Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Morten Birch Larsen
|
Hold
|
2023 Ty/1ux Ty (1ux Ty, 2ux Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN: Generation Selfie
Forløbets omdrejningspunkt har været at undersøge, hvordan unge benytter sig af digital kommunikation og derigennem synliggøre fordele og ulemper; både for det enkelte individ, men også for mennesket som en del af samfundet.
Igennem forløbet har eleverne lært at forholde sig til deres eget SoMe-brug og at udtrykke egne holdninger til emnet.
Littaratur (kernestof):
Bendzko, T.: Programmiert (2013)
Fuchs & Sinding: Sollst du ein Selfie posten?, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Böing, L.: Wie wäre mein Leben ohne Internet?, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Moorstedt, T.: Chronik einer Liebe, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Brück, K.: Gefällt mir - so geht Social Media, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Reisen
I forløbet har eleverne beskæftiget sig med 'Reisen' som begreb:
- hvad er en rejse?
- hvad kan der ske på en rejse?
- hvilke formål kan en rejse have?
Litteratur (kernestof):
Greiner, U.: Beinahe (film, 2011)
Steenfatt, M.: Vater im Baum
Juli: 'Die perfekte Welle' (sang)
Meine Augenblicke bei BVG
Derudover har eleverne været på en 'rejse'; en ekskursion til Flensburg, hvor de har besøgt Duborg-skolen (hørt om ungdomsliv med dobbelt identitet), besøgt SDU (Sprøk) og lavet deres egen rejseguide til byen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN: Die Grossstadt
Forløbet sætter fokus på ekspressionismen med vægt på storbyen (anonymisering, fremmedgørelse, skyggesider) med udgangspunkt i 1910erne i Tyskland. Herefter har eleverne trukket paralleller til nutidens storbyliv, bl.a. den moderne cafékultur, hvor holdet har undersøgt, hvordan moderne caféers indretning understøtter de ekspressionistiske træk.
Primær litteratur:
Fox, Peter: Schwarz zu blau (2009)
Hanika, I.: In den Cafés sitzen die Leute (2008), fra: Iversen: Spieglein… (Tyskforlaget, 2014)
Hopper, E.: Nighthawks (billede)
Larsen, M.B.: Der Expressionismus (2014)
Wolfenstein, A.: Städter (1914)
20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN: Kulturbegegnungen
Gennem arbejdet med tekster og film har eleverne fået en forståelse for den kulturelle konflikt, som man kan opleve som 2-3. generationsindvandrer. Eleverne har også tilegnet sig viden om, hvordan man kan undersøge andre kulturer ud fra en kulturanalytisk tilgang og herigennem også erfaret, hvilken betydning fx fordomme har på ens egen opfattelse af andre kulturer.
Litteratur (kernestof)
Blume, K.: „Deutschland als Einwanderungsland“ (s. 6-7 & 10-11), i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010
Eberhard, R.: "Aussteigen", i: Typisch deutsch? Ein Mosaik, Systime 2003
Gymnasieskolen: Et liv mellem to kulturer
Sezer, A.: "Es wird immer etwas fremdes bleiben", i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010
Film (kernestof)
Samdereli, Y.: "Willkommen in Almanya" (2011)
I forløbet har eleverne også deltaget i Rosborgs 'Sprogdag', hvor de har haft besøg af elevambassadører fra Duborgskolen og snakket om dobbelt identitet.
Ydermere har holdet været en del af Region Syddanmarks projekt 'Tysk på tværs', som i dette forløb har betydet et besøg i en 9. klasse på en lokal folkeskole, hvor holdet har undervist folkeskoleeleverne i grammatik og Landeskunde.
20 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN: Die DDR
Centralt for læsningen af dette emne står tre områder:
1. Dannelsen af og ideologien i DDR
2. Stasi og overvågningssamfundet
3. Die Wende
Eleven har:
- fået indblik i DDR-samfundet og dets mekanismer,
- fået indsigt i og forståelse for en del af de problematikker, som DDR-borgere (og for så vidt også BRD-borgere) var stillet overfor især under DDR-regimets eksistens.
- haft fokus på menneskets oplevelser af forskellene imellem de to "verdener".
Litteratur (kernestof):
Kunze, R.: "das ende der kunst"
Kunze, R: "Deckname Lyrik", fra: Häckert, L. & Hansen, L.: "Literatur um die Jahrtausendwende" (Kaleidoscope 1999)
Häckert, L. & Hansen, L.: "Bespitzelungmethoden der Stasi", fra: Häckert, L. & Hansen, L.: "Literatur um die Jahrtausendwende" (Kaleidoscope 1999)
E. Köppen: "Ich muss sofort nach drüben" (fra: Damkjær, A. m.fl.: "Schicksalsjahre" (L&R Uddannelse 2010))
R. Starke: "17. Juni 1953 in Görlitz. Ein Datum, das man nicht vergessen wird." (fra: Damkjær, A. m.fl.: "Schicksalsjahre" (L&R Uddannelse 2010)
Film (kernestof):
"Das Leben der Anderen" af Florian Henckel von Donnersmarck
Baggrundslitteratur:
"Über Rainer Kunze" (MB 2020)
Oplæg ved Anette Herzog (født og opvokset i DDR) om livet som ung i DDR
25%
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kig aflevering 3 og 4 igennem (de er uploadet under 'Opgaver') og se på rettelserne. Er der nogle af dem, du ikke forstår? Markér det, som du har brug for hjælp til, så vi kan arbejde med det i timen.
-
Afsnit
-
17. Juni 1953 in Görlitz - Ein Datum, das man nie vergessen wird - eingeteilt.pdf
-
Læs resten af teksten og giv de markerede afsnit overskrifter + nedskriv 3-5 stikord pr. afsnit - ikke sætninger, men kun stikord. Ud fra disse stikord skal du kunne genfortælle teksten.17. Juni 1953 in Görlitz - Ein Datum, das man nie vergessen wird
-
Læs og forstå teksten: Bespitzelungsmethoden der Stasi + Deckname Lyrik.pdf
-
Häckert,L.m.fl.: Allesinallem,tyskøv.gram.MKS; sider: 74-76
-
(skal først bruges i timen) Über Reiner Kunze.docx
-
Lav de 8 sætninger på arket om de sammensatte verber. Lav kolonnerne 'nutid' og 'bisætning'.
-
Lav hele arket: Das Ende der Kunst - Gedicht und Arbeitsfragen.docx
-
das ende der kunst: Kig dine sætninger til NdL 2c og 2d på arbejdsarket på seneste modul godt igennem og skriv stikord, som kan anvendes til genfortælling.
-
Lav hele arket: Sammensatte verber - oversæt sætninger og skriv i forskellige tider.docx
-
Medbring dit notepapir til filmen fra sidste time
-
Eva Köppen - Ich muss sofort nach drüben.pdf
-
Ich muss sofort nach drüben - Arbeitsblatt (1).docx
-
Ich muss sofort nach drüben - Arbeitsblatt (2).docx
-
Lav NdL 3+4-5 på arbejdsarket (NdL 5 skal kun laves ekstensivt)
-
Øv dig på ordene og sætningerne, så du kan anvende dem i en samtale: Die DDR - associationsleg
-
Interpretation des Textes “Ich muss sofort nach drüben” - wie kann man den Text im Rahmen des DDR-Themas verstehen
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN: Jugenderziehung im Dritten Reich
Emnet tager udgangspunkt i det nazistiske dannelsesideal i 1930erne og beskæftiger sig med:
- de unges motivation til at lade sig rive med.
- en historisk kontekst, hvor eleven undersøger opdragelses- og dannelsesidealet i den nazistiske ideologi.
- motiverne for de unge, som på den ene eller anden måde vælger at sige fra overfor den nazistiske dannelsestanke og ideologi.
Litteratur (kernestof):
Hitler, A.: Über Jugenderziehung, aus Damkjær et al. (2009): Deutsche Wunder, L&R Uddannelse
Maschmann, M.: Fazit – Mein Weg in der Hitler-Jugend, aus: Damkjær et al. (2010): Schicksalsjahre, L&R Uddannelse
Wessel, H.: Die Fahne hoch (1927)
Film (kernestof):
Gansel, D.: Napola (2004)
20%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660463346",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660463346",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59660463346"
}