Holdet 2024 de/3bcx de - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Lotte Klixbüll
Hold 2024 de/3bcx de (3bcx de)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til faget og godt design
Titel 2 Skriftdesign og typografi
Titel 3 Arkitektur_ombygning af typehus samt anneks
Titel 4 Produktdesign_dørgreb til et bygningsværk
Titel 5 Repetition og eksamenspræsentation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til faget og godt design

Præsentation af faget, et forsøg på en definition af "godt design" og elevpræsentationer med personlige valg af eksempler på godt design, som fremlægges for holdet og printes til portfolioen med begrundelser i stikordsform.

Forløbets mål: Refleksion over design og faget design.

Litteratur: Hvad er godt design”, artikel skrevet af Dansk Design Center
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriftdesign og typografi

Arbejde med typografi og visuel komposition med fokus på de grundlæggende typografiske grundbegreber herunder skrifters signalværdi. Læsning i fagbøger, artikel, små-øvelser og mindre designprojekter. Introduktion til designprocessen gennem filmen "Skriften på væggen".  

Praktiske designopgaver:
- design en personlig logotype bestående af mindst 4 bogstaver. Det færdige design skal afspejle de værdier, der er valgt på forhånd via nøgleord.
- lave forside og rygindstik med det endelige logo (kompositioner)

Kernestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, 12-17
- Kim Pedersen og Henrik Birkvig: "Grundbog i grafiskdesign", Grafisk Litteratur, 2012, s. 29, 31, 34
- Steen Ejlers: ”Danske typer – skriftdesign i Danmark” i Lars Dybdahl (red.): "Dansk Designhistorie #2", Strandberg Publishing 2023, s. 146, 152-155.
- "Skriften på væggen" fra DR2 2008 (CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arkitektur_ombygning af typehus samt anneks

Introduktion til arkitekturens grundbegreber gennem det praktiske projekt (funktion, form, rum, grundplan, facade, materialer, konstruktion, farve, lys, stil) samt dele af arkitekturhistorien (læreroplæg om parcelhusets historie og øvelse om tendenser i nyere arkitektur).

Forløbet handlede om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960-1970. I den forbindelse læste eleverne en tekst om pistolgangen (fordele og ulemper). Eleverne sammenlignede forskellige parcelhuses planløsninger og skulle desuden skitsere og tage billeder af deres egen bolig og kort præsentere for hinanden. I det større praktiske projekt skulle eleverne komme med forslag til en ny planløsning for et typehus til en 4-personers familie, der havde en række forskellige krav (trin 1).

Derefter blev eleverne bedt om at lave et anneks til huset på max. 15 m2, der skal kunne bruges som både arbejdsrum, hyggerum til de unge og evt. som et gæsteværelse. Eleverne skulle forholde sig til, hvorvidt annekset var i respekt eller udgjorde et modspil til det eksisterende hus. Der blev arbejdet med alle designprocessens faser fra start til slut.

Praktiske designopgaver:
- præsentation af egen bolig (skitse af grundplan, målfast tegning af værelse samt fotografier)
- projekt ombygning af typehus: skitser, moodboard, målfast plantegning (trin 1)
- Øvelsen fra flade til rum (fysisk model af en pavillon)
- Øvelse med pavillon af tape (fysisk model af en pavillon)
- projekt anneks: skitser, moodboard, målfaste tegninger (plan og opstalter), rumlig eller digital model (trin 2)

Læsestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 46-61 (om arkitekturens grundbegreber)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 125-131 (om nyere arkitekturstrømninger)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof, 2017, s. 153-155 (om arkitekturanalyse)
- Jens Erik Gram: "Parcelhusets om- og tilbygninger", Bolius, s. 9, 25-27  (pdf)
- "Pistolgangen", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/pistolgangen-18276/
- "Parcelhusets arkitektur og historie", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/parcelhusets-arkitektur-og-historie-17537/
- "Multiformet anneks i haven", artikel fra Bolius, 2020: https://www.bolius.dk/multiformet-anneks-i-haven-94214
- "Annekser og hytter - regler og inspiration", artikel fra Bolius, 2020: https://www.bolius.dk/hytter-og-annekser-17559
- Susanne H. Knudsen: ”Tiny Houses. Drømmen om at bo småt”, Frydenlund 2024_s. 135-143

Supplerende:
- Uddrag fra udsendelsen: "Boligkøb i binde", sæson 3, episode 5, TV3, 2018.
- https://www.bolius.dk/12-ting-at-bruge-et-anneks-til-19381
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Produktdesign_dørgreb til et bygningsværk

Forløbet er udviklet i samarbejde med Designskolen Kolding som en del af et eksternt projekt (Trekantens Karrierekanon). Designopgaven bestod i at komme med et forslag til et dørhåndtag til en ikonisk bygning, som eleverne blev tildelt ved lodtrækning. Udover at skulle arbejde med formgivningen af dørhåndtaget, skulle eleverne arbejde med dørgrebets funktionelle og ergonomiske egenskaber.

Introduktion til produktdesign og de grundlæggende parametre (form, funktion, kommunikation, materialer, konstruktion mm.) samt til de vigtigste formbegreber og kontrastforhold (organisk vs. geometrisk, statisk vs. dynamisk, kompleks vs. enkel, symmetrisk vs. asymmetrisk, tung vs. let, åben vs. lukket, robust vs. skrøbelig).  

Præsentation af designhistorien fra ca.1850 til i dag (læsning og læreroplæg) og små fællesanalyser af ikoniske siddemøbler fra designhistorien.
Vi har været omkring følgende perioder:
- Historicismen
- Art Nouveau
- Modernismen
- Popdesign og postmodernismen
- Nye tendenser indenfor design

Designprocessens faser fra start til slut og forskellige visualiseringsteknikker (fotocollage, blyantskitser og fysiske skitser, målfaste tegninger og modeller, præsentationsmateriale). Research og idegenerering foregik primært på Designskolen. Fremlæggelsen foregik på klassen med mundtlig feedback fra de andre elever.

Praktisk designopgave:
- hurtigskitser af siddemøbler fra designhistorien (blyant)
- afprøvning af citruspressere
- undersøgelse af eksisterende dørgreb (skitser og noter på undersøgelsesark)
- projekt dørgreb til et bygningsværk (alle designprocessens faser fra briefing til præsentation).

Læsestof:
Jesper Bek, "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", side 90-109, 111-112, 116-122
Ida Engholm: Design gennem 200 år, side 80-93 (dansk modernisme, pdf)
"Valg og vedligeholdelse af dørgreb", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/doerhaandtag-16781
"AJ greb", tekst fra hjemmeside: https://arnejacobsen.com/da/works/aj-greb/

Danmarks næste klassiker S4 E5 En beskidt opgave: https://www.dr.dk/drtv/episode/danmarks-naeste-klassiker_-en-beskidt-opgave_365835


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Repetition og eksamenspræsentation

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer