Holdet 2024 ps/2mx ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Line Trankjær
Hold 2024 ps/2mx ps (2mx ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hukommelse, læring & motivation
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Mennesket i gruppen
Titel 4 Det senmoderne menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hukommelse, læring & motivation

Kognitionspsykologi.
Holdet har arbejdet med forskellige psykologiske teorier om hukommelse og motivation og læringsteori.

Holder stifter indledningsvist bekendtskab med Carol Dwecks teori om udviklende og fastlåst mindset, hvorefter eleverne får kendskab til kognitiv læringsteori. Eleverne arbejder med begrebet kognitive skemaer, assimilation og akkomodation, og vi ser nærmere på den behavioristiske læringsteori ud fra begreberne klassisk og operant betingning samt modelindlæring. Holdet introduceres til Ebbinghaus' hukommelsesforskning og afprøver om teorien omkring korttidshukommelsen og det magiske 7-tal holder, ligesom de også ser nærmere på Bartletts teori om hukommelse som kulturelt betinget. Her afprøver eleverne øvelsen/historien omkring "Åndernes Krig".
Derudover arbejder eleverne med Vygotskys teori om zonen for nærmeste udvikling.
Holdet præsenteres for begreberne tavs og sproglig viden og arbejder med hukommelsessystemet, hvorunder de forskellige lagre sættes under lup.
Vi ser nærmere på forskellige motivationsprocesser i form af ydre og indre motivation og eleverne arbejder med The Marshmellow Experiment, hvor vi taler om betydningen af selvkontrol. Afslutningsvist tilegner eleverne sig viden om multitasking, switchtasking samt perception og opmærksomhed som vigtige forudsætninger for læring.

Holdet tilegner sig i dette forløb også viden om de psykologiske metoder og vurdering af metoder.

Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse.

Elevernes globale kompetencer er i spil, når vi taler om hukommelse som noget kulturelt betinget, ligesom eleverne får kendskab til perception som et kulturelt betinget fænomen.
De innovative kompetencer arbejdes der specifikt med når eleverne skal udarbejde rim/remse/sang som opsamling på læringsteorien, ligesom eleverne skal udarbejde et forslag til en undersøgelse, der undersøger gymnasieelevers selvkontrol.

Engelsksproget materiale:
TedTalk med Carol Dweck: https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
The Marshmallow test: https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ
Operant betingning: https://www.youtube.com/watch?v=I_ctJqjlrHA
Klassisk betingning: https://www.youtube.com/watch?v=9hBfnXACsOI

Artikler:
- ”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter”. Politiken, 13. oktober 2015
- ”Fastlåst eller udviklende mindset” af Emil Lindeløv og Anders Riber
- ”Ny viden: Sådan roser du så det virker” af Sofie Münster, 13. februar 2016
- ”Selvkontrol er afgørende for børns succes” af Johanne Sorgenfri, 9. marts 2016
- ”Selvdisciplin er vigtigere for unges uddannelse end intelligensen!” Forskningsnyt fra Psykologien, nr. 15, 2006
- "Derfor skal der ikke være helt stille i et matematiklokale" af Hans Henrik Rasmussen
- "Mobilen spolerer i stigende grad gymnasieelevers koncentrationsevne" af Anna Bølling-Ladegaard

Kernestof:
- Larsen, Ole Schulz. Psykologiens veje, I-bog 2017. Systime: Århus:
https://psykveje.systime.dk/?id=4518 '

Tavs og sproglig viden: https://psykveje.systime.dk/?id=5295
Tænkningens udvikling: https://psykveje.systime.dk/?id=5242
Vygotsky: zonen for nærmeste udvikling: https://psykveje.systime.dk/?id=5288
De første kognitive psykologer: https://psykveje.systime.dk/?id=5240
Hukommelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5236
Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=4796
Motivationsprocesser: https://psykveje.systime.dk/?id=5290
Opmærksomhed: https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c13119

eBog:
”Psykologiens Veje” af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp5238, pp5237, pp5294, pp5291, pp5240, pp5290, pp5236,

- "Undersøgelser i psykologi" - kapitlet "Metode og kritiske overvejelser" af Katrine Quorning og Charlotte Tieka Jensen
- "Opmærksomhed i en digital verden" fra: Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, ID p 193 og ID p 194.

Holdet har i dette forløb læst ca. 46 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndommens betydning

Et forløb om udviklingspsykologi og omsorgssvigt

Teoretikere:
Erikson, Stern, Bowlby, Ainsworth

Temaer:
Tilknytning, Tilknytningsforstyrrelser, Omsorgssvigt, Resiliens

Forløbet har indledningsvist kredset om udviklingsteori af Erikson og Stern. Herunder har vi fokuseret på paradigmeskiftet inden for udviklingspsykologien. Dernæst har vi arbejdet med tilknytningsteori af hhv. Harlow, Bowlby og Ainsworth og dernæst kigget på tilknytningsforstyrrelser og reaktioner herpå også med teori af Bowlby, Ainsworth og Spitz. Vi har arbejdet med begreber om og reaktioner på omsorgssvigt og dertil har vi arbejdet med begrebet resiliens og betydningen af resiliens.
Afslutningsvist har vi arbejdet med daginstitutionens rolle og indflydelse på barnets udvikling.

Holdet har været til et foredrag med Florence MacLean, der fortæller om sine studier af ondskab og om opvækstens betydning i forhold til udviklingen af empati.

Som afslutning på forløbet har holdet lavet en eksamensøvelse til undersøgelsen: "Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne".

Kernestof:
• Larsen, Ole Schulz. 2017. Psykologiens veje. Systime: Århus (ibog):
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

Udviklingspsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4966&L=0
Daniel Stern: https://psykveje.systime.dk/?id=5044
Det begyndende selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5049
Kerneselv: https://psykveje.systime.dk/?id=5048
Det subjektive selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5047
John Bowlby og Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5098
Eksperiment med abeunger: https://psykveje.systime.dk/?id=5132
Spædbarnsdepression og hospitalisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5131
Omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5129
Børns reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5128
Risiko og resiliens: https://psykveje.systime.dk/?id=5123

Ebog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp 5052, pp5050, pp5016, pp5017, pp5043, pp5129, pp5128, pp5132, pp5297, pp5329, pp5123

• Nielsen, Peder. 2013. Psykologi og socialpsykologi. Aabenraa: Øknom s. 238-259

Artikler:
- "Nu mestrer Moni sit liv"
- "Debat: Daginstitutioner opdrager vores børn"

Cases:
- Leo case
- Mikkel case
- Niels - en udsat elev i 5. klasse

Undersøgelser:
• Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige psykiske problemer som voksne

Video:
• Harry Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Dokumentarfilm:
"Er du mors lille dreng" TV2 1998
"Sådan overlever du en lortebarndom" DR1 2018
"Mød dit urmenneske - afsnit 2" --> "Still face" og "Fremmedsituationstesten" TV2 2018

Holdet har ca. læst 60 sider.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mennesket i gruppen

Socialpsykologi

Holdet har arbejdet med teori om forskellige typer af grupper, gruppepåvirkning, konformitet, social kontrol, mobning, digital mobning, social perception, den realistiske konfliktteori, social identitetsteori, stereotyper og fordomme, kontaktteorien, autoritet og lydighed, holdninger og kognitiv dissonans.

Artikler og undersøgelser:
- ”60 procent af eleverne i 4.-6. klasse har oplevet digital mobning”
- ”Scientology: den lange vej ud”
- "Hun kom ind på livet af 10 bandemedlemmer"
- "Stop med at prædike din hykler"
- Case: "Reunion for den gamle klasse" fra:  https://exbus.dk/historierommobning/historierommobning/
- Case: "Birgitte på besøg"

Youtube:

- Elevator video
- Asch
- A class divided

Dokumentarfilm:
- Milgrams lydighedsforsøg produceret af DR.
- "Konfrontation" produceret af TV2 2006
- "Hængt ud på nettet" DR2 2017

Forløbet er afsluttet med en eksamensøvelse.

Kernestof:
• Larsen, Ole Schulz. Psykologiens veje, I-bog 2017. Systime: Århus:
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

Massehypnose: https://psykveje.systime.dk/?id=5537
Hvad er en gruppe: https://psykveje.systime.dk/?id=5536
Gruppepres og social kontrol: https://psykveje.systime.dk/?id=5535
Kommunikationens fire kvadrater: https://psykveje.systime.dk/?id=5449
Perception: https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11565
Kontaktteorien: https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12489
Intergruppekonflikter: https://psykveje.systime.dk/?id=5665#c13135
Lydighedens dilemma: https://psykveje.systime.dk/?id=5630
Holdninger: https://psykveje.systime.dk/?id=5531

ebog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp 5500, pp5537, pp5536, pp5535, c12423, pp5449, c12491, pp5665, pp5630, pp5628, pp5531

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
- kommunikation og konflikt
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
– stereotyper og fordomme

Holdet har læst ca. 42 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det senmoderne menneske

Personlighedspsykologi

I første halvdel af forløbet blev holdet introduceret til Høgh-Olsens personlighedstyper, personlighedstrækteori, herunder The Big Five, arbejds - og organisationspsykologi, stress og coping.
Holdet har analyseret to jobannoncer med udgangspunkt i viden om det moderne arbejdsliv og personlighedstyper.
Holdet har derudover analyseret to forskellige artikler om stress med fokus på stress, coping, arbejdsliv og personlighed i artiklerne.

I anden halvdel af forløbet rettedes fokus mod identitetsudvikling og ungdom i det senmoderne. Holdet blev introduceret til teoretikere såsom Anthony Giddens, Kenneth Gergen og et gensyn med Erikson. Holdet har arbejdet med begreber såsom ny-narcissisme konkurrencestat, selvrealisering og ansvarspres.
Holdet er ydermere blevet introduceret til sociologer såsom Bourdieu, Ulrich Beck, Thomas Ziehe og Riesmann med fokus på ungdom i det senmoderne.

Afslutningsvist har holdet arbejdet med sociale medier i det senmoderne ud fra et evolutionspsykologisk perspektiv og kigget på en evolutionspsykologisk og postmoderne forklaring på, hvordan kønsforskelle udvikles.  
  
Forløbet afsluttes med en eksamensøvelse, hvor holdet arbejdede med uddrag af artiklen: "Unge i dag er ikke narcisister - de er pressede" (Fra Videnskab.dk) og uddrag af undersøgelsen: "Sociale medier og psyken" (Befolkningsundersøgelse fra ADD 2023).

Cases/Artikler:
- To jobannoncer fra jobnet. (Stillingsopslag der søger en fysioterapeut og en controller).
- "Personlighed er mere at være introvert eller ekstrovert" videnskab.dk (2015)
- "Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail"
- "Jeg kunne klare det hele", Kilde: Alt for damerne
- "Kaj gik ned", Kilde: Jyllands Posten
- "Det er min egen skyld, hvis jeg ikke lykkes", Kilde: Berlingske Tidende, Nilo Zand
-  "Unge i dag er ikke narcisister - de er pressede", Kilde: Videnskab.dk
- "Sociale medier og psyken" - befolkningsundersøgelse fra ADD 2023.

Dokumentarfilm
- "De perfekte piger", afsnit 3, DR
- "Nærkontakt: Når vi falder i generationskløften", DR
- "FOMO", DR

Kernestof:
- Larsen, Ole Schulz. Psykologiens veje, I-bog 2017. Systime: Århus
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

- Pedersen, Christian Skjødt: Evolutionspsykologi, kapitel 7.1: Stenalderhjernen og medierne (s.151-161)

Personlighedspsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4831
Den forsigtige og risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=4852
Menneskets dobbelthed (OSN): https://psykveje.systime.dk/?id=4851#c10599
Fra industriarbejde til vidensarbejde: https://psykveje.systime.dk/?id=5572
Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
Stress: et samspil mellem indre og ydre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5806
Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=5416
Tre socialkarakterer: https://psykveje.systime.dk/?id=5415
Selvrealisering, ansvarspres og mistrivsel: https://psykveje.systime.dk/?id=5413
Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=5414
En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
Kapital og habitus: https://psykveje.systime.dk/?id=5423
Hvad er identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5422
Sociale arenaer, roller og identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5419
Evolutionspsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4828#c10539
Postmoderne psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4827#c10531

Ebog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): pp 5664, pp4852, pp4851, pp5422, pp5419, pp5425, pp5424, pp5416, pp5413, pp5414, pp5559, pp5574, pp5573, pp5806, pp4829, pp4798

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Kernestof:
Socialpsykologi
– social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
– kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier

Personlighed og identitet
– identitet og personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer