Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi C
|
Lærer(e)
|
Ebbe Skovgård Brønnum
|
Hold
|
2024 ng/2a3g ng (2a3g ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vandets kredsløb og Vejle Å
PROBLEMSTILLINGER
- Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?
- Er der risiko for oversvømmelser fra Vejle Å?
- Hvordan sikrer vi, at vi har nok rent drikkevand i fremtiden?
EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Feltarbejde i Vejle Å (måling af tværsnitsprofil og strømhastighed
- Undersøgelse af Vejle Å - længde og oplandsareal i Google Earth
- Ekskursion til Vejle Renseanlæg og Sønder Vandværk
- Måling af nitrat og fosfor i Vejle Å
- (LAR-løsnigner og bluespotkortlægning i Vejle)
KERNESTOF
Vandets kredsløb, vandbalanceligning, grundvand, vandforsyning, åens landskab, FETA-modellen, jordbund forskellige steder i Danmark, vandbalancemodel for Vestjylland og Midtsjælland.
SUPPLERENDE STOF
Beregning af strømningshastighed, beregning af tværsnitsareal, beregning af afstrømning, oversvømmelser fra Vejle Å, oplandsareal, længde og hældning af vandløb, oversvømmelse i Vejle, lokal afledning af regnvand (LAR).
Eleverne har lavet en poster som dokumentation af feltarbejde og de vigtigste faglige pointer i forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Geologi
PROBLEMSTILLINGER
- Hvordan kan vi undersøge Jordens indre?
- Hvordan opstår jordskælv og vulkaner?
EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Bjergarters densitet
- Dybde og placering af jordskælv omkring subduktonszone i det vestlige Sydamerika (Google Earth)
- Havbundens alder som bevis for pladetektonik (Google Earth)
KERNESTOF
Jordens opbygning, den pladetektoniske model, de forskellige typer af pladegrænser og deres kendetegn, bjergarter (magmatiske, metamorfe og sedimentære), det geologiske kredsløb, magmadannelse, vulkanisme, skjoldvulkaner og keglevulkaner, karakteristiske egenskaber for de to vulkantyper, jordskælv, seismogram, epicenter og styrke
SUPPLERENDE STOF
Beviser for pladetektonisk aktivitet, bjergarters densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tørke i Sahel
PROBLEMSTILLINGER
- Hvorfor er der tørt i Sahel-regionen?
- Hvordan kan man sikre en tilstrækkelig stor fødevareproduktion i Sahel-regionen?
EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Konvektionsforsøg
- Dataøvelse: Fødevareproduktion i Mali
- Beregningsøvelse om nedbørsdannelse og stigningsregn/føhnvind
KERNESTOF
Nedbørsdannelse, nedbørstyer (konvektionsnedbør, konvergensnedbør og stigningsregn) det globale vindsystem, regntider og tørtider i Sahel, ITK-zone, corioliskraft, klimazoner og plantebælter
SUPPLERENDE STOF
Fødevareproduktion i Mali, udnyttelsessystemer (naturlige, manipulerede, transformerede), nomader
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimaforandringer
PROBLEMSTILLINGER
- Hvordan opstår klimaforandringer?
- Hvad kan vi gøre for at fremme den grønne omstilling?
- Hvilke konsekvenser har det når klimaet bliver varmere?
EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Måling af aktuel strålingsbalance ved Rosborg
- Analyse af klimamodel under forskellige scenarier for udledning
- LAR-løsnigner og bluespotkortlægning i Vejle
KERNESTOF
Strålingsbalance, albedo, drivhuseffekt, det globale kulstofkredsløb, grøn omstilling, vedvarende og fossile energikilder
SUPPLERENDE STOF
Parisaftalen og klimaloven fra 2019, klimamodeller, power to X, Carbon Capture and Storage (CCS), sammenhæng mellem vækst og CO2-udledning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372485018",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372485018",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64372485018"
}