Holdet 2024 ps/2jk ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Arben Deliu
Hold 2024 ps/2jk ps (2jk ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Læring motivation og hukommelse
Titel 2 Det senmoderne menneske
Titel 3 Barndommens betydning – Udviklingspsykologi
Titel 4 Mobning og gruppekonflikter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Læring motivation og hukommelse

Læring, motivation og hukommelse
Hukommelse, Læring og motivation
Mindsæt, Læringsteori, Piaget, Vygotsky, Behaviorisme, Hukommelse, Motivation, Selvdisciplin, Opmærksomhed i digitaliseret verden

Kernestof:
Larsen, Ole Scultz.2018 Psykologiske veje. Århus: Systime (ibog)
Tavs og sproglig viden: https://psykveje.systime.dk/?id=p5295
Kognitiv læringsteori: https://psykveje.systime.dk/?id=c11718 (Piagets kognitive læringsteori)
Vygotsky og ZNU: https://psykologiensveje.systime.dk/?id=p5288
https://psykologiensveje.systime.dk/?id=p5236  indtil ”Den eksplicitte hukommelse”
Motivationsprocesser og behavioristisk læringsteori
https://psykologiensveje.systime.dk/?id=p5294  til og med https://psykologiensveje.systime.dk/?id=c11722   
https://psykologiensveje.systime.dk/?id=p5290
Bartlett, Brewer og Treyman https://psykologiensveje.systime.dk/?id=c11589
Opmærksomhed i digital verden:
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, ID p 193
Perception(socialperception) https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11565


Artikler:
• ”Ny viden – sådan roser du så det virker”
• ”Fastlåst eller udviklende mindset”
• ”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?”  (18. august 2013, Videnskab.dk)
Vi bliver dummere af gruppearbejde-videnskab.dk
Niels Egelund: Vi er i færd med at kortslutte vores hukommelse
• Gymnasielever fravælger fag for at sikre højt snit”
Fuglesang, Jacob og Laura Jonasdottir. Gymnasieelever fravælger fag for at sikre høje karakter”. Politiken. 25.september 2020
• Selvkontrol er afgørende for børns succes, Information 9. marts 2016:
https://www.information.dk/indland/2016/03/selvkontrol-afgoerende-boerns-succes
• Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!, Forskningsnyt nr. 15, 2006.
• Eksperiment relateret til skrivning af sms’er i en undervisningssituation
Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, ID  p 194.

Video:
• vodcast med Carol Dweck
http://www.emu.dk/modul/mindset-fra-performancekultur-til-læringskultur
• The Marshmallow Test
https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
• ”Når mobilen tager magten” Dokumentar i 2 afsnit, Lone Frank: ”Hvor kom jeg fra?”


Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

Kernestof:
Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Eleverne har læst 42 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det senmoderne menneske

Det senmoderne menneske
The Big five, Høgh-Olsens personlighedstyper, menneskets dobbelthed, vestens hurtige puls, arbejde og psykologi, ungdom og identitet, kriseteorier, Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Erikson, Kulturel frisættelse, ungdom og identitet, sociale arenaer, kapital og habitus, narcissistisk socialkarakter. Selvrealisering og ansvarspres, Unge i konkurrencestaten, Den gruppestyrede socialkarakter, Arbejdspsykologi, Stress, Køn,

Teorigennemgang, diskussion, cases, oplæg, rollespil

Kernestof:
Ø Larsen, Ole Scultz.2017. Psykologiske veje. Århus: Systime (ibogen) s.4798, 4828, 4828, 4827, 4831, 4849, 5572, 5415, 5410, 5413-5415, 5425-5423, 5422-5420, 5419, 559-5573, 5806
Ø Pedersen, Christian Skjødt. 2017. Evolutionspsykologi. Århus: Systime s.164
https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=p164

Cases/Artikler:

Ø Artikel: Symbolpushere og CV‐jægere på jagt efter lykken
• Mig, mig, mig! Er du klar til at se dig selv i øjnene?
• Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail
• Facebook får os til at føle os som tabere
https://videnskab.dk/kultur-samfund/facebook-far-os-til-fole-os-som-tabere
• Unge har aldrig følt sig dårliger
Test:
Test – Er du narcissist?

Dok film:
• Video: What's on your mind Facebook

• De dyre piger: Perfekt på Insta

        • Dokumentarfilm: Et helt menneske – afsnit 5 New year, new me
2022. Et helt menneske. DR

Podcast:
Nynne vil være en dreng
Pedersen, Birgit Nissen og Pauline Nystad Mogensen. Nynne vil være en dreng. Weekendavisen.dk. 19.august 2022



Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:

Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Udviklingspsykologi

Eleverne har læst 83,5 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Barndommens betydning – Udviklingspsykologi

Barndommens betydning – Udviklingspsykologi
Erikson, Stern, Tilknytning, Omsorgssvigt, Resiliens, Børnehaver

Kernestof:
• Larsen, Ole Schulz. 2023. Psykologiens veje. Systime: Århus (ibog) s.5043, 5129 -5128, 5123, 5186,
• Nielsen, Peder. 2013. Psykologi og socialpsykologi. Aabenraa: Øknom s. 238-259

Artikler:
• Nu mestrer Moni sit liv
• Andersen, Lise. Debat: Institutioner opdrager vores børn. Politiken. 31.december 2017
• Carlsen, Maj Marie. Debat: Min søns børnehave er så ringe, at jeg har fravalgt fuldtidsarbejde. Politiken. 4. januar 2018

Undersøgelser:
• Study suggests your adulthood self-esteem has its roots in the way you were raised as a child
https://digest.bps.org.uk/2018/05/14/study-suggests-your-adulthood-self-esteem-has-its-roots-in-the-way-you-were-raised-as-a-child/
• Børn med en stabil omsorgsperson i barndommen bliver mere resiliente
https://videnskab.dk/krop-sundhed/boern-med-en-stabil-omsorgsperson-i-barndommen-bliver-mere-resiliente
Video:
• Harry Harlows abeforsøg
• René Spitz: "Psychogenic Disease in Infancy"

Dokumentarfilm:
• Er du mors lille dreng
• Min barndom i helvede

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
– tilknytning, sårbarhed og resiliens

Eleverne har læst 49 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mobning og gruppekonflikter

Mobning og gruppekonflikter
Grupper, gruppepåvirkning, konformitet, social kontrol, mobning, digital mobning, social perception, stereotyper og fordomme, den realistiske konfliktteori, den sociale identitetsteori, kontaktteorien, autoritet og lydighed, holdninger

Kernestof:
· Larsen, Ole Schulz. 2018. Psykologiens veje. Systime: Århus (ibog)s.5500-5536, .5535, 5665, 5556, 5237, 5630, 5531

Artikler og undersøgelser:
· ”Digital mobning fører ofte til selvskade” ( https://www.b.dk/nationalt/digital-mobning-foerer-ofte-til-selvskade-som-samfund-har-vi-et-meget-stort-probl)
· ”Scientology: den lange vej ud”
        https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3281830/Den-lange-vej-ud/
         
Video og dokumentarfilm:
· Elevator video
· Asch
Dokumentarfilm: menneskedyret afsnit 4
· “Hængt ud på nettet” (42 min). Dansk dokumenter fra 2017.
· ”A Class Divided”
· “Dukketesten”
· Dokumentarfilm: Konfrontation. Dok.film fra 2006
· ”Lydigheds dilemma”



Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper, fordomme og diskrimination

Eleverne har læst 46 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer