Titel
1
|
Danske landskaber - hvordan er de dannet?
Hvorfor ser landskaberne i Danmark ud som de gør?
Vi får et overblik over danske landskaber med fokus på glaciale landskaber og kystlandskaber. Vi bliver klogere på, hvordan landskabet er et "klimaarkiv" og hvordan vi kan forstå og tolke landskabers tilblivelseshistorie, når vi forstår at observere og analysere landskaber i felten, på kort og på fotos.
Nogle af nøglebegreberne er:
Superpositionsprincippet og aktualitetsprincippet
Glaciale landskaber og den glaciale landskabsserie (på tværs af Jylland). Elever udarbejder et skema, som i resten af forløbet bruges som et værktøj i vores arbejder med glaciale landskaber.
Vejledalens geologiske tilblivelseshistorie ved brug af feltobservationer af landskabets form, resultater fra vores egne håndboringer og laboratorieanalyser af fossilindhold i jordprøver og informationer fra dybere boringer fra GEUS' Jupiter-boringsdatabase.
Feltkursus til Vestkysten og Djursland
Vi besøger Nr. Lyngvig og Hvide Sande, hvor vi ser på kystlandskaber og -processer. Vi udfører feltarbejde og kortanalyser i Mols Bjerge og formulerer en geologisk tilblivelseshistorie for området. Vi udfører feltobservationer og kortanalyse af Kolindsund, og fortolker områdets geologiske tilblivelseshistorie og menneskets påvirkning af området.
Vha. kort undersøger vi erosionsraten for vestkysten ved Nr. Lyngvig og bliver klogere på risikoen for oversvømmelse af området bag klitrækken. Vi lærer om forskellige former for kystbeskyttelse og udarbejder bud på, hvordan sommerhusområdet ved Nr. Lyngvig kan beskyttes i fremtiden.
Vi lærer om kystudligning, krumodder og dannelse af barriere(øer).
Vi arbejder med eksempler på glaciale landskaber og kystlandskaber andre steder i Danmark. Case: Hvordan kan vi vha. kortanalyse af kystens forløb i det sydlige Kattegat, Storebælt og Smålandshavet, kortlægge iskappens tilbagesmeltning (og korte fremrykninger), da iskappen smeltede væk fra Østdanmark?
|