Holdet 2024 mu/1ioux mu - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Trine Feijer
Hold 2024 mu/1ioux mu (1ioux mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1 Grundforløb 2024 - Rytme
Titel 2 2 Værktøjskassen fyldes - toner, akkorder, melodik
Titel 3 Sammenspil og koncerter
Titel 4 3 Musikalsk form og hitskabelonen
Titel 5 4 Særligt studeret emne: Nye tendenser i 2010'erne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1 Grundforløb 2024 - Rytme

Grundforløbet har haft fokus på rytmer.

Introsange: Rosborgsangen, Rosborg Blues, Sensommervise, De første kærester på månen, Hurtige hænder, Giv os lyset tilbage, Tag med ud og fisk, jeg vil la lyset brænde, Jeg tager imod
Sammenspil:
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Joan Osborne: One of us

Grundteori:
Grønager, Johannes: "Nøglen til musikken", Systime 2001, s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.

Helge Baun Sørensen: "Jeres sange er så kantede" fra Finn Graversen: "Musikkens har ordet" , Gads forlag 1993

Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
lidt om reggae

Klassisk musik perspektiv:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold:
Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger (Finn Graversen red: Musikken har ordet, Gad 1993 s 78-79 i uddrag),
Uddrag af Beethoven kontrakt (Orla Vinther: Musikhistorien 5: Wienerklassik, Folkeskolens Musiklærerforening, 2002, s 67)
Symfoniorkestrets instrumenter fra www.aarhussymfoni.dk

SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves

Ca. 20 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2 Værktøjskassen fyldes - toner, akkorder, melodik

Værktøjskassen fyldes - herunder om melodibeskrivelse
Basal nodeteori ud fra Grønager: C-nøglen - musiklære for C-niveau, s. 7-13, 21-27:
- toner, g-nøgle og f-nøgle, fortegn, intervaller og dur/mol-skalaer
Basal harmonik ud fra Grønager: C-nøglen - musiklære for C-niveau, s. 30-38:
- treklange, firklange og akkorder
Undervejs prøver vi at spille noget af det på klaver

Melodi-analyse med brug af følgende
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse, Systime 2008, s. 72-79
- fokus på frasernes bevægelse og motiver + ambitus

Følgende sange har været inddraget i forløbet:
Jeg ved en lærkerede (Carl Nielsen)
Hold Håbet op
(Last Christmas
+ andre julesange)

Klassisk musik perspektiv:
G.F. Händel: Fra ”Messias” – tenorarien: ”Every valley shall be exalted” (med fokus på melisme og ord-tone-forhold)
https://www.youtube.com/watch?v=PvUBF3kU7qk
Artikel: Kirsten Boas: "Mageløse "Messias"" i Kristeligt Dagblad 08.12.07:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/magel%C3%B8se-messias
og kort perspektiv til Halleluja-koret:
https://www.youtube.com/watch?v=chckw6Lwb94&t=2s
Opslag om "Messias (Händel)" på Wikipedia til overblik

Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sammenspil og koncerter

Eleverne har oplevet en koncert med MGK

De har i mindre grupper spillet:

Amy Winehouse: Back to Black
CV Jørgensen: Costa del Sol

Duffy: Warwick Avenue
Blæst: Elsker dig så meget
Arctic Monkeys: 505

Bruno Mars: Marry You
Andreas Odbjerg: Blev du fanget af noget?
James Morrison: You give me Something

+ optrådt for hinanden og for et større publikum med nogle af numrene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3 Musikalsk form og hitskabelonen

Musikalsk form, særligt hitskabelon og rondo
Johannes Grønager: "Rockmusik i tid og rum", Systime. 22-26, 34-37, 41-43
Hook, break og gimmick + formled og de fire standardformtyper
Kort om de nye formled fra EDM: Build, Drop og Breakdown + kort perspektiv om at de sidste 20 års popmusik har givet flere formtype-blandinger
Hitskabelonen i artiklen: Louise Top Rasmussen :  ”Hit med Hittet”- en afgangsartikel fra Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus (Suppleringsfag i Journalistisk Metode og Faglig formidling 2007
Vi undersøgte hitlisten af i dag og fandt ud af at udvidet popform stadig er den grundlæggende ide i mange numre omend udvidet/blandet på forskellige måder.

Vi har analyseret "10.000 nights of Thunder" (AlphaBeat) med fokus på form og hvad instrumenterne laver
Transparent & Glasslike (Carpark North) med fokus på hitkvalitet, form og groove
"Hold håbet op" (Dy Plambeck og Marianne Søgaard 2015) med fokus på form (indspilningen) og melodik

Klassisk musik perspektiv:
"Forår" fra Vivaldis de fire årstider med henblik på Rondoform og hvordan de forskellige naturfænomener (fuglesang, kilderne, tordenvejr) bliver illustreret i musikken
Introduktion til Vivaldi: De fire årstider: https://jakobmjensen.dk/musikkurser/historie/klassisk/Vivaldi_efteraaret_fra_aarstiderne.html

Kort om Harmonik:
Johannes Grønager: "Rockmusik i tid og rum", Systime. s. 54-65, 69 som overblikslæsning ikke gennemgået. Der fokuseres herefter på modalharmonik og funktionsharmonik
Harmonik-notatark med trintalssystemet, modale skalaer + dur og molskala med korte beskrivelser af modalharmonik og funktionsharmonik fra Lasse Grubbe: Musikipedia
Der arbejdes kort med harmonik på Jeg ved en lærkerede + Norwegian Wood, Amazing Grace, Greensleeves.

Ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4 Særligt studeret emne: Nye tendenser i 2010'erne

Overblik:
Forløbet startede med et overblik over populærmusikkens historie, hvorefter emnet: 2010'erne blev valgt.
Nye tendenser i 2010'erne:
Emnet indeholder 3 neddyk i nye tendenser i 2010erne:
1. EDM og producerens rolle eksemplificeret ved "A Sky Full Of Stars" af Coldplay og Avicii
2. Hiphop/Rap og Black Lifes Matter eksemplificeret ved "i" af Kendrick Lamar
3. Hyperpop eksemplificeret ved "Femmebot" af Charlie XCX feat. Mykki Blanco & Dorian Electra

Materialer:
1.
Coldplay: "A Sky Full Of Stars": https://www.youtube.com/watch?v=zp7NtW_hKJI&t=1s
Video om hvordan "A Sky Full OF Stars" kan være lavet: https://www.youtube.com/watch?v=1ySprzPM6n8
Læsestof om producerens rolle: Lasse Nielsen (red.): POP – teori og analyse, Ibog fra Systime 2025, id 266-267
Klaverudtog til "A Sky Full Of Stars"

2.
Kendrick Lamar: "i": https://www.youtube.com/watch?v=8aShfolR6w8&t=1s
Læsestof om albummet: "to pimp a butterfly":
https://soundvenue.com/musik/2025/03/to-pimp-a-butterfly-man-kan-ikke-overvurdere-betydningen-af-kendrick-lamars-10-aar-gamle-storvaerk-615004
Læsestof om Hip Hop: "Hip Hop" fra Faktalink.dk Seneste bidrag: Sune Navntoft, journalist, aug. 2019 Hovedforfatter Morten Jørsum, cand.mag., jan. 2006 https://faktalink.dk/emner/hiphop - uddrag fra kapitlerne: Indledning, Hvad er en DJ?, Hvad er rap?, Hvad er hiphopmusik?, Hvilke værdier er mest fremtrædende inden for hiphopkulturen?
Partitur til Kendrick Lamar: "i"

3.
Charli XCX feat. Dorian Electra and Mykki Blanco: "Femmebot": https://www.youtube.com/watch?v=3ooiwumMW-0
Læsestof om albummet: Sofie Kock Aukdal: "Charli XCX’s overdådige popfest er soundtracket til en euforisk rumrejse" i "Soundvenue" 20.12.2017 https://soundvenue.com/musik/2017/12/charli-xcxs-overdaadige-popfest-er-soundtracket-til-en-euforisk-rumrejse-289427
Uddrag af opslag på Wikipedia om Hyperpop
Partitur til Charlie XCX: "Femmebot"

Forløbet havde også et kort prespektiv til hvordan man kan lave musik med AI (Suno)

Ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer