Holdet 2024 Sa/2Pæd Sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Jens Filt Elleby
Hold 2024 Sa/2Pæd Sa (2Pæd Sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Faglig identitetsdannelse i velfærdsstaten
Titel 2 Højre og venstre i dansk politik
Titel 3 Velfærd og økonomi
Titel 4 Forløb Hvad er EU?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Faglig identitetsdannelse i velfærdsstaten

Overordnet om forløbet:
Det overordnede formål med forløbet er at introducere eleverne for de sociologiske og socialpsykologiske dele af kernestof. Holdet er er et blandet hold fra forskellige HF-klasser, der har pæd-fagpakken. Forløbet lægger op til fagsamarbejde med psykologi i PP3. Det er ydermere et mål at eleverne får en fornemmelse af hvad det vil sige at være ”fag- og omsorgsperson” indenfor velfærdsuddannelserne, dvs. hvordan man som en del af velfærdsstatens kernetropper socialiseres ind i rollen som omsorgsperson. Der er altså et betydeligt element af karrierelæring i forløbet.

Pædagogiske mål
Det er et pædagogisk formål at bygge videre på den samfundsfaglige viden, som eleverne har på forhånd. Mundtlighed kommer i stigende grad i fokus, hvor eleverne på skift får lov til at vælge et debatemne, som en time startes med. Derved trænes eleverne i at tale om samfundsfaglige emner og problemstillinger.

-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
̶ formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
-social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Karrierelæring:
Socialisering i rollen som fag- og omsorgsperson i velfærdsstaten.

Bog/bøger:
Brøndum, Peter & Thor Banke Sørensen: Luk samfundet op!, Columbus.
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2016): Samf på B. Din grundbog om sociologi, politik og økonomi, (3.udgave) Columbus.
Hansen, Morten Thorndal (2021): Sociologiens kernestof, Columbus.
Skov, Oliver Boserup m.fl.: Fri og fortabt. En bog om ungdomssociologi, Columbus, s10 – 15.

Tekst og materiale:
Artikel:
Abildtrup, Laura Schmidt (2021): ”’Self-branding’ på sociale medier forekommer frigørende, men medfører reelt et tab af frihed”, Information, 2/10 - 2021

Film/TV/web:
DR: ”Alt for kliken”, sæson 1, episode 1 (34 min.) og 3 (32 min.) (https://www.dr.dk/drtv/se/alt-for-kliken_252283)

Web:
-Uddannelsesguiden, pædagoguddannelsen:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/paedagogiskkirkeligtogsocialtarbejde/paedagogiskarb/paedagog-job
-Uddannelsesguiden, lærer:
https://www.ug.dk/job/job-fordelt-paa-erhvervsomraader/undervisningforskningogvejledning/grundskolearb/laerer-i-grundskolen-job


Det skal eleverne kunne til eksamen:
1.Gøre rede for centrale begreber om senmodernitet dvs. traditionelle, moderne og senmoderne samfund, og her inddrage David Riesmann og Dominique Bouchets begreber.
2.Gøre rede for kernefamiliens vilkår i det senmoderne samfund, dvs. forskellige familiemønstre og kønsroller
3.Gøre rede for begrebet individualisering og dets tilknytning til det moderne samfund.
4.Gøre rede for begreberne socialiseringer, identitetsdannelse og forskellige identitetsformer.
5.Gøre rede for forskellige livsstile og knytte det Pierre Bourdieus begreber fra grundforløbet.
6.Gøre de for begreberne ”teori”, samt kvalitativ og kvantitativ metode
7.Anvende de nævnte punkter 1-6 på tekster og talmateriale i forbindelse med samfundsfaglige undersøgelser.
8.Gøre for begreberne social rolle og rollekonflikt.
9.Gøre rede for begreberne modernitet, urbanisering og industrialisering i et historisk lys.
10.Gøre rede for debatten om forskellen på og overgangen mellem det moderne industrisamfund og det senmoderne samfund.
11.Gøre rede for Hartmut Rosas begreber om den stigende acceleration i det senmoderne samfund.
12.Gøre rede for Axel Honneths begreber om anerkendelse.
13.Gøre rede for Minervalmodellen, samt koble den til en diskussion om hvorvidt omsorgspersoner kommer fra bestemte segmenter i modellen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Højre og venstre i dansk politik

Overordnet om forløbet:
Det overordnede mål med forløbet er at bygge videre på elevernes viden m politiske ideologier og partier i Danmark.

Pædagogiske mål
Det pædagogiske mål er at eleverne skal opnå en større indsigt i dansk politik.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
-magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Bog/bøger:
Brøndum, Peter & Thor Banke Sørensen: Luk samfundet op!, Columbus.
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2016): Samf på B. Din grundbog om sociologi, politik og økonomi, (3.udgave) Columbus.

Tekst og materiale:
Artikel (2025): ”Troels Lund Poulsen skyder bolde videre” (https://nyheder.tv2.dk/live/samfund/2025-01-06-kampen-om-groenland/troels-lund-poulsen-skyder-bolden-videre?entry=98f8d1af-29c4-4bb2-ae64-f45a0d3c87f0)
Artikel (2005): ”Ny måling: Lidt af en nytårsfuser for SVM” (https://piopio.dk/ny-maaling-lidt-af-en-nytaarsfuser-svm)

Eleverne skal kunne til eksamen:
1.Gøre rede for det politiske ideologier klassisk liberalisme, klassisk konservatisme samt revolutionær socialisme og demokratisk socialisme. Kom her ind under fordelings- og værdipolitik.
2.Gøre rede for danske, politiske partiers ideologiske grundholdninger og placering på den fordelings- og værdipolitiske akse, samt for forskellige partityper og partiadfærd.
3.Gøre rede for ideologiernes moderne fremtrædelsesformer herunder højre- og venstrepopulisme
4.Gøre rede for ligheder og forskelle på demokratiske og anti-demokratiske, politiske styreformer.
5.Gøre frede for idealet om det borgerligt-liberale demokrati.
6.Gøre rede for principperne bag magtens tredeling (lovgivende, udøvende og dømmende magt), samt for diskussionen om medierne som den fjerde statsmagt.
7.Gøre rede for lovgivningsprocessen i Folketinget og dens faser.
8.Gøre rede for begreber og teorier om vælgeradfærd, dvs. issue voting (forskellige typer), class voting, Rational Choice, Michiganmodellen, retnings- og nærhedsmodellen.
9.Anvende punkterne 1-8 i analyser og diskussioner med inddragelse af empiri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærd og økonomi

Overordnet om forløbet:
Forløbets overordnede mål er at bygge bro til pædagog-fagpakken, som eleverne har valgt, og gøre eleverne i stand til at anvende samfundsfaglig viden på empiri af forskellig slags.

Pædagogiske mål
Forløbet går deduktivt frem, hvor eleverne først lærer nøglebegreber og især skal tilegne sig viden om markedet og markedsmekanismen. Derefter lærer de om økonomiske politikker og deres effekter på de økonomiske mål. Her indgår IT-simuleringsværktøjer.
I forløbet indgår der et projekt, der dokumenteres skriftligt i form af en synopsis.

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶  anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger  
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶  demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
̶  påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Økonomi:
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
IT:
-simulation af økonomiske sammenhænge
̶  målrettet og kritisk informationssøgning
̶  formidling og bearbejdning, herunder beregninger og konstruktion af diagrammer
̶  vidensdeling og deltagelse i debat om samfundsmæssige problemstillinger

Bog/bøger:
Brøndum, Peter & Thor Banke Sørensen: Luk samfundet op!, Columbus.
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthiesen & Victor Bjørnstrup (2016): Samf på B. Din grundbog om sociologi, politik og økonomi, (3.udgave) Columbus.

Tekst og materiale:
-Artikel Igen i år få ansøgere til centrale velfærdsfag Altinget
-Artikel Fortsat fald i antallet af optagne på velfærdsrettede professionsuddannelser kræver ambitiøs politisk reform Ritzau (3 sider)
-VIVE (2022): ”Arbejdskraftmangel og rekrutteringsudfordringer på de store velfærdsområder”, (https://www.vive.dk/da/udgivelser/arbejdskraftmangel-og-rekrutteringsudfordringer-paa-de-store-velfaerdsomraader-4vlnboxj/) (uddrag)


Film/TV/web:
Podcast: ”Privatøkonomi”, sæson 3, episode 2, Fortid & Nutid, (https://open.spotify.com/episode/3C6oY8bJDPkKBygnlItwxg?si=dd49d9659acd450a)
Hvad er pengepolitik? (https://drive.google.com/file/d/14cTInYyrhncUOB0Wk41zBw2NqO-bDTSB/view?usp=sharing)
Film Ross-Petersen, Jakob:  Hvad er et arbejdsmarked? (https://www.youtube.com/watch?v=MLDuOBO8ikI) (sidst set 20/3 – 2025) (https://drive.google.com/file/d/1a2hqaA66exti7-r8IAsrSEeg2T-w3t4z/view?usp=sharing)
Luk samfundet op!: ”Det danske arbejdsmarked” (https://www.detdanskearbejdsmarked.dk/den-danske-model/)
Film Derfor bliver alting dyrere Inflation (7 min.) (https://drive.google.com/file/d/1PrzaOjeMQ5t3Sxy7N5OtiRW7MnrsGOD_/view?usp=sharing

Eleverne skal kunne til eksamen:
1.Gøre rede for deskriptive og normative økonomiske mål, samt for konflikter mellem disse.
2.Gøre rede for de økonomiske systemer plan-, markeds- og blandingsøkonomi.
3.Gøre rede for hvilke behov mennesket har i økonomisk forstand, samt for hvilke aktører, der opfylder disse behov.
4.Gøre særskilt rede for markedsbegrebet, markedsmekanismen samt for begreberne udbud og efterspørgsel.
5.Gøre rede for forskellige samfundsvidenskabelige metoder dvs. kvalitative, kvantitative og komparative metoder
6.Anvende punkterne ovenfor 1-5 i analyse af tekster, filmklip og talmateriale.
7.Gøre rede for økonomiske politikker dvs. finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik.
8.Gøre rede for konjunkturbegrebet, herunder opgangs-, høj-, nedgangs- og lavkonjunktur.
9.Anvende modellen Det økonomiske Kredsløb i en analyse og diskussion af effekter af økonomisk politik.
10.Deltage i en diskussion om aktuelle udfordringer for dansk økonomi dvs. krigen i Ukraine og de stigende priser på olie, gas og fødevarer, truslen fra USA's præsident Donald Trump om at lægge straftold på danske varer, hvis ikke USA får Grønland osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb Hvad er EU?

Overordnet om forløbet:
Forløbets overordnede mål er at introducere eleverne for det europæiske samarbejde, EU, med fokus på danske politiske partiers EU-politik. Viden om ideologier fra 1g bliver inddraget. Fokus vil være EU’s institutioner og lovgivningsproces, og samspillet med Folketingets europaudvalg

Pædagogiske mål
Der er flere pædagogiske mål med forløbet. Især mundtlighed er i højsædet hvorfor små, mundtlige oplæg i grupper trænes med henblik på eksamen.

Faglige mål:
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
̶  undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶  sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶  undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
̶  formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
̶  på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politik:
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Langvad, Jacob: Europas svære fællesskab, Columbus.
Skov, Oliver Boserup, Tobias Matthisen & Victor Bjørnstrup (2018): Samf på B, 2.udgave, Columbus.
Nedergaard, Peter (2010): Hvordan fungerer Den europæiske Union? En grundbog om EU efter finanspagten, 1.udgave, Columbus.

Tekst og materiale:
Ryborg, Ole (2025):  Donald Trump blinkede først og nu ved alle at han ikke kan vinde en handelskrig DR” (https://www.dr.dk/nyheder/udland/donald-trump-blinkede-foerst-og-nu-ved-alle-han-ikke-kan-vinde-en-handelskrig) (10 sider)
Pedersen, Birthe: ”Ungarns konflikt med EU eskalerer. Men hvad gør de egentlig forkert”, Kristeligt Dagblad, 23/6 - 2021 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/ungarns-konflikt-med-eu-eskalerer-men-hvad-goer-de-egentlig-forkert)
Jorsal, Thomas (20249: ”Titusinder demonstrerer mod Slovakiets premierminister DR”, 12/1 - 2024 (https://www.dr.dk/nyheder/udland/titusinder-demonstrerer-mod-slovakiets-premierminister-der-beskyldes-angribe)
Forord præambel til EU-traktaten (https://www.eu.dk/da/dokumenter/traktater/~/link.aspx?_id=F1A1405F496E493BBD99C1B2DDD466C6&_z=z)
Bekæmpelse af korruption i EU: Meddelelse KOM(2011) 308 om bekæmpelse af korruption i EU (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=LEGISSUM:lf0004)
Definition af korruption (https://da.wikipedia.org/wiki/Korruption)

Film, TV, Web:
Folketingets EU-oplysning: EU’s historie:
https://www.youtube.com/watch?v=KbhpxVBTZ34
Film Hvordan lovgiver EU? FT’s EU-oplysning:
https://www.youtube.com/watch?v=7y0IJQHlEEY
EU’s institutioner: https://www.eu.dk/da/undervisning
Film P3 Essens: EU-love, der påvirker dit liv:
https://www.youtube.com/watch?v=XLJvFxin60A
Film DR Debatten 11/4 – 2024, ”Hvor magtesløst er EU?” (CFU) (eller på drev: https://drive.google.com/file/d/10lJ7o1phMwLCWQzPoTKtlKotc3TRBcj-/view?usp=sharing)
Deadline ”Tid til en fælles europæiske hær?” (https://drive.google.com/file/d/1iB9bI7o2hsRpTV901Tw4oXaAgfBErEc0/view?usp=sharing)
Folketinget DK: Dit Demokrati: ”Nej til Maastrichttraktaten” (https://www.youtube.com/watch?v=b55zfICFcPQ&t=2s)
Ultra Nyt: Trump og Handelskrig – hvad sker der?, 5.februar 2025 (https://www.dr.dk/drtv/se/ultra-nyt_-trump-and-handelskrig_-hvad-sker-der_493294)
Film DR Ungarn udfordrer EU Victor Orban (https://drive.google.com/file/d/1nUo7zwVRHW9WjFyhAyxUo1_QzJMb6Lhh/view?usp=sharing)


Eleverne skal kunne til eksamen:
1.Gør rede for EF’s/EU’s historie i hovedtræk fra 1951 i dag med fokus på samarbejdets karakter, graden af samarbejdet. Kom her ind på traktater, samt bredde- og dybdeintegration.
2.Gør rede for hvem der udgør EU’s daglige ledelse.
3.Gøre rede for lovgivningsprocessen i EU og EU’s institutioner og rolle i lovgivningsprocessen, samt koble det til magtens tredeling.
4.Gør rede for begreberne overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde.
5.Gør rede for beslutningsprocedurerne kvalificeret flertal og enstemmighed.
6.Gør rede for de to lovgivningstyper forordning og direktiv.
7.Gør rede overordnet for danske folketingspartiers EU-politik, og koble det fordelings- og værdipolitik.
8.Gøre rede for hovedargumenter for og imod øget EU-integration i DK og de øvrige EU-lande.
9.Gøre rede for de danske EU-forbehold.
10.Gøre rede for integrationsteorierne føderalisme, neofunktionalisme og intergovernmentalisme.
11.Anvende ovenstående punkter i en analyse og diskussion med brug af forskelligartet empiri (tekster, talmateriale og film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer