) - FBH

Kronologisk tidsgennemgang:
Wilifred Owen-Dolce est decorum est, https://www.poetryfoundation.org/poems/46560/dulce-et-decorum-est
Dear America - Letters from Vietnam, side 44-48 (WGS)
Paul Sgroi-Letter Home From Vietnam, side 111-118 (WGS)
Jonathan Norrell’s Journal from NOW, side 149-151(FBH)
Martin X-An American Dream (https://tiredandemotional.org.uk/an-american-dream/)

Sangtekster om Vietnamkrigen (www.lyrics.com):
Born in the USA (Springsteen)
Goodnight Saigon (Billy Joel)
19 (Paul Hardcastle)

FIlm og mediemateriale:
Four Hours in MY Lai (gammel dokumentar om Vietnam-krigen)
Guide til PTSD: https://www.youtube.com/watch?v=343ORgL3kIc
Short film: Fitz, https://www.youtube.com/watch?v=RHCNbUPkymM
TED-talk Sebastian Junger – Why veterans miss war: https://www.youtube.com/watch?v=TGZMSmcuiXM
Story of a Vietnam Veteran: https://www.youtube.com/watch?v=qYtXlVfv4Kc
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Black Lives Matter (EKSAMEN)

I forlængelse af vores forløb om American Dream zoomer vi ind på Black Lives Matter-bevægelsen. Teoretisk kigger vi på begreber som strukturel racisme. Vi zoomer ind på politimordet på George Floyd og læser taler af BLM-grundlæggerne samt ser på, hvordan BLM manifesterer sig i rapmusikken.

Teori:
Post Racist America Mathilde Thomsen mfl Black Voices Gyldendal side 140-144

Tekster:
Kimberly Latrice Jones–Black Lives Matter speech
https://www.rev.com/blog/transcripts/kimberly-latrice-jones-blm-video-speech-transcript
Tamika Mallory's-Speech on Nationwide #GeorgeFloyd Protests www.youtube.com/watch?v=grVdoFoR8Yk
Dax-Black Lives Matter, https://www.youtube.co/watch?v=grVdoFoR8Yk

Supplerende materialer:
Bruce Springsteen-American Skin, www.springsteenlyrics.com
Nyhedsklip om George Floyd fra hhv. Fox og CBS
Musikvideo til Jay Gotti-Black Lives Matter: J@y Gotti’s Black Lives Matter:
https://www.youtube.com/watch?v=Tbbk0wmKCQ8
Nyhedsklio om nedskydning af Philando Castille: https://www.youtube.com/watch?v=85Y_yOm9IhA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer