Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Fy/3aefijk Fy - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Fysik B
Lærer(e)
Jon Rotvig
Hold
2024 Fy/3aefijk Fy (
3aefijk Fy
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kræfter, arbejde og E_pot, 5
Titel 2
NetLogo, simulering, 2N
Titel 3
El, potential(tyngde/elek.), E_mek, 12+3N+2F+1P+2X
Titel 4
Atomer, kerner, radioaktivitet, 1+6+1N+1J
Titel 5
E=m*c^2,Q,grundstoffernes dannelseshistorie, 5+1X
Titel 6
Tryk og opdrift, 4
Titel 7
Fysik C repetition, termisk energi, 1F
Titel 8
Mekanik, 8+2N+1F+1P
Titel 9
Fysik C repetition, bølger, lys og lyd, 4 + 2F
Titel 10
Fysik C repetition, fotoner og atomer, 2 + 1P
Titel 11
Projekt, 3
Titel 12
Fysik C repetition, Solsystemet og ydre univers, 3
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kræfter, arbejde og E_pot, 5
Indhold
Kernestof:
Hej alle! Vi snakker først lidt om hvad I lærte på fysik C. Derefter starter vi på et ny emne om kræfter og Newtons 3 love.
Fysik AB bogen 1; sider: 66-70, 75, 79-82, 138-142, 145
Lav øvelse 3.1.2 og 3.1.3 færdig. Læs mere om kræfter, masse og tyngdekraft.
Regn øvelse 3.3.2 færdig. Vi regner flere opgaver med tyngdekraften.
Lav øvelse 3.3.3 og 3.3.4 færdig. Læs om kræfters arbejde.
Lav øvelse 6.1.2 og 6.1.3 færdig. Læs om vinkelrette og skrå kræfters arbejde og om potentiel energi der skyldes tyngdekraften.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
NetLogo, simulering, 2N
Indhold
Kernestof:
Lav opgave 6.1.4 færdig (tip: regn på en retvinklet trekant). I timen vil vi arbejde lidt med NetLogo som vi skal bruge i det næste forløb om Ellære. Det er et ret sjovt program hvor vi først vil få nogle atomer til at hvirvle rundt imellem hinanden.
NetLogo Home Page
netlogo_arbejdsark.docx
netlogo1.nlogo
netlogo2.nlogo
netlogo2f.nlogo
Vi opsummerer netlogo2f og arbejder videre med NetLogo.
netlogo2f_løsning.nlogo
netlogo3.nlogo
netlogo3f.nlogo
netlogo4.nlogo
netlogo5.nlogo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
El, potential(tyngde/elek.), E_mek, 12+3N+2F+1P+2X
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne om elektricitet. Læs om elektrisk ladning.
netlogo3_løsning1.nlogo
netlogo3_løsning2.nlogo
netlogo4_løsning.nlogo
Fysik AB bogen 2; sider: 10-13, 15-18, 21-23, 29-31, 35-37, 39-42, 45-47, 50-51, 54-57
Regn øvelse 1.1.3 og 1.1.4 også med beregning af tyngdekraft færdig. Læs om elektrisk strøm.
Regn øvelse 1.2.1 og 1.2.2 færdig. Læs om potentiel energi i vedhæftede note.
spænding1.docx
Lav de to opgaver om potentiel energi færdig. Læs om tyngdepotentialet og mekanisk energi i vedhæftede note.
spænding2.docx
Lav de tre opgaver om tyngdepotential færdig. Læs om det elektriske potential og mekanisk energi i vedhæftede note.
spænding3.docx
Lav de to opgaver om den elektriske krafts betydning og om 1 eV færdig. Læs mere om resistoren. Bilaget er ikke obligatorisk.
spænding4.docx
Lav øvelse 1.7.1 på side 48 og øvelse 1.3.2 på side 26 færdig. Læs om spændingsfald. Læg mærke til at bogen gør meget ud af den elektriske krafts arbejde A_e. Dette arbejde kender vi bedre som den mistede potentielle energi E_pot_e_mistet, se 'Bogens
Lav øvelse 1.3.1 og 1.3.3 færdig. Læs om elektriske komponenter.
Vi hører et foredrag i auditoriet om AI i fysik/kemi, se linket. Derefter fortsætter timen i 1.02.
Effektiv omdannelse af CO2 ved hjælp af kunstig intelligens - Naturvidenskabsfestival
Regn øvelse 1.4.1 og 1.4.2 færdig.
Læs om serie- og parallelkobling af resistorer.
Regn øvelse 1.5.1 og 1.5.2 færdig. Øv beviset for erstatningsresistansen for en serie- og parallelforbindelse med to resistorer. Læs om en model for opbygningen af en spændingskilde.
Vi bestemmer batteriers hvilespænding og indre resistans. Både enkeltvis, serieforbundne og parallelforbundne.
Forsøg_ellære_1.docx
Prøve i stoffet indtil nu. De to fysikbøger, noter på papir, papir, skriveredskab og almindelig lommeregner er tilladte og medbringes. Computer og mobil er ikke tilladte og forbliver i tasken.
Regn øvelse 1.6.1 og 1.6.2. Vi snakker om fysikrapporter og arbejder med FYS1.
fysikrapporter.pdf
Læs om elektrisk energi og effekt. Vi kender allerede E_pot,e,mistet = q * U_fald og for en resistor P_term = U_fald * I.
Regn øvelse 1.8.1 færdig. Læs om sensorer i elektriske kredsløb, herunder specielt om spændingsdeleren.
Lav øvelse 1.9.1 og 1.9.2 færdig. Styring af en Arduino med NetLogo.
elektronisk_styring1.docx
Styring af en Arduino med NetLogo.
elektronisk_styring2.docx
arduino-netlogo_3aefijk-Fy.zip
my_netlogo1.nlogo
my_netlogo2.nlogo
my_netlogo3.nlogo
elektronisk_styring3.docx
my_netlogo3_løsning.nlogo
my_netlogo4.nlogo
my_netlogo5.nlogo
Forsøg med en NTC-resistor. Læs forsøgsvejledningen og lav de 3 opgaver før timen.
forsøg_med_ntc_modstand.docx
my_netlogo_ntc.nlogo
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Atomer, kerner, radioaktivitet, 1+6+1N+1J
Indhold
Kernestof:
DEMO: styring af en Arduino med en mobiltelefon. SAMUN: opstart, se vedhæftede dokument. Læs om atomer.
Fysik AB bogen 2; sider: 63-67, 139-146, 149-153, 180-184
samun_opstart.pptx
my_netlogo4_løsning.nlogo
my_netlogo5_løsning.nlogo
SAMUN: præsentation af miniundersøgelser i grupper. Regn øvelse 2.1.2 og 2.1.3 færdig. Læs om radioaktive atomkerner. Et kernekort er vedhæftet.
kernekort.pdf
Lav opgaven i noten færdig. Læs om de forskellige slags henfald for en ustabil atomkerne: i) alpha-henfald, ii) beta-minus henfald, iii) beta-plus henfald, iv) elektronindfangningshenfald og v) gamma-henfald.
Lav øvelse 4.1.2. Vi snakker om prøven og regner flere opgaver om radioaktive henfald.
SAMUN: lav en miniundersøgelse med phyphox til timen. I timen præsenteres undersøgelserne i grupper, som vælger én undersøgelse der præsenteres på klassen. Lav øvelse 4.1.4 færdig. Læs om henfaldsloven for antallet af radioaktive kerner N og aktivite
Lav øvelse 4.2.3 og opgave 4.4 færdig. Regn også opgave 4.6. Læs om henfaldskonstanten k.
Lav øvelse 4.2.4 og opgave 4.8 færdig. Regn også opgave 4.7. I timen vil vi simulere henfald af Ba-137* vha. NetLogo.
netlogo_arbejdsark.docx
netlogo_Ba-137.nlogo
Lav simuleringerne af Ba-137* henfald færdig. Læs om absorption af ioniserende stråling.
Vi bestemmer halveringstiden for Ba-137*.
forsøg_kernefysik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
E=m*c^2,Q,grundstoffernes dannelseshistorie, 5+1X
Indhold
Kernestof:
Regn opgave 4.15, 4.16 og 4.17 færdig. Vi starter på et nyt forløb om masseenergi. Læs om masseenergi, bindingsenergi og massedefekt.
Fysik AB bogen 2; sider: 165-169, 172-175, 194-197
Grundstofferne
Regn øvelse 4.4.1 og 4.4.2 færdig. Brug linket fra sidste gang til at finde atommasserne: klik på grundstoffet, dernæst på "Full technical data" og til sidst på isotopen under "Known Isotopes". Læs om Q-værdi.
Regn øvelse 4.4.3 og 4.4.4 færdig. Brug linket fra forrige gang til at finde atommasserne: klik på grundstoffet, dernæst på "Full technical data" og til sidst på isotopen under "Known Isotopes". Læs om fission og fusion.
Læs om fission og fusion.
Regn øvelse 4.5.1 og 4.5.2 færdig.
Regn øvelse 4.5.1 og 4.5.2 færdig. Læs om grundstoffernes dannelse.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Tryk og opdrift, 4
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne om tryk. Læs om tryk.
Fysik AB bogen 1; sider: 97-99, 101-103, 106-108, 111-113
Lav opgave i noten og øvelse 4.1.2 færdig. Læs om tryk i væsker.
Regn opgave 4.10, opgave 4.11 og øvelse 4.2.5 færdig. Læs om kviksølvbarometeret.
Regn øvelse 4.4.1 og 4.4.2 færdig. I øvelse 4.4.1 kan man forestille sig at lufttrykket på de 10 cm^2 holder pladen og vandet oppe da trykket over vandet er nul. Læs om Archimedes' lov for opdrift.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Fysik C repetition, termisk energi, 1F
Indhold
Kernestof:
Vi vil bestemme nogle af vands termiske egenskaber. Læs vejledningen til timen.
termiske_egenskaber_for_vand.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Mekanik, 8+2N+1F+1P
Indhold
Kernestof:
Lav øvelse 4.3.1, 4.3.2 og 4.3.3 og opgave 4.15 og 4.14 færdig. Vi starter på et nyt emne om mekanik: først om hvordan ting bevæger sig (kinematik) og senere om hvorfor de gør det (dynamik).
Fysik AB bogen 2; sider: 199-202, 204-207, 209, 212-215, 217-219, 229-233, 238-239, 244-246, 253-256
Prøve i stoffet siden sidste gang i oktober. De to fysikbøger, noter på papir, papir, skriveredskab og almindelig lommeregner er tilladte og medbringes. Computer og mobil er ikke tilladte og forbliver i tasken.
Lav øvelse 5.1.1, 5.1.2 og 5.1.3 færdig. Læs om hastighed. SAMUN. Brug noget af tiden i weekenden til at lave en undersøgelse. Som altid skal den bestå af en måling og en beregning. Som noget nyt skal du også beregne en forudsigelse. Eksempler. 1) Må
Lav øvelse 5.2.1 og 5.2.2 færdig. Vi kigger på bevægelse med konstant hastighed. SAMUN. Præsentér din undersøgelse på klassen.
Lav øvelse 5.3.1 og opgave 5.7 og 5.8 færdig. For at øve stedfunktioner skal du også i begge opgaver opskrive og bruge dem til løsningen. Lav km/t om til m/s i opgave 5.8. Vi har indtil nu kigget på stedfunktionen s(t) og fundet hastigheden v(t) som
Lav øvelse 5.4.1 færdig. Læs om bevægelse med konstant acceleration. SAMUN. Finpuds din undersøgelse fra sidste weekend sådan at du kan præsentere beregningerne på tavlen.
Lav øvelse 5.5.2, opgave 5.12, opgave 5.13 og (hvis du har tid) øvelse 5.5.3 færdig. I timen vil vi eksperimentere med kinematik vha. NetLogo.
kinematik.docx
kinematik.nlogo
Lav NetLogo opgaverne om den hoppende bold færdig.
Vi har nu set hvordan bevægelse kan beskrives med s(t), v(t) og a(t). Men hvorfor bevæger ting sig? Læs om dette i de berømte Newtons love.
kinematik_løsning.nlogo
Lav øvelse 6.1.2, 6.1.4 og 6.1.5 og opgave 6.5 færdig. Læs om lodret bevægelse i tyngdefeltet, og om Galilei og det skæve tårn i Pisa.
Regn opgave 6.12, 6.11 og 6.8 færdig. Læs om harmoniske svingninger. Et specielt tilfælde er det svingende lod, som er ophængt i en fjeder.
Lav øvelse 6.4.2 og 6.4.5. I timen vil vi eksperimentere med det svingende lod og så meget vi kan nå af proton-sammenstød ved hjælp af NetLogo.
svingende_lod.docx
svingende_lod.nlogo
proton_sammenstød.docx
proton_sammenstød.nlogo
Vi vil undersøge det svingende lod. Læs vejledningen til timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fysik C repetition, bølger, lys og lyd, 4 + 2F
Indhold
Kernestof:
Lav simulationen af det svingende lod i NetLogo færdig. Vi er nu igennem fysik B stoffet. I resten af kurset vil repetere mere stof fra fysik C. Læs om bølger.
Fysik AB bogen 1; sider: 196-201, 207-209, 226-230, 236-239, 250-253, 258-260
svingende_lod_løsning.nlogo
proton_sammenstød_løsning.nlogo
bølger
Lav øvelse 8.1.6 og 8.1.7 færdig. Læs om interferens og det optiske gitter.
interferens
interferens2
Punktkilde-dobbeltspalte, opgave.pdf
Lav opgaven om dobbeltspalten på papir færdig. Regn også øvelse 8.5.2 på side 241. Læs om brydning og brydningsindeks.
Vi vil undersøge afbøjning af lys i et optisk gitter og ved brydning i plexiglas. Læs vejledningen til timen.
forsøg_lys.odt
Lav øvelse 2.3.4 og 2.3.3 færdig. Læs om stående bølger. Vi skal eksperimentere med den svingende streng på fredag.
Vi vil undersøge den svingende streng. Kig som forberedelse til forsøget på opgave 8.8 og øvelse 8.4.4. Læs også vejledningen til timen.
stående_bølger_på_streng.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Fysik C repetition, fotoner og atomer, 2 + 1P
Indhold
Kernestof:
Regn øvelse 8.7.4 og 8.8.2 i AB1. Læs om det elektromagnetiske spektrum i AB1 og om fotoner i AB2.
Fysik AB bogen 1; sider: 243-245
Fysik AB bogen 2; sider: 70-73, 75-80
Regn opgave 2.5 og 2.6 færdig. Læs om Bohrs atommodel.
Prøve i stoffet siden sidste gang i januar. De to fysikbøger, noter på papir, papir, skriveredskab og almindelig lommeregner er tilladte og medbringes. Computer og mobil er ikke tilladte og forbliver i tasken.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Projekt, 3
Indhold
Kernestof:
I de næste 3 moduler skal I lave et eksperimentielt projekt i grupper og skrive det sammen til en rapport. Hver gruppe skal vælge en af følgende fire mulige projekter i mekanik: 1) rulle på et skråplan, 2) "hoppende" cylinder i vand, 3) smart pulley
Vi skal dele 4.06 med 3xyFY, så det er ikke garanteret at I kan komme til at arbejde videre med jeres forsøg i dag, men næste gang er garanteret. Dette er lidt held i uheld for det giver jo anledning til at arbejde med teorien! I alle fire projekter
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Fysik C repetition, Solsystemet og ydre univers, 3
Indhold
Kernestof:
Vi repeterer det ydre univers. Læs om galaksespektre, rødforskydning og Hubbles lov.
Fysik AB bogen 2; sider: 85, 102-104, 107-111, 124-126
Andromeda_Galaxy_(with_h-alpha).jpg
Hubble_ultra_deep_field_high_rez_edit1.jpg
Lav øvelse 3.1.3 og 3.2.2 færdig. Læs om den kosmiske baggrundsstråling og om udviklingen i verdensbilledet (Solsystemet).
Fysik AB bogen 1; sider: 290-297, 302-306
HRDiagram.png
Lav øvelse 3.4.2 i AB2 side 127 og øvelse 9.3.5 i AB1 side 300 færdig. Læs om Kepler love og repetér tyngdekraften. Læs også om sol- og måneformørkelser. SAMUN evaluering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551369597", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551369597", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551369597" }