Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Finn Nielsen
|
Hold
|
2024 re/3b (3b re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro
Indefra-udefra og Smarts model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Ud fra baggrundsviden om islams opståen har forløbet fokuseret på
- Muhammeds 2 centrale roller (den sidste profet og rollemodel/profetens sunna), Muhammed set indefra og udefra
- Skriftsynet: Koranen og Hadith
- Religiøs praksis: De 5 søjler, herunder teori om ritual-myte modellen og overgangsritualet
- Tro: De 6 dogmer
- Sharia- lovens 4 kilder, omfang og betydning samt forskellige måder muslimer forholder sig til sharia og det modernes udfordringer (sekularisme, modernisme, traditionalisme, fundamentalisme og islamisme), herunder hvordan modernister forsøger at nytolke kontroversielle koranvers ud fra mildere og mere kvindevenlige læsestrategier med fokus på den historiske kontekst, helheden i Koranens budskab og rummeligheden i de arabiske ords betydning.
- Syn på kønsroller og især kvinder med fokus på forskellen på modernister og fundamentalister
- stor og lille jihad
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lene Madsen, mfl.: Grundbogen til religion C - 3.Udg., Systime; sider: 16-17, 111-117, 123-129, 135-147, 314-316
-
Muhammeds liv tidstavle sml med Jesus samt indefra udefra.docx
-
Jens Forman: ISLAM og MUSLIMERNE, Systime; sider: 9-14, 30-32, 80-83, 100-101, 114-118, 122-126, 149, 154
-
Profeten Muhammeds centrale roller i islam. Her er spørgsmål til en fokuseret forberedelse, du får tid i timen til at komme mere i dybden med svarene:Hvem var Muhammed, og hvilken social og religiøs baggrund voksede han op under i Mekka? Hvorfor fik
-
Noter til fromhedslivet og søjlerne 28.08.2023.doc
-
Tekstanalyse i religion.docx
-
Hvad viser de 5 søjler om islam - med perspektiv til Luther.docx
-
Sneaking a Camera into Mecca to Film Hajj: The Worlds Largest Pilgrimage with Suroosh Alvi
-
Kan man være muslim og dansk?
-
Islamsvar - Spørgsmål og svar om Islam
-
Islam og modernitet 20.10.24.doc
-
Islams skriftsyn og profeten Muhammed.pdf
-
Islam og modernitet 25.09.2023.doc
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
- Kristendommens historiske baggrund og forbindelse til de to øvrige Abrahamsreligioner (jødedom og islam) samt forskel til de østlige verdensreligioner, særligt buddhisme
- Den historiske Jesus og Den mytiske Kristus
- Paulus´ betydning som teolog og missionær i urkirken
- Den gamle og Den nye Pagt
- Den kristne grundfortælling (grundlæggelses-, problem- og løsningsmyte)
- Modernisme versus fundamentalisme ift. især skriftsyn og homoseksualitet
- 3 positioner inden for Folkekirken ift syn på Bibelen og gudsopfattelse
- Bultmanns afmytologisering og Grosbøll-sagen
- Ateist versus agnostiker
- Investerings- versus provokationskristendom
- Den lutherske reformation med fokus på klosterkampen og hans nye syn på tro, frelse og gode gerninger
- Bjergprædikenen, Den barmhjertige Samaritaner og Den fortabte Søn
- Kristen næstekærlighedsetik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Buddhisme
- Buddhismens historiske baggrund
- Den buddhistiske lære: De 4 ædle Sandheder, Middelvejen, De 5 Skandhaer, karma (herunder kritisk diskussion af begrebet), genfødsler, Samsara og Nirvana
- Buddhalegenden og Benares-talen
- Livshjulet med fokus på de 3 sindsgifte og 6 genfødselsverdener med boddhisattvaer
- De 3 formål med at praktisere buddhisme (nirvanisk, karmisk og apotropæisk)
- 5 kendetegn ved Mahayana-buddhisme med særligt fokus på zen (zazen, jiriki/egen kraft, koan, zen-historier, haiku-digte, klostertilværelse og satori) og Det rene Land (tariki/anden kraft og nembutsu-mantraet) i japansk buddhisme
- Buddhisme sammenlignet med kristendom mht. syn på tilværelsens grundproblem og dets løsning
- Buddhismens tiltrækningskraft på moderne mennesker i vesten (sociologi om det sen-moderne samfund)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
New Age
- Historisk baggrund for og 10 kendetegn ved New Age; herunder holisme, monisme, perennialisme, eklekticisme, udviklingsoptimisme, positivt syn på reinkarnation samt det guddommelige selv (essentialistisk menneskesyn)
- Old Age (institutionaliseret religion, hierarkisk, Gud og Bibel som autoritet) versus New Age (løse netværk, selv-spiritualitet: dine følelser, oplevelser, tanker og erfaringer er den højeste autoritet)
- Vilkår for religion i det traditionelle, moderne og sen-moderne samfund: Fortryllelse, affortryllelse og genfortryllelse
- Den subjektive vending
- Louise Hays selvhjælpsfilosofi, livssyn op opfattelse af kærlighed
- Tiltrækningens lov
- Selvudviklingskulturens fordele og ulemper
- Selvudvikling som religionserstatning og selvudviklingsmytens 3 faser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412768770",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412768770",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412768770"
}