Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Steffen Nielsen
|
Hold
|
2024 MA/3aetu MA (3aetu MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Repetition
Vi startede med at repetere stof fra 1.g og 2.g med årets første aflevering og opsamling på trigonometrisk funktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialregning
Vi har arbejdet med følgende:
- Repetition differentialregning fra 2.g, herunder tretrinsregel og definition af differentialkvotient
Bevis for følgende sætninger
- Produkt af to funktioner
- Kvotient (bevist ved brug af produkt og sammensat)
- e^x
Noter: Differentialregning beviser 3aetu MA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Integralregning
Vi har arbejdet med følgende:
- Hvad er en stamfunktion
- Integration ved substitution (både bestemt og ubestemt integral)
- Regneregler for stamfunktioner
- Bestemmelse af areal og volumen med integralregning
- Kurvelængde
Beviser
- Regneregler for stamfunktioner
- Stamfunktioner adskiller sig med en konstant
- Arealfunktion er stamfunktion
- Regneregler for bestemte integraler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner
Vi har gennemgået følgende:
- Hvad er en vektorfunktion
- Afledet funktion og tangent
- Skæring med akserne
- Eliminering af parameteren
- Vandret og lodret tangent
- Bestemmelse af dobbeltpunkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af 2 variable
Vi har arbejdet med funktioner er 2 variable, hvor eleverne har brugt forberedelsesmaterialet om netop dette emne.
Vi har arbejdet med følgende:
- Hvad er en funktion af 2 variabler
- Snitkurver og niveaukurver
- Partiel differentiation
- Gradient
- Bestemmelse af stationære punkter
- Tangentplan
Vi har ikke arbejdet med beviser i dette forløb. Det tager vi senere på året.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Statistik og sandsynlighed
Vi har arbejdet med følgende:
- Repetition af binomialfordeling
- Normalfordeling, herunder tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
- Bestemmelse af sandsynligheder på normalfordelte data
- Om data er normalfordelt
- Bestemmelse af konfidensinterval for a-værdi for en lineær funktion
Beviser har vi gemt til senere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialligninger
Vi har arbejdet med følgende:
- Hvad er en differentialligning
- Tangentligning ud fra differentialligning
- Bestemmelse af om en funktion er løsning
- Linjeelementer og hældningsfelt
- Eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst
- Separation af variable (kun kort)
Beviser har vi arbejdet med senere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forberedelsesmaterialet
Eleverne har arbejdet med forberedelsesmaterialet om betinget sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Opsamling beviser
Vi har samlet op på nogle af de beviser, som vi er sprunget over tidligere, herunder følgende
Differentialligninger:
- Eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst.
- Egenskaber ved logistisk vækst
Normalfordeling:
- Tæthedsfunktionen har maksimum ved middelværdien
- Tæthedsfunktionen er symmetrisk om middelværdien
Vektorfunktioner:
- Afstanden mellem vindingerne i Archimedes spiral er konstant
- Vinkel mellem vektorer
- Jævn cirkelbevægelse. Herunder: Hastighedsvektoren og accelerationsvektoren er ortogonale og partiklen på banekurven har konstant hastighed
Funktioner af 2 variable:
- Tangentplan
Summer og integraler
- Integralet som grænseværdi for summer
- Volumen af omdrejningslegeme
- Kurvelængde
Noter:
Differentialligninger beviser 3aetu MA
Teori om normalfordelingen3aetu MA
Skalarprodukt og vinkel mellem vektorer 3aetu MA
Jævn cirkelbevægelse 3aetu MA
Archimedes spiral 3aetu MA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
Vi har repeteret frem mod eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551307109",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551307109",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551307109"
}