Holdet 2024 la/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Lisette Matzen
Hold 2024 la/a (1a la)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til latinsk grammatik
Titel 2 Den romerske kærlighed
Titel 3 LItteratur i kejsertiden
Titel 4 Byen under vulkanen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til latinsk grammatik

Introduktion til latinsk grammatik

Introduktion til basal latinsk grammatik. Gennemgang af substantivernes kaususystem (herunder ablativ) og verbernes bøjningssystem. Morfologisk og syntaktisk analyse trænes på konstruerede tekster fra LUDUS.

Materiale, der er anvendt:
Via Sapientiam af Bendix og Jørgensen, Klassikerforeningerns kildehæfte 2018
LUDUS, Christensen og Tortzen, Gyldendal, 1999, 1. udg., 2. oplag, side 11- 13 og 18-21
Hvordan romerne ændrede verden (dokumentarfilm) (2016, DRKultur ) = 10 ns. Set via CFU.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den romerske kærlighed

Den romerske kærlighed

Forløbet fokuserer vi på den romerske digter, Catuls, kærlighed til Clodia. Der er særligt fokus på at undersøge forskellige aspekter af (den romerske) kærlighed lige fra den platoniske kærlighed og den spæde forelskelse over den fuldbyrdede kærlighed til mistro, foragt, jalousi samt den kærlighed, man kunne – og stadig kan- købe sig til.  Således kommer forløbet også ind på romernes opfattelse af kønnet og seksualmoralen.
Under forløbet sættes den romerske kærliged i perspektiv til nutidens kærlighedsbegreb (ligheder og forskelle).
Carpe Diem- digtning og og Carpe Diem-begrebet introduceres også i dette forløb.

I forløbet har vi set Gladiator II og været på ekskursion til Antikmuseet på Aarhus Universitet og fået et oplæg om at studere klassisk filologi på Aarhus universitet.

Statarisk læste tekster:

Catul 5
Catul 85
Catul 58
Catul 72

Kursorisk læste tekster
Catul  109
Catul 107
Catul 92


Latin - Her og nu, Jørgensen og Jensen, Praxis,2021 s. 92-96.
Romernes verden af C. Freeman, Gyldendal, s. 46-47
I seng med romerne af Allan Lund, Museum Tusculanums Forlag,  2006, side 12- 13, 109, 112-117.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 LItteratur i kejsertiden

Litteratur i kejsertiden
Vi læser udvalgte fabler af Phaedrus og læser sekundært materiale om fablen som genre.
Forløbets fokus er træning i at opnå sikkerhed i syntaktisk og morfologisk analyse samt at kunne placere fablerne i en genremæssig kontekst. Forløbet afsluttes med et innovativt projekt, hvor eleverne skriver deres egne fabler.
Begreberne promythion og epimythion inddrages i forbindelse med arbejdet med fablen som genre.

Vi har i forløbet talt om censur, diktatur og undertrykkelsesmekanismer i antikken og frem til vores tid. Vi her i den forbindelse læst fabler af Holberg  fra oplysningstiden Vi har desuden trukket tråde mellem Kejsertiden og Ruslands invasion af Ukraine. Vi arbejder desuden med memes og karikaturtegninger, hvor dyr også portrætterer menneskelige egenskaber.



Statarisk læste fabler
Prologus.
Lupus et agnus.
De vulpe et uva



Kursorisk læste tekster:
Vulpes et coconia
De vitiis hominum


I alt svarende til 3 ns.

I forløbet indgår et innovativt projektarbejde i form af egenproduktion af fabler inspireret af Phaedrus' skrivestil.

Sekundært materiale:
Tre moralske fabler af Holberg.
Jensen og Outzeb, Phaedrus' fabler, Sommer og Sørensen forlag, 1984,  s. 7-11 4. ns
Fire moralske fabler af Holberg.
kriig imellem Leoparder og Tigre fra Krig - et danskfagligt forløb, 2016, Lindhardt og Ringhof: Ludvig Holberg (1751) = 1 ns
Holbergs gendigtning af "Ræven og rønnebærrene"


Latin, her og nu af Jørgensen og Jensen, Praxis, 2021, side 62, 74, 84 og 91.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Byen under vulkanen

Forløb om Vesuvs udbrud

Vi læser Plinius den yngres første brev til Tacitus, hvori han beskriver Plinius den ældres oplevelser i forbindelse med Vesuvs udbrud. I forløbet kommer vi ind på romernes levemåde og madvaner. Dette belyses gennem sekundært materiale og  billeder.


Statarisk læste kapitler:

4 -5 (Erat Misoni...expressit)
7, 8, 9 (Iubet...auxilium)



Resten er læst kursorisk.

I alt: 3,5 ns

Sekundært materiale:


Erik Jensen og Sv. Aa. Outzen: Plinus Vesuvs udbrud, Sommer & Sørensen (1982) s. 5-7 = 3 ns.
Arendse og Johnny Thiedecke, Under vulkanan, Pantheon (2014) : s.164-170 og  302-306, 310-313. (Vulkanudbruddet set med nutidige øjne ) = 16 ns.
Freeman, Romernes verden, Gyldendal (1993)  side140-141 Fest og hungersnød = 2 ns
Dokumentarfilmen: Skeltterne taler  = 5 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer