Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Rikke Riget Lund
|
Hold
|
2024 de/1ckmy de (1ckmy de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Formålet med forløbet er at introducere eleverne for faget Design og Arkitektur, for fagets 3 genstandsfelter (kommunikationsdesign, produktdesign og arkitektur) og de overordnede designparametre (form, funktion og kommunikation). Med udgangspunkt i mindre, praktiske projektopgaver vil eleverne få et indblik i fagets metoder: såvel den teoretisk- analytiske metode og den kreative og innovative metode (designprocessen). Eleverne skal lære forskellige visualiseringsteknikker at kende (skitser, rumlige skitsemodeller og målfaste tegninger), og vægten vil derfor være på fagets praktiske dimension. Arbejdsformerne vil også afspejle fagets typiske arbejdsformer.
Arkitektur:
- Øvelse 1: sammenligning af 2 plantegninger (pistolgangshus, generationskløfthus)
- Øvelse 2: analyse af egen bolig
- Designopgave 1: Ombygning af typehus (idegenerering og ideudvælgelse)
- Øvelse 3: Sammenlign 3 boliger fra 3 forskellige arkitekturhistoriske perioder
- Designopgave 3: Dekonstruktivistisk rum
Kommunikationsdesign:
- Designopgave 2: Forside til portfolio
Produktdesign
- Øvelse 4: Afprøv og vurder forskellige citruspressere
Lærerfremstillet materiale:
- "Introduktion til design og arkitektur"
- "Intro til kommunikationsdesign"
- "Intro til arkitektur"
- "Designbrief - ombygning af typehus 1"
- "Intro til produktdesign"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Godt design
Hvad er godt design? Et forsøg på en definition af "godt design" og elevpræsentationer med personlige valg af eksempler på godt design, som fremlægges i mindre grupper.
Læsestof:
"Hvad er godt design" (Dansk Design Centers bud på, hvad forudsætningerne for godt design er.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur - ombygning og tilbygning til typehus
Introduktion til arkitekturens grundbegreber primært gennem det praktiske projekt (funktion, form, rum, skala, grundplan, facade, materialer, konstruktion, farve, lys, stil) samt dele af arkitekturhistorien (læreroplæg om parcelhusets historie og øvelse om tendenser i nyere arkitektur).
Forløbet handlede om boligarkitektur (parcelhuset), særligt typehuset fra 1960-1970. I den forbindelse læste eleverne en tekst om pistolgangen (fordele og ulemper). Eleverne sammenlignede forskellige parcelhuses planløsninger og skulle desuden skitsere og tage billeder af deres egen bolig og kort præsentere for hinanden. I det større praktiske projekt skulle eleverne komme med forslag til en ny planløsning for et typehus til en 4-personers familie, der havde en række forskellige krav (trin 1). Derefter blev eleverne bedt om at lave en tilbygning til typehuset, hvor de skulle forholde sig til, hvorvidt tilbygningen var i respekt eller udgjorde et modspil til det eksisterende hus (trin 2). Der blev arbejdet med alle designprocessens faser fra start til slut. Fremlæggelsen foregik i grupper.
Praktiske designopgaver:
- præsentation af egen bolig (skitse af grundplan, fotografier)
- projekt ombygning af typehus (trin 1): skitser, moodboard, målfast plantegning (trin 1)
- projekt tilbygning til typehus (trin 2): skitser (både i modspil og i respekt med det eksisterende hus), moodboard/fotocollage, målfaste tegninger (plan og opstalter), rumlig model, overvejelser omkring materiale og farve
Læsestof:
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s. 47-61 (om arkitekturens grundbegreber)
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s. 125-131 (om nyere arkitekturstrømninger), s.140
- "Parcelhusets om- og tilbygninger" (pdf)
- "Pistolgangen", artikel fra Bolius: https://www.bolius.dk/pistolgangen-18276/
- "Få overblik over 12 typiske hustyper", artikel fra Bolius:
https://www.bolius.dk/faa-overblik-over-12-typiske-hustyper-18833
Andet:
Dokumentaren "Arne Jacobsens moderne Danmark" fra 2021 (på CFU)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign - siddemøbel til en kendt person
Introduktion til produktdesign og de grundlæggende parametre (form, funktion, kommunikation, materialer, konstruktion mm.) samt til de vigtigste formbegreber og kontrastforhold (organisk vs. geometrisk, statisk vs. dynamisk, kompleks vs. enkel, symmetrisk vs. asymmetrisk, tung vs. let, åben vs. lukket, robust vs. skrøbelig).
Præsentation af designhistorien fra ca.1850 til i dag (læsning og læreroplæg) og små fællesanalyser af ikoniske siddemøbler fra designhistorien samt øvelse i at lave tidslige placeringer af professionelle designgenstande.
Designprocessens faser fra start til slut og forskellige visualiseringsteknikker (mindmap, moodboard, blyantskitser og fysiske skitser, målfaste tegninger og modeller, præsentationsmateriale). Fremlæggelsen foregik i grupper med skriftlig og mundtlig feedback fra andre elever.
Praktisk designopgave:
- hurtigskitser af siddemøbler fra designhistorien (blyant)
- foto af forskellige siddemøbler i hjemmet (samlet i en fotocollage)
- opmåling af et siddemøbel (hjemmeopgave)
- projekt siddemøbel til en kendt person (alle designprocessens faser fra briefing til præsentation). Holdet skulle designe et siddemøbel til en kendt efter eget valg. Valg af form, materiale(r), farve(r), funktion(er), konstruktion, teknologi og stil skulle være velovervejet i forhold til personen. Med andre ord skulle siddemøblet have en klar identitet.
Læsestof (om designhistorien)
Jesper Bek, "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", side 90-109, 111-112, 116-122
Ida Engholm: Design gennem 200 år, side 80-93 (dansk modernisme, pdf)
Danmarks næste klassiker (sæson 2, episode 6 "tossede tørretider"):
https://www.dr.dk/drtv/se/danmarks-naeste-klassiker_-tossede-toerretider_290329
Vi har været omkring følgende perioder:
- Historicismen
- Art Nouveau
- Modernismen
- Popdesign og postmodernismen
- Nye tendenser inden for design
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kommunikationsdesign - filmplakat
Repetition af parametrene inden for kommunikationsdesign - de grafiske virkemidler (illustration, form, typografi, farver, komposition, kontrastforhold). Intro til filmplakater bl.a. gennem læsning af artiklen "Kend filmen på plakaten" og træning i arbejdet med grafiske virkemidler og visuel komposition.
I det praktiske projektarbejde (filmplakat) skulle eleverne i højere grad end de tidligere forløb selv styre processen fra start til slut. Ingen mundtlige fremlæggelser, men de skulle lave præsentationsmateriale (powerpoint).
Praktiske designopgaver:
- projekt filmplakat (til en af mediefagsholdenes eksamensfilm - A3-format og brug af valgfrit computerprogram)
Læsestof:
- teksten "Introduktion til kommunikationsdesign" fra grundforløbet
-artiklen "Kend filmen på plakaten", Brian Iskov, Politiken 17.juni 2010
- Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s. 12-24 (om de grafiske virkemidler)
- PowerPoint: "Kommunikationsdesign_farver og typografi og komposition"
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ekskursion til Aarhus
Endags-ekskursion til Aarhus for at se og opleve arkitektur og byplanlægning fra forskellige perioder.
Oplæg i Bylageret ved Aarhus Ø og hernæst byvandring hvor eleverne skulle holde et kort oplæg om en af følgende bygninger/byrum:
- Aarhus domkirke
- Aarhus teater (facaden)
- Aarhus rådhus
- ARoS
- Dokk1
- Badehusene ved Aarhus Ø
- Grundfos-kollegiet
- Isbjerget
- Udsigtstårnet ved Aarhus Ø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamensforberedelse
Information om eksamen i design og arkitektur herunder valg af eksamensemne.
Repetition af årets forløb og træning i analyse af hhv. kommunikationsdesign, arkitektur og produktdesign.
Læsestof:
-Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s. 146-155 (analysemodeller)
-Jesper Bek: "Design og arkitektur. Grundbog til c-niveau", s.74-76 (målgrupper)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331390622",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331390622",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331390622"
}