Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Ida Munk Theilgaard
|
Hold
|
2024 Bi/3g2HF Bi (3g2HF Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologiforløb 1: Søen som økosystem
Økologiforløb om søen som økosystem
I forløbet har der været fokus på søen som økosystem. Eleverne har fået viden om de forskellige levende organismer i søen og deres rolle i økosystemet, herunder bl.a. primærproduktion, fødekæder og trofiske niveauer. Desuden hvordan organismernes kemiske processer (fotosyntese, respiration og gæring) får energi til at strømme igennem økosystemet.
Eleverne har arbejdet med forskellen på oligotrofe og eutrofe søer, herunder hvordan både biotiske og abiotiske faktorer varierer imellem de to typer af søer. Desuden hvordan eutrofiering kan få søens økosystem og fødekæder ud af balance ("den onde cirkel").
Fokus på hvordan næringsstoffer som nitrat og phosphat kan føre til algeopblomstringer og iltsvind i søer og fjorde, samt hvilke konsekvenser det har for biodiversiteten.
Kernestof:
– cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler
– biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
– økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme og biodiversitet.
Supplerende stof:
- Lokale problemstillinger indenfor miljø. (Her har der været fokus på konsekvenserne ved forurening af Brassø ved Silkeborg samt iltsvind i Vejle fjord)
Forsøg og feltarbejde:
- Mikroskopi af plante- og svampeceller
- Forsøg med fotosyntese og respiration i vandpest
- Feltundersøgelse af vandkvaliteten i Almind sø og Brassø ved Silkeborg (heldagsekskursion)
Materiale fra bøger:
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg.: S. 23-29
- Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udg.: S. 14-18
- Økologi - danske naturtyper: S. 96-102
- Biologiens ABC: s. 53-60
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg med fotosyntese og respiration
|
09-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Åndedræt og blodkredsløb
Forløbet er startet ud med en overordnet gennemgang af alle kroppens organsystemer - deres opbygning og funktion i kroppen.
Derefter er der arbejdet i dybden med blodkredsløbet: Blodet og dets bestanddele, hjertets opbygning, lungekredsløbet og det store kredsløb samt blodkarnettet.
Puls og blodtryk, blodtryksmåling samt et forsøg med hvilke faktorer der påvirker puls og blodtryk.
Eleverne har også arbejdet med lungernes opbygning, vejrtrækning, lungevoluminer og lungeventilation. Desuden gasudveksling (ilt og kuldioxid) i lungerne og i kroppens væv. I den forbindelse har eleverne lavet et forsøg med vitalkapacitet og højde.
Kernestof
– biokemiske processer: respiration
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem og blodkredsløb
Praktisk arbejde
- Puls og blodtryk
- Vitalkapacitet og højde
Materiale fra bøger:
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1.udg.: s. 17-21, s. 106-120
- Fysiologibogen - den levende krop: s. 50-52
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandkvalitet i søer
|
30-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Formering og nedarvning
Formering og nedarvning
I forløbet har eleverne arbejdet med følgende emner:
Hvad er hormoner og hvordan virker de. Hormonel regulering og feedbackmekanismer (positiv og negativ feedback).
Opbygning af mandlige og kvindelige kønsorganer, samt æg- og sædcelledannelse.
Menstruationscyklus, P-piller og graviditetstest.
Cellens livscyklus og forskellen på mitose og meiose. Fejl i meiosen og kromosomtalsmutationer.
DNA, kromosomer og RNA.
Proteinsyntesen og mutationer. Mendelsk genetik og arvelighed, herunder stamtræer og krydsningsskemaer.
Kernestof:
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af nucleinsyrer
– genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation og celledelinger
– fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, her fokus på forplantningssystemet
Praktisk arbejde:
- Hormoner og graviditetstest
- Bestem din egen genetiske profil
Materialer fra bøger
- Biologi i udvikling C-niveau, 1.udg.: s. 78-79, 132-143, 168-192 og 196-203
- Grundbog i bioteknologi 1, uddrag om menstruationscyklus fra kapitel 4 (ca. 5 sider)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Hormoner og graviditetstest
|
10-12-2024
|
Læs op på forløbet om formering og nedarvning
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kroppen under angreb
I første del af forløbet har eleverne bl.a. lavet projektarbejde om kønssygdomme og prævention samt om kunstig befrugtning og fosterdiagnostik.
Eleverne er derefter blevet introduceret til immunsystemet, herunder det ydre forsvar samt det uspecifikke og det specifikke forsvar.
I forløbet har eleverne arbejdet mere i dybden med bakteriers og virus opbygning og formering. Fokus på mikroorganismer, der kan forårsage kønssygdomme hos mennesker. Her er der arbejdet med chlamydia-bakterien samt hiv-virus og HPV-virus (smittespredning og livscyklus).
Indenfor evolution har eleverne arbejdet med evolutionens grundprincipper, særligt variation og naturlig selektion.
Konkrete eksempler på evolution med særligt fokus på udvikling af antibiotikaresistens hos bakterier. Hvordan virker antibiotika, hvad er antibiotikaresistens og hvordan kan bakterier udvikle antibiotikaresistens (mutationer, konjugation, samt selektion for resistente bakterier)
Kernestof
– cellebiologi: liv og livets opståen, opbygning af prokaryote celler (bakterier)
– virus: opbygning og formering
– evolutionsbiologi: biologisk variation og naturlig selektion, herunder udvikling af resistens
– fysiologi: andre udvalgte organsystemer (kort intro til immunforsvaret)
Supplerende stof
– Problemstillinger inden for bioteknologi og sundhed (prævention og kønssygdomme samt kunstig befrugtning og fosterdiagnostik)
Praktisk arbejde
- Forsøg med spredning af smitte (Gonzales forsøg)
Materialer fra bøger:
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg.: s. 146-167, 198-203
- Biologi i udvikling, B-niveau: s. 36-43
- Mikrobiologibogen s. 17-21, s. 81-87
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projektopgave
|
05-03-2025
|
Fremlæggelse om hiv eller HPV
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Fremtidens bæredygtige ressourcer
Forløb om fremtidens bæredygtige ressourcer
Eleverne har arbejdet med næringsstofferne kulhydrat, fedt og protein (opbygning og funktion i kroppen), samt enzymer.
Kulstofs kredsløb, og sammenhængen imellem afbrænding af fossile brændstoffer, drivhuseffekt og klimakrisen. Endelig har eleverne set på sammenhængen imellem CO2-udledning og de fødevarer vi spiser.
Introduktion til svampe og gæring, og hvordan svampe og mycelievækst på forskellige måder kan bruges til at skabe mere bæredygtige produkter (fx emballage) og fødevarer (fx plantebøffer).
Kernestof:
– makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider og proteiner, herunder enzymer
– biokemiske processer: gæring
– økologi: energistrømme og stofkredsløb (kulstofkredsløbet)
Supplerende stof
– omfatter lokale og globale problemstillinger inden for produktion, bioteknologi, miljø
Praktisk arbejde:
- Workshop i BioTehcLab: ”Growing acoustic tiles of mycelium”
- Workshop i BioTehcLab: ”Growing edible mushrooms”
Materiale fra bøger
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg.: s. 19-21
- Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udg.: s. 228-235
- Biologi i industrien s. 8-10
- Mikrobiologibogen s. 25-26, 35-43 og 129-131
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videoaflevering
|
28-04-2025
|
Læs op på forløb
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nervesystemet
Kort forløb om nervesystemet:
Nervesystemets opbygning: CNS og det perifere nervesystem, det somatiske og det autonome nervesystem, herunder forskellen på det sympatiske og parasympatiske nervesystem.
Nervecellens opbygning.
Nervesignalet: Aktionspotentialet og synapsen.
Forskellen på fremmende og hæmmende signaler.
Endelig hvordan stofferne koffein og nikotin kan påvirke synapsen, herunder forskellen på agonister og antagonister.
Kernestof
- Fysiologi: nervesystemet
Praktisk arbejde
- Øvelse: sansecelleforsøg
- Øvelse: ubetingede reflekser
- Koffeins effekt på puls og blodtryk
Materiale fra bøger:
- Biologi i udvikling, B-niveau: Side 19-35
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Projekt bæredygtige løsninger
|
12-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551468572",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551468572",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64551468572"
}