Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Sie Birgitte Holm Bundesen
|
Hold
|
2024 in/2Startup in (2Startup in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Innovationsprocessen og innovationsbegreber
Vi får alle de grundlæggende begreber på
plads (definitioner samt den innovative proces). I forlængelse af dette kører vi et foretagsomhedsprojekt, hvor vi arbejder med pains i Rosborgs kantine.
Kernebegreber:
Innovationsbegrebet
Invention, innovation, diffusion
Innovationstragten
Diamant modellen for innovation (discover, define, develop, deliver)
Kreativ destruktion
Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer
Innovationsformer
Produktinnovation
Procesinnovation
Markedsinnovation
Råvareinnovation
Organisatorisk innovation
Serviceinnovation
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Kundens opfattede værdi
Opfattet nytte
Opfattet offer
Økonomisk, social og miljømæssig værdi
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury
Afsnit 1.1-14 + 2.0-2.6 = s. 11-41
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære innovative mennesker :) Jeg glæder mig til at møde jer! Som lektie skal i bladre lidt i bogen "Innovationsgrundbogen C-B", som I (måske?) har fået udleveret. Overvej også, hvad jeres forventninger til faget er.
-
Gruppeopgave modul 2.docx
-
World's Most *USELESS* Inventions!
-
Warning: Lang lektie! - dvs. kom i gang i god tid.
-
Læs afsnit 1.1 - 1.4 i iBogen. Det handler om at kunne svare på spørgsmålet "Hvad er innovation?". Når du er færdig med at læse, skal du under "Elevfeedback" ganske kort svare på følgende spørgsmål:
-
Ibogen kan tilgås her: 61687968-933c9-841 Skriv til mig (i god tid) hvis det ikke virker
-
Arbejdsark s 24-29.docx
-
Inno recap
-
Vi skal have styr på nogle flere teoretiske grundbegreber, så I skal læse afsnit 2.0, 2.1 og 2.2 i vores iBog (se link og husk at være logget ind). Når du læser skal du have særligt fokus på at:
-
Ibogen: MinKonto: Log ind
-
Inno
-
Innovationsformer i kantinen og grupper.docx
-
Så ses vi endelig igen:)
-
Innovationsproces Rosborgs kantine.docx
-
Kig lektien fra modulet i torsdags igennem igen (afsnit 2.5 og 2.6, svarende til side 36-41 i papirbogen). I dag arbejder vi videre med de inputs (pains) I fik fra Conny i kantinen i torsdags. Nu skal der indentificeres et job to be done og udarbejde
-
I timen skal I færdiggøre jeres løsning på kantinens pain. I skal i den forbindelse også øve en pitch af ideen. Læs derfor vedhæftede om pitch (det er det samme dokument, som jeg tidligere har vist jer). Pitch Fra inno.docx
-
Læs også artiklen her Iphone. Hvilke fagbegreber kan I bruge på at forklare det, der står i den?
-
Hvad er en innovationsfaglig udfordring.docx
-
Opgave pain, job, value osv..docx
-
I dag skal I pitche jeres idéer for Conny fra kantinen. Alt skal være klart hjemmefra. Conny kommer kl. 10. Øv desuden nye ord på quizletten: Inno
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kreativitet,idegenerering- og vurdering og brugere
Vi har ud fra en innovationsudfordring om madspild i Rema1000 arbejdet med følgende kernebegreber:
Druckers kilder til ideer
Sarasvathys kilder til ideer
Outside-in
Inside-out
Konvergent og divergent proces
Kreativitet
Harmonikamodellen
idéudviklingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Pain, jury, value propositions
Samt ...
Brugerroller
metoder og teknikker til undersøgelse af brugerne
kvalitative interviews og fokusgrupper
antropologiske undersøgelser
Personas og brugerrejser
Afsnit 7.1-7.6 = s. 109-129 +
Afsnit 8.2-8.3 = 148-164
Vi har i forløbet besøgt Spinderihallerne i Vejle og hørt, hvordan stedet fungerer som inkubator for innovation.
Vi har desuden samarbejdet med Rema1000 og besøgt en Rema-butik i Vejle, hvor eleverne har undersøgt butikkens fokus på madspild og talt med souschefen om madspil. Eleverne har på baggrund af de pains de udforskede i butikken gennemgået innovationsprocessen og udviklet forskellige koncepter til at bekæmpe madspil. Koncepterne blev fremlagt for souschefen. Eleverne havde som bespænd, at de skulle udvikle en persona i chatgpt og have den med på råd hele vejen igennem processen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Strategi og markedsføring
I forløbet har vi arbejdet med forskellige former for strategi og marketing, som innovationsaktører kan anvende til at opnå deres mål. Vi har relateret teorierne til casen Noly Food, som eleverne arbejdede med i PP2. Her arbejdede eleverne med problemstillingen: Hvordan kan Noly Food forbedre sin økonomi ved strategisk brug af Business model canvas-modellen.
Kernebegreber:
Forretningsmodeller - herunder:
Business model canvas
Segmentering
Marketing
Minervamodel og Gallupkompas
Marketingmix (product, place, price, promotion)
SWOT analyse
Afsnit 12.1= s. 228-231
samt supplerende stof s. 102-103+110-114 i Heding og Jepsen: Luk virksomheden op, Columbus, 2017.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Brugerdreven innovation, diffusion og adoptanter
I forløbet har vi arbejdet med forskellige former for brugerdreven innovation, som innovationsaktører kan anvende til at opnå deres mål. Vi har relateret teorierne om brugerdreven innovation til en innovationsudfordring om tøjproduktion.
Eleverne har set designudstillingen Red! i Spinderihaller i Vejle. Udstillingen havde fokus på hvordan vi kan redde tøj fra at blive smidt ud selv om det måske kun mangler en knap eller er gået lidt af mode. Vi har i forløbet desuden arbejder med FabLab i Spinderihallerne. Her har eleverne udarbejdet mock-ups.
Kernebegreber:
Bæredygtighed
Brundtland rapporten
Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed
Cirkulær økonomi
Sommerfuglemodellen
Cirkulær økonomi
Brugerdreven innovation
Fire tilgange til brugerdreven innovation
Udforskning af brugere
Brugerinnovation
Brugerdeltagelse
Brugertest
Fire typer af brugerroller
Lead Users
Eksperter
Avancerede brugere
Brugere
Metoder til undersøgelse af brugere
Kvalitative interviews
Fokusgrupper
Multiatributanalyser
Prototyper
Antropologiske undersøgelser
Observation
Brugerdagbøger og fotosafari
Personas
Vi arbejder desuden med hvordan innovationer spredes og hvordan de opfattes af køberne. Vi har i den forbindelse arbejdet med en case om spredning af elbils-ladestandere. Vi ser desuden på forskellig teorier om sammensætning af personer, der skal opnå noget sammen. Derudover har vi talt om ledelse og set en række ledelsesvideoer, hvorudfra vi har udledt hvilken Adizes -type lederne repræsenterede.
Kernebegreber:
Diffusion
PLC kurve
Teknologiske S-kurver
Gæringsmodellen
Innovationslivscyklus for radikale innovationer
Adoptanter
At krydse kløften
Rogers faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion
Afsnit:
3.1-3.4 = s. 43-54
10.1-10.4 = s. 190-203
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Procesmodeller i inno samt team-og teamledelse
Vi har i forløbet arbejdet med forskellige tilgange til at arbejde med innovationsprocessen. Vi har arbejdet med causation, mix (herunder designprocessmodellen og lean startup metoden) samt effectuation. Eleverne har reflekteret over, hvilke processer de selv har været i.
Vi har været omkring crowdfunding og har i den forbindelse beskæftiget os med https://www.kickstarter.com/.
Kernebegreber:
Innovationsprocesmodel
Causation
Effectuation
Den kausale innovationsmodel
Stage-gate modellen
Sarasvathys effectuation model
Sarasvathys 5 principper for effectuation
Designproces-modellen
Sider i bogen: 168-173 + 176-186
Oplevelsesøkonomi fra hjemmesiden til bogen: Inno - din grundbog til innovation og foretagsomhed, svarende til kapitel 2.2 i den fysiske udgave af bogen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensforløb/ Business Innovation Games
Holdet har deltaget i innovationskonkurrencen "BIG" Business Innovation Games.
De har...
- arbejdet med hele innovationsprocessen fra pain til koncept
- undersøgt pain vha kvalitativ og/eller kvantitativ metode
- reflekteret over egne ressourcer
- idégenereret og idéudvalgt
- lavet mock-ups
- gennemført brugerinddragelse.
- forholdt sig til processen og hvorvidt denne var causation og/eller effectuation.
- lagt budgetter for deres innovation
- udarbejdet forretningsplan
- trænet pitch
Arbejdet mundede ud i en forretningsplan samt en pitch af deres innovation for et dommerpanel i den lokale kvartfinale på gymnasiet.
Teori fra forløbet:
Team og teamroller: afsnit 51-5.3 = s. 82-89
Ressourcer/midler som dit udgangspunkt: fra Inno bogen: https://inno.systime.dk/?id=275&L=0 (vedlagt som kopi på modulet)
Metoder til idégenerering og idéudvægelse: https://innovation.sites.ku.dk/metoder/
Oplevelsesøkonomi: s. 39-40 i bogen: Luk virksomheden op, Columbus 2017 (vedlagt som kopi på modulet)
Segmentering: s. 102-103 i bogen: Luk virksomheden op, Columbus 2017 (vedlagt som kopi på modulet)
Crowdsourcering og crowdfunding: s. 186-188 (sidst i kapitel 9) + s. 267-271 om finansiering (afsnit 14.4)
Forretningsplan og budgetter afsnit 14.1-14.3 = s. 257-266
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Innovation i samfundet
Her arbejder vi med hvorfor innovation er vigtigt for et samfund (vækst og velstand - økonomisk vinkel) samt virksomheds og iværksættermiljøet i DK.
Kernebegreber:
Entreprenør og iværksætter
Entreprenørskab og intraprenørskab
Socialt eller miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer
Syv arketyper af entreprenører
Økonomisk velstand - BNP og BNP pr. indbygger
Tre drivere bag økonomisk velstand (faktordreven, effektivitetsdreven og innovationsdreven)
Måling af innovative aktiviteter i et land
Diamantmodellen
Afsnit 15.1-15.4 + 4.1-4.6 =s. 275-285 + 58-71
Vi får besøg af Vejle kommunes iværksætterkonsulent Brian Poulsgaard, der fortæller om Vejle kommunes indsats for at fremme iværksætteri.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64548236179",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64548236179",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64548236179"
}