Holdet 2024 Ps/3abfu Ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Line Trankjær
Hold 2024 Ps/3abfu Ps (3abfu Ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kønsforskelle
Titel 2 Udvikling gennem livet
Titel 3 Metoder i psykologi
Titel 4 Ondskabens psykologi
Titel 5 Kognition og vidnepsykologi
Titel 6 Klinisk psykologi
Titel 7 Feltarbejde
Titel 8 Kultur og Identitet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kønsforskelle

Holdet introduceres i dette forløb til forskellige psykologiske retningers definition af begrebet køn.

Indledningsvist arbejder vi med at anskue udviklingen af kønsidentitet ud fra en naturvidenskabelig vinkel og eleverne anvender materiale fra Christian Skjødt Pedersens I-bog "Evolutionspsykologi" i kapitlet "Hanner og hunner".
Derefter anlægges et socialkontruktionistisk syn på køn og kønsidentitet. Eleverne læser teori af Susanne Veik fra bogen "Socialkonstruktionisme".

Vi ser en udsendelse fra serien:
"Når 2 køn ikke er nok" produceret af DR 2016.
"Uden køn" DR2 2013.

Afslutningsvist afrundes forløbet med synopsis træning, hvor eleverne får tildelt to artikler, som de skal udarbejde en synopsis.

Bøger:
Psykologiens veje:
Kønnet som biologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4828&L=0
Kønnet som kultur: https://psykveje.systime.dk/?id=4827

Socialkonstruktionisme: 12-14 + 20-23 + 24-32 + 36-44 + 72-77

Evolutionspsykologi: hele kapitlet "Hanner og hunner"
Evolutionspsykologi: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=127
Hvad er evolution: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=123
Kønsforskellenes oprindelse: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=156
At vælge en partner: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=157
Konkurrencen om partnerne: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=158

Artikler og undersøgelser:
- Christensen, Bo Karl: "Derfor er piger uenige med forældre om valg af kæreste", www.videnskab.dk
- Thomsen, Sara Marup: "Interkønnet", Kristeligt Dagblad
- "Allerede fra helt små bliver danske børn udsat for kønsstereotyper – det påvirker dem hele arbejdslivet", Børne og ungeministeriet
- Fahnøe, Sanne: "Kvinder er designet til utroskab", Søndagsavisen
- "Kønshormoner styrer spædbarnets interesse for mennesker", Forskningsnyt
- Juncker, Sarah Hartvigsen: "Nonbinær forfatter", Politiken

Youtube:
http://amara.org/da/videos/Z7116fdloZ8O/info/natural-selection-sexual-selection-an-illustrated-introduction/

https://vimeo.com/25397418

https://www.youtube.com/watch?v=UB7ClUNL3Ak

https://www.youtube.com/watch?v=nWu44AqF0iI
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Udvikling gennem livet

Forløbet tager afsæt i elevernes viden om udviklingspsykologi og omsorgssvigt fra det afsluttede forløb på C-niveau.

Der anlægges indledningsvist et neuropsykologisk fokus på udviklingspsykologi og holdet læser Paul MacLeans teori om den treenige hjerne, samt kapitlet om neuropsykologi i Psykologiens Veje med fokus på neurotransmittere og fyringsprocesser.
Med udgangspunkt i et neurologisk perspektiv ses den engelske dokumentar "Drengen uden hjerne".

Herefter arbejder holdet med udvikling af empati, spejlneuroner og Theory of Mind.

Holdet arbejder derefter med adfærdsgenetik vs. epigenetik med af afsæt i bogen "Forældre - hvor meget betyder de egentlig?", hvorefter vi bevæger os over i fokus rettet mod resiliens og risikofaktorer med udgangspunkt i kapitlet "Udviklingspsykologi" fra bogen "Kulturen og de sociale liv".

Forløbet afsluttes med en synopsis øvelse.

Bøger:
"Kulturen og det sociale liv" uddrag fra kapitlet "Udviklingspsykologi" af Arne Poulsen, Frydenlund 2007:
s.216-234 + 236-239

"PsykB" af Magnus Riisager 2022
Tilknytningsstil og problemer i parforhold (kopi fra i-bog)

"Neuroaffektiv udviklingspsykologi" af Susan Hart, Systime 2016.
PDF: Den treenige hjerne

"Forældre - hvor meget betyder de egentlig" af Christian Skjødt Pedersen, Systime 2019.
Forældre sættes ud af spillet: https://foraeldre.systime.dk/?id=130
Forældreforskerne slå tilbage: https://foraeldre.systime.dk/?id=133
Epigenetik: https://foraeldre.systime.dk/?id=135

"Psykologiens Veje", Systime
Nerveceller, synapser og neuroner: https://psykveje.systime.dk/?id=5329

Dokumentarer:
"Drengen uden hjerne" (2016)
"Blodets bånd" (2013)
"Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst" DR2, 2011

Artikler:
"Empati og spejlneuroner" af Thomas Raab
"Spejlneuroner" af Bodil Claesson, Psykolog Nyt, nr. 17 2007.
"Min mor gik på landevejen" Hus Forbi
"Kys, kram og ae dit barn", Alt for damerne
"Smil til verden", Alt for damerne
"Tager børn skade af at se forældrene slås", Forskningsnyt
Videnskab.dk: "Mundbind gør det sværere at aflæse, hvad andre føler"
"Derfor bliver enæggede tvillinger forskellige" www.videnskab.dk

YouTube:
- Social intelligence test: http://socialintelligence.labinthewild.org/mite/
- Sally Anne Test: http://www.educateautism.com/infographics/sally-anne-test.html
- Peter Fonagy: Mentalisering:  https://www.youtube.com/watch?v=m74s_kSDyQk&t=19s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Metoder i psykologi

I dette forløb arbejder holdet intensivt med metoder.
Vi retter fokus mod de tre videnskabelige traditioner med fokus på, hvilke metoder, der er knyttet til de forskellige fakulteter.
Der rettes derudover fokus på, hvordan man kan vurdere en undersøgelses kvalitet.

D.19-3-2025 deltog holdet som forsøgspersoner i et forskningsprojekt fra Københavns Universitet, der udførte et psykologisk eksperiment om generativ AI i undervisningsmiljøet. Studiet undersøgte, om generativ AI (en kunstig intelligensrobot baseret på pædagogiske principper som er udviklet af DTU) meningsfuldt kan understøtte elevers læringsprocesser.

Eksperimentet, at KU bad eleverne om at udfylde et kort spørgeskema. Derefter underviste én af KUs forskere eleverne i et psykologisk eksperiment omkring kognitive processer i en session på 20 minutter. Efter undervisningen blev eleverne inddelt i 3 grupper og fik 30 minutter til at fordybe sig i eksperimentet på forskellige måder.

- Den første gruppe får adgang til en generativ AI, der er designet ud fra pædagogiske principper og kan understøtte deres læring omkring eksperimentet gennem meningsfuld interaktion (fx. ved at stille spørgsmål der fordrer dybere reflektion).
- Den anden gruppe får adgang til en ChatGPT-lignende bot, der blot leverer svar til elevernes spørgsmål uden pædagogisk tilpasning.
- Den tredje gruppe får mulighed for at søge videre information omkring eksperimentet via internettet.

Efter fordybelsesfasen gennemførte alle elever en videnstest for at vurdere, hvor meget de havde lært og hvilken effekt fordybelsesmetoden har haft på deres læring. En uge senere gentages videnstesten for at måle, hvor meget af stoffet de faktisk kan huske.


Materiale:
Riisager, Magnus: PsykB, s.21-43
Psykologiens Veje:
Videnskabsteori og metode: https://psykveje.systime.dk/?id=5850
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ondskabens psykologi

I dette forløb introduceres holdet til forskellige former for ondskab.

Vi fokuserer indledningsvist aggression og undersøger herunder hjernens opbygning med fokus rettet mod impulsstyring og amygdala.

Vi arbejder intensivt med begrebet empati og empatiens opståen. Vi anskuer empati fra Simon Baron-Cohens definition med den dobbeltstregede empati, samt Peter Fonagys teori og mentalisering, prosocial adfærd og altruisme.
Der rettes derudover fokus mod opvækstens betydning. Hertil ses Ted talken "Exploring the mind of a killer" med James Fallon.

Eleverne arbejder med Stanford Prison eksperimentet, og der repeteres teori fra forløbet om socialpsykologi på C-niveauet og holdet introduceres til Stanford Prison eksperimentet og Milgram repeteres.
Vi arbejder med Banduras teori om moralsk frakobling og vi arbejder med Lars Svendsens teori om det onde som frihed.

Derudover introduceres eleverne til teori omkring dyssocial personlighedsforstyrrelse og vi arbejder med diagnosen ud fra Robert D. Hares defintion og psykiatrifondens definition: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/personlighedsforstyrrelser. Hertil ses dokumentaren "En morder vender hjem" om Per Lundin.

Holdet deltager ydermere i en gæsteforelæsning ved psykologi og criminal profiler Florence McLean, der fortæller om sit arbejde med profiling af seriemordere og forebyggelse af ondskab.

Forløbet afrundes med synopsistræning, hvor eleverne formulerer og fremlægger en synopsis.

Bøger:

Psykologiens Veje (I-bog):
Ondskab: https://psykveje.systime.dk/?id=5617&L=0
Aggressionens natur: https://psykveje.systime.dk/?id=5634
Hjernens opbygning: https://psykveje.systime.dk/?id=5328
Phineas Gage: https://psykveje.systime.dk/?id=5325
Opvækstens betydning: https://psykveje.systime.dk/?id=5325
Fravær af empati: https://psykveje.systime.dk/?id=5632
Fravær af selvkontrol: https://psykveje.systime.dk/?id=5631
Eksistentialisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5390
Zimbardo og virkelighedens fængsel: https://psykveje.systime.dk/?id=5629
Moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628
Det onde som frihed: https://psykveje.systime.dk/?id=5627

Kulturen og det sociale liv kapitlet om socialkonstruktionisme s.180-189 (narrativer)

Evolutionspsykologi, Christian Skjødt Pedersen, Systime:
Altruisme: https://evolutionspsykologi.systime.dk/?id=138

Internet:
- Psykiatrifonden: Dyssocial personlighedsstruktur: https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocial-personlighedsstruktur
- www.videnskab.dk: "Milgram eksperimentet: Forskere pressede folk til at gøre ondt"

Artikler:
"Jeg har selv været som Omar: vred og hævngerrig" af Natali Blaagaard
"Unge begår vold for spændingens skyld", www.DR.dk
"Voldsdømtes hjerner reagerer kraftigere på provokationer"
"Breivik - her er lægernes dom" af Jeppe Lykke Hansen
"Udpluk af Breiviks manifest" Information
"Hun obducerer terroristers psyke" af Morten Skjoldager.
"Næstekærlighed er godt for dit psykiske helbred", forskningsnyt
"Vi kan alle blive bødler"
"The neuroscientist who found out that he was a psychopath", Stromberg, Joseph: Science
"Fangerne fra Abu Graib fortæller"
"Otte år efter fangemishandling"

Case: "Thomas 23 år"

Dokumentar:
"En morder vender hjem" (Peter Lundin)

Youtube:
- Ted talk med Simon Baron-Cohen: The erosion of emphaty:https://www.youtube.com/watch?v=nXcU8x_xK18

- Peter Fonagy: The psychology of violence: https://www.youtube.com/watch?v=hMHIJujFVhYn

- James Fallon: Exploring the mind of a killer: https://www.ted.com/talks/jim_fallon_exploring_the_mind_of_a_killer#t-370037

- The Bystander effect: https://www.youtube.com/watch?v=z4S1LLrSzVE&t=288s
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ondskabens psykologi 03-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kognition og vidnepsykologi

Forløbet har til formål at at arbejde med teorier og undersøgelser inden for det kognitive felt med vidnepsykologien som omdrejningspunkt.

Klassen repeterer indledningsvist hukommelsessystemets opbygning med teori fra Psykologiens Veje, og klassen ser udsendelsen fra DR Hjernevask: "Kan du stole på din hukommelse".

Dernæst arbejder klassen med den upålidelige hukommelse og anvender begreber som redigering, suggestibilitet, fejlattribution og blitzerindringer.

Klassen arbejder med forskellige teorier om falsk hukommelse og menneskets opmærksomhed generelt, samt forskellige kognitive måder at tilrettelægge et vidneinterview på.

Der repeteres en del teori og begreber fra C-niveau, herunder:
Hukommelsessystemets opbygning, social perception og kognitiv dissonans.

Vi ser dertil DR udsendelsen "Farlige forklaringer".

Forløbet afsluttes med synopsis og fremlæggelse.

Bøger
"Psykologiens veje", Larsen, Ole Schultz:
Hukommelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5236
Den præ-operationelle fase: https://psykveje.systime.dk/?id=5273
Den konkret operationelle fase: https://psykveje.systime.dk/?id=5272
Det narrative selv: https://psykveje.systime.dk/?id=5045
Glemsel og genkaldelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11548

"Vidnepsykologi" af Svein Magnusson, forlaget KLIM, 2009.
s.50-61, 119-120, 126-128, 136-137, 142-147

PsykB, Risager, Magnus:
Afsnittet "Blitzerindringer" s. 374-376

Artikler:
"Kan samarbejde forebygge falske erindringer", Forskningsnyt
"Professor - Man fortrænger ikke overgreb", Ringgaard, Anne, www.videnskab.dk
"Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert", Nielsen Thomas, www.videnskab.dk
"Øjenvidners hukommelse kan blive bedre", Grubbe, Karen, Berlingske Tidende
"Små vidner kan manipuleres", Forskningsnyt
"De fjernede os alt for sent", Pedersen, Christina, B.T

Dokumentarer:
"Hjernevask: kan du stole på din hukommelse", DR
"Farlige forklaringer", DR
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Klinisk psykologi

Dette er holdets selvvalgte forløb.

Holdet har indledningsvist stiftet bekendtskab med ICD-10 systemet og er blevet introduceret til psykiatriens historie.
Vi har rettet fokus mod kulturelle forskelle i forhold til diagnosticering og psykiske lidelser og herunder arbejdet med lidelsen hikikomori, som er udbredt i Japan, men ukendt i DK.

Holdet har arbejdet med affektive lidelser og depression og arbejdet med behandlingsformen kognitiv terapi.

Afslutningsvist har holdet undersøgt forskellige reaktioner i forbindelse med kriser.

Bøger:
"PsykB", Riisager, Magnus:
- "Klinisk psykologi" s. 408-413

Psykologiens Veje:
Nervøse tilstande: https://psykveje.systime.dk/?id=5615
Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=4796
Affektive lidelser: https://psykveje.systime.dk/?id=5613
Den kognitive terapi: https://psykveje.systime.dk/?id=5235
Kriser: https://psykveje.systime.dk/?id=5590

Artikler:
- "Unge japanere lever i årevis bag lukkede døre", Johansen, Tobias Stern, Kriseligt Dagblad
- "Mettes mørke - en beretning om depression", Stræde, Brian, Kristeligt Dagblad
-- "En psykolog er lige så effektiv som medicin", www.videnskab.dk
- "Diagnosen som det værste og det bedste"
- "The Rosenhan Experiment"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Feltarbejde

Holdet har i mindre grupper arbejdet intensivt med fagets metoder og har udarbejdet en feltrapport inden for nedenstående ud fra forskellige typer af undersøgelser indenfor nedenstående områder:

- Asija, Natascha, Theresa: Eksperiment i børnehave, der undersøger hvor påvirkelig børns hukommelse er.
- Mille X., Mille O., Victoria: Spørgeskema + interviews om stress og coping strategier hos gymnasieelever
- Vanessa, Irma, Laura: Eksperiment blandt klassekammerater, der undersøger den implicitte hukommelse og perception.
- Fatima, Selina, Kamila: Eksperiment blandt klassekammerater om digital distraktion
- Anna, Lasse, Aviaja: Eksperiment og interviews i skolens fællesarealer om lydighed over for autoritet (skolens pedeller) og social konformitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kultur og Identitet

Formålet med forløbet er, at holdet får et indblik i de konflikter, der kan opstå i individet omkring identitetsdannelse i mødet med en ny kultur og de konflikter, der kan opstå med gruppen, når kulturer mødes.

Derudover har forløbet til formål at illustrere de forskellige tilgange, der kan være til udviklingen af individets psyke afhængigt af, om psyken undersøges fra et kulturpsykologisk perspektiv eller ej.  Eleverne arbejder med begreberne intersubjektiv konstitueret realitet, mediering og internalisering.

Indledningsvist arbejder klassen med teori omkring kulturmøder og kulturforskelle.
Dernæst fokuseres der på identitet og de identitetskonflikter, der kan opstå hos individet i mødet med en ny kultur og i samspillet med den gamle kultur.

Holdet introduceres til Geert Hofstedes måleredskab og metode til at vurdere kulturforskelle mellem lande.

Holdet arbejder med forskellen mellem at forholde sig til menneskets psyke fra et alment psykologisk eller kulturpsykologisk udgangspunkt med udgangspunkt i bl.a. Jerome Bruner og Vygotsky.

Holdet udarbejder afslutningsvist en synopsis.

Bøger:
"Psykologiens Veje":
Kulturmøder og kulturforskelle: https://psykveje.systime.dk/?id=5539
Etnocentrisme og kulturrelativisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5557
Kulturmøder: https://psykveje.systime.dk/?id=5556
Kulturelle forskelle og konflikter: https://psykveje.systime.dk/?id=5555
Etnicitet, ungdom og køn: https://psykveje.systime.dk/?id=5554

"Anvendt Psykologi" af Martin Levander, Systime 2007
S.345-350

"Psykologi i praksis" af Bente Egelund Jensen og Susan Mose, Systime 2002
s.59-61

"Kulturen og det sociale liv", red. Flemming B. Olsen, Frydenlund 2007
S.293-306

"Identitet" af Carsten René Jørgensen, Hans Reitzels 2009
s. 50-60
  
Artikler og cases der er anvendt i forløbet:
- Case om Vollsmose fra "Psykologi i praksis" s.59-61
- Cases om flygtninge fra "Tretten casebeskrivelser: udsatte børn og unge med etnisk minoritetsbaggrund" udarbejdet af Jytte Hansen for University College Syd.
- Videnskab.dk: "Forskere afkræfter myte om kulturforskelle mellem øst og vest".
- "Aviaya skammede sig over hvor hun kom fra - indtil ét spørgsmål fik hende til at ændre synet på sig selv".

Youtube:
Vi ser et klip fra dokumentaren "The Lost Boys of Sudan" (2009): https://www.youtube.com/watch?v=DYCA6g9bNg0

Dokumentar:
Vi ser uddrag af dokumentaren "Kampen om Grønland" af Kenneth Torrento (2020)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kultur og identitet 14-05-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer