Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 EN/3fiuy EN - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Engelsk A
Lærer(e)
Annemette Høst Lauenstein
Hold
2024 EN/3fiuy EN (
3fiuy EN
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Crime and Punishment in the US EKSAMEN
Titel 2
India EKSAMEN
Titel 3
Shakespeare's Macbeth EKSAMEN
Titel 4
Romanticism EKSAMEN
Titel 5
Postmodernism EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Crime and Punishment in the US EKSAMEN
Crime and Punishment in the US
I forløbet dykker vi ned i det amerikanske fængselssystem. Vi ser på de indsattes vilkår og muligheder både når de er fængslet og når de kommer ud igen. Begrebet "Institutionalization" er i centrum under hele forløbet og i den forbindelse sættes der også fokus på de strukturelle forhold i systemet, der spænder ben for mange amerikanere med lav social kapital.
I forløbet har vi læst Stephen Kings værk Rita Hayworth and the Shawshank Redemption.
Læst stof:
- Stephen King: Rita Hayworth and the Shawshank Redemption, 1982 (novel)
- Frank Darabant: The Shawshank Redemption, 1995 (film)
- Youtube: Inside a Texan Jail (Documentary)
- W. Sawyer and P. Wagner: Mass incarceration: The Whole Pie 2024, Prison Police Initiative, 2024 (article)
- Johanna Crane: Becoming Institutionalized: Incarceration and “Slow Death”, 2019 (article)
- Jon Feinman: Stopping the Cycle of Incarceration (TED talk)
- Dokumentarfilm set i biografen: JR: Tehachapi, 2021
Centrale begreber og ord: Incarceration, institutionalization, dehumanization, imprisonment, segregation, social capital, isolation, social progress and inclusion, jail magnifies social issues.
Antal læste sider: 140 sider + 2 film
I alle forløb anvendes følgende hjemmesider/hjælpemidler og disse må bruges til eksamen:
Gyldendals røde ordbøger:
http://ordbogen.com
Ordnet.dk
:
http://ordnet.dk
Oxford Learner´s Dictionaries:
http://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Minlæring:
http://minlaering.dk/
Indhold
Kernestof:
Rita Hayworth and the Shawshank Redemption - Stephen King.pdf
Velkommen til engelsk på A-niveau! Jeg glæder mig til at møde jer. Vi lægger stille ud med lidt morgenmad inden vi tager fat på det faglige:) Medbring gerne selv noget at drikke. Jeg tager boller med.
Læs til og med s. 12 i roman til i dag. Udlevering af grammatikbøger.
Worksheet 1 R. H. and the Shawshank Redemption.docx
Læs til og med s. 20 i romanen til i dag og færdiggør arbejdsarket fra i mandags. Husk grammatikbogen
Læs til og med s. 38 til i dag. Udpeg/nedskriv 3 passager når du læser, der er interessante i analysesammenhæng. Husk grammatikbog.
I har hele modulet i dag til at læse roman. I må gøre det på skolen eller derhjemme.
Læs til og med s. 72 til i dag.
Worksheet 4.docx
Rita Hayworth and Shawshank Redemption - Themes.docx
Til i dag skal I have læst Stephen Kings Rita Hayworth and the Shawshank Redemption færdig.
Afsnit
Vi ser filmen: The Shawshank Redemption. Ingen lektier.
Vi ser filmen færdig i dag. Medbring grammatikbøger. Orientér jer/skim siderne 43-53 i Get it Right. Det handler om verbernes former og bøjning.
In a Texan Jail
Template svar.docx
Lav opg. 10 s. 64-65 i "Getting Started" til i dag. Læs også grammatik s. 56-57 i samme bog. Vi gennemgår desuden grammatikafleveringen og I får dem tilbage.
Documentary analysis Inside a Texan Jail.docx
Titel
Mass Incarceration: The Whole Pie 2024
I dag ser vi dokumentaren færdig og analyserer den med baggrund i jeres iagttagelser.
Intro til næste essay + gennemgang af afsnit om skrivestil i essays.
Stopping The Cycle Of Incarceration | Jon Feinman | TEDxCambridge
Med udgangspunkt i artiklen Mass Incarceration: The Whole pie 2024 (ligger på modulet tirsdag) skal I finde 5 interessante informationer som I nedskriver og tager med til time. I må ikke dele dem med hinanden. Det skal være info som I overraskes over
Becoming Institutionalized - article.docx
Læs vedhæftede artikel til i dag, highlight centrale ord/passager og nedskriv de mest centrale pointer/budskaber i artiklen. Derudover skal I se TED-talken: "Stopping the Cycle of Incarceration" og komme med bud på overlap i budskab mellem de to "tek
Assignment 2 texts article + TED talk.docx
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
India EKSAMEN
India
I forløbet om en engelsksproget regions samfundsforhold og kultur har vi beskæftiget os med Indien og primært kigget på, hvordan landet ser ud i dag samt nogle af de tendenser, der præger landet. Vi har hovedsageligt arbejdet med emnerne "Aspects of India today" og "Bollywood" ud fra bogen HOT SPOT INDIA, Systime, 2024. Som opstart til forløbet har eleverne lavet små film, hvor de har præsenteret landet for hinanden.
Intro:
What is India:
https://youtu.be/7V1k31QGAGU
Fra: Mette Voigt: HOT SPOT INDIA, Systime, 2024:
ASPECTS OF INDIA:
- Discovering India s. 7-10
- On India's Independence Day (excerpt of speech by PM in India), s. 11-15
- How to Kidnap the Rich (excerpt of novel chapter 1 and 7), s. 21-30 + s.
75-85)
- Indian Street Food - SPICED MILK TEA Masala Chai:
https://youtu.be/0ftTzHE6jXo
BOLLYWOOD:
- Indian film industry seeks new horizons in Cannes, s. 90-94
- A Close-Up Look Into Bollywood | Bollywood: The Worlds Biggest Film Industry | Documentary Central: https://youtu.be/0Sos85PrNuo
- The Perils of being Moderately Famous (essay), p. 97-105
- Rang De Basanti - Official Trailer 2006 | Aamir Khan
https://youtu.be/QHhnhqxB4E8
- Kortfilmen Noise - The Rickshawala: https://youtu.be/1wrI6yjqfd8
Antal læste sider ialt: 46 i bogen + diverse youtube-klip
Indhold
Kernestof:
WHAT IS INDIA?
Læs siderne 54-65 i Get it Right. Det skulle gerne være kendt stof, men bogen siger det måske på en anden måde end I er vant til, så derfor er det vigtigt I læser siderne. Lav desuden opg. 9 og 10 s. 54-55 i Getting Started.
I får modulet i dag til at færdiggøre jeres små videoer. Aftal i gruppen hvad I skal have lavet hjemmefra til i dag.
Vi ser jeres små film i dag.
Assignment 1.docx
Indian Street Food - SPICED MILK TEA Masala Chai
I bogen Hot Spot India: Lav opgaven på s. 10 (combine the broken sentences...) efter I har set YouTube videoen igen (How stable is India's economy...). Nedskriv i forlængelse heraf 5 kernesætninger fra videoen, der siger noget centralt om Indiens sit
Læs s. 21 og 23-30 i Hot Spot India til i dag. Vær opmærksom på de 5 fokuspunkter der er på s. 23 øverst når du læser, og nedskriv KORTE svar hertil. Hvis du ikke var til time i torsdags er det en god ide at se videoen om, hvordan en indisk spiced mi
Til i dag skal I læse kap. 7 af How to kidnap the rich (s. 75-85 i bogen Hot Spot India). Lav while-reading øvelsen når I læser (beskrevet på s. 76) Desuden skal I i dag lave jeres lille fremlæggelse om poor/rich India.
Det grammatiske fokus i dag er udvidet tid/simpel tid. Læs i Getting Started s. 82-83 (meget overskueligt) og orientér jer desuden i siderne 66-74 i Get it Right. I skal lave opg. 6.B heri til i dag.
Skriveøvelse på klassen over stilemner. Aflevering af stilen (i går) er forberedelse til denne øvelse, hvor I får 45 min. til at skrive i hæftet. Opgaveformuleringen gives på klassen. Husk iøvrigt bogen Hot Spot India også.
Kom direkte ned fra plenum. Foredraget begynder kl. 10.00
Til i dag skal I søge informationer på nettet om Bollywood og anvende viden fra teksten Pushing Boundaries: Indian Film Industry seeks new horizons in Cannes (den I læste i sidste time). Find svar på de tre emner/spørgsmål øverst s. 91 og indhent inf
Læs s. 75-81 i Get it Right. Det handler om aktiv/passiv. Hvad er forskellen på de to?
I har samme lektie for som til i mandags. Lav desuden opg. 2 s. 93 i Getting Started. Medbring også Hot Spot India. I får essays tilbage.
Hot Spot India: Lav While-reading: The Mercator Projection Map (s. 98). Slå gerne ordene/begreberne op inden I læser teksten. Læs dernæst The Perils of being Moderately Famous, s. 98 (essay).
Se kortfilmen Noise - The Rickshawala på YouTube til i dag.
Afslutning på forløb om Indien + karaktersamtaler. Medbring Get it Right og læs om modalverber s. 82-88.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Shakespeare's Macbeth EKSAMEN
Shakespeare's Macbeth
Et forløb hvor eleverne har stiftet bekendtskab med Shakespeare, hans liv og den tid han levede i. Vi har specielt haft fokus på det tidløse element i Shakespeares temavalg som det kommer til udtryk i Macbeth.
Som supplement til tekstlæsningen har vi både set Roman Polanskis film Macbeth og vi har set uddrag af skuespillet udført på The Globe i London (se herunder)
Læst stof:
Shakespeare, Macbeth ( Gyldendal 1993, redigeret af Ole Juul Lund):
Scener fra Macbeth: Act 1 sc. 1,3 og 7. Act 2 sc. 1, 2, 3 og Act 3 sc. 2.
Baggrundsstof (Elizabethian England - and William Shakespeare, The English Dramatic Tradition, The Elizabethian World Picture, Language and Style: s. 8 - 32
Film:
Roman Polanski: Macbeth
Uddrag af skuespil udført på The Globe i London.
Antal læste sider ialt: 55 sider + film + skuespil (The Globe)
Indhold
Kernestof:
Opstart på nyt forløb: Shakespeare's Macbeth
Arbejdsark 1.docx
The Time, Life and Works of William Shakespeare Part 1
William Shakespeare – in a nutshell
Læs s. 8-18 i bogen. Medbring også grammatikbøger. I får aflevering tilbage og den gennemgås.
Besøg en vismand.docx
Shakespeare powerpoint.pptx
Læs s. 19-24 i Macbeth til i dag. Vi laver arbejdsarket i timen.
Læs s. 25-32 til i dag. Vi laver arbejdsarket i timen. Medbring grammatikbogen Getting Started.
Første halvdel af modulet arbejder vi med skrivestil i stilemne. Læs derfor oplægget grundigt - hvis du ikke allerede er begyndt på stilen. Herefter film: Macbeth
Film: Macbeth
Vi begynder timen med skriveøvelse i hæfte over stilemne. Vi ser filmen færdig herefter.
Why should you read "Macbeth"? - Brendan Pelsue
vocab 1 macbeth.pdf
Besøg en vismand: Sebastian, Stine, Ida og Agnes. Medbring bogen Macbeth. Vi begynder på at læse i dag. Ingen læselektie.
Medbring grammatikbogen.
Læs til i dag Act 1, scene 3 i Macbeth. I skal ikke forstå alle detaljerne, men gør jer umage med at kigge ned i noterne undervejs i læsningen, hvor I finder mange brugbare informationer. Vi gennemgår scenen i timen og skriver noter sammen.
Fortløbende noter til grammatikbogen.docx
Besøg en vismand: Nicolas, Sara, Sie og Freja. Medbring begge grammatikbøger. I får afleveringer tilbage.
Læs til i dag Act 1, scene 7 i Macbeth + færdiggør vocabarket I fik i mandags.
act 1 scene 7 adj.docx
Læs til i dag Act 2, scene 1 i Macbeth. I dag skal vi se uddrag af skuespillet fra The Globe. Vi gennemgår både sidste times scene og dagens scene.
Besøg en vismand: Iman, Tess, Laura og Nadja.
match words p. 5.pdf
Spørgsmål til diskussion midt i forlløb.docx
Læs Act 2, scene 2 til i dag.
Grammatik og juleafslutning. Læs til i dag i Get it Right om ejefald s. 102-105 grundigt. Lav opg. 10.G. Medbring begge grammatikbøger.
what is poetry and Blake.pdf
Læs op på jeres noter til Macbeth til i dag så I er skarpe på handling og har gennemset centrale begreber/ord om stykket fra de vocabøvelser, vi har lavet. I skal ikke testes, I skal bare lige "suges op" fra vinterdybet, så I er tunet ind på at forts
Læs Act 2, scene 3 til i dag.
Vi skal se uddrag fra Macbeth udført på The Globe i dag. Ingen lektie.
Vi begynder timen med at skrive i skrivehæftet om stilen I lige har afleveret. Lektie: Vi gennemgår ark s. 8 (Det I fik i sidste time).
øvelse say it sidst i forløb.pdf
Summing up Shakespeare.docx
Afslutning på forløb om Macbeth.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 2
17-11-2024
Grammatik 3
15-12-2024
Essay 3
12-01-2025
Omfang
Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Romanticism EKSAMEN
Romanticism
Et forløb over en væsentlig strømning i britisk litteraturhistorie. Romantikken ses som en "modbevægelse" til den tidligere "Age of Reason".
Følgende forfattere og dele af deres værker gennemgås:
Baggrundsmateriale om Romantikken:
Through literary landscapes, from The Romantic Age to Postmodernism:
Niels Randbo Back og Pia Rørkær Sigh, Systime, 2020: s. 8-24
Fra Denis Delaney, Ciaran Ward og Carla Rho Fiorina: Fields of Vision - Literature in the English language. Heri læses om poetry, figures of speech samt om de romantiske digtere William Blake, William Wordsword og Percy Bysshe Shelley. Desuden følgende digte:
William Blake:
* The Lamb
* The Tyger
William Wordsworth:
* The World Is Too Much With Us (sonnet)
Percy Bysshe Shelley:
* Ode To The West Wind
Introduktion til den romantiske periode:
http://www.youtube.com/watch?v=XV_q45Otdic
Antal læste sider: 37
Indhold
Kernestof:
Introduction to the Romantic Movement
The Romantic Age.pdf
Læs vedhæftede gennemgang af The Romantic Age og svar på de spørgsmål I finder på s. 9 i dokumentet. TIL OG MED S. 14.
Vi gennemgår grammatikken I afleverede i sidste uge.
Læs s. 16-23 i kompendiet om The Romantic Age og besvar spørgsmålene s. 16 mens du læser. Dokumentet ligger på timen i sidste uge.
Opg. 1-3 svar.docx
analysis little lamb.pdf
Læs til i dag baggrundsviden om William Blake (påbegyndt i timen onsdag). Skriv et par noter til. Gennemgang af grammatikaflevering.
what is poetry and Blake.pdf
The arrangement of stressed and unstressed syllables found in poetry is called metre.docx
Færdiggør svar til analyse af Little Lamb. Dokumenter ligger på timen før vinterferien. Lyt til digtet igen derhjemme. I får terminsprøver tilbage i dag.
template svar.docx
analyseark tiger tiger.pdf
Til i dag skal I læse digtet The Tyger. Slå ord op I ikke kender, så I forstår betydningen af hvert et ord i digtet. Mange gloser er givet ude i siden. Digtet finder I i samme dokument som I fandt Little Lamb (What is poetry and Blake). Vi arbejder m
PP Summing up Blake's Little Lamb and The Tyger.pptx
William Blake and Romanticism.docx
the sonnet.pdf
Læs om William Wordsworth på de to sidste sider af det vedhæftede dokument. Skriv noter til. I timen skal vi læse og arbejde med digterens The World Is Too Much With Us.
the world is too much.pdf
Læs s. 135- 141 i grammatikbogen Get it Right. Medbring begge bøger. Vær særlig opmærksom på s. 137 og s. 141. I dag færdiggør vi desuden analysen af The World is Too Much With Us. Til dem der ikke var til time fredag: Nærlæs digtet, oversæt det til
Lecture on Shelley's Ode to the West Wind
Ode to the West Wind - Percy Shelley poem reading | Jordan Harling Reads
ode to the west shelle.pdf
Læs om Percy Shelley sidst i vedhæftede dokument til i dag. Vi tager fat på det sidste digt i dag.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Terminsprøve
02-02-2025
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Postmodernism EKSAMEN
Postmodernism
Et indblik i den postmoderne virkelighed, hvor mennesket grundet sin rodløshed i f.eks. familien har vanskeligt ved at finde vej i tilværelsen. Begreber som shell institution, anxiety, being afloat, isolation, psychological landscapes etc. er i fokus.
Fra Kirsten Egebjerg, Clara Ehrenreich, Mogens Frølund: Flux British Literature, Systime, 2003:
Introduction to FLUX British Literature s. 7-8
Martin Amis: "State of england: Mobile Phones" s. 116-120
Martin Amis: " State of England: Sad Sprinter" s. 122-124
Rose Tremain: "The Stack" s. 99-104
Fra Now and Zen, Post-Modern Stories from London, Systime, 1995:
Doris Lessing: Debbie and Julie, s. 89-110
Film: About a Boy
Antal læste sider: 40 + film (1 1/2 time)
Indhold
Kernestof:
Opstart på sidste forløb: Postmodernism. Læs vedhæftede introduktion til perioden.
introduction.pdf
Postmodern traits.docx
mobile phones.pdf
Kære engelskfolk. Jeg er desværre blevet syg, så timen er aflyst.
sad sprinter.pdf
Til i dag skal I læse fortsættelsen på Mobile Phones: Sad Sprinter. Vi analyserer dem begge to i dag.
the stack.pdf
Læs vedhæftede novelle til i dag. Fokusér på faderens rolle i familien og hans følelser. Medbring også Getting Started (grammatik).
I får essays tilbage og vi laver lidt grammatik. I behøver ikke tage bøger med.
debbie and julie.pdf
Læs til og med s. 99 i novellen Debbie and Julie til i dag. Undlad at læse mere. Medbring grammatikbøger.
Læs Debbie and Julie færdig til i dag. Medbring grammatikbøger. Læg jeres lille tekststykke med adverbielle led ind i elevfeedback til i dag. HIghlight de adverbielle led i hver sætning.
Vi skal se film: About a Boy
Vi ser filmen færdig og arbejder med den.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Essay 4
23-03-2025
Opsamlende arbejde
27-04-2025
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551312112", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551312112", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551312112" }