Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Lisette Matzen
|
Hold
|
2024 la/a (1a la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til latinsk grammatik
Introduktion til latinsk grammatik
Introduktion til basal latinsk grammatik. Gennemgang af substantivernes kaususystem (herunder ablativ) og verbernes bøjningssystem. Morfologisk og syntaktisk analyse trænes på konstruerede tekster fra LUDUS.
Materiale, der er anvendt:
Via Sapientiam af Bendix og Jørgensen, Klassikerforeningerns kildehæfte 2018
LUDUS, Christensen og Tortzen, Gyldendal, 1999, 1. udg., 2. oplag, side 11- 13 og 18-21
Hvordan romerne ændrede verden (dokumentarfilm) (2016, DRKultur ) = 10 ns. Set via CFU.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den romerske kærlighed
Den romerske kærlighed
Forløbet fokuserer vi på den romerske digter, Catuls, kærlighed til Clodia. Der er særligt fokus på at undersøge forskellige aspekter af (den romerske) kærlighed lige fra den platoniske kærlighed og den spæde forelskelse over den fuldbyrdede kærlighed til mistro, foragt, jalousi samt den kærlighed, man kunne – og stadig kan- købe sig til. Således kommer forløbet også ind på romernes opfattelse af kønnet og seksualmoralen.
Under forløbet sættes den romerske kærliged i perspektiv til nutidens kærlighedsbegreb (ligheder og forskelle).
Carpe Diem- digtning og og Carpe Diem-begrebet introduceres også i dette forløb.
I forløbet har vi set Gladiator II og været på ekskursion til Antikmuseet på Aarhus Universitet og fået et oplæg om at studere klassisk filologi på Aarhus universitet.
Statarisk læste tekster:
Catul 5
Catul 85
Catul 58
Catul 72
Kursorisk læste tekster
Catul 109
Catul 107
Catul 92
Latin - Her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis,2021 s. 92-96.
Romernes verden af C. Freeman, Gyldendal, s. 46-47
I seng med romerne af Allan Lund, Museum Tusculanums Forlag, 2006, side 12- 13, 109, 112-117.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Catul 85 selve teksten, gloser og oversættelse elevudgave.pdf
-
Catuls liv, Latin her og nu.pdf
-
Akkusativ med infinitiv
-
Jeg så julemanden kysse mor..pdf
-
2023 Catul 72 selve teksten, gloser og oversættelse.pdf
-
VI forbereder os på vores ekskursion. Husk grammatikhæfte og Catul 72, som vi arbejdede med i sidste modul.
-
Vi mødes foran skolens hovedindgang kl. 8.45. Husk madpakke. Lasse medbringer kage til turen. Jeg glæder mig til en hyggelig tur sammen med jer.
-
1a 2024 Catul 72 – Google Drev
-
Husk grammatikhæftet og Catul 72. Det er meget vigtigt, at I husker teksterne. Anskaf jer en mappe eller en plasticlomme, så I har styr på teksterne. Repeter analysen af Catul 72, så I kan analysere og oversætte jeres analyser.
-
Velkommen tilbage fra juleferien. I har ingen lektier for til dette modul, men husk grammatikhæftet.
-
Hovedsætninger og ledsætninger latin.pdf
-
Oversigt over ledsætningstyper.pdf
-
I har ingen lektier for, men medbring Catul 58 og gramamtikhæftet.
-
Øvelser i hovedsætninger og ledsætninger.docx
-
Vi ser filmen "Gladiator II" (2024)
-
Den romerske dame.pdf
-
Find så mange carpe diem- sange (yolo-sange), som I kender. Vi hører dem i timen. Husk at medbringe Catul 5 og grammatikhæftet.
-
Vi samler op på Gladiator ll i timen.
-
Konjunktiv i hovedsætninger.pptx
-
Medbring catul 5 og grammatikhæftet.
-
Catul 92 og 107 selve teksten, gloser og oversættelse.pdf
-
Catul 109 selve teksten, gloser og oversættelse.pdf
-
1a I seng med romerne.pdf
-
Skriv tre sætninger med en hortativ konjunktiv på dansk. Husk Catul 5 og grammatikhæftet.
-
Opsamlingsark til forløbet om romersk kærlighed.docx
-
Catul 48, kun dansk oversættelse, homoseksuel kærlighed.docx
-
Afsnit
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
LItteratur i kejsertiden
Litteratur i kejsertiden
Vi læser udvalgte fabler af Phaedrus og læser sekundært materiale om fablen som genre.
Forløbets fokus er træning i at opnå sikkerhed i syntaktisk og morfologisk analyse samt at kunne placere fablerne i en genremæssig kontekst. Forløbet afsluttes med et innovativt projekt, hvor eleverne skriver deres egne fabler.
Begreberne promythion og epimythion inddrages i forbindelse med arbejdet med fablen som genre.
Vi har i forløbet talt om censur, diktatur og undertrykkelsesmekanismer i antikken og frem til vores tid. Vi her i den forbindelse læst fabler af Holberg fra oplysningstiden Vi har desuden trukket tråde mellem Kejsertiden og Ruslands invasion af Ukraine. Vi arbejder desuden med memes og karikaturtegninger, hvor dyr også portrætterer menneskelige egenskaber.
Statarisk læste fabler
Prologus.
Lupus et agnus.
De vulpe et uva
Kursorisk læste tekster:
Vulpes et coconia
De vitiis hominum
I alt svarende til 3 ns.
I forløbet indgår et innovativt projektarbejde i form af egenproduktion af fabler inspireret af Phaedrus' skrivestil.
Sekundært materiale:
Tre moralske fabler af Holberg.
Jensen og Outzeb, Phaedrus' fabler, Sommer og Sørensen forlag, 1984, s. 7-11 4. ns
Fire moralske fabler af Holberg.
kriig imellem Leoparder og Tigre fra Krig - et danskfagligt forløb, 2016, Lindhardt og Ringhof: Ludvig Holberg (1751) = 1 ns
Holbergs gendigtning af "Ræven og rønnebærrene"
Latin, her og nu af Jørgensen og Jensen, Praxis, 2021, side 62, 74, 84 og 91.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Indledning til Phaedrus' fabler.pdf
-
Skriv tre sætninger på dansk, hvor der indgår et relativt pronomen. Bestem ledsætningstypen. Analyser sætningerne (find subjekt, verballed osv.).
-
LUPUS ET AGNUS, selve teksten plus gloser elevudgave.pdf
-
Alle repeterer analysen af de tre sidste vers i Prologus mundtligt. Fremlæg analysen mundtligt for din hund, kat, bamse. Vi hører et par af jer i modulet.
-
Participier.pdf
-
Øvelser i participier 1a la c.pdf
-
Tag Lupus et agnus med. Husk grammatikhæfte og diverse grammatikark. Skriv tre sætninger med frit prædikat, skriv tre sætninger med et subjektsprædikat, og skriv tre sætninger, hvor adjektivet står attributivt. Sætningerne skal skrives på dansk. Ana
-
Medbring Lupus et agnus og alle grammatiktingene. Repeter analysen af den sidste sætning (repulsus ille veritatis viribus), så I kan fremlægge den i starten af timen. Derefter går vi videre. Forhåbentligt når vi at analysere resten af teksten i timen
-
image.png
-
Memes, dyresammenligninger, moderne fabler, satire.pdf
-
Vi arbejder videre på De vulpe et uva.
-
projektarbejde.pdf
-
Fabler af Holberg.pptx
-
2 fabler af Phaedrus.pptx
-
Kriig - fabel af Holberg.pptx
-
Plinius, Vesuv udbrud, breve.pdf Plinius, Vesuv udbrud, breve.pdf
-
Repeter de sidste to linjer af De vulpe et uva. Det skal være sådan, at du kan analysere og oversætte linjerne.
-
Hør dette korte foredrag om vulkanen Vesuvs udbrud
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Byen under vulkanen
Forløb om Vesuvs udbrud
Vi læser Plinius den yngres første brev til Tacitus, hvori han beskriver Plinius den ældres oplevelser i forbindelse med Vesuvs udbrud. I forløbet kommer vi ind på romernes levemåde og madvaner. Dette belyses gennem sekundært materiale og billeder.
Statarisk læste kapitler:
4 -5 (Erat Misoni...expressit)
7, 8, 9 (Iubet...auxilium)
Resten er læst kursorisk.
I alt: 3,5 ns
Sekundært materiale:
Erik Jensen og Sv. Aa. Outzen: Plinus Vesuvs udbrud, Sommer & Sørensen (1982) s. 5-7 = 3 ns.
Arendse og Johnny Thiedecke, Under vulkanan, Pantheon (2014) : s.164-170 og 302-306, 310-313. (Vulkanudbruddet set med nutidige øjne ) = 16 ns.
Freeman, Romernes verden, Gyldendal (1993) side140-141 Fest og hungersnød = 2 ns
Dokumentarfilmen: Skeltterne taler = 5 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kriig - fabel af Holberg.pptx
-
image.png
-
Plinius, Vesuv udbrud, breve.pdf Plinius, Vesuv udbrud, breve.pdf
-
Repeter de sidste to linjer af De vulpe et uva. Det skal være sådan, at du kan analysere og oversætte linjerne.
-
Hør dette korte foredrag om vulkanen Vesuvs udbrud
-
Plinius' breve Kapitel 4 og 5 1a.docx
-
Plinius, Vesuv udbrud, breve.pdf
-
Repeter de to sidste linjer af De vulpe et uva, så du kan analysere og oversætte linjerne. Vi starter med at gennemgå det i modulet.
-
Hvis man ikke var til modulet i mandags, så kan man se dokumentarfilmen via dette link: https://mitcfu.dk/
-
Medbring Plinius kapitel 4 og 5. I har ingen lektier for til dette modul.
-
Vulkanudbrud
-
Arbejdsspørgsmål til Vulkunudbruddet set med nutidige øjne side 302-313 elevudgave.docx
-
Vi gør kapitel 4 og 5 færdige i timen. I skal medbringe den blå bog, Byen under vulkanen. Brug 30 minutter på at gennemgå analysen at det, som I nåede i kapitel 4 og 5. Prøv, om I kan blive fortrolige med analysen (subjekt, verballed, objekt, akussat
-
LEKTIE: Læs side 164-170 i bogen Byen under vulkanen. Besvar arbejdsspørgsmålene til teksten. Husk bogen til timen.
-
Arbejdsspørgsmål til side 164-170.docx
-
I har ingen lektier for til dette modul. Medbring som sædvanligt alle grammatikarkene.
-
Gode råd til eksamen i latin c.docx
-
Hvis man ikke har formbestemt alle verberne ( de gule ord) i Pliniusteksten (kapitel 7, 8 og 9) skal man gøre det inden timen. Medbring som sædvanligt også grammatikhæftet og grammatikarkene.
-
Plinius kapitel 7, 8 og 9 – Google Drev
-
Alle prøver at analysere og oversætte den sætning, som vi mangler at analysere i Plinius 7, 8 og 9 Det er den sætning, som står i parentes). Husk at medbringe grammatikark og Pliniusteksten.
-
Vi danner os et overblik over de tekster, som vi har læst. Medbring alt jeres latinmateriale. Alle skal tjekke undervisningsbeskrivelser for latin, for det er jeres pensum. Sig til, hvis der er fejl i undervisningsbeskrivelsen.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331603232",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331603232",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65331603232"
}