Holdet 2024 ps/2Sund ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Betina Alberg Thrysøe
Hold 2024 ps/2Sund ps (2Sund ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hukommelse, motivation og læring
Titel 2 Det senmoderne menneske
Titel 3 Udviklingspsykologi: At forstå de andre
Titel 4 Mobning og gruppekonflikt
Titel 5 Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hukommelse, motivation og læring

https://psykveje.systime.dk/?id=4518

I dette forløb om hukommelse, motivation og læring arbejder vi med Carol Dwecks teori om udviklende og fastlåst mindset, som vi forholder os kritisk til og vi undersøger sammenhængen mellem forskellige former for ros og motivation. I Piagets klassiske læringsteori fokuserer vi på begreberne kognitive skemaer, assimilation og akkomodation, som belyses ud fra forskellige øvelser og som vi sammenligner med Vygotskys læringsteori med særligt fokus på zonen for den nærmeste udvikling. Vi arbejder med motivationsprocesser (indre og ydre motivation) og den behavioristiske læringsteori og taler om betydningen af at kunne udsætte sine behov og have selvkontrol og i den forbindelse præsenteres I for forskellige undersøgelsesmetoder i psykologi. Vi ser skumfidustesten.
I vores arbejde med hukommelsen har vi fokus på hukommelsens tre lagre og forskellige former for langtidshukommelse og undersøger, hvorfor vi glemmer meget af det, vi lærer i skolen og hvordan vi kan lære bedre. Vi undersøger fænomenerne perception samt selektiv og subjektiv opmærksomhed og undersøger, hvorfor vi ikke kan lære i dybden, når vi multitasker. Vi inddrager fænomenet "Switchtasking".
Forløbet afsluttes med eksamenstræning, hvor vi finder psykologiske problemstillinger i artiklen ”Hjernen er ikke født til skolebænken”.

I forløbet indgår en lille innovativ øvelse om klima: DU OG DIN KLASSE VIL MOTIVERE ANDRE ELEVER PÅ SKOLEN TIL AT TÆNKE MERE PÅ KLIMAET. HVORDAN KAN I MOTIVERE DEM? Eleverne inddrager deres viden om mindset, motivation, ros, læringsteorier og hukommelse i deres løsningsforslag.

Materialer:

Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime. Side ID: P. 5236, 5237, 5238, 5249, 5191, 5192, 5240, 5294 og 5295.

Andre bøger:
Quorning og Jensen: "Undersøgelser i psykologi, Systime, s. 8-16 (kopi).

Artikler:
”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter", Politikken 13.10.2013

”Ny viden – sådan roser du så det virker”, Sofie Münster, https://nordicparenting.dk/1746/https://nordicparenting.dk/1746/

”Fastlåst eller udviklende mindset”, Emil Lindeløv og Anders Riber.

"Selvkontrol er afgørende for børns succes", Information 9.3.2016

”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?", Nina Kristiansen, Videnskab.dk, 18.08.2013

Christian Gerlach: Hjernen er ikke født til skolebænken. I: Information den 13/12 2004.



Eleverne har i dette forløb læst 46 normalsider.
I forløbet indgår engelsksprogligt materiale i form af vodcast med Carol Dweck og youtube klip med skumfidustesten.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Det senmoderne menneske

https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Emnet har været det senmoderne menneske med særligt fokus på at være ung og skabe sin identitet i det senmoderne samfund: De mange valg og pligten til at vælge.  Identitetsteorier af Anthony Giddens og Gergen , centrale begreber i Eriksons forståelse af identitet: Jeg identitet og social identitet samt identitetsforvirring, positiv og negativ identitet. Thomas Ziehes fænomen kulturel frisættelse samt sociale arenaer, narcissistisk socialkarakter og den gruppestyrede socialkarakter af Riesmann.  Vi har analyseret dokumentaren "De perfekte piger" afsnit 3, DR3 2018. Eleverne har via arbejdet med undersøgelsen "Høje idealer og streng perfektionisme" fået kendskab til, hvordan man kommenterer en psykologisk undersøgelse ved brug af metodiske begreber.

Vi har arbejdet med arbejdsrelateret stress belyst ud fra den kognitive psykologi repræsenteret af Richard Lazarus. Kritisk gennemgang af Holme og Rahes sociale belastningsskala om livsforandringer og stress. Hvordan tackler jeg modgang?: Seligmans forklaringsstile. Stress og personlighedstyper: Den forsigtige og risikovillige personlighedstype. Indre og ydre faktorer ved stress samt krav og kontrol modellen.

Holdet indgår i sundhedsfagpakken med fagene biologi B og psykologi C, som har haft PP3 forløb i november. Her var eleverne på besøg på Sygeplejeskolen i Sundhedshuset i Vejle (UCL), hvor temaet var unge med diabetes type 1. Holdet arbejdede med en case om en unge kvinde med diabetes type 1, som ikke var motiveret for at tage sin insulin. I psykologi skulle de anvende deres viden fra undervisningen om især ungdom og identitet samt motivation. De skrev en mini SSO, som de fremlagde i grupper. Holdet havde, som et led i deres karrierelæring, besøg af en sygeplejerske fra Vejle Sygehus. Desuden havde de besøg af unge fra Diabetesforeningen.

Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime.  Side 5415, 5416, 5425, 5559, 5573 og 5574.


Bøger om Eriksons teori:
Lene Hauge og Mogens Brørup (red.): Gyldendals Psykologihåndbog, s. 166 (kopi: "Identitet og Erikson", s. 9).
Peder Nielsen: Grundlæggende Psykologi og socialpsykologi, Økonom, 2007, s. 232-237 (kopi: Afsnittet "Erik Erikson. En beskrivelse af hele livet").
Flemming Ravn m.fl.: "Psykologi - Fra Celle til Selfie", s. 103-105 (kopi).
Magnus Riisager: "Psykologi C. grundbog til psykologi på C-niveau", s.145-152 (kopi).

Artikler:
" Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail". I: Forskningsnyt, 1998, 7 (eksamenstræning)
"Mig, mig, mig: Er du klar til at se dig selv i øjnene?". I:  Information 01.01.2008.
Rasmus Karkov: "Facebook får os til at føle os som tabere". I: Videnskab.dk, den 21/2 2011.

Dokumentar:
"De perfekte piger", afsnit 3, DR3.

I dette forløb har vi læst ca. 50 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Udviklingspsykologi: At forstå de andre

https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Eleverne får kendskab til de udviklingspsykologiske teorier i forhold til at opnå en viden om den sunde udvikling og god omsorg. Vi arbejder med Sterns teori om barnets interpersonelle verden i de fem relateringsdomæner med særligt fokus på begreberne ”vitalitetsfølelser”, ”RIG”, ”ansigtsduetter”, ”affektiv afstemning”, "fejlafstemning", fællesopmærksomhedsfokus og ”social refereren”. Eleverne har læst om de fire første domæner i Magnus Riisagers bog "PsykC. Grundbog til psykologi på c-niveau" (kopier) og har hørt et kort læreroplæg om det femte domæne. Til at illustrere de forskellige teorier arbejder eleverne med at analysere cases og anvende de lærte begreber. Eleverne bliver præsenteret for den moderne spædbarnsforskning ud fra sutteteknikken og præferenceteknikken. De får i dette forløb kendskab til både eksperimentet og observation som psykologiske undersøgelsesmetoder. Vi taler om kontrolgrupper og om længdesnitsundersøgelser og tværsnitsundersøgelser. Vi arbejder med Bowlbys tilknytningsteori og Ainsworths tilknytningsmønstre. Eleverne analyserer dokumentaren "Er du mors lille dreng?"
Vi arbejder med omsorgssvigt og de konsekvenser, omsorgssvigt kan have. Eleverne får her kendskab til de forskellige former for omsorgssvigt. Vi arbejder med begreberne sårbarhed og resiliens/modstandsdygtighed og forskellige sårbarhedsfaktorer og resiliensfaktorer både hos selve barnet (indre faktorer) og i dets omgivende miljø bl.a. ud fra Kauai undersøgelsen.


Holdets grundbog:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje iBog, Systime. S. 5043, 5048, 5049,5050,  5098, 5123, 5128, 5129, 5130, 5132 og s. 5133.

Desuden:
Magnus Riisager: PsykC. Grundbog til psykologi på C-niveau s. 60-66 (sider om Sterns teori)
Længdesnitsundersøgelser og tværsnitsundersøgelser (Betinas noter i eksamensmappen)
Dokumentar: "Er du mors lille dreng?", TV2, 2008

I forløbet indgår engelsksprogligt materiale: "Visual Cliff Eksperiment" (Youtube) , "Still Face" (youtube) ,"The Strange Situation" (youtube) og Harlows "abeforsøg".

Eleverne har læst ca. 55 sider i dette forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Mobning og gruppekonflikt

https://psykveje.systime.dk/?id=4518

I dette forløb undersøger vi, hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker
hinanden. Efter teori om kommunikation (Thuns kommunikationsmodel og øvelse i aktiv lytning samt nedtrappede og optrappende sprog i konflikter) og konflikter bla. belyst ud fra modellen "konflikttrappen", arbejdes med forskellige typer af grupper samt gruppepåvirkning.
Vi studerer Sherifs  socialpsykologiske eksperiment "Robbers’ Cave", Aschs forsøg om konformitet og Taifel og Turners minimalgruppeeksperimenter.
Vi har haft besøg af konfliktmægler René Juhl, der har holdt oplæg om hans arbejde som konfliktmægler for skoler og politi (SSP samarbejde).

Mobning belyses individualpsykologisk og gruppepsykologisk og der arbejdes med digital mobning. Det gruppepsykologiske perspektiv belyses bl.a. i artiklen "Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn" af Monica Madsen (Center for Rummelighed).
Holdet ser dokumentaren ”Konfrontation” (TV 2, 2006), som analyseres ved hjælp af teori om stereotyper,
fordomme, Allports kontaktteori samt henholdsvis realistisk konfliktteori og social identitetsteori.
Efter at have set uddrag af dokumentaren ”Lydighedens dilemma” arbejder holdet med Milgrams forsøg,
hvor forskningsmetoder og etiske problemstillinger diskuteres, og dernæst teori om holdinger og
kognitiv dissonans (Festinger).
Afslutningsvis arbejdes med bilaget ”Scientology: den lange vej ud” (eksamenstræning).

Holdets grundbog: Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje iBog, Systime. P5429, 5444, 5449, 5450, 5535 (ikke afsnittet om gruppetænkning og ikke afsnittet om filterbobler og ekkokamre), 5536, 5537, 5444, 5449, 5500 og 5665

Bøger:
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens Veje, Systime, s. 354-358 (kopi fra den fysiske bog).

Små cases om mobning.

Artikler:
”Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn” (http://rummelighed.org/h-teorien-bag-det-nye-socialdynamiske-mobbesyn
Bodil Jessen: "Digital mobning fører ofte til selvskade". I: Berlingske den 10/12 2016
"Scientogy - den lange vej ud", JP, 19.2.2000 (anvendt som eksamenstræning)

Dokumentar:

Dokumentar: Lydighedens Dilemma, DR +  ”Konfrontation” TV2, 2006

I forløber indgår engelsksprogligt materiale: Aschs konformitetsforsøg (youtube).

Eleverne har læst 42 sider i dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer