Holdet 2024 Ng/3km Ng - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Christian Berner Skipper
Hold 2024 Ng/3km Ng (3km Ng)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danske landskaber - hvordan er de dannet?
Titel 2 Klimakrise og grøn omstilling
Titel 3 Hvordan kan Grønland opnå økonomisk selvstændighed

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danske landskaber - hvordan er de dannet?

Hvorfor ser landskaberne i Danmark ud som de gør?
Vi får et overblik over danske landskaber med fokus på glaciale landskaber og kystlandskaber. Vi bliver klogere på, hvordan landskabet er et "klimaarkiv" og hvordan vi kan forstå og tolke landskabers tilblivelseshistorie, når vi forstår at observere og analysere landskaber i felten, på kort og på fotos.
Nogle af nøglebegreberne er:
Superpositionsprincippet og aktualitetsprincippet
Glaciale landskaber og den glaciale landskabsserie (på tværs af Jylland). Elever udarbejder et skema, som i resten af forløbet bruges som et værktøj i vores arbejder med glaciale landskaber.
Vejledalens geologiske tilblivelseshistorie ved brug af feltobservationer af landskabets form, resultater fra vores egne håndboringer og laboratorieanalyser af fossilindhold i jordprøver og informationer fra dybere boringer fra GEUS' Jupiter-boringsdatabase.
Feltkursus til Vestkysten og Djursland
Vi besøger Nr. Lyngvig og Hvide Sande, hvor vi ser på kystlandskaber og -processer. Vi udfører feltarbejde og kortanalyser i Mols Bjerge og formulerer en geologisk tilblivelseshistorie for området. Vi udfører feltobservationer og kortanalyse af Kolindsund, og fortolker områdets geologiske tilblivelseshistorie og menneskets påvirkning af området.
Vha. kort undersøger vi erosionsraten for vestkysten ved Nr. Lyngvig og bliver klogere på risikoen for oversvømmelse af området bag klitrækken. Vi lærer om forskellige former for kystbeskyttelse og udarbejder bud på, hvordan sommerhusområdet ved Nr. Lyngvig kan beskyttes i fremtiden.
Vi lærer om kystudligning, krumodder og dannelse af barriere(øer).
Vi arbejder med eksempler på glaciale landskaber og kystlandskaber andre steder i Danmark. Case: Hvordan kan vi vha. kortanalyse af kystens forløb i det sydlige Kattegat, Storebælt og Smålandshavet, kortlægge iskappens tilbagesmeltning (og korte fremrykninger), da iskappen smeltede væk fra Østdanmark?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Klimakrise og grøn omstilling

Hvordan kan forskere indsamle viden om fortidens klima?
Hvad er status for viden om klimaet og årsager og konsekvenser af klimaændringerne?
Hvordan kan vi bruge forståelsen af fortidens klimaændringer til at forudsiger fremtidens klima?
Hvad kan vi selv gøre og hvad har vi brug for at politikerne gør for at modvirke klimakrisen?
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mad og CO2-regnskab 19-12-2024
Havis i Arktis - Smelter Nordpolen? 12-01-2025
Grønlandspumpen - termohalincirkulation 24-01-2025
Forbered klimatest 2 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvordan kan Grønland opnå økonomisk selvstændighed

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer