Titel
3
|
Velfærd og økonomi
Overordnet om forløbet:
Forløbets overordnede mål er at bygge bro til pædagog-fagpakken, som eleverne har valgt, og gøre eleverne i stand til at anvende samfundsfaglig viden på empiri af forskellig slags.
Pædagogiske mål
Forløbet går deduktivt frem, hvor eleverne først lærer nøglebegreber og især skal tilegne sig viden om markedet og markedsmekanismen. Derefter lærer de om økonomiske politikker og deres effekter på de økonomiske mål. Her indgår IT-simuleringsværktøjer.
I forløbet indgår der et projekt, der dokumenteres skriftligt i form af en synopsis.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Økonomi:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
IT:
-simulation af økonomiske sammenhænge
̶ målrettet og kritisk informationssøgning
̶ formidling og bearbejdning, herunder beregninger og konstruktion af diagrammer
̶ vidensdeling og deltagelse i debat om samfundsmæssige problemstillinger
Bog/bøger:
Brøndum, Peter & Thor Banke Sørensen: Luk samfundet op!, Columbus.
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2016): Samf på B. Din grundbog om sociologi, politik og økonomi, (3.udgave) Columbus.
Tekst og materiale:
-Artikel Igen i år få ansøgere til centrale velfærdsfag Altinget
-Artikel Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform Ritzau (3 sider)
-VIVE (2022): ”Arbejdskraftmangel og rekrutteringsudfordringer på de store velfærdsområder”, (https://www.vive.dk/da/udgivelser/arbejdskraftmangel-og-rekrutteringsudfordringer-paa-de-store-velfaerdsomraader-4vlnboxj/) (uddrag)
Film/TV/web:
Podcast: ”Privatøkonomi”, sæson 3, episode 2, Fortid & Nutid, (https://open.spotify.com/episode/3C6oY8bJDPkKBygnlItwxg?si=dd49d9659acd450a)
Hvad er pengepolitik? (https://drive.google.com/file/d/14cTInYyrhncUOB0Wk41zBw2NqO-bDTSB/view?usp=sharing)
Film Ross-Petersen, Jakob: Hvad er et arbejdsmarked? (https://www.youtube.com/watch?v=MLDuOBO8ikI) (sidst set 20/3 – 2025) (https://drive.google.com/file/d/1a2hqaA66exti7-r8IAsrSEeg2T-w3t4z/view?usp=sharing)
Luk samfundet op!: ”Det danske arbejdsmarked” (https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/)
Film Derfor bliver alting dyrere Inflation (7 min.) (https://drive.google.com/file/d/1PrzaOjeMQ5t3Sxy7N5OtiRW7MnrsGOD_/view?usp=sharing
Eleverne skal kunne til eksamen:
1.Gøre rede for deskriptive og normative økonomiske mål, samt for konflikter mellem disse.
2.Gøre rede for de økonomiske systemer plan-, markeds- og blandingsøkonomi.
3.Gøre rede for hvilke behov mennesket har i økonomisk forstand, samt for hvilke aktører, der opfylder disse behov.
4.Gøre særskilt rede for markedsbegrebet, markedsmekanismen samt for begreberne udbud og efterspørgsel.
5.Gøre rede for forskellige samfundsvidenskabelige metoder dvs. kvalitative, kvantitative og komparative metoder
6.Anvende punkterne ovenfor 1-5 i analyse af tekster, filmklip og talmateriale.
7.Gøre rede for økonomiske politikker dvs. finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik.
8.Gøre rede for konjunkturbegrebet, herunder opgangs-, høj-, nedgangs- og lavkonjunktur.
9.Anvende modellen Det økonomiske Kredsløb i en analyse og diskussion af effekter af økonomisk politik.
10.Deltage i en diskussion om aktuelle udfordringer for dansk økonomi dvs. krigen i Ukraine og de stigende priser på olie, gas og fødevarer, truslen fra USA's præsident Donald Trump om at lægge straftold på danske varer, hvis ikke USA får Grønland osv.
|