Holdet 2024 ps/3g ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Lone Aagaard Hasring
Hold 2024 ps/3g ps (3g ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Læring
Titel 2 Barndommens betydning
Titel 3 Mennesket i gruppen
Titel 4 Det senmoderne menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Læring

Forløbet fokuserer på, hvordan vi lærer samt hvilke faktorer, der kan påvirke vores læring. Eleverne arbejder først med teori om opmærksomhed og perception, derefter digital dannelse og distraktion. Herefter forskellige læringsteorier, teori om kognitive skemaer, hukommelsen og motivation. Dernæst er fokus på hvilke faktorer, der kan påvirke vores læring. Der arbejdes her med ros og mindset teori, selvkontrol og behovsudsættelse.

Forløbet introducerer eleverne for faget og dets arbejdsformer, herunder at arbejde med undersøgelser. Undervisningen er bygget op omkring mange praktiske øvelser, hvor eleverne selv afprøver deres hukommelse og læring ved hjælp af mange små forsøg og eksperimenter, herunder en mindre innovativ opgave om tilrettelæggelse af 3 forskellige undervisningssituationer. Andre arbejdsformer er klasseundervisning, gruppe/pararbejde, individuelt arbejde og mundtlig formidling.

Derudover introduceres eleverne også til det at skulle identificere psykologiske problemstillinger i forskellige sammenhænge og at arbejde med undersøgelser.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, iBog, Systime, 2023:
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

https://psykveje.systime.dk/?id=5238 Opmærksomhed
https://psykveje.systime.dk/?id=5237  Perception (Stop ved ”Objektperception”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5295 Tavs og sproglig viden
https://psykveje.systime.dk/?id=5294 Læringsformer
https://psykveje.systime.dk/?id=5291 Samspilsprocesser (Stop ved ”Mesterlære”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5240 De første kognitive psykologer (Stop ved ”Gestaltpsykologien”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5236 Hukommelse (Stop ved ”Den eksplicitte hukommelse”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5290 Motivationsprocesser

Undersøgelser i Psykologi, Jensen og Quorning, Systime: s. 8-16

Opmærksomhed i en digital verden,  Fra: Magnus Riisager: PsykC, Frydenlund, ID p 193 og ID p 194. (dokument)

Podcast: Din digitale gæstelærer - Jesper Aagaard - Digitale gæstelærerforløb | Emu.dk, https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer?b=t6-t1075-t5011

”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter", Politikken 13.10.2013

”Ny viden – sådan roser du så det virker”, Sofie Münster, https://nordicparenting.dk/1746/https://nordicparenting.dk/1746/

”Fastlåst eller udviklende mindset”, Emil Lindeløv og Anders Riber,

"Selvkontrol er afgørende for børns succes", Information 9.3.2016

”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?", Nina Kristiansen, Videnskab.dk, 18.08.2013

Øve-opgave: uddrag fra På efterskolen lægger elever mobiltelefonen fra sig, Kristeligt Dagblad 5.1.2019 og Øvelse gør mester, Weekendavisen, 27.10.2006

Andet:
TED talk med Carol Dweck: http://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
Diverse mindre videoklip
Læringspyramiden, fra Ravn og Wolf, Psykologi, Columbus

Forløbets omfang er ca. 45 sider.

Faglige mål
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Barndommens betydning

Eleverne får kendskab til de udviklingspsykologiske teorier i forhold til at opnå viden om, hvad god omsorg/sund udvikling er. Vi arbejder med Eriksons teori, Sterns teori omkring udviklingen af selvfornemmelser samt Bowlbys tilknytningsteori. Til at illustrere de forskellige teorier arbejder eleverne med at analysere cases og anvende de lærte begreber.
Efterfølgende arbejder vi med omsorgssvigt og de konsekvenser, omsorgssvigt kan have. Eleverne får her kendskab til de forskellige former for omsorgssvigt, ligesom vi arbejder med begreberne sårbarhed og resiliens/modstandsdygtighed. Kauai undersøgelsen inddrages. Der inddrages også en analyse af dokumentarerne "Er du mors lille dreng?" og "Min barndom i Helvede", hvor eleverne anvender deres teoretiske viden om både udviklingspsykologiske teorier samt omsorgssvigt.

Materiale:
Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje, iBog, Systime, 2023
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

https://psykveje.systime.dk/?id=5052 Erik H. Erikson
https://psykveje.systime.dk/?id=5044 Daniel Stern
https://psykveje.systime.dk/?id=5049 Begyndende selv
https://psykveje.systime.dk/?id=5048 Kerneselv
https://psykveje.systime.dk/?id=5047 Det subjektive selv
https://psykveje.systime.dk/?id=5043 John Bowlby og Mary Ainsworth
https://psykveje.systime.dk/?id=5132 Eksperiment med abeunger
https://psykveje.systime.dk/?id=5130 De rumænske børnehjem
https://psykveje.systime.dk/?id=5129 Omsorgssvigt
https://psykveje.systime.dk/?id=5128 Børns reaktioner på omsorgssvigt
https://psykveje.systime.dk/?id=5123 Risiko og resiliens

Case: Moderen og barnet (Margareta Berg Brodén - Mor og barn i ingenmandsland)
Case: Bent 7 år
Børn skal grine - ellers er der noget galt, 26. okt. 2011 www.dr.dk
Dokumentar: "Er du mors lille dreng?" (TV2 dokumentar) , "Min barndom i helvede" (TV2 dokumentar) (begge kan ses på CFU booking)
Øveeksamensopgave:
”Nu mestrer Moni sit liv”, Maria Rørby, 2.10.2009.
Længdesnitsundersøgelse af Dennis fra 1973 (fra Psykologiens Veje)

Videoklip:
An Experiment by Joseph Campos: The Visual Cliff https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA

Mød dit urmenneske del 2, 0-11,30 minutter (kan ses på CFU booking) The Still Face experiment

Growing up in a Romanian Orphanage - BBC https://www.youtube.com/watch?v=VCeWr8OFuEs

Arbejdsformer: individuelt arbejde, klasseundervisning og diskussion, mundtlig formidling, skriftligt arbejde.

Omfang: ca 45 sider.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Mennesket i gruppen

Forløbet undersøger hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden. Der arbejdes med forskellige typer af grupper samt gruppepåvirkning, Asch forsøg om konformitet, Janis begreb gruppetænkning og Sunsteins eksperiment om gruppepolarisering.
Mobning belyses individualpsykologisk og socialpsykologisk, og der arbejdes med digital mobning. Herunder arbejdes meget kort med teori om kommunikation (Thuns kvadrat). Holdet ser dokumentaren ”Konfrontation” som analyseres ved hjælp af teori om stereotyper, fordomme, Allports kontaktteori samt henholdsvis realistisk konfliktteori og social identitetsteori.
Efter at have set dokumentaren ”Lydighedens dilemma” arbejder holdet med Milgrams forsøg, hvor forskningsmetoder og etiske problemstillinger diskuteres.
Afslutningsvis kommer vi rundt om holdninger og kognitiv dissonans, hvorefter vi øver et eksamensspørgsmål.
I hele forløbet arbejdes løbende med metode.

Kernestof:
Ole Schultz Larsen: Psykologiens Veje, iBog, Systime, 2023:
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

https://psykveje.systime.dk/?id=5500 Socialpsykologi
https://psykveje.systime.dk/?id=5537 Massehypnose
https://psykveje.systime.dk/?id=5536 Hvad er en gruppe?
https://psykveje.systime.dk/?id=5535 Gruppepres og social kontrol
https://psykveje.systime.dk/?id=5449 Kommunikationens fire niveauer
https://psykveje.systime.dk/?id=5665 Intergruppekonflikter
https://psykveje.systime.dk/?id=5237#c11564 Stereotyper
https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12491 Stereotyper og fordomme
https://psykveje.systime.dk/?id=5556#c12489 Kontaktteorien
https://psykveje.systime.dk/?id=5630 Lydighedens dilemma
https://psykveje.systime.dk/?id=5531 Holdninger

Cases om mobning (https://www.dr.dk/mitliv/nicolaj-var-med-til-ydmyge-sin-ven-det-var-et-hav-af-latterliggoerelser)

Artikel: ”Teorien bag det nye socialdynamiske gruppesyn”. (http://rummelighed.org/h-teorien-bag-det-nye-socialdynamiske-mobbesyn

Artikel: Mobning på nettet kan give symptomer på PTSD,
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mobning-paa-nettet-kan-give-symptomer-paa-ptsd

Dokumentar: Lydighedens Dilemma +  ”Konfrontation” TV2, 2006 (begge kan ses på CFU booking)

"Scientogy - den lange vej ud", Jyllandsposten, 19.2.2000 + "Hun kom ind på livet af ti bandemedlemmer", 7.11.2015, Information.

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Arbejdsformer:
klasseundervisning, par/gruppearbejde, individuelt arbejde, klassediskussion, mundtlig formidling, skriftligt arbejde.



Forløbets omfang er ca. 55 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Det senmoderne menneske

I dette forløb vil fokus være centreret omkring identitetsdannelse, sociale medier og stress i det senmoderne samfund – et samfund med stor frihed og mange valg.

Forløbet begynder med personlighedspsykologi, hvor vi kommer omkring forskellige teorier om personlighed. Herefter er der fokus på udvalgte træk ved det senmoderne samfund, og eleverne arbejder derefter med Erikson, Gergen og Giddens definitioner af identitet, samt diskuterer hvordan er det senmoderne samfund med til at påvirke identiteten, samt hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med, at vi i vores samfund har så stor frihed til selv at træffe valg og hvordan identitetsdannelsen præges af sociale medier. Vi kommer kort omkring køn og kønsforskelle. Der arbejdes med ny-narcissisme i forbindelse med de sociale medier og det gruppestyrede individ, og vi ser dokumentaren "De perfekte piger" afsnit 3, DR3 2018, som kobles til identitetsdannelse, det senmoderne samfund og ny-narcisssisme. Desuden læser holdet om selvrealisering, ansvarspres og konkurrencestaten, samt analyserer undersøgelserne ”Høje idealer og streng perfektionisme – en farlig cocktail” og "Facebook får os alle til at føle os som tabere". Desuden kommer vi kort omkring det evolutionspsykologiske perspektiv i forbindelse med sociale medier.

Derefter arbejdes med akut og kronisk stress, ydre faktorer, der kan føre til stress, krav-kontrolmodellen, indre faktorer, der har betydning for stress, herunder personlighed (den risikovillige og forsigtige type, OSN, forklaringsstile). Desuden arbejdes med coping.

Kernestof:
Larsen,Ole Schultz: PSYKOLOGIENSVEJE, i Bog Systime, 2023
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

https://psykveje.systime.dk/?id=4852 Den forsigtige og den risikovillige type
https://psykveje.systime.dk/?id=4851 Menneskets dobbelthed
https://psykveje.systime.dk/?id=4850 Vestens hurtige puls
https://psykveje.systime.dk/?id=4849 Afslutning
https://psykveje.systime.dk/?id=5425 En flodbølge af muligheder
https://psykveje.systime.dk/?id=5422 Hvad er identitet?
https://psykveje.systime.dk/?id=5421 Krop, køn og identitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5419 Social arenaer, roller og identitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5416 Den narcissistiske ungdom
https://psykveje.systime.dk/?id=5415 Tre socialkarakterer
https://psykveje.systime.dk/?id=5413 Selvrealisering og ansvarspres
https://psykveje.systime.dk/?id=5414 Unge i konkurrencestaten
https://psykveje.systime.dk/?id=5559 Stress og coping
https://psykveje.systime.dk/?id=5574 Akut og kronisk stress
https://psykveje.systime.dk/?id=5573 Stress: et samspil mellem indre og ydre faktorer (stop ved ”Oplevelse af sammenhæng”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5806 Coping

"Køn og kønsforskelle" Magnus Riisager, PsykC, Frydenlund, 2021, side 158-159 (pdf)

Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail. Af Thomas Nielsen, Forskningsnyt fra Psykologi, fra Psykologiens Veje, Systime 2022.

"Facebook får os alle til at føles som tabere" Videnskab.dk, 21.2.2011, https://videnskab.dk/kultur-samfund/facebook-faar-os-til-at-foele-os-som-tabere/

"Stenalderhjernen og medierne", Christian Skjødt Pedersen, Evolutionspsykologi, iBog, Systime, 2016, ID p 164.

Dokumentar: De perfekte piger afsnit 3, Dr.dk, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-perfekte-piger_6837

Øveeksamensopgave:  "23 årige Camilla kastede håndklædet i ringen" og "Jeg føler mig som et omvandrende tal" Børns Vilkår, 29. juni 2020, https://bornsvilkar.dk/nyheder/ny-rapport-om-stress-blandt-boern-og-unge-jeg-foeler-mig-som-et-omvandrende-tal/


Samlet sidetal: ca 51 sider

Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde

Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde, øvelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer