Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Malene Løye Kristensen
|
Hold
|
2024 re/3t (3t re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion og hvorfor er faget relevant?
Formålet med forløbet har været at give en intro til religionsfaget og dets metoder.
- Religion er primært humaniora, til dels samfundsvidenskabeligt og sjældent naturvidenskabeligt.
- Humaniora benytter primært tekstanalyse og religionsfænomenologisk metode (sammenligne religionerne på tværs).
- Samfundsvidenskabeligt benytter primært den sociologiske metode i religion som f.eks. Deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om de rationelle valg og søgen efter mening og tilknytning.
Vi har også kigget på, hvorfor religion er relevant i verden i dag og set på hvilke globale og karrieringsmæssige kompetencer det giver, så at vi skal:
- kunne forholde os reflekterende til både egne og andres verdensanskuelse
- kunne forstå andres verdenssyn og kunne forstå kulturelle normer og forskelle
- kunne arbejde sammen med andre, der har et andet livsperspektiv end os selv
Derudover har vi været omkring religionsfaglige begreber og teorier og øvet os i at kunne dem, når vi analyserer religionsfaglige tekster.
PENSUM FRA DETTE FORLØB:
Grundbog til religion C:
- 14-16 øverst, 19, 22-24
- 305-308, 311-312, 314-319, 329-337
Artikel fra dr.dk: Den danske konvertit er en ung søgende kvinde
https://www.dr.dk/nyheder/indland/den-danske-konvertit-er-en-ung-soegende-kvinde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom
Fokuspunkter:
Gennemgang af jødedommens oprindelse, fortællinger, historie, menneskesyn, verdenssyn og gudssyn. Derudover kigget på forskellige ritualer og centrale begreber i jødedommen.
Derudover har vi haft fokus på antisemitisme, holocaust samt på forholdene for nutidens jøder i Danmark i dag.
Hands-on forsøg på feltstudie:
Vi lavede dramalokalet og noget af hallen om til bl.a. grædemuren og en synagoge og de forskellige dele skulle fremvises gruppevis for resten af klassen.
PENSUM:
- Grundbog til Religion c, siderne: 32-64
- Peter Boile: Jødisk eksistens, siderne 1-10
- Fra GT, Malakias bog: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/mal/3
- Opfattede Jesus sig selv som Jøde? https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/hvad-var-jesus-forhold-til-joededommen
- Hvad har jødedommen og kristendommen tilfælles? https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-j%C3%B8dedom/kristendom-er-j%C3%B8dedommens-forts%C3%A6ttelse
- Hvordan forholder biblen og kristendommen sig til krig: https://www.bibelselskabet.dk/hvordan-forholder-bibelen-og-kristendommen-sig-til-krig
- Må man slå ihjel i jødedom? https://joediskinfo.dk/vidensbank/maa-man-slaa-ihjel-joededommen
Samlet: ca 50 sider
IKKE PENSUM:
Alle dokumentarerne, men de kan måske hjælpe dig til bedre at forstå jødedommen, men de er ikke pensum.
Alle andre læste artikler, der ikke står under pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jødedom - dengang og nu
Fokuspunkter:
Gennemgang af jødedommens oprindelse, fortællinger, historie, menneskesyn, verdenssyn og gudssyn. Derudover kigget på forskellige ritualer som omskærelsen og mikveh m.fl. samt betydningen af rent og urent og kosher.
Fokus på antisemitisme, holocaust samt på forholdene for nutidens jøder i Danmark i dag.
Biblen, GT: - 4 sider
Kap 1 - skabelsen
kap 17 – Abraham og omskærelsen
kap 22, vers: 1-19 Abraham og Isak
GT, Anden Krønikebog, kap. 7 Kong Salomo indvier templet
Esben Andreasen: Religion og kultur: 19-25, 27-28, 119-142, 267. - 32 sider
Peter Boile: Jødisk eksistens: 91-97, 105-108, 116-118 - 14 sider
Birgitte Beck: Religionspsykologi – et grænseland, side 130-134 om Viktor Frankls logoterapi - 4 sider
Stig Sørensen: Perspektiv på religion, side 151-155 - 5 sider
Samlet: 59 sider
Artikler:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/hun-broed-ud-af-new-yorks-lukkede-joediske-samfund-det-var-en-befrielse-smide-parykken
https://www.information.dk/moti/2015/04/ghetto-doerene-laast-indefra
https://folkedrab.dk/eksempler-p%C3%A5%C3%A5-folkedrab/holocaust/folkedrabet-hvad-skete-der-under-holocaust
https://www.dr.dk/nyheder/udland/dansk-omskaeringsdebat-vaekker-opsigt-i-israel
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/danske-j%C3%B8der-f%C3%B8ler-sig-stadig-anderledes
https://joediskinfo.dk/artikler/mikveh-rituelle-joediske-bad
https://www.km.dk/andre-trossamfund/trossamfundsregistret/liste-over-anerkendte-trossamfund-og-tilknyttede-menigheder/
https://shirhatzafon.dk/arkiver/1944
https://mosaiske.dk/
http://www.machsikehadas.dk/index.html
https://miff.dk/antisemitisme-i-danmark/2019/11/26besked-til-joedisk-familie-i-koebenhavn-vi-ved-hvor-i-bor-flyt-vi-hader-jer.htm
https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/har-angrebet-paa-synagogen-i-koebenhavn-paavirket-danske-joeder
Samlet: 20 sider
Alt i alt: 79 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kristendom
Fokuspunkter:
Kort intro til skabelsesberetningen og syndefaldsmyten, den kristne grundfortælling, pagterne, sammenhængen imellem GT og NT, bjergprædiken, den kristne etik, Jesu liv, korsfæstelse OG opstandelse, påske, pinse og Kristi himmelfart samt den efterfølgende udbredelse af kristendommen.
Vi har brugt et par moduler på Jehovas Vidner og besøgt dem og lavet et mindre feltstudie i deres Rigssal i Vejle
Kort om Martin Luthers reformation og forskelle imellem katolicismen og protestantismen.
Emner vi har været igennem:
- Skabelsen
- Syndefaldet
- Den kristne grundfortælling
- Den gamle pagt
- Den nye pagt
- Den forkyndte Jesus
- Den kristne påske
- Paulus som kristendommens grundlægger
- Den kristne grundlæggelse
- 1600-tallet: Martin Luther
- Menneskets liv i dag
- Senmoderne kristen tænkning
- Jehovas Vidner
HANDS-ON PROJEKT:
Vi skal lave følgende i timen:
- Et bryllup
- En begravelse
- En barnedåb
- Julegudstjeneste
I bliver delt ind i grupper og skal fremføre et lille skuespil over det ritual og liturgi (den kristne tradition indenfor kirkens tjenester).
I skal også lave et overblik over det i vores docs.
FELTSTUDIE:
Vi var oppe og besøge Jehovas Vidner i Vejle og lavede et feltstudie i forbindelse med det møde.
🙌PENSUM🙌 :
Grundbog til Religion C:
Siderne: 65-81, 89-101
Bjergprædiken: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5
Samlet: 47 sider
Kristendom - tro og praksis:
101-105, 215-217
Samlet: 8 sider
Fra Danske Verdensreligioner (Jehovas Vidner)
11-26
Samlet: 15 sider
SAMLET: 70 sider
IKKE PENSUM:
Alle dokumentarerne, men de kan måske hjælpe til bedre at forstå kristendommen.
Alle de artikler mm. der ikke står under pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Islam
Fokuspunkter:
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Muhammeds liv og levned
- Fundamentalisme, sekularisme, traditionalisme og modernisme.
- Sharialovgivning - haram og halal
- Sunni og shia
- Terroisme, jihad og radikalisering
Material:
Grundbog til Religion C:
Siderne: 111-129, 135-149, 330-333
Islamdebat side 1
Muslimske hjemmesider:
Det islamiske trossamfund, WAKF.COM: https://www.wakf.com/about-us/
Dansk islamisk trossamfund: https://ditsamfund.dk/om/
Hizb-ut Tahrir: https://www.hizb-ut-tahrir.dk/
FELTSTUDIE: Vi besøgte Vejle Moske, Løget i Vejle.
🙌PENSUM:🙌
- Grundbog til Religion C:
Siderne: 111-129, 135-149, 330-333
- Islamdebat side 1
- Islam introduktion, Religionsportalen - https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
SAMLET: 48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412797143",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412797143",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412797143"
}