Titel
4
|
Det senmoderne menneske
Personlighedspsykologi
I første halvdel af forløbet blev holdet introduceret til Høgh-Olsens personlighedstyper, personlighedstrækteori, herunder The Big Five, arbejds - og organisationspsykologi, stress og coping.
Holdet har analyseret to jobannoncer med udgangspunkt i viden om det moderne arbejdsliv og personlighedstyper.
Holdet har derudover analyseret to forskellige artikler om stress med fokus på stress, coping, arbejdsliv og personlighed i artiklerne.
I anden halvdel af forløbet rettedes fokus mod identitetsudvikling og ungdom i det senmoderne. Holdet blev introduceret til teoretikere såsom Anthony Giddens, Kenneth Gergen og et gensyn med Erikson. Holdet har arbejdet med begreber såsom ny-narcissisme konkurrencestat, selvrealisering og ansvarspres.
Holdet er ydermere blevet introduceret til sociologer såsom Bourdieu, Ulrich Beck, Thomas Ziehe og Riesmann med fokus på ungdom i det senmoderne.
Afslutningsvist har holdet arbejdet med sociale medier i det senmoderne ud fra et evolutionspsykologisk perspektiv og kigget på en evolutionspsykologisk og postmoderne forklaring på, hvordan kønsforskelle udvikles.
Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse, hvor holdet arbejdede med uddrag af artiklen: "Unge i dag er ikke narcisister - de er pressede" (Fra Videnskab.dk) og uddrag af undersøgelsen: "Sociale medier og psyken" (Befolkningsundersøgelse fra ADD 2023).
Cases/Artikler:
- To jobannoncer fra jobnet. (Stillingsopslag der søger en fysioterapeut og en controller).
- "Personlighed er mere at være introvert eller ekstrovert" videnskab.dk (2015)
- "Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail"
- "Jeg kunne klare det hele", Kilde: Alt for damerne
- "Kaj gik ned", Kilde: Jyllands Posten
- "Det er min egen skyld, hvis jeg ikke lykkes", Kilde: Berlingske Tidende, Nilo Zand
- "Unge i dag er ikke narcisister - de er pressede", Kilde: Videnskab.dk
- "Sociale medier og psyken" - befolkningsundersøgelse fra ADD 2023.
Dokumentarfilm
- "De perfekte piger", afsnit 3, DR
- "Nærkontakt: Når vi falder i generationskløften", DR
- "FOMO", DR
Kernestof:
- Larsen, Ole Schulz. Psykologiens veje, I-bog 2017. Systime: Århus
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
- Pedersen, Christian Skjødt: Evolutionspsykologi, kapitel 7.1: Stenalderhjernen og medierne (s.151-161)
Personlighedspsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4831
Den forsigtige og risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=4852
Menneskets dobbelthed (OSN): https://psykveje.systime.dk/?id=4851#c10599
Fra industriarbejde til vidensarbejde: https://psykveje.systime.dk/?id=5572
Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
Stress: et samspil mellem indre og ydre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=5416
Tre socialkarakterer: https://psykveje.systime.dk/?id=5415
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel: https://psykveje.systime.dk/?id=5413
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=5414
En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
Kapital og habitus: https://psykveje.systime.dk/?id=5423
Hvad er identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5422
Sociale arenaer, roller og identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5419
Evolutionspsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4828#c10539
Postmoderne psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c10531
Ebog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): pp 5664, pp4852, pp4851, pp5422, pp5419, pp5425, pp5424, pp5416, pp5413, pp5414, pp5559, pp5574, pp5573, pp5806, pp4829, pp4798
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|