Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Betina Alberg Thrysøe
|
Hold
|
2024 ps/2it ps (2it ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hukommelse, motivation og læring
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
I dette forløb om hukommelse, motivation og læring arbejder vi med Carol Dwecks teori om udviklende og fastlåst mindset, som vi forholder os kritisk til og vi undersøger sammenhængen mellem forskellige former for ros og motivation. I Piagets klassiske læringsteori fokuserer vi på begreberne kognitive skemaer, assimilation og akkomodation, som belyses ud fra forskellige øvelser og som vi sammenligner med Vygotskys læringsteori med særligt fokus på zonen for den nærmeste udvikling. Vi arbejder med motivationsprocesser (indre og ydre motivation) og den behavioristiske læringsteori og taler om betydningen af at kunne udsætte sine behov og have selvkontrol og i den forbindelse præsenteres I for forskellige undersøgelsesmetoder i psykologi. Vi ser skumfidustesten.
I vores arbejde med hukommelsen har vi fokus på hukommelsens tre lagre og forskellige former for langtidshukommelse og undersøger, hvorfor vi glemmer meget af det, vi lærer i skolen og hvordan vi kan lære bedre. Vi undersøger fænomenerne perception samt selektiv og subjektiv opmærksomhed og taler om hukommelsen som kulturelt betinget (Bartlett: Indianerhistorien). Forløbet afsluttes med eksamenstræning, hvor vi finder psykologiske problemstillinger i artiklen ”Hjernen er ikke født til skolebænken”.
I forløbet indgår en lille innovativ øvelse om klima: Du og dine klassekammerater vil motivere andre elever på skolentil at tænke mere på klimaet. HVORDAN KAN I MOTIVERE DEM? Eleverne inddrager deres viden om mindset, motivation, ros, læringsteorier og hukommelse i deres løsningsforslag.
Materialer:
Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime. Side ID: P. 5236, 5237, 5238, 5249, 5191, 5192, 5240, 5294 og 5295.
Andre bøger:
Quorning og Jensen: "Undersøgelser i psykologi, Systime, s. 8-16 (kopi).
Artikler:
”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter", Politikken 13.10.2013
”Ny viden – sådan roser du så det virker”, Sofie Münster, https://nordicparenting.dk/1746/https://nordicparenting.dk/1746/
”Fastlåst eller udviklende mindset”, Emil Lindeløv og Anders Riber.
"Selvkontrol er afgørende for børns succes", Information 9.3.2016
”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?", Nina Kristiansen, Videnskab.dk, 18.08.2013
Christian Gerlach: Hjernen er ikke født til skolebænken. I: Information den 13/12 2004.
Eleverne har i dette forløb læst 46 normalsider.
I forløbet indgår engelsksprogligt materiale i form af vodcast med Carol Dweck og youtube klip med skumfidustesten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mobning og gruppekonflikt
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Pædagogikumkandidat Anne Katrine Hollesen har undervist i flere moduler i dette forløb.
I dette forløb undersøger vi, hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden.
Efter teori om kommunikation (Thuns kommunikationsmodel og øvelse i aktiv lytning) og konflikttrappen, arbejdes der med forskellige typer af grupper samt gruppepåvirkning, Sherifs "Robbers’ Cave",
Asch forsøg om konformitet og Taifel og Turners minimalgruppeeksperimenter. Holdet ser og arbejder med "A Class Divided" om fordomme og diskrimination, hvor eleverne også træner kritisk tænkning i forhold til eksperimentet og dets forsøgsdeltagere.
Holdet ser dokumentaren ”Konfrontation” (TV 2, 2006), som analyseres ved hjælp af teori om stereotyper,
fordomme, Allports kontaktteori samt henholdsvis realistisk konfliktteori og social identitetsteori.
Efter at have set dokumentaren ”Lydighedens dilemma” arbejder holdet med Milgrams forsøg,
hvor forskningsmetoder og etiske problemstillinger diskuteres.
Vi arbejder desuden med teori om holdinger og
kognitiv dissonans (Festinger).
Mobning belyses individual psykologisk og gruppepsykologisk og der arbejdes med digital mobning. Det gruppepsykologiske perspektiv belyses bl.a. i artiklen "Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn" af Monica Madsen (Center for Rummelighed). I forløbet har holdet været til oplæg om seriemordere hos psykolog og profileringsekspert Florence McLeal.
Forløbet afsluttes med eksamenstræning med udgangspunkt i bilaget: ”Scientology: den lange vej ud".
Holdets grundbog: Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje iBog, Systime. P5429, 5444, 5449, 5450, 5535 (ikke afsnittet om gruppetænkning og ikke afsnittet om filterbobler og ekkokamre), 5536, 5537, 5444, 5449, 5500 og 5665
Små cases om mobning.
Artikler:
”Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn” (http://rummelighed.org/h-teorien-bag-det-nye-socialdynamiske-mobbesyn
Bodil Jessen: "Digitale mobning fører ofte til selvskade". I: Berlingske den 10/12 2016
"Scientology - den lange vej ud", JP, 19.2.2000 .
Dokumentar:
Dokumentar: DR dokumentar: "Lydighedens Dilemma " og ”Konfrontation” TV2, 2006
I forløber indgår engelsksprogligt materiale: Aschs konformitetsforsøg (youtube) og "A Class Divided" (youtube).
Eleverne har læst ca. 42 sider i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Udviklingspsykologi: At forstå de andre
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Pædagogikumkandidat Anne Katrine Hollesen har tilrettelagt undervisningen i dette forløb og undervist i langt de fleste moduler.
Forløb i udviklingspsykologi:
Eleverne får kendskab til de udviklingspsykologiske teorier i forhold til at opnå en viden om den sunde udvikling og god omsorg.
Eleverne bliver præsenteret for den moderne spædbarnsforskning ud fra sutteteknikken og præferenceteknikken. De får desuden kendskab til eksperimentet og observation som psykologiske undersøgelsesmetoder. Vi taler om kontrolgrupper og om længdesnitsundersøgelser og tværsnitsundersøgelser.
Vi arbejder med de tre første relateringsdomæner i Sterns teori om barnets interpersonelle verden med særligt fokus på begreberne ”vitalitetsfølelser”, ”RIG”, ”ansigtsduetter”, ”affektiv afstemning”, "fejlafstemning", fællesopmærksomhedsfokus og ”social refereren . Eleverne har i grupper lavet en pjece til kommende forældre med udgangspunkt i Sterns teori og de første måneder af barnets liv.
Vi arbejder med Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningsmønstre, herunder bl.a. fremmedsituationstesten.
Eleverne analyserer DR udsendelsen "Mød dit urmenneske", afsnit 2 og dokumentaren "Er du mors lille dreng?"
Vi arbejder med omsorgssvigt og de konsekvenser, omsorgssvigt kan have. Eleverne får her kendskab til de forskellige former for omsorgssvigt. Vi arbejder med begreberne sårbarhed og resiliens/modstandsdygtighed og forskellige sårbarhedsfaktorer og resiliensfaktorer både hos selve barnet (indre faktorer) og i dets omgivende miljø bl.a. ud fra Kauai undersøgelsen.
Som opsamling på forløbet har eleverne hver især illustreret dele af en teori f.eks. et bestemt relateringsdomæne i Sterns teori og har fremlagt disse i matrixgrupper. Dernæst har de spillet gåsespil, hvor der indgår mange forkellige spørgsmål til de udviklingspsykologiske teorier og forsøg.
Eleverne har til sidst i forløbet besvaret en eksamensopgave (bilag 1 : "Du er grim og dum" og bilag 2: "Hvordan gik det de rumænske børnehjemsbørn?")
Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime. S. 5043-5050, 5098, 5123, 5128, 5129, 5130, 5132 og s. 5133.
Længdesnitsundersøgelser og tværsnitsundersøgelser (Betinas noter i eksamensmappen)
Dokumentar: "Er du mors lille dreng?", TV2, 2008
DR udsendelse: "Mød dit urmenneske", afsnit 2, 2018
I forløbet indgår engelsksprogligt materiale: "Visual Cliff Eksperiment" (Youtube) , "Still Face" (youtube) og Harlows "abeforsøg"
Eleverne har læst ca. 60 sider i dette forløb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det senmoderne menneske: Stress - et vilkår?
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Pædagogikumkandidat fra HTX Anne Katrine Hollesen har planlagt forløbet og undervist i de fleste moduler.
I første modul har eleverne arbejdet induktivt med udgangspunkt i casen: "Det traditionelle arbejdsmarked gjorde mig mindre kærlig". I: Politiken den 18/3 2023 om Lise Rønne. Vi har i forløbet løbende inddraget casen og eleverne har fået oplevelsen af at kunne anvende flere faglige begreber, undersøgelser og psykologiske teorier på casen.
Vi har arbejdet med arbejdsrelateret stress belyst ud fra den kognitive psykologi repræsenteret af Richard Lazarus. Vi har trænet kritisk tænkning ud fra Holme og Rahes sociale belastningsskala om livsforandringer og stress. Kan vi overhovedet bruge denne skala til noget? Vi har desuden studeret de indre og ydre faktorer ved stress samt anvendt krav og kontrol modellen. Eleverne har analyseret dokumentaren "De stressede danskere" ud fra deres psykologiske viden om stress.
I forløbet har vi også haft fokus på at være ung og skabe sin identitet i det senmoderne samfund: De mange valg og pligten til at vælge. Identitetsteorier af Anthony Giddens og Gergen , centrale begreber i Eriksons forståelse af identitet: Jeg identitet og social identitet samt Identitetsforvirring, positiv og negativ identitet. Thomas Ziehes fænomen kulturel frisættelse samt sociale arenaer, narcissistisk socialkarakter/nynarcissisme og den gruppestyrede socialkarakter af Riesman. Vi har analyseret dokumentaren "De perfekte piger" afsnit 3, DR3 2018. Eleverne har via arbejdet med undersøgelsen "Høje idealer og streng perfektionisme" fået kendskab til, hvordan man kommenterer en psykologisk undersøgelse ved brug af metodiske begreber. I undersøgelsen anvendes begreberne idealjeg, burdejeg og realjeg, som er centrale i forståelsen af de unge kvinders problematikker og psykiske problemer (depression og angst).
Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime. Side 5413, 5414, 5415, 5419, 5425, 5454, 5559, 5572, 5573 og 5574.
Bøger om Eriksons teori:
"Teoretiske opfattelser. Erik Erikson". I: Lene Hauge og Mogens Brørup (red.): Gyldendals Psykologihåndbog, s. 166 (kopi).
Artikler:
" Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail". I: Forskningsnyt, 1998, 7 (eksamenstræning)
Dokumentar:
DR 3: "De perfekte piger", afsnit 3, 2018.
TV2 dokumentar: "De stressede danskere", 2008.
I dette forløb har vi læst ca. 50 normalsider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenstræning og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372458117",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372458117",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372458117"
}