Holdet 2024 dr/2acem - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Louise Nissen
Hold 2024 dr/2acem (2acem dr)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introforløb og Dramaturgi
Titel 2 Realistisk spillestil og Naturalisme
Titel 3 Devising
Titel 4 klovn og komedie
Titel 5 forestillingsprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introforløb og Dramaturgi

Introduktion til grundbegreber:
Koncentration, nærvær, skuespillerens virkemidler, kroppen som redskab samt Rum Figur Forløb bevidsthed
Dramaturgi:
Der arbejdes med små visninger af hver af de dramaturgiske modeller; Berettermodellen, Montagen og Cirkulær dramaturgi

Arbejdet med logbog introduceres og portfolioarbejdet (elever gemmer notater på eget drev)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - at kunne forstå, anvende og forklare centrale begreber. At kunne forstå og forklare konkrete udtryk indenfor scenografi, figurarbejde, dramaturgi
  • Skrive - introduktion til portfolio + logbog
  • Selvrefleksion - refleksion over egne og andres udtryk
  • Personlige
  • Selvtillid - blive fortrolig med at optræde sammen med andre
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - intro til kreativt samarbejde
  • IT - • Oprettelse af personlige portfolio på egen computer – senere i google docs
  • Lectio - fælles logbog
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Realistisk spillestil og Naturalisme

Introduktion til naturalistisk teater og gennemgang af centrale Stanislavskij-begreber
-  bl.a. arbejde med de fysiske handlingers metode og øvelser vedr. stemningserindring og de givne omstændigheder, motivation og det magiske hvis.
Teaterhistorisk beskæftiger vi os med Naturalisme og arbejder med uddrag af Strindbergs drama "Frk. Julie"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forstå, anvende og forklare centrale begreber. Forstå og skabe konkrete udtryk. Teaterhistorisk forståelse
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde


Titel 4 klovn og komedie


Indkredsning af klovnens karakteristika.
Øvelser med fokus på forenkling og forstørrelse.
Gruppearbejde med udvikling af et lille klovnespil der opføres for holdet, som kvitterer med konstruktiv respons.
Moderne Comedy klovne - forskelle og ligheder mellem traditionelle klovne og Comedy klovne
2. teaterhistoriske periode: Commedia Dell'arte. Italiensk maskekomedie; Arbejde med det faste figurgalleri og dennes afspejlning af samfundsstrukturen, arbejde med improvisation og kort arbejde med scenariet; Tandudtrækning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Figurarbejde - udvikle ideer - anvende teknikker - indstudere små spil - forstå, anvende og forklare teorier - perspektivere til kulturhistorie
  • Personlige - bevidsthed om kropsudtryk og fortrolighed med at improvisere og tydeliggøre mimik og bevægelser
  • Sociale - give og modtage konstruktiv kritik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 forestillingsprojekt

Selvstændigt projektarbejde i grupper med at skabe en forestilling: tekst-/idé-bearbejdelse, figurarbejde og arbejde med arrangement, lys, lyd, scenografi og kostume og  overvejelser om udtrykshensigt.
Hver projektgruppe skriver logbog, hvori de noterer hvad de har arbejdet med de enkelte øvegange og hvilke overvejelser der ligger bag de kunstneriske og praktiske valg, gruppen træffer undervejs i forløbet.
Projekterne opføres for publikum i starten af Maj, og herefter arbejder grupperne med evaluering og med digital præsentation med overvejelser ifm. projektet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde