Holdet 2024 Ps/3g Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Louise Bak-Aagaard
Hold 2024 Ps/3g Ps (3g Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Køn og kønsforskelle
Titel 2 Udvikling og neuro
Titel 3 Ondskab og psykopaterne
Titel 4 Vidnepsykologi
Titel 5 Feltarbejde
Titel 6 Klinisk psykologi (elevernes selvvalgte emne)
Titel 7 Eksamenstræning og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Køn og kønsforskelle

Eleverne arbejder med køn og kønsforskelle i et forsøg på at få tydeliggjort forskellene på mænd og kvinder. Eleverne arbejder med forskellige undersøgelser, der illustrerer forskellene på de to køn, ligesom vi arbejder med forskellige teoretiske retninger og deres syn på kønsforskelle. Som det første i forløbet repeterer eleverne de forskelle, der findes på piger og drenge, hvorefter vi ser nærmere på forskellige psykologiske teoriers syn på kønsforskelle.

Herefter arbejdes indgående med to retninger: den evolutionære psykologi og socialkonstruktionismen. Eleverne har fået kendskab til centrale begreber inden for den evolutionære psykologi og mulige kritikpunkter ved denne. Af begreber kan nævnes naturlig selektion og seksuel selektion, herunder intraseksuel konkurrence og interseksuel selektion, forældreinvesteringsteorien samt et fokus på de to køns spidskompetencer forklaret ud fra evolutionen.

Desuden har eleverne arbejdet med socialkonstruktionismen og dennes syn på forskelle mellem mænd og kvinder, med særligt fokus på begreber som subjektposition, diskurs, sociale konstruktioner, subjektiveringsproces, sociale kategorier samt at performe sit køn.

Undervejs arbejdes med undersøgelser og aktuelt stof i form af artikler. Undervejs har eleverne set og analyseret dokumentarerne ”DR2 Uden køn” samt "Når to køn ikke er nok" (afsnit 1), ligesom forløbet sluttes af med synopsis-skrivning med udgangspunkt i to udleverede bilag: "Derfor er der forskel på piger og drenge" og "Undersøgelse: Fra Bruce til Brenda".

Bøger:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen - eBog, side-id: pp4829, c10538

"Evolutionspsykologi" af Christian Skjødt Pedersen - eBog, side-id: p123, p156, p160

"Socialkonstruktionisme" af Susanne Veik - uddrag, PDF-sider
"Undersøgelser i psykologi" af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qourning (2018) (kopisider - forskningsmetoder og forsøgseffekter og fejlkilder)

Små tests, der illustrerer forløbets pointer:
https://www.practiceaptitudetests.com/free-spatial-reasoning-test-questions-and-answers/
Empati-test - ud fra øjne: http://socialintelligence.labinthewild.org/mite/
Test af empati ud fra spørgsmål: https://shout.com/s/RYVxH3OW
Mental rotation af objekter: https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=mental-rotation-task

Artikler:
"Perkerne - bedre kendt som de tosprogede" af Mette Vedsgaard Christensen, jp.dk, 6/10-2005
"Drengene efter pigerne"
"Derfor er der forskel på piger og drenge" af Malene Lundahl, 29. maj 2015, alt.dk
"Undersøgelse - fra Bruce til Brenda" af John Colapinto: Drengen der blev opdraget som en pige, Gyldendal 2000

Dokumentarer:
"DR2 Uden Køn"
"Når to køn ikke er nok" (afsnit 1)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling og neuro

Dette forløb bygger ovenpå eksisterende viden fra 2g - vi har derfor haft fokus på at repetere viden om udviklingspsykologi (Stern, Bowlby, Erikson, Harlow og Spitz) samt omsorgssvigt (de fire former for omsorgssvigt samt Kari Killens 7 reaktionsmåder), risiko og resiliens (Kauai-undersøgelsen).

Eleverne har fået kendskab til neuropsykologien - vi har set nærmere på MacLeans tanker om den tredelte hjerne (krybdyrhjernen, gamle pattedyrshjerne samt nye pattedyrshjerne), ligesom vi har fokuseret på nervecellernes opbygning og funktion. For at eksemplificere tankerne om menneskets formbare og plastiske hjerne så vi dokumentaren "Drengen uden hjerne".

Herefter ser vi nærmere på spejlneuroner som et konkret eksempel på nerveceller og eleverne arbejder med empati-begrebet. Eleverne udfylder en empati-test, ligesom vi forholder os metode-kritisk til sådanne tests. Dernæst fokuseres på Theory of Mind som den kognitive komponent af empati – her ser vi nærmere på Sally-Anne og Smarties-testen, ligesom eleverne får kendskab til autisme som diagnose, idet børn med autisme ofte har vanskeligt ved ToM.

Afslutningsvist arbejder eleverne med Arne Poulsens teori om social arv, mønsterbrud og fejltilpasning, ligesom vi ser dokumentaren ”Blodets bånd” (2013). I relation til "Blodets bånd" læser eleverne om Kari Killéns syv reaktionsmåder, som er de måder, som omsorgssvigtede børn kan reagere på. Eleverne får desuden kendskab til diskussionen mellem kausalitet og begrebet probabilistisk som en forklaring på, hvorfor nogle børn klarer sig godt trods en svær barndom.

Som afslutning på forløbet udarbejder eleverne en synopsis til emnet med udgangspunkt i teksterne:
”Du er grim og dum” af Lene Kjældgaard
"Øjenkontakt med spædbørn får hjernebølgerne til at svinge i takt", Videnskab.dk
"Tidligt skadede adoptivbørn har alvorlige problemer som voksne" af Anne Ringgaard, Videnskab.dk, 23. februar 2017

eBog: "Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5329, pp5046, pp5045, pp11262, pp5128

Tekster:
”Neuroaffektiv udviklingspsykologi – til gymnasiet” af Susan Hart (2016), side 23-31
"Theory of Mind - hvad er det egentligt for noget?" Tekst fra Psykologisk Ressourcecenter af Kirsten Callesen, Elisa la Cour og Elisabeth Christensen (det er et uddrag)
"Udsatte børn har mindre hjerner" af Mathilde Weiersø, Asterisk, marts 2012
”Spejlneuroner” af Bodil Claesson i Psykolog Nyt, nr. 15, 2007
"Empati og spejlneuroner" af Thomas Raab (2008). I har læst et uddrag af teksten.  
"Social arv, mønsterbrydere og fejltilpasning" (pdf-sider) fra Kulturen og det sociale liv, Flemming B. Olsen (red), Frydenlund: s. 216-224
Autime: https://www.autismeforeningen.dk/videnscenter/artikler/temaartikler/autismespektrumforstyrrelser/

Dokumentarer:
"Blodets bånd" (2013) af Christian Sønderby Jepsen og Pernille Bervald Jørgensen
"Drengen uden hjerne"/"The Boy With No Brain" (2016, DR3)
"Min barndom i helvede": https://www.youtube.com/watch?v=H6n-L8w_wDQ&t=11s

Test af EQ: http://socialintelligence.labinthewild.org/mite/
Aflæse ansigter: https://videnskab.dk/kultur-samfund/proev-selv-testen-mundbind-goer-det-svaerere-at-afkode-hvad-andre-foeler/
Aflæs ansigter - falsk/æge smil: https://videnskab.dk/kultur-samfund/test-bliver-du-narret-af-et-falsk-smil/

Klip:
Still-face: https://www.youtube.com/watch?v=IeHcsFqK7So
Visual cliff: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA&t=17s
The man with a hole in his brain: https://www.youtube.com/watch?v=ZKaDWu2zFG0
Udviklingen af empati: https://psykveje.systime.dk/?id=4968
Barn udviser empati: https://psykveje.systime.dk/?id=5074
ToM - Smarties-testen: https://www.youtube.com/watch?v=41jSdOQQpv0
ToM - Sally-Anne testen: https://www.youtube.com/watch?v=oazK2fkRU1A

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ondskab og psykopaterne

Vi arbejder med en definition og forståelse af ondskab - herunder de fire faktorer, der skal være til stede før der er tale om ondskab, ligesom vi ser nærmere på forståelsen af aggression.
Desuden skal eleverne forholde sig til debatten omkring ondskab som noget medfødt eller tillært

Eleverne får kendskab til barndommens betydning for ondskab i form af Goldbergs fem faktorer, ligesom vi ser nærmere på 1) fravær af empati og 2) fravær af selvkontrol. I den forbindelse ser vi Tedtalk med Simon Baron-Cohen, der taler ind i forståelsen af empati, herunder affektiv og kognitiv empati.

Eleverne arbejder med artiklen "Breivik og barndommen" som analyseres med udgangspunkt i den teoretiske viden.

Vi arbejder med to af klassiske eksperimenter inden for psykologien, henholdsvis Lydighedens Dilemma og Stanford Prison Eksperiment, hvor vi bl.a. arbejder metodisk og forholder os kritisk til undersøgelserne.
Som en modpol til Lydighedens Dilemma ser vi nærmere på eksistentialisme som psykologisk retning med fokus på menneskets frie valg og fri vilje.  

Vi ser derudover nærmere på de forskellige former for moralsk frakobling, man kan anvende til at retfærdiggøre ondskabsfulde handlinger, ligesom eleverne stifter bekendtskab med Lars Svendens fire former for ondskab.

Desuden ser vi nærmere på psykopati som diagnose og de forskellige kendetegn ved diagnosen, bl.a. inspireret af Hares Psykopati-tjekliste samt en forskningsartikel omkring psykopaternes baggrund. Efterfølgende ser vi dokumentaren "En morder vender hjem", som eleverne analyserer ud fra eksisterende viden.
I den forbindelse sætter vi også fokus på, hvorfor psykopaterne kan virke tiltrækkende på os. Vi læser artikler om emnet samt ser dokumentaren "Forelsket i en forbryder".

Forløbet rundes af med et fokus på altruisme for at perspektivere til, at vi mennesker ikke kun rummer potentialet til ondskab, men også hjælpsomhed og næstekærlighed.
Som afslutning på forløbet udarbejder eleverne synopsis i grupper.

Bøger:
"Ondskabens Psykologi" af Rolf Kuschel (2004), uddrag i PDF
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen, eBog (2018, 3.udgave). Side-id: pp5634, pp5633, pp5632, pp5631, pp5390, pp5629, pp5627, pp5628, pp5114
"Evolutionspsykologi" af Christian Skjødt Pedersen. Side-id: c299,
"Kulturen og det sociale liv" af Flemming B. Olsen - altruisme og hjælpsomhed (pdf)

Artikler:
"Breivik og barndommen" af Niels Ivar Larsen, Information.dk, 3/12-2012
"Forskningsnyt: Charmør eller tyran", Psykolog Nyt, nr. 11, 2000
"Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup": https://videnskab.dk/kultur-samfund/det-mest-beroemte-psykologistudie-nogensinde-kan-vaere-fup
"Milgram-eksperimentet: Forsker pressede folk til at gøre andre ondt" af Sara Suri, Videnskab.dk, 18/2-2022: https://videnskab.dk/kultur-samfund/milgram-eksperimentet-forsker-pressede-folk-til-at-goere-andre-ondt/
"Forskere angriber klassisk psykologi-eksperiment" af Jon Ludvig Hammer, Videnskab.dk, 22/11-12
"Hvorfor bliver nogle kvinder tiltrukket af forbrydere som Peter Madsen?" af Anette Lilleøre og Louise Rex, Kristeligt Dagblad, 22/8-2018
"Hvorfor bliver kvinder tiltrukket af drabsdømte mænd?" af Fie Dandanell, Berlingske.dk, 26/8-2018
"Psykopat-tjeklisten": https://hverdagspsykopaten.wordpress.com/psykopat-tjekliste/
"Hun obducerer terroristers psyke" af Morten Skjoldager, Politiken.dk, 12. september 2014
"Vi kan alle blive bødler" af Sven Arvid Birkeland, Berlingske Tidende, 26/6.2006

Info-sites vedr. straf: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/1062#Kap10
Dyssocial personlighedsforstyrrelse: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocial-personlighedsstruktur
https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/personlighedsforstyrrelser

Dokumentar:
"En morder vender hjem"
"Forelsket i en forbryder"

Klip:
TedTalk - Baron Cohen: https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18
Stanford Prison Experiment: https://www.youtube.com/watch?v=760lwYmpXbc
"Han havde været træls gennem en længere periode": https://www.youtube.com/watch?v=lXLYu3Xxifs
Det røgfyldte rum: https://www.youtube.com/watch?v=KE5YwN4NW5o
Tilskuereffekten/bystander-effekten: https://www.youtube.com/watch?v=z4S1LLrSzVE&t=288s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Vidnepsykologi

Vi arbejder med vidnepsykologien - fokus er på at give eleverne viden om de mange forskellige faktorer, der spiller ind når mennesket skal fungere som vidne.

Eleverne får kendskab til hukommelsen som system, ligesom vi arbejder med falske erindringer. Målet er, at eleverne skal blive i stand til at forholde sig kritisk til hukommelsen som værende pålidelig/ikke pålidelig. Vi sætter fokus på børn som vidner - her læser vi en forskningsartikel samt ser dokumentaren "Farlige forklaringer", ligesom eleverne inddrager Sterns tanker om det narrative selv.

Eleverne arbejder med perception, ligesom vi taler om, hvordan socialpsykologien spiller en rolle for vidner - vidner kan fx påvirke hinanden på forskellig vis, ligesom vores stereotype forestillinger kan være afgørende for, hvad vi ser/ikke ser.
Ydermere inddrages stress som begreb ud fra antagelsen om, at det at være vidne til en forfærdelig hændelse kan udløse følelser af stress - eleverne arbejder her med akut og kronisk stress. Herefter ser vi nærmere på begrebet "akut traumatisk krise", hvor eleverne får kendskab til de fire faser, der kendetegner en krise, ligesom vi ser nærmere på PTSD-diagnosen. Eleverne ser her dokumentaren "Vores krig - en kærlighedshistorie".
Afslutningsvist arbejder eleverne med begrebet coping som en relevant forståelse for, hvordan mennesker kan håndtere en krise, ligesom de udarbejder præsentationer i grupper med udgangspunkt i kriser og coping, hvor de selvstændigt finder supplerende materiale.
Forløbet afsluttes med, at eleverne individuelt analyserer to udleverede tekster: "Psykologien i retsvidenskaben" og "Unge vidner er troværdige".

iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen. eBog, side-id: pp5236, c11549, pp5045, pp5590, pp5588, pp5806, pp5587

Bøger:
"Psykologi - aktuelle teorier og nyere forskning" (2013) af Ulla Søgaard, uddrag i pdf omkring perception

Artikler:
"Husker du? Forskere inviterer dig til et stort hukommelsesprojekt" af Kim Rathcke Jensen, dr.dk, 14. marts 2018: https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/husker-du-forskere-inviterer-dig-til-stort-hukommelses-projekt
"Hukommelsens flytterod" af Roberta Montanari i Berlingske, 27. maj 2000
"Forskningsnyt fra Psykologien - Falske erindringer"
"Falske erindringer hos børn", Forskningsnyt Psykolog Nyt, nr. 19, 2004
"Falske erindringer hos voksne", Forskningsnyt fra Psykologien, 1995
"Om at vidne i retten": https://anklagemyndigheden.dk/da/om-at-vidne-i-retten-vidne
"Advokaten 4 - Tema: Vidnebeviset": https://www.advokatsamfundet.dk/nyheder-medier/tidligere-artikler/2014/advokaten-4/2014-tema-vidnebeviset/
"Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert" Af Thomas Nielsen, Videnskab.dk, 29/10-2009
"Hukommelse og stress" af Lars Henriksen og Morten Mikkelsen, 3. august 2015
"Stress svækker hukommelsen", Forskningsnyt/Psykolog Nyt, nr. 6, 2003
"PTSD" af Psykiatrifonden.dk: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/ptsd

Tekster til synopsis-træning:
"Psykologien i retsvidenskaben"
"Unge vidner er troværdige"

Dokumentar:
"Farlige forklaringer": https://www.youtube.com/watch?v=71D9S1lJNw8
"Vores krig - en kærlighedshistorie": https://www.dr.dk/drtv/se/vores-krig-_-en-kaerlighedshistorie_164282

Klip:
"Hjernevask - Kan du stole på din hukommelse?": https://www.dr.dk/tv/se/hjernevask/hjernevask-2/hjernevask-kan-du-stole-pa-din-hukommelse#!/
Clive Wearing - the man with no short-term memory: https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y
The Moonwalking bear: https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s
Who Dunn It: https://www.youtube.com/watch?v=LRFMuGBP15U&t=8s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Feltarbejde


I dette forløb skal eleverne have indgående kendskab til psykologisk metode - herunder forskellen på kvantitativ og kvalitativ metode samt de forskellige undersøgelsesmetoder, der kan anvendes (spørgeskema, observation, eksperiment og interview).

Eleverne arbejder ligeledes med begreberne validitet og reliabilitet, ligesom de skal blive i stand til at vurdere en undersøgelses mulige fejlkilder.

Eleverne udarbejder i grupper en rapport, der afleveres ved forløbets afslutning - rapporten skal udarbejdes på baggrund af en undersøgelse, som eleverne skal udføre. Emnet for undersøgelsen vælger eleverne selv. Herefter skal undersøgelsen udføres, ligesom de skal behandle de data, de får indsamlet.

Forløbet afsluttes desuden med fremlæggelser på klassen, så eleverne får viden om hinandens projekter

eBog: "Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (3. udgave, 2018). Sideid: pp5754, pp5773, pp5765, pp5862, pp5861, pp5860, pp5855, pp5651, pp5650, pp5648, pp5649

"Undersøgelser i psykologi" af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qourning (2018) (kopisider - forskningsmetoder og forsøgseffekter og fejlkilder)

Derudover læser eleverne supplerende materiale, som de selv finder og som har relevans for lige netop det emne, de har valgt at beskæftige sig med i feltarbejdet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Klinisk psykologi (elevernes selvvalgte emne)

Vi har i dette forløb set nærmere på den kliniske psykologi - eleverne har fået kendskab til diagnosesystemet og opbygningen af dette, ligesom vi har sat fokus på at forstå normalitetsbegrebet ud fra begreberne om afvigelse og normalitet.
Eleverne så i den forbindelse dokumentarserien "Gal eller Normal".

Vi har arbejdet med forskellige psykologiske lidelser: de nervøse tilstande og de affektive lidelser.

Eleverne har fået kendskab til sårbarhed-stress modellen, ligesom vi har set nærmere på kognitiv terapi som behandlingform. I forlængelse heraf analyserede eleverne dokumentaren "De angste børn".

Vi så nærmere på andre behandlingsformer, ligesom eleverne reflekterede over, hvordan psykisk sygdom indvirker på den ramtes identitet. Her talte vi om begrebet recovery. Eleverne skulle her gruppevis udarbejde en præsentation om en selvvalgt psykisk lidelse.

Som afslutning på forløbet skal eleverne analysere en artikel og inddrage viden fra forløbet.

Ebog: "Psykologiens Veje" af Per Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5592, pp5615, pp5613, pp5235, pp5611

Info-sites:
Netpsych.dk om ICD-10: https://www.netpsych.dk/articles.aspx?id=47
Angsttilstande - DSAM-vejledninger: https://vejledninger.dsam.dk/angst/?mode=visKapitel&cid=82&gotoChapter=83

Klip:
"Er angstanfald farlige?" https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/er-angstanfald-farlige#!/
"Depression: Derfor føles alt ligegyldigt"
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/depression-derfor-foeles-alt-ligegyldigt#!/

Artikler + materialer:
"Balance - depressionsforeningens medlemsblad", depressionsforeningen.dk, nr. 1, 2011 (PDF)
"Den normale psyke" (pdf) fra "Det sårbare Sind" af Erik Simonsen, Gyldendal, 2003.
"Depression hos forældre går udover børnene", Forskningsnyt, Psykolog Nyt, nr. 7, 2006
"Sårbarhed-stress modellen" (PDF)
Cases om Camilla, Bent, kvinde 40 år
"Det værste er skammen" af Nanna Balslev, Information, 25/7-15, https://www.information.dk/debat/2015/07/vaerste-skammen-mistet

Dokumentar:
"Gal eller Normal" (CFU)
"De angste børn" ()CFU)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Eksamenstræning og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer