Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Claus Andersen
|
Hold
|
2023 En/z (1z En, 2z En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Football & Hooliganism EKSAMEN
Forløbet omhandler både fodbold og hooliganisme i det britiske samfund. Forløbet opfylder dermed bekendtgørelsens krav om et forløb omhandlende Storbritannien.
Fokus har været på at introducere eleverne til fiktionsanalyse, og de har den i forbindelse arbejdet med novellerne "Faith", "Away In Airdrie" og spillefilmen "Green Street Hooligans".
Non-fiktionsteksterne er blevet læst på et lidt lavere abstraktionsniveau.
Arbejdsformer: gruppearbejde, fremlæggelser på klassen.
I forbindelse med undervisningen i grammatik er "Fejlstøvsugeren" anvendt som grundbog suppleret med øvelser fra minlæring.dk
Kernestof:
Franklin Foer: "How Football Explains The Sentimental Hooligan (extract)" fra "From Where You Are" s. 75-79
Nick Hornby: "Faith" fra "From Where You Are" s. 44-51
Steve Wilson: "Bert Trautmann - A Life Less Ordinary (From Prisoner Of War To Folklore)" fra "From Where You Are" s. 53-58
Simon Moon: "Beckham The Worldwide Brand" fra "From Where You Are" s. 61-62
James Kelman: "Away In Airdrie" fra "From Where You Are" s. 65-71
Film: "Green Street Hooligans" (2005), instrueret af Lexi Alexander
Supplerende materiale:
"Fang fodboldbøllerne", TV2 Special (2010), Niels Brinch, CFU Film
Filmklip fra FA Cup-finalen i 1956, hvor Bert Trautmann spillede videre med brækket nakke - https://www.youtube.com/watch?v=-isJTLLWR08
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Alcohol & Drugs EKSAMEN
Forløbet omhandler brug og misbrug af alkohol og stoffer i den engelsktalende verden. Vi har både beskæftiges os med farerne ved misbrug, men også med fascinationen af stoffer, som den kommer til udtryk i musik. Eleverne har arbejdet med to sange, og efterfølgende fremlagt selvvalgte sange for klassen, der omhandler brug/misbrug af alkohol og/eller stoffer.
Klassen har fortsat arbejdet med fiktionsanalyse af noveller og film - herunder med særligt fokus på "unreliable narrator" i novellen "The Shed" og spillefilmen "Trainspotting".
Kernestof:
Jay Rayner: "On The Streets Of Binge Britain" fra "From Where You Are" s. 91-95
Jeremy Clarkson: "Binge Drinking Is Good For You" fra "From Where You Are" s. 105-107
Koren Zailckas: "Smashed" (extract) fra "From Where You Are" s. 84-89
Chris Womersly: "The Shed" fra "From Where You Are" s. 109-114
Film: "Trainspotting" (1996), instr. Danny Boyle
Dokumentarfilm: "En by på heroin" - om opiod-epidemien i USA. Vist på DR TV
Sange:
" Mr. Brownstone" (1987) af Guns N' Roses
"The Needle And The Damage Done" (1972) af Neil Young
Supplerende materiale:
TV-program fra Channel 4 om alkoholmisbrug blandt unge i Storbritannien - https://www.youtube.com/watch?v=96TS9qxnqaM
"Top 10 Best Drinking Games At Parties"
https://www.youtube.com/watch?v=FzQFOdqs0b8
"Binge drinking: Teetotallers on the rise as more and more young adults shun booze"
https://www.youtube.com/watch?v=X2bP-azXrXE
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Crime EKSAMEN
Forløb om forbrydelser - med særligt fokus på massemordere i USA.
Fortsat arbejde med fiktionsanalyse ifm. novellerne "Rendezvous", "The Man Who Loved Flowers"og "Tell Me". Introduktions til filmanalytiske begreber ifm. spillefilmen "Extremely Wicked, Shockingly Evil, And Vile" - et retssalsdrama om seriemorderen Ted Bundy, samt afsnittet "Crocodile" fra Black Mirror-serien på Netflix. Vi har også taget hul på analyse af non-fiktion ifm. artiklen "Modern Life Has Made It Easier For Serial Killers To Thrive" og tv-dokumentaren "USA's værste seriemorder"om amerikanske Samuel Little, der begik 93 drab på kvinder.
Arbejdsformer: individuelt arbejde, gruppearbejde.
Kernestof:
Daniel Ransom: "Rendezvous" (novelle)
Stephen King: "The Man Who Loved Flowers" (novelle)
The ATLANTIC (October 2019) - "Modern Life Has Made It Easier For Serial Killers To Thrive" (artikel)
Zoë Sharp: "Tell Me" (novelle)
Film: "Extremely Wicked, Shockingly Evil, And Vile" (2019), instr. Joe Berlinger
Netflix: "Black Mirror - Crocodile", (2017) sæson 4, episode 3, instr. John Hillcoat
Supplerende materiale:
TV-dokumentar: "USA's værste seriemorder", DR2, 2020
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
The American Dream EKSAMEN
Forløb om "The American Dream", der ser på amerikanernes selvopfattelse og på, om drømmen er myte eller realitet. Forløbet opfylder bekendtgørelsens krav om et forløb omhandlende USA. I bogen "USA Now" har vi set på USA's tidlige historie, og de forskellige indvandringsbølger, samt deres indflydelse på amerikanernes selvforståelse.
Klassen har læst Steinbecks roman "Of Mice And Men" som værklæsning, og set Gary Sinises filmudgave fra 1992. Derudover har de selv produceret videoer af egne fortolkninger af romanens handling. Der er inddraget non-fiktionsanalyse ifm. arbejdet med Obamas tale om våbenkontrol i USA. Emnet LGBTQ-rettigheder i vore dages splittede USA berøres i dokumentaren "Gaycation".
Arbejdsformer: individuelt arbejde, gruppearbejde, videoproduktion.
Kernestof:
Steinbeck, John: "Of Mice And Men".
Brøndum, Peter et.al.: "USA Now", Columbus, 2014, s. 13-33
"Barack Obama's Speech On Gun Control" (2016)
Film:
"Precious" (2009), instr, Lee Daniels
"The Wolf Of Wall Street" (2013), instr. Martin Scorsese
"Of Mice And Men" (1992), instr. Gary Sinise
Supplererende materiale:
TV-udsendelse: "USA - Gaycation" (2018), DR2 (set på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
USA NOW - Chapter 1.1.pdf
-
Medbring Fejlstøvsugeren
-
P.Brøndum,mfl.: Usanow, Columbus; sider: 13-33
-
USA NOW - A Land of major differences, pp. 17-20.docx
-
USA - Gaycation, DR2, 2018
-
Medbring Fejlstøvsugeren.
-
Barack Obama's Speech On Gun Control.docx
-
LITERARY ANALYSIS IN ENGLISH - Version 3.docx
-
The Four Great Waves of Immigration USA NOW p. 20-24.docx
-
USA NOW – Integration American style, p. 25-30.docx
-
STUDY QUESTIONS FOR THE FILM PRECIOUS.docx
-
Udvidet tid (continous tense)
-
THE WOLF OF WALL STREET - Study Questions.docx
-
USA NOW p. 30-33.docx
-
OF MICE AND MEN, ch. 1.docx
-
Read chapter 1 in "Of Mice And Men".
-
Steinbeck,J.: Of Mice and Men, PENGUIN; sider: 3-18
-
OF MICE AND MEN, ch. 2.docx
-
Steinbeck,J.: OfMiceandMenPENGUIN; sider: 19-97, 105-113
-
OF MICE AND MEN, ch. 3.docx
-
Read chapter 3 in "Of Mice And Men".
-
OF MICE AND MEN, Chapter 4.docx
-
OF MICE AND MEN, chapter 6.docx
-
OF MICE AND MEN - Acting it out (1).docx
-
OF MICE AND MEN - Acting it out.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa EKSAMEN
Et forløb om Sydafrikas historie, kultur og samfund med særligt fokus på apartheids betydning for samfundsudviklingen i landet - både før og efter afskaffelsen af apartheid i 1994. Eleverne har præsenteret deres drømmekarrierer i Sydafrika for klassen ifm. karrierelæring. Derudover har talt om engelsk som Lingua Franca i et land med mange forskellige lokale sprog og dialekter.
Grundbog: Josefsen, Niels Martin Trier: "From Apartheid To Zefside", Lindhardt og Ringhof, 2015:
Michelle Faul: "What Life Was Like In South Africa During Apartheid", s. 10-13
Rayda Jacobs: "The Middle Children", s. 22-26
Derudover har vi læst en novelle af Nadine Gordimer: "Country Lovers".
TV-dokumentarer med den britiske journalist Reggie Yates:
"Det ekstreme Sydafrika - Mirakelpræsten", (2015,) DR3
"Det ekstreme Sydafrika - Knive og kriminalitet" (2015), DR3
I forløbet har vi arbejdet med karrierelæring og engelsk som Lingua Franca.
"Guess the English accent" - https://www.youtube.com/watch?v=QKk1sVru9vc&t=383s
"Accent challenge! Foreign accent quiz" - https://www.youtube.com/watch?v=Kiw5ibZ4AVo
Supplererende materiale:
Film: "Invictus", instr. Clint Eastwood (2005)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Warriors EJ EKSAMEN
Forløb om krigere og soldater - og de konflikter de har deltaget i - i den engelsktalende verden. Der er blevet arbejdet med filmanalyse og egenproduktion af en krigsfilm.
Kernestof:
Grundbogen er: Joachim Sonne & Rolf Wiecker: "Warriors", Praxis, 2024 - fra den er følgende tekster læst:
Stephen Crane: "An Episode of War" (1899), s.23-27
Winston Churchill: "We Shall Fight On The Beaches (excerpt)" (1940), s. 55-56
Film:
"1917" (2017), instr. Sam Mendes
"Inglourious Basterds" (2009), instr. Quentin Tarantino
"Full Metal Jacket" (1987), instr. Stanley Kubrick
Supplerende materiale:
I "Warriors" har vi læst om baggrunden for følgende krige: 1. VK (s. 29-31) , 2. VK (s. 46-47) og Vietnamkrigen (s. 78-79).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60207436461",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60207436461",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60207436461"
}