Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Malene Løye Kristensen
|
Hold
|
2024 re/3u (3u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er religion og hvorfor er faget relevant?
Formålet med forløbet har været at give en intro til religionsfaget og dets metoder.
- Religion er primært humaniora, til dels samfundsvidenskabeligt og sjældent naturvidenskabeligt.
- Humaniora benytter primært tekstanalyse og religionsfænomenologisk metode (sammenligne religionerne på tværs).
- Samfundsvidenskabeligt benytter primært den sociologiske metode i religion som f.eks. Deprivationsteori, socialisationsteori, teorien om de rationelle valg og søgen efter mening og tilknytning.
Vi har også kigget på, hvorfor religion er relevant i verden i dag og set på hvilke globale og karrieringsmæssige kompetencer det giver, så at vi skal:
- kunne forholde os reflekterende til både egne og andres verdensanskuelse
- kunne forstå andres verdenssyn og kunne forstå kulturelle normer og forskelle
- kunne arbejde sammen med andre, der har et andet livsperspektiv end os selv
Derudover har vi været omkring religionsfaglige begreber og teorier og øvet os i at kunne dem, når vi analyserer religionsfaglige tekster.
PENSUM FRA DETTE FORLØB:
Grundbog til religion C:
- 14-16 øverst, 19, 22-24
- 305-308, 311-312, 314-319, 329-337
Artikel fra dr.dk: Den danske konvertit er en ung søgende kvinde
https://www.dr.dk/nyheder/indland/den-danske-konvertit-er-en-ung-soegende-kvinde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhisme
Fokuspunkter:
Gennemgang af Buddhalegenden og Buddhas liv.
Buddhismens udbredelse og hovedretninger.
Livshjulet, lidelse som grundvilkår, den otte-leddet vej, Nirvana, karma, samsara og livshjulet, sjæl/bevidsthed/sind m.m.
Fokus på tibetansk buddhisme, Dalai Lama, Bodhisattva og Avokiteshvara. Herunder fokus på Diamantvejen i Danmark og på Ole Nydahl.
FYSISK BOG: Buddhas lære og tibetansk buddhisme af Lene Højholt: 12-17, 21-40, 79-82, 85-87, 95-101, 103-105.
Artkler:
- De 10 vigtigste ting at vide om buddhismen
- Ritualer i buddhismen
- Tripitaka er det buddhistiske helligskrift
- Buddhistiske lærerskikkelser
Hjemmesider:
- https://buddha.dk/
Dokumentar:
- Interview med Christian Stadil
- Buddhisme intro af Religionsnørden
- Uddrag fra The Story of Buddha
- MITCFU Troens ansigter, tibetansk buddhisme
- A Monk's Life - Documentary || 2021 || (A Day In The Life Of Buddhist Monks)
- Tibet's Tulku System | Charok Lama
- REINCARNATION RESEARCH MOVIE: SURVIVAL AFTER DEATH
- Dalai Lama's guide to happiness
- Affective teaching movie scenes - Seven Years in Tibet
- Avalokiteshvara
- Diamantvejsbuddhisme i Danmark
🙌PENSUM🙌 :
- Buddhas lære og tibetansk buddhisme af Lene Højholt: 12-17, 21-40, 79-82, 85-87, 95-101, 103-105.
Samlet læst 43 sider
- Ritualer i buddhismen:
https://www.religion.dk/buddhisme/ritualer-i-buddhismen
- Tripikata er det buddhistiske helligskrift:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/tripitaka-er-det-buddhistiske-helligskrift
- Buddhistiske lærerskikkelser:
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-buddhisme/buddhistiske-lrerskikkelser
- Diamantsvejens hjemmeside i dk:
https://buddha.dk/
Samlet: 6 sider
SAMLET 49 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Fokuspunkter:
Kort intro til skabelsesberetningen og syndefaldsmyten, den kristne grundfortælling, pagterne, sammenhængen imellem GT og NT, bjergprædiken, den kristne etik, Jesu liv, korsfæstelse OG opstandelse, påske, pinse og Kristi himmelfart samt den efterfølgende udbredelse af kristendommen.
Vi har brugt et par moduler på Jehovas Vidner og besøgt dem og lavet et mindre feltstudie i deres Rigssal i Vejle
Kort om Martin Luthers reformation og forskelle imellem katolicismen og protestantismen.
Emner vi har været igennem:
- Skabelsen
- Syndefaldet
- Den kristne grundfortælling
- Den gamle pagt
- Den nye pagt
- Den forkyndte Jesus
- Den kristne påske
- Paulus som kristendommens grundlægger
- Den kristne grundlæggelse
- 1600-tallet: Martin Luther
- Menneskets liv i dag
- Senmoderne kristen tænkning
- Jehovas Vidner
HANDS-ON PROJEKT:
Vi skal lave følgende i timen:
- Et bryllup
- En begravelse
- En barnedåb
- Julegudstjeneste
I bliver delt ind i grupper og skal fremføre et lille skuespil over det ritual og liturgi (den kristne tradition indenfor kirkens tjenester).
I skal også lave et overblik over det i vores docs.
FELTSTUDIE:
Vi var oppe og besøge Jehovas Vidner i Vejle og lavede et feltstudie i forbindelse med det møde.
🙌PENSUM🙌 :
Grundbog til Religion C:
Siderne: 65-81, 89-101
Bjergprædiken: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5
Samlet: 47 sider
Kristendom - tro og praksis:
101-105, 214-217
Samlet: 8 sider
Fra Danske Verdensreligioner (Jehovas Vidner)
11-26
Samlet: 15 sider
SAMLET: 70 sider
IKKE PENSUM:
Alle dokumentarerne, men de kan måske hjælpe til bedre at forstå kristendommen.
Alle de artikler mm. der ikke står under pensum
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Fokuspunkter:
- De fem søjler
- De seks trosartikler
- Muhammeds liv og levned
- Fundamentalisme, sekularisme, traditionalisme og modernisme.
- Sharialovgivning - haram og halal
- Sunni og shia
- Terroisme, jihad og radikalisering
Material:
Grundbog til Religion C:
Siderne: 111-129, 135-149, 330-333
Islamdebat side 1
Muslimske hjemmesider:
Det islamiske trossamfund, WAKF.COM: https://www.wakf.com/about-us/
Dansk islamisk trossamfund: https://ditsamfund.dk/om/
Hizb-ut Tahrir: https://www.hizb-ut-tahrir.dk/
FELTSTUDIE: Vi besøgte Vejle Islamisk Menighed, Nørremarken i Vejle.
🙌PENSUM:🙌
- Grundbog til Religion C:
Siderne: 111-129, 135-149, 330-333
- Islamdebat side 1
- Islam introduktion, Religionsportalen - https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
SAMLET: 48 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nordisk Mytologi og Asetro
NORDISK MYTOLOGI
Fokuspunkter:
Forståelse af den nordiske mytologis verdens, gud/guders - og menneskesyn samt ritualer mm.
Gennemgang af hvad Asetroen er i dag og hvilke dele af den nordiske mytologi, der er at finde i asetroen i dag.
Materiale:
Vikingernes religion af Allan Ahle og Christian Vollmond:
8-13, 14-25, 51-59, 78-83, 126-132, 135-137.
Artikler:
De vigtigste ting at vide om Nordisk Mytologi https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-vigtigste-ting-vide-om-nordisk-mytologi
Visuel guide: De nordiske guders stamtræ https://www.religion.dk/viden/visuel-guide-de-nordiske-guders-stamtr%C3%A6
Tror på Odin og Thor: 13 droppede konfirmationen og blev ynglingeviet: https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-07-tror-paa-odin-og-thor-13-aarig-droppede-konfirmationen-og-blev-ynglingeviet
Hjemmesider:
Forn Sidr hjemmeside: https://www.fornsidr.dk
Dokumentar:
Skabelsen – Nordisk Mytologi: https://www.youtube.com/watch?v=9m_T0uLvSRw&t=5s&ab_channel=GustavTrolle
Hedning på høje hæle:
https://www.dr.dk/studie/religion/asatro-hele-udsendelser
Feltstudie:
Vi fik besøg af Finn Agger fra Forn Sidr, som vi lavede et ”plastisk-blot” med ude i naturen.
🙌PENSUM🙌:
Vikingernes religion af Allan Ahle og Christian Vollmond:
8-12, 14-20, 51-57, 78-83, 126-132, 135-137.
Tror på Odin og Thor: 13 droppede konfirmationen og blev ynglingeviet: https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2017-05-07-tror-paa-odin-og-thor-13-aarig-droppede-konfirmationen-og-blev-ynglingeviet
Samlet: 37 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412800749",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412800749",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65412800749"
}