Holdet 2023 Ty/1ux Ty - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Morten Birch Larsen
Hold 2023 Ty/1ux Ty (1ux Ty, 2ux Ty)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN: Generation Selfie
Titel 2 Reisen
Titel 3 EKSAMEN: Die Grossstadt
Titel 4 EKSAMEN: Kulturbegegnungen
Titel 5 EKSAMEN: Die DDR
Titel 6 EKSAMEN: Jugenderziehung im Dritten Reich

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN: Generation Selfie

Forløbets omdrejningspunkt har været at undersøge, hvordan unge benytter sig af digital kommunikation og derigennem synliggøre fordele og ulemper; både for det enkelte individ, men også for mennesket som en del af samfundet.

Igennem forløbet har eleverne lært at forholde sig til deres eget SoMe-brug og at udtrykke egne holdninger til emnet.

Littaratur (kernestof):
Bendzko, T.: Programmiert (2013)
Fuchs & Sinding: Sollst du ein Selfie posten?, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Böing, L.: Wie wäre mein Leben ohne Internet?, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Moorstedt, T.: Chronik einer Liebe, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)
Brück, K.: Gefällt mir - so geht Social Media, fra: Fuchs & Sinding: "Auf uns" (Gyldendal, 2016)

15%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Reisen

I forløbet har eleverne beskæftiget sig med 'Reisen' som begreb:
- hvad er en rejse?
- hvad kan der ske på en rejse?
- hvilke formål kan en rejse have?

Litteratur (kernestof):
Greiner, U.: Beinahe (film, 2011)
Steenfatt, M.: Vater im Baum
Juli: 'Die perfekte Welle' (sang)
Meine Augenblicke bei BVG

Derudover har eleverne været på en 'rejse'; en ekskursion til Flensburg, hvor de har besøgt Duborg-skolen (hørt om ungdomsliv med dobbelt identitet), besøgt SDU (Sprøk) og lavet deres egen rejseguide til byen.



Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 EKSAMEN: Die Grossstadt

Forløbet sætter fokus på ekspressionismen med vægt på storbyen (anonymisering, fremmedgørelse, skyggesider) med udgangspunkt i 1910erne i Tyskland. Herefter har eleverne trukket paralleller til nutidens storbyliv, bl.a. den moderne cafékultur, hvor holdet har undersøgt, hvordan moderne caféers indretning understøtter de ekspressionistiske træk.

Primær litteratur:
Fox, Peter: Schwarz zu blau (2009)
Hanika, I.: In den Cafés sitzen die Leute (2008), fra: Iversen: Spieglein… (Tyskforlaget, 2014)
Hopper, E.: Nighthawks (billede)
Larsen, M.B.: Der Expressionismus (2014)
Wolfenstein, A.: Städter (1914)

20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 EKSAMEN: Kulturbegegnungen

Gennem arbejdet med tekster og film har eleverne fået en forståelse for den kulturelle konflikt, som man kan opleve som 2-3. generationsindvandrer. Eleverne har også tilegnet sig viden om, hvordan man kan undersøge andre kulturer ud fra en kulturanalytisk tilgang og herigennem også erfaret, hvilken betydning fx fordomme har på ens egen opfattelse af andre kulturer.

Litteratur (kernestof)
Blume, K.: „Deutschland als Einwanderungsland“ (s. 6-7 & 10-11), i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010
Eberhard, R.: "Aussteigen", i: Typisch deutsch? Ein Mosaik, Systime 2003
Gymnasieskolen: Et liv mellem to kulturer
Sezer, A.: "Es wird immer etwas fremdes bleiben", i: Hier ist meine Heimat, Tyskforlaget 2010

Film (kernestof)
Samdereli, Y.: "Willkommen in Almanya" (2011)



I forløbet har eleverne også deltaget i Rosborgs 'Sprogdag', hvor de har haft besøg af elevambassadører fra Duborgskolen og snakket om dobbelt identitet.

Ydermere har holdet været en del af Region Syddanmarks projekt 'Tysk på tværs', som i dette forløb har betydet et besøg i en 9. klasse på en lokal folkeskole, hvor holdet har undervist folkeskoleeleverne i grammatik og Landeskunde.

20 %
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 EKSAMEN: Die DDR

Centralt for læsningen af dette emne står tre områder:
1. Dannelsen af og ideologien i DDR
2. Stasi og overvågningssamfundet
3. Die Wende

Eleven har:
- fået indblik i DDR-samfundet og dets mekanismer,
- fået indsigt i og forståelse for en del af de problematikker, som DDR-borgere (og for så vidt også BRD-borgere) var stillet overfor især under DDR-regimets eksistens.
- haft fokus på menneskets oplevelser af forskellene imellem de to "verdener".

Litteratur (kernestof):
Kunze, R.: "das ende der kunst"
Kunze, R: "Deckname Lyrik", fra: Häckert, L. & Hansen, L.: "Literatur um die Jahrtausendwende" (Kaleidoscope 1999)
Häckert, L. & Hansen, L.: "Bespitzelungmethoden der Stasi", fra:  Häckert, L. & Hansen, L.: "Literatur um die Jahrtausendwende" (Kaleidoscope 1999)
E. Köppen: "Ich muss sofort nach drüben" (fra: Damkjær, A. m.fl.: "Schicksalsjahre" (L&R Uddannelse 2010))
R. Starke: "17. Juni 1953 in Görlitz. Ein Datum, das man nicht vergessen wird." (fra: Damkjær, A. m.fl.: "Schicksalsjahre" (L&R Uddannelse 2010)

Film (kernestof):
"Das Leben der Anderen" af Florian Henckel von Donnersmarck

Baggrundslitteratur:
"Über Rainer Kunze" (MB 2020)
Oplæg ved Anette Herzog (født og opvokset i DDR) om livet som ung i DDR

25%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 EKSAMEN: Jugenderziehung im Dritten Reich

Emnet tager udgangspunkt i det nazistiske dannelsesideal i 1930erne og beskæftiger sig med:
- de unges motivation til at lade sig rive med.
- en historisk kontekst, hvor eleven undersøger opdragelses- og dannelsesidealet i den nazistiske ideologi.
- motiverne for de unge, som på den ene eller anden måde vælger at sige fra overfor den nazistiske dannelsestanke og ideologi.

Litteratur (kernestof):
Hitler, A.: Über Jugenderziehung, aus Damkjær et al. (2009): Deutsche Wunder, L&R Uddannelse
Maschmann, M.: Fazit – Mein Weg in der Hitler-Jugend, aus: Damkjær et al. (2010): Schicksalsjahre, L&R Uddannelse
Wessel, H.: Die Fahne hoch (1927)

Film (kernestof):
Gansel, D.: Napola (2004)

20%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer