Holdet 2024 ng/2a3g ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Ebbe Skovgård Brønnum
Hold 2024 ng/2a3g ng (2a3g ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vandets kredsløb og Vejle Å
Titel 2 Geologi
Titel 3 Tørke i Sahel
Titel 4 Klimaforandringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vandets kredsløb og Vejle Å

PROBLEMSTILLINGER
- Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?
- Er der risiko for oversvømmelser fra Vejle Å?
- Hvordan sikrer vi, at vi har nok rent drikkevand i fremtiden?

EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Feltarbejde i Vejle Å (måling af tværsnitsprofil og strømhastighed
- Undersøgelse af Vejle Å - længde og oplandsareal i Google Earth
- Ekskursion til Vejle Renseanlæg og Sønder Vandværk
- Måling af nitrat og fosfor i Vejle Å
- (LAR-løsnigner og bluespotkortlægning i Vejle)

KERNESTOF
Vandets kredsløb, vandbalanceligning, grundvand, vandforsyning, åens landskab, FETA-modellen, jordbund forskellige steder i Danmark, vandbalancemodel for Vestjylland og Midtsjælland.

SUPPLERENDE STOF
Beregning af strømningshastighed, beregning af tværsnitsareal, beregning af afstrømning, oversvømmelser fra Vejle Å, oplandsareal, længde og hældning af vandløb, oversvømmelse i Vejle, lokal afledning af regnvand (LAR).


Eleverne har lavet en poster som dokumentation af feltarbejde og de vigtigste faglige pointer i forløbet.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Geologi

PROBLEMSTILLINGER
- Hvordan kan vi undersøge Jordens indre?
- Hvordan opstår jordskælv og vulkaner?

EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Bjergarters densitet
- Dybde og placering af jordskælv omkring subduktonszone i det vestlige Sydamerika (Google Earth)
- Havbundens alder som bevis for pladetektonik (Google Earth)

KERNESTOF
Jordens opbygning, den pladetektoniske model, de forskellige typer af pladegrænser og deres kendetegn, bjergarter (magmatiske, metamorfe og sedimentære), det geologiske kredsløb, magmadannelse, vulkanisme, skjoldvulkaner og keglevulkaner, karakteristiske egenskaber for de to vulkantyper, jordskælv, seismogram, epicenter og styrke

SUPPLERENDE STOF
Beviser for pladetektonisk aktivitet, bjergarters densitet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tørke i Sahel

PROBLEMSTILLINGER
- Hvorfor er der tørt i Sahel-regionen?
- Hvordan kan man sikre en tilstrækkelig stor fødevareproduktion i Sahel-regionen?

EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Konvektionsforsøg
- Dataøvelse: Fødevareproduktion i Mali
- Beregningsøvelse om nedbørsdannelse og stigningsregn/føhnvind

KERNESTOF
Nedbørsdannelse, nedbørstyer (konvektionsnedbør, konvergensnedbør og stigningsregn) det globale vindsystem, regntider og tørtider i Sahel, ITK-zone, corioliskraft, klimazoner og plantebælter

SUPPLERENDE STOF
Fødevareproduktion i Mali, udnyttelsessystemer (naturlige, manipulerede, transformerede), nomader


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Klimaforandringer

PROBLEMSTILLINGER
- Hvordan opstår klimaforandringer?
- Hvad kan vi gøre for at fremme den grønne omstilling?
- Hvilke konsekvenser har det når klimaet bliver varmere?

EKSPERIMENTER, FELTARBEJDE OG ANDET EMPIRIBASERET ARBEJDE
- Måling af aktuel strålingsbalance ved Rosborg
- Analyse af klimamodel under forskellige scenarier for udledning
- LAR-løsnigner og bluespotkortlægning i Vejle

KERNESTOF
Strålingsbalance, albedo, drivhuseffekt, det globale kulstofkredsløb, grøn omstilling, vedvarende og fossile energikilder

SUPPLERENDE STOF
Parisaftalen og klimaloven fra 2019, klimamodeller, power to X, Carbon Capture and Storage (CCS), sammenhæng mellem vækst og CO2-udledning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer