Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 eø/2fjmuxyz eø - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold
2024 eø/2fjmuxyz eø (
2fjmuxyz eø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Etablering af virksomheden
Titel 2
Strategi
Titel 3
Marketing
Titel 4
Virksomhedens økonomi
Titel 5
BIG (eksamensforløb)
Titel 6
Organisation, ledelse og motivation
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Etablering af virksomheden
I forløbet arbejder vi med de helt grundlæggende ting omkring opstart af virksomhed. Vi ser på hvordan man etablerer en virksomhed , herunder forskellige virksomhedsformer og hvordan en iværksættervirksomhed kan lave sin forretningsmodel. Desuden arbejder vi med hvordan man kan formulere idégrundlag, mission og vision for virksomheden samt oplevelsesøkonomi.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til erhvervsøkonomi :) Vi lægger ud med et forløb om "Etablering af virksomheden" så I skal læse side 12-17 i den udleverede bog "Luk Virksomheden Op". Når I læser skal I have fokus på at kunne forklare følgende:
Gruppearbejde eø modul 1.docx
Iværksætteri
Gruppearbejde Erhvervsøkonomi modul 2.docx
Det emballagefri supermarked kommer til Danmark
Business Model Canvas_skabelon.docx
(Det er med vilje, at vi springer nogle sider over). Læs til overskriften "oplevelsesøkonomi" på s. 39. Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 32-54
Erhvervsøkonomi- ordbog
Case_franchising_Icebar.docx
Virksomhedsformer ny.docx
Gruppearbejde Erhvervsøkonomi modul 4.docx
Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Pine and Gilmores oplevelsesmodel.docx
Gruppearbejde.docx
Anderledes økonomier
Læs til afsnit 1.7 på side 46. Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Vi starter timen med en opsamling på arbejdet med værdikæde, finansiering og virksomhedsformer. Færdiggør arbejdsarket, hvis I ikke nåede at blive færdige i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Strategi
I dette forløb har vi fokus på virksomheden og dens omverden, herunder brancheanalyse (markeds- og konkurrenceforhold) og virksomhedens egen strategi. Vi arbejder med de forskellige konkurrenceformer samt strategimodeller som SWOT-analyse, STEEPLE analyse, Porters Five Forces, BCG matricen, Porters konkurrencestrategier, Ansoffs vækstmatrice. Endelig kommer vi også ind på værdiinnovation og Blue Ocean strategi.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
SWOT, TOWS.docx
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 60-77, 85-93
Vi runder "de alternative økonomier" af (skim gerne jeres gruppearbejde fra sidst igennem, da vi taler om det i begyndelsen af timen). Derefter starter vi på et nyt forløb om virksomhedens strategi (som lektien handler om).
Strategi
Færdiggør jeres SWOT og TOWS - analyse på valgfrie virksomheder. I skal kunne præsentere dem på en PP eller lignende på klassen i timen.
Strategi2
Orientér dig i siderne i bogen, men da det er lidt meget læsestof behøver du ikke skrive noter eller læse i detaljer. Vi går i dybden med lektien i modulet.
Strategi opsamling
Erhvervsøkonomi- ordbog
porter opsamlende opgave.docx
Færdiggør øvelse 2.7 i bogen, som handler om konkurrenceformer. Læs desuden op på modellen "Porters 5 forces" på s. 74-76. Det er en af de vigtigste modeller i strategi-kapitlet. Se videoen: Porter's 5 Forces EXPLAINED | B2U | Business To You, hv
Eksamensspørgsmål 3.docx
Lav opgaven "Porter opsamlende opgave" som ligger på modulet tirsdag. I skal færdiggøre jeres Steeple, positioneringskort og Porters 5 forces på jeres virksomheder i timen. Så kører hjulet og nogle grupper kommer op og fremlægge:)0
Random
Yellow tail.pdf
Gruppearbejde konkurrence.docx
Lav eksamensspørgsmålet som ligger på modulet d. 27/9 (I skal kun lave opgave 1+2 - ikke det om segmentering). Læs desuden 79-84 i bogen.
Ansoff.doc
Læsefokus
Færdiggør desuden arbejdsarket, som I begyndte på i modulet d. 8/10
Seks succesfulde eksempler på Blue Ocean - Leder- og bestyrelsesuddannelser i samarbejde med INSEAD ✓
Gruppearbejde marketing.docx
Færdiggør Ansoff-arbejdsarket som ligger på modulet d. 11/10 samt lav vedhæftede. I finder svar på siderne 86-90 i vores bog.
Oversigt over eksterne vækstmuligheder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Marketing
I dette forløb har vi fokus på virksomhedens markedsføring af dens produkter og services. Vi arbejder med forbrugernes købsadfærd, kundesegmentering og B2B vs. B2C. Derudover arbejder vi med marketing-mixet - de 4/7 p'er - product (herunder produktmix og branding), price (herunder trin i prisfastsættelsen), promotion (ATL og BTL) og place (distribution med varierende antal led) samt physical evidence, people og process
Indhold
Kernestof:
Marketing1
Slides til dagens modul_291024.pdf
Vi går i gang med et nyt forløb om markedsføring. Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE): side 98-105.
Slides til dagens modul__segmentering og marketingmix.pdf
Læs side 105-109 med fokus på at kunne:
Læs side 110-114 med fokus på at kunne svare på følgende:
Marketing2
Tidsplan for marketing-forløbet:
Læs side 114-123 i bogen og skriv svarene på spørgsmålene under elevfeedback:
Kahoot om Pris Price
OBS: lang lektie. Mens I læser skal I have fokus på:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 123-133
Vi holder os til følgende tidsplan:
I får LIDT tid til at færdiggøre jeres fremlæggelser. Hent dem derefter ned og læg dem i mappen "marketing" under dokumenter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 4
Virksomhedens økonomi
I dette forløb har vi fokus på økonomistyring, herunder regnskabsforståelse og budgettering, med henblik på at anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens målopfyldelse. Vi arbejder med forskellige typer budgetter, årsregnskabet (resultatopgørelse og balance) samt regnskabs- og nøgletalsanalyse.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Regnskab1
Vi fortsætter med fremlæggelserne:) Vi går desuden lige så stille i gang med vores næste forløb om Virksomhedens økonomi. Læs fra side 137 til afsnit 4.4 på side 144. Når du læser skal du have fokus på at kunne forklare følgende bagefter:
Vi holder os til følgende tidsplan: Eø fremlæggelser
VICA Danmark - Årsrapport 2023.pdf
TIP EN 13'er Vica DK.docx
Link til forklaring på artsopdelt og funktionsopdelt resultatopgørelse Restudy
læs til afsnit 4.6 på side 151. Når du læser skal du have fokus på at kunne forstå og forklare:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 144-151, 154-166
Foredrag v EY.docx
Balancen
Balancen arbejdsark.docx
Virksomhedens økonomi
Svar på spørgsmål i Restudy.docx
Vi fortsætter hvor vi slap med balancen. Læs desuden s. 151-153 i vores bog og lav øvelse 4.7 på s. 151. Når du har læst skal du kunne svare på følgende:
Julemandens værksted.png
julemandens værksted word skabelon.docx
Nøgletal
stil mig nogle quizspørgsmål til Afkastningsgraden, egenkapitalens forrentning, overskudsgraden, kapacitetsgraden, aktivernes omsætningshastighed og afkastningsgraden, så jeg kan træne min viden om dem. Stil et spørgsmål ad gangen.
DRTV - Løvens Hule: Matematik på TikTok
Panik ikke når I læser om nøgletalsanalysen! Det virker måske lidt uoverskueligt. Vi regner på dem og arbejder med dem. Efter endt læsning skal I kunne svare på:
Løvens hule
Nytårsudregning nøgletal.docx
Regnskabsanalyse af selvvalgt virksomhed.docx
Læs siderne 158-166 (stop ved børsrelaterede nøgletal), så I får tjek på de sidste nøgletal og begrebet gearing. I skal desuden have valgt en valgfri virksomhed som I vil lave regnskabsanalyse på. Vi regner på alle nøgletallene i timen:-)
Læs vedhæftede gamle eksamensopgave om marketing og regnskab. Til eksamen har I en times forberedelse. Lav så meget af den, I kan på 30 minutter dvs. I skal som minimum besvare spørgsmål 2 om regnskab. Hvis der er tid til overs, går i videre til spør
stil mig nogle quizspørgsmål til Afkastningsgraden, egenkapitalens forrentning, overskudsgraden, kapacitetsgraden, aktivernes omsætningshastighed og afkastningsgraden, så jeg kan træne min viden om dem. Stil et spørgsmål ad gangen. Stil f.eks. spørgs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
BIG (eksamensforløb)
Holdet deltager i Business Innovation Games og udvikler deres egne forretningsidéer.
De har i den forbindelse arbejdet med aktier, begrebet innovation og iværksætteri samt forretningsplaner.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til kap 1.docx
Vi hører jeres regnskabsanalyser af valgfrie virksomheder. Hjulet kører og vælger et par grupper:-).
SB fortæller om Business Innovation Games, som vi begynder på i dag. Vi går i den forbindelse i gang med et nyt forløb om Innovation og iværksætteri.
Plan for eksamensforløbet 2g eø.docx
Da jeg er på kursus skal I arbejde selv. I skal arbejde med BIG. Se arbejdssedlen (vedhæftet).
Arbejdsseddel fredag.docx
Projektforløb i erhvervsøkonomi.docx
Bedømmelsesskema BIG Danmark 2025.pdf
Forretningsplan.docx
Opgave Royal Unibrew.pptx
Læs s 2-12 i vedhæftede notat om aktier
intro til aktier MJL 2025.pptx
Most Useless Inventions Ever Made!
Vi arbejder videre med BIG i timen. Jer der endnu ikke har skrevet jer på listen over jeres virksomheder - gør det venligst inden timen på linket. BIG. Sideløbende går vi i gang med et nyt forløb om Innovation og iværksætteri. Læs s. 19-26 i bogen. E
Rep af innovation og iværksætteri
Innovation og iværksætteri Løvens hule.docx
Noter til Innovation og iværksætteri.docx
Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 26-32, 35-39
Pitch Fra inno.docx
Få inspiration til BIG ved at skimme linket om konkrete innovationseksempler 10 idéer der forbedrer verden. Gå desuden en tur og hør podcasten "Det innovative mindset og lysten til at innovere": Fremtidens Ledelse To-Go - podcast af Bloch&Øs
Rigtig forkert om forretningsplaner og produkttests.docx
Business Model Canvas_skabelon.docx
Eksempel på en udfyldt forretningsplan.pdf
Læs vedhæftede om prototyper/mock-ups, som jeg anbefaler I laver til BIG. Læs desuden s. 35-39 øverst om forretningsmodeller. I skal ikke lave en BMC, men elementerne i den skal I have med i jeres forretningsplan
Produkttest fra Innovationsgrundbogen cb afsnit 8.3.docx
Gå kritisk til jeres ide og arbejde- og bedøm jer selv ved at sætte krydser i bedømmelsesskemaet til BIG. Måske er der stadig noget, der kan nå at blive forbedret? Bedømmelsesskema BIG Danmark 2025.pdf
Pitch jeres forretningsidé til BIG.docx
Program til BIG kvartfinale 25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Organisation, ledelse og motivation
I forløbet arbejder vi med organisation og ledelse. Vi ser på, hvad organisationers formål er. Vi stifter bekendtskab med organisationers opbygning samt Burns og Stalkers overordnede inddeling i mekanistiske og organisatoriske organisationssystemer. Vi ser desuden på de specifikke karakteristika ved den funktionelle struktur, divisionsstrukturen, den geografiske struktur, matrix-strukturen, den horisontale struktur, netværksstrukturen og hybridstrukturen. Vi arbejder med omgivelsernes påvirkning af virksomheden og virksomhedens valg af organisationsstruktur set i relation til omgivelserne. Derudover ses på virksomhedens kriser og udviklingsstadier ud fra Greiners model.
I forbindelse med ledelse ser vi på ledelsesteoriens udvikling. Vi arbejder med ledelsesformer og ledelsesteorier - herunder bl.a. Blake og Moutons leadership Grid. Til slut i forløbet arbejder vi med motivations- og behovsteorier.
Indhold
Kernestof:
Organisationsteori_Blue Bell Creameries.docx
Oversigt over organisationsstrukturer.docx
SVAR BAZAR organisation.docx
Vi går i gang med vores sidste forløb om Organisation, ledelse og motivation:
Organisation
Møbelfabrik med organisatoriske problemer.docx
Læs siderne i bogen (læs ikke casen om Joe and the Juice). I forhold til jeres lektie sidst, kan I se, at vi er sprunget et par sider over. Dem ser vi på i fællesskab. Efter læsningen skal I kunne svare på:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 187-194, 199-206, 226-236
Omgivelser og Greiner
Spørgsmål til filmen om Fordisme og Taylorisme.docx
Ledelsesteori, Fayol.docx
Vi går videre til afsnittet om ledelse. Når du har læst skal du kunne svare på:
Taylors Scientific management.docx
Arbejdsopgaver ledelse.docx
Forsøg med pædagogiske metoder (Anderkendende/Autoritær/Laissez faire)
Samme lektie og spørgsmål som til modulet d. 8/4
Autoritær ledelse: Stram kontrol og kommando Leder Nikolaj Mackowski
Rekrutteringsekspert: 6 kendetegn ved en god leder anno 2024 - lederweb
GleksamensopgaveMotivation.docx
Ledelse quizlet
Læs s. 205-215 (spring casen om Mæsk over) og udfyld vedhæftede arbejdsark som nogle af jer måske påbegyndte i timen d. 22/4 Arbejdsopgaver ledelse.docx
Arbejdsspørgsmål til motivation 2g.docx
Lang lektie! Det handler om motivation. Se om I kan koble det I læser med jeres viden om ledelse
Titel
Kom og få en is og tag afsked med holdet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Projektarbejde
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372461964", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372461964", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372461964" }