Holdet 2024 re/3e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Trine Feijer
Hold 2024 re/3e (3e re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Religion generelt
Titel 2 Hinduisme
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 4.emne: Sekter

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Religion generelt

Forløbet tager udgangspunkt i en diskussion af "hvad er religion?" og indeholder følgende elementer:

Introduktion til religionsfaget på C-niveau og elevernes valgmuligheder for hvad vi skal arbejde med.
Introduktion til og oversigt over verdens religioner (både små og store).
Introduktion til fagets metoder og synsvinkler.

Grundbog til Religion C (3.udgave): s. 23-24, 270-273, 275-278, 330, 332-333 om metoder og tilgang.
i alt 12 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Hinduisme

Forløbet bestod af følgende elementer:

Hinduisme - overblik - Hinduisme som en alsidig religion der er svær at afgrænse.
Livssyn: Karma, Samsara, Atman, Brahman, Moksha
De tre frelsesveje. Bhagavadgita
Guderne og puja
Kastesystemet og Purusha-hymnen
Dharma - Identitet - de fire livsstadier
Yoga og Meditation
Klimaetik i Hinduismen

Materiale:
Allan Poulsen: Hinduismen. 2.udgave Systime 2022, sider ud fra Ibogsudgaven: kap 1.1-1.7, 1.13 + kap. 3.1-3.5 + kap. 4.1, 4.2, 4.3 + kap. 5.3 ,5.4 (+ gruppefremlæggelse af 5.5, 5.6, 5.7halvt , 5.8, 5.9, 5.10) + kap. 7.1, 7.2, 7.3 + kap. 9.1, 9.2, 9.3, 9.4, 9.6 + kap. 13.1, 13.2, 13.3, 13.4, 13.5 + kap. 14.2, 14.4, 14.5 + primærtekst 1, 2, 3, 4, 6, 23, 29
"De fire kasters pligter og de fire livsstadier" fra Samsara, tekster til Hinduismen, Gyldendal 1978, s. 104-109)
Små pujafilm fra youtube
Anne Manning-Pedersen: "Kender vi den skjulte sandhed om yoga?" i Udfordringen 3. marts 2023 i uddrag
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion og etik, Systime 2016, s. 124-127 om klimaetik
Notatark om myter og notatark om ritualer, om identitet som hindu

ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende elementær religionsfaglig terminologi – redegøre for væsentlige sider af verdensreligionen Hinduisme – redegøre for religionsfænomenologiske begreber – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Kristendom

Forløbet indeholder følgende elementer:

Kristendommens grundfortælling
Den gamle og den nye pagt (og jødedommen som baggrund for kristendommen)
Kristendommens grundlæggelse og Paulus
Skabelsesmyterne og syndefaldet
Jesu forkyndelse af gudsriget og undere/mirakler (+ tro på mirakler i dag)
Afmytologisering og Per Ramsdal
Besøg af kristne fra KFS + forskellige tolkninger af opstandelse, evigt liv og bibelsyn
Kristendommens historie: Luther og reformationen
Sekulariseringens udvikling
Phil Zuckerman
Kristendommens etik: Næstekærlighed
Kristendommens etik: Homoseksualitet
Investeringskristendom vs provokationskristendom
Frelsesbegrebet, oprindelsesmyte, problemmyte og løsningsmyte
kort om kristendommens ritualer og teori om overgangsritualer

Materiale:
Lene Madsen mfl: Grundbog til religion C 3.udgave Systime 2019 s. 16-17, 69-74ø, 81, 96-99
Esben Andreasen mfl: Religion og Kultur, 2. udgave Systime 2005 s. 144-155, 157-161, 165-166
Andreas Bonne Sindberg m.fl.:Kampen for det gode samfund, Systime 2019 s. 146-149
Katrine Haaning og Søren Korshøj Laursen: Kristendom - tro og praksis, sytime 2016 s 213-218, 252-254, 256

Gamle Testamente: 1. mos. 1-3.(skabelsen og syndefaldet) + 5.mos.5,6-21 (den gamle pagt: moseloven) + 3.mos 20 (dødsstraf for overtrædelse af budene)
Ny Testamente: Joh. 3.16 (grundfortællingen) og Mark. 3,1-6 (Helbredelse) og Luk. 8,22-25 (Stormen på søen) og Luk. 17,20-25) (menneskesønnens dag) og Mark. 2,13-17 (Levi kaldes) og Matt. 22, 36-40 (Den barmhjertige samaritaner)
Tekster af Paulus: Rom. 5, 12-21 (Adam og Kristus), 1.kor 15, 12-28 (De dødes opstandelse), Gal 5, 1-16 (Kristus eller omskærelse),  1.kor. 6,9-20 (utugt)

Teolog (Michael Gull ??) om skabelsen: http://www.youtube.com/watch?v=aFE11MHGa5I
Jens Forman: Den Kristne religion, Musagetes 1992, s.51-53,129-130 (sammendrag om Gudsriget og undere m.m.)
Helge Bechmann: Kirkehistoriske konfrontationer, Nyt Nordisk Forlag 1975 s. 127-128 om afmytologisering
Forskellige videoer om folk, der mener at de bliver helbredt i dag: https://www.youtube.com/watch?v=2e1woYu1HbU&ab_channel=PeteCabreraJr
https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-05-30-hans-helbreder-syge-med-hjaelp-fra-gud-selv-eksperterne-er-forbloeffede
https://lyttiljesus.dk/film-sponstane-helbredelser/

Film: -Luther- af Joseph Fiennes (2003)
Anna Rask Pedersen: ”Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste” 6/10 2015 fra Kristendom.dk i uddrag.
Marie Louise Poulsen: ”Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning er også min næste” 9/10 2015  fra Kristendom.dk
Michael Lerche Nygaard: citat fra ”Hvad står der i biblen om homoseksualitet?” på Kristendom.dk, 11/9-2008
David Lexner: citat fra ”Homoseksualitet er ikke en moralsk synd” på Religion.dk, 24/2-2012
Kjeld Renato Lings: "Bibelen rummer godt nyt for homoseksuelle" Kronik på Kristenligt Dagblad.dk 18.02.10 i uddrag
Podcast: Kirkens fortabte sønner (fra Jyllandsposten.dk 27.08.24)
Trailer til The Passion of The Christ
Præsentation af Phil Zuckermans bog: samfund uden Gud fra www.saxo.com:
'https://www.saxo.com/dk/samfund-uden-gud_phil-zuckerman_haeftet_9788791668210
Video med Phil Zuckerman: https://www.youtube.com/watch?v=C7X355JF2PE
Diverse notater og oversigter

Ialt ca. 90 sider inkl. Lutherfilm, videoklip og podcast
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - - redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder dens formative, historiske og nutidige skikkelser og rolle i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse. - karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber. - karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver. - karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en global kontekst, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Islam

Forløbet indeholder:
1. Hvad er islam? + Vestens og den islamiske verdens stereotype syn på hinanden.
2. Muhammed og hans rolle som profet.
3. Troens praksis – de fem søjler: trosbekendelse, bøn, faste, almisse og valfart + lidt om Jihad.
4. kort læst om troens dogmer. Fokus på Koranen og Allah
5. Muslimsk livsførelse - drenge og piger - kønsroller - tørklæder
6. Besøg af muslim: Iman
7.    Det islamiske samfundssyn (Klassisk Sharia = Lovens kilder mm)  og Moderne Sharia/kan man være muslim i det danske samfund?: Forskellige grupperinger indenfor Islam: sekularisten, modernisten, traditionalisten og fundamentalisten/islamisten.

Materiale:
Lene Madsen mfl.: Grundbogen til religion C - 3.Udg., SYSTIME 2012-2019; sider: 116-130, 135--147
Forman,Jens: Islam og muslimerne, Systime; sider: 22, 25-28, 41-44,  49-52, 116-118, 131-133

Koranuddrag fra Edvard Wulff Pedersen Islam, Gyldendal 1980 s. 161-162: ”forholdet mellem mand og kvinde… og mellem børn og forældre” samt koranuddrag ved Ellen Wulff: Sura 56 i uddrag

Diskussion om "Does Islam promote violence?" https://www.youtube.com/watch?v=q-W-7ozJXLw overfor Nye Borgerlige: volden skyldes Islams kultur 14.feb.2020 https://nyeborgerlige.dk/volden-skyldes-islams-kultur/
Film: De første 45 min af dokumentar fra History Channel: Inside Islam. https://www.youtube.com/watch?v=tU8p2fBN8xY&ab_channel=RLRich22
Video med udførelse af bønnen = s. 112-113 i Islam og muslimerne
Filmklip fra engelsk dokumentar om valfarten: Inside Mekka.
https://themuslimtimes.info/2020/08/01/hajj-inside-mecca-documentary-by-national-geographic-2/

Aktuelt april 1998: Magtens mænd har forvansket Koranens budskab: Interview med Aminah Tønnsen Echammari. i uddrag
Souha Al-Mersal: "Nydanske forældre er selv skyld i deres sønners deroute", Politiken 24.11.2012
Mila Bahir og Telli Betül Karacan: "Kærligheden kæmper forgæves". Politiken 24.09.2016
Trine Hørlyck Bech: "Jeg skulle bevise overfor min far, at han kunne stole på mig. Jyllandsposten 05.04.2015

I alt ca. 55 sider + dokumentarer
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner, hvoraf den ene skal være islam – redegøre for religionsfænomenologiske begreber – karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale – fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en religiøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler – formulere sig om væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og moderne samfund i en global kontekst – formulere sig om religiøse etiske problemstillinger
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 4.emne: Sekter

Forløbet indeholder følgende:
Teori:
Sociologisk teori om hvorfor mennesker bliver religiøse
Teori om "os og dem", inklusiv-eksklusiv
Ninian Smarts typologi
Fire slags religiøse fællesskaber
James Beckfords teori om individet og gruppen
Karismatisk ledelse
Konversion

Gruppearbejde og fremlæggelser om disse sekter: Scientology, Faderhuset, Heavens Gate, Jonestown, Wicca, QAnon, Satanisme
ud fra følgende:
1.Læs om sekten/den religiøse gruppe.
2. Find en tekst/video/person fra sekten.
3. Analyser med Ninian Smarts model + Gør rede for din religiøse gruppe hvad angår oprindelse, gudsbillede, menneskesyn, frelsesvej, forhold til samfundet og politik, økonomi og organisering.

Lene Madsen. mfl: Grundbogen til Religion C, 3. udgave. Systime 2012-2019 s. 307-310, 334-336
Carsten Lykke-Kjledsen mfl.:Begrebsnøglen til religion, Systime 2016:
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=158
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=140
https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/?id=143

DRTV-dokumentar: Mit hemmelige liv i Faderhuset

Ialt: 15 sider + dokumentar og gruppevis læsning om sekterne.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - væsentlige sider af yderligere én valgfri religion, et veldefineret religionsfagligt emne eller en religionsvidenskabelig teori religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde