Holdet 2024 Bi/2Sund Bi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Kim Kjærgård Sørensen
Hold 2024 Bi/2Sund Bi (2Sund Bi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kredsløb og træning
Titel 2 Signaler  - Hormoner
Titel 3 Signaler - Nervesystemet
Titel 4 Genetik & Arv
Titel 5 DNA & Genetiske undersøgelser
Titel 6 Celler & Mikroorganismer
Titel 7 Evolution
Titel 8 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kredsløb og træning

I forsøget har vi arbejdet med:
- Kroppens Organsystemer
- Opbygning af hjerte, lunger og kredsløb
- Hjertets, lungernes og kredsløbets arbejde.
- Konditionstrænings effekt
- Kondition & kondtital
- Hvordan man kan undersøge et individs sundhed, og hvilke fordele og ulemper de forskellige metoder har

Forsøg:
Vitalkapacitet og Peakflow
Blodtryk & Puls
Sundhedstest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Signaler - Hormoner

I forløbet har vi arbejdet med:
- Dokumentaren "Hormonernes fantastiske verden (CFU)
- Hormonsystemets funktion
- Eksempler på hormonproducerende kirtler
- Endokrin & parakrin signalering
- Regulering af hormoner (Positiv og negativ feedback, kønshormoner)
- Kulhydrates opbygning og inddeling samt Glukæmisk index
- Insulin, Glukagon og Blodsukker
- Diabetes 1 og 2 og konsekvenser samt påvirkning af alkohol, motion, adrenalin og menstruationscyklus hos diabetikere


I PP3-følb har vi undervejs arbejdet med Unge og Diabetes i samspil med Psykologi C, hvor eleverne har besøgt Sygeplejeskolen i Vejle

Forsøg:
Måling af blodglukose
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Signaler - Nervesystemet

I forløbet har vi arbejdet med:

- Nervesystemets opbygning (CNS, PNS, og underindelinger)
- Nervecellers opbygning og funktion, herunder ionkanaler og  hvilemembranpotentiale
- Nervesignaler (aktionspotentialet samt overførsel i synapsekløft)
- Transmitterstoffer (Fremmende & hæmmende, Antagonist & agonist)
- Stress
- Alkohol som rusmiddel
- Gruppearbejde om forskellige rusmidler

Øvelser:
Nerveledningshastighed
Nerveforsøg (små forsøg med sensoriske nerver)
Akoholberegning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 6 Celler & Mikroorganismer

- Prokaryote og Eukaryote cellers opbygning og funktion
- Cellemembranens opbygning samt betydningen af transportproteiner
- Stoftransport, herunder diffusion, osmose og aktiv transport
- Bakterier: Bakterier, dyrkning og patogene bakterier


Øvelser:
Osmose i kartofler
Alkohol destabilisering af cellemembranen
Bakterier i omgivelserne
Kimfald
Antibiotikaresistens (Demonstrationsforsøg)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Evolution

I forløbet har vi arbejdet med:


Forsøg:
- Evolutionsteorier (Darwin & Lamarck)
- Variation
- Selektionstyper (Naturlig, Seksuel, Kunstig)
- Menneskets Evolution

Øvelser:
Biologisk Variation
Menneskedyret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Økologi

I forløbet har vi arbejdet med:

- Planters opbygning og funktion
- Fotosyntese (overordnet, men opdelt i lys- og mørkeprocesser)
- Respiration (overordnet)
- Næringssaltes betydning
- Økologiske grundbegreber
- Produktion i Økosystemer (Primær, sekundær, respirationstab)
- Stofkredsløb (N og C)

Forsøg:
Fotosyntese hos vandplanter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer