Holdet 2024 de/2acekux - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Rikke Riget Lund
Hold 2024 de/2acekux (2acekux de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og godt design
Titel 2 Arkitektur_ombygning og anneks til typehus
Titel 3 Produktdesign_dørgreb
Titel 4 Kommunikationsdesign
Titel 5 Ekskursion til Aarhus
Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)

Titel 2 Arkitektur_ombygning og anneks til typehus

Introduktion til arkitekturens grundbegreber gennem det praktiske projekt (funktion, form, rum, grundplan, facade, materialer, konstruktion, farve, lys, stil) samt dele af arkitekturhistorien (læreroplæg om parcelhusets historie og øvelse om tendenser i nyere arkitektur).

Forløbet handlede om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960-1970. I den forbindelse læste eleverne en tekst om pistolgangen (fordele og ulemper). Eleverne sammenlignede forskellige parcelhuses planløsninger og skulle desuden skitsere og tage billeder af deres egen bolig og kort præsentere for hinanden. I det større praktiske projekt skulle eleverne komme med forslag til en ny planløsning for et typehus til en 4-personers familie, der havde en række forskellige krav (trin 1).

Derefter blev eleverne bedt om at lave et anneks til huset på max. 15 m2, der skal kunne bruges som både arbejdsrum, hyggerum til de unge og evt. som et gæsteværelse. Eleverne skulle forholde sig til, hvorvidt annekset var i respekt eller udgjorde et modspil til det eksisterende hus. Der blev arbejdet med alle designprocessens faser fra start til slut.

Praktiske designopgaver:
- skitser og sammenligning af 3 ikoniske boliger (Villa Rotonda, Villa Savoye, 18.36.54)
- præsentation af egen bolig (skitse af grundplan, målfast tegning af værelse samt fotografier)
- projekt ombygning af typehus: skitser, moodboard, målfast plantegning (trin 1)
- Øvelsen fra flade til rum (fysisk model af en pavillon)
- Øvelse med pavillon af tape (fysisk model af en pavillon)
- fotocollage af ikonisk bygningsværk
- projekt anneks: skitser, moodboard, målfaste tegninger (plan og opstalter), rumlig eller digital model (trin 2)

I forbindelse med projektforløbet så vi nærmere på følgende cases (fællesanalyser):
-Workstation Cabin
-Maxon Studio
-Badehusene ved Aarhus Ø

Læsestof:
Jesper Bek, Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, s. 46-61, 125-131
"Pistolgangen", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/pistolgangen-18276/
"12 ting at bruge et anneks til", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/12-ting-at-bruge-et-anneks-til-19381
"Arkitekttegninger og modeller" (pdf)
"Mix og match samtidsarkitektur (pdf) - lavet som øvelse
"Multiformet anneks i haven", artikel fra Bolius 2020: https://www.bolius.dk/multiformet-anneks-i-haven-94214
"Anneks ruller på jernbanespor", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/annekset-ruller-paa-jernbanespor-99304
Anneks "Maxon Studio": https://olsonkundig.com/projects/maxon-studio/
"Her er Bjarke Ingels 21 nye badehuse på Aarhus Ø", artikel: https://stiften.dk/aarhus/her-er-bjarke-ingels-21-nye-badehuse-paa-aarhus-oe

Supplerende:
- Uddrag fra udsendelsen: "Boligkøb i binde", sæson 3, episode 5, TV3, 2018.
- Uddrag fra udsendelsen: "Hammerslag", sæson 2023, eposode 14, DR (https://www.dr.dk/drtv/se/hammerslag_-ekstraordinaert-paa-aarhus-oe_407458)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Produktdesign_dørgreb

Forløbet er udviklet i samarbejde med Designskolen Kolding som en del af et eksternt projekt (Trekantens Karrierekanon). Designopgaven bestod i at komme med et forslag til et dørhåndtag til en ikonisk bygning, som eleverne blev tildelt ved lodtrækning. Udover at skulle arbejde med formgivningen af dørhåndtaget, skulle eleverne arbejde med dørgrebets funktionelle og ergonomiske egenskaber.

Introduktion til produktdesign og de grundlæggende parametre (form, funktion, kommunikation, materialer, konstruktion mm.) samt til de vigtigste formbegreber og kontrastforhold (organisk vs. geometrisk, statisk vs. dynamisk, kompleks vs. enkel, symmetrisk vs. asymmetrisk, tung vs. let, åben vs. lukket, robust vs. skrøbelig).  
Præsentation af designhistorien fra ca.1850 til i dag (læsning og læreroplæg) og små fællesanalyser af ikoniske siddemøbler fra designhistorien samt øvelse i at lave tidslige placeringer af professionelle designgenstande.
Designprocessens faser fra start til slut og forskellige visualiseringsteknikker (fotocollage, blyantskitser og fysiske skitser, målfaste tegninger og modeller, præsentationsmateriale). Research og idegenerering foregik primært på Designskolen. Fremlæggelsen foregik i grupper med mundtlig feedback fra andre elever.

Praktisk designopgave:
- hurtigskitser af siddemøbler fra designhistorien (blyant)
- afprøvning af citruspressere
- fotocollage med dørgreb/dørhåndtag registreret på studietur
- undersøgelse af eksisterende dørgreb (skitser og noter på undersøgelsesark)
- projekt dørgreb til et bygningsværk (alle designprocessens faser fra briefing til præsentation). Bygningsværket blev tildelt ved lodtrækning.

Læsestof:
Jesper Bek, "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", side 90-109, 111-112, 116-122
Ida Engholm: Design gennem 200 år, side 80-93 (dansk modernisme, pdf)
Dokumentet "Øvelse med designhistorien"
"Valg og vedligeholdelse af dørgreb", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/doerhaandtag-16781
"AJ greb", tekst fra hjemmeside: https://arnejacobsen.com/da/works/aj-greb/

Danmarks næste klassiker S4 E5 En beskidt opgave: https://www.dr.dk/drtv/episode/danmarks-naeste-klassiker_-en-beskidt-opgave_365835

Vi har været omkring følgende perioder:
- Historicismen
- Art Nouveau
- Modernismen
- Popdesign og postmodernismen
- Nye tendenser inden for design
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kommunikationsdesign

Introduktion til designparametrene inden for kommunikationsdesign: de grafiske virkemidler (illustration, form, typografi, farver, komposition, kontrastforhold). Intro til design af bogforsider bl.a. gennem læsning af artiklerne "Et varmt omslag" og "At tegne sig ind på atmosfæren" og træning i arbejdet med grafiske virkemidler og visuel komposition gennem mindre praktiske og teoretiske øvelser og et projektforløb.

I det praktiske projektarbejde skulle eleverne i højere grad end i de tidligere forløb selv styre processen fra start til slut. Afslutningsvist skulle de lave en komparativ analyse af den originale bogforside og af deres redesign af bogforsiden.


Praktiske designopgave:
- øvelse med geometriske kompositioner
- øvelse med flat-lay
- projekt redesign af bogforside (brug af valgfrit computerprogram)

Læsestof:
Peter Nicolai Gudme Christensen: "Et varmt omslag", Ud & Se, december 2021, s. 154-157
Thomas Behrmann: "At tegne sig ind på atmosfæren", Bladet no.2 (2022), s.10-13
Jesper Bek, Design og arkitektur - grundbog til c-niveau, s. 12-17
Kim Pedersen& Henrik Birkvig, Grundbog til grafisk design, Forlaget Grafisk Litteratur, s.31,32 68-77
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ekskursion til Aarhus

Endags-ekskursion til Aarhus for at se og opleve arkitektur og byplanlægning fra forskellige perioder.
Oplæg i Bylageret ved Aarhus Ø og hernæst byvandring hvor eleverne skulle holde et kort oplæg om en af følgende bygninger/byrum:
- Aarhus domkirke
- Aarhus teater (facaden)
- Aarhus rådhus
- ARoS
- Dokk1
- Badehusene ved Aarhus Ø
- Grundfos-kollegiet
- Isbjerget
- Udsigtstårnet ved Aarhus Ø
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Repetition og eksamensforberedelse

Foredrag af møbeldesigner Eva Fly om produktdesign i en bæredygtig fremtid. Foredraget tog bl.a. udgangspunkt i hendes deltagelse i Danmarks næste klassiker.

Repetition af årets forløb.
Analyse af kommunikationsdesign, arkitektur og produktdesign.
Valg af eksamensemne og udarbejdelse af eksamenspræsentation.

Læsestof:
Jesper Bek, "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, s.146-155 (analysemodeller)

Andet:
Danmarks næste klassiker_sæson_ 3 episode 6: https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-tossede-toerretider_290329

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer