Holdet 2024 ol/3j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Mads Rodriguez Rasmussen
Hold 2024 ol/3j (3j ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos - Homers Odyssé
Titel 2 Tragedie - Ødipus af Sofokles
Titel 3 Arkitektur
Titel 4 Ovids Metamorfoser - Kærlighed & begær
Titel 5 Lykke

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos - Homers Odyssé

Forløbet har fungeret som en introduktion til oldtidskundskab med selve antikken som periode og gudernes rolle heri, hvilket det episke værk har været med til at illustrere. Undervejs i forløbet har eleverne holdt mundtlige oplæg om vigtige karakterer i 'Odysséen', som bidrager til en bedre forståelse af selve værket. Dette giver ikke kun eleverne et overblik over Odysséen, men træner også deres mundtlighed i faget. Gennem arbejdet med udvalgte uddrag af 'Odysséen' får eleverne indblik i kultur, samfund og værdier forbundet med antikken. Dette bidrager til deres egen forståelse af den moderne verden via refleksionsøvelser i undervisningen.
Vi har i modulerne også arbejdet med portrætteringer af antikken i nyere medier og litteratur, der kan påvirke vores opfattelse antikkens betydning for os i dag.  

Vi har i forløbet læst følgende uddrag af 'Homers Odyssé':
- 1. sang, v. 1-96
- 6. sang
- 9. sang
- 23. sang

I læsningen har vi haft fokus på følgende begreber/teamer:
- Arete, Timé, Kléos
- Gudernes rolle og menneskenes forhold til dem (do ut des, antropomorfisme mm.)
- Hybris og nemesis
- Skæbne (moira)
- Homeriske lignelser
- Epiteter
- Xenía
- Anagnorisis
- Daktylisk heksameter
- Nostos

Materiale:

Kernestof:
- Due, Otto Steen. Homers Odyssé. Gyldendal,  

Supplerende stof:
- Andreasen, Brian et al. Paideia. Systime, 2013.
- Due, Otto Steen. Galatea, Acis og Polyphemus i Ovids metamorfoser. Gyldendal, 2012.
- Film: O Brother, Where Art Thou? (2000)
- Film: Et klip af Percy Jackson & Lyntyven (2010), Casino scene/Lotus scene (5 min.)
- Tegneserie: Odyssand & Kyklopen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Tragedie - Ødipus af Sofokles

Forløbet har fungeret som en introduktion til det antikke drama. Vi har arbejdet med 'Ødipus' af Sofokles ved Marcel Lysgaard Lech. Vi har desuden stiftet bekendtskab med Aristoteles' dramateori (den dramtiske trekant), som er med til at give et indblik i tragediens opbygning og struktur. Eleverne får dermed bedre mulighed for at forstå og reflektere over egen kultur ved at have analyseret og fortolket på relevante elementer i 'Ødipus', som kan påvirke vores måde at anskue verdenen på.
Eleverne sluttede forløbet af med en remediering af værket, som de skulle opføre i grupper på klassen, hvilket fik fuldendt deres helhedsoplevelse af dramagenren.

Undervejs i læsningen af tragediens har fokus har været på følgende:
- Tragediegenren
- Ødipus' karakter og udvikling i løbet af værket
- Gennemgang af det antikke drama (mest tragediegenren)
- Ødipus' slægt
- Temaer: Skæbne, fri vilje, at kende sig selv, at være helt, determinisme og indeterminisme
- Tragisk ironi
- Aristoteles' dramatiske trekant (desis, anagnorisis, peripeti, lysis)

Kernestof:
- Ødipus af Sofokles ved Marcel Lysgaard Lech. Gyldendal, 2017.

Supplerende stof:
- Andreasen, Brian et al. Paideia. Systime, 2013 (drama hos grækerne).

Perspektivering:
- Film: Free Guy (2021)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Arkitektur

Projektarbejde:
Eleverne har fået en introduktion til forløbet, der danner en base for deres viden om den antikke græske og romerske arkitektur. Dette indebærer analysemodel, søjleordner, grundplaner og brug.

Derefter inddeles eleverne i grupper, hvor de skal analysere et antikt monument, redegøre for en senere arkitektonisk periode, lave et produkt som illustrerer deres periode og selv finde bygninger i Vejle eller på nettet, der har nogle træk fra antikken.
Derefter skal eleverne fremlægge for de resterende elever i klassen i den pågældende periode.
Eleverne skal gøre brug af PP ifb. fremlæggelsen.

Klassen arbejdede med følgende arkitektoniske perioder:
-Romansk byggestil
-Renæssance arkitektur
-Barok arkitektur
-Gotisk arkitektur

Kernestof:
-Poseidontemplet i Paestum
-Colosseum i Rom
-Pantheon i Rom
-Aphaiatemplet på Aigina

Supplerende stof:
- Antikkens arkitektur og dens efterliv af Johnny Thiedecke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ovids Metamorfoser - Kærlighed & begær

I dette forløb har vi fokuseret på forbudt kærlighed. Vi har læst nogle af Ovids myter, hvor vi efterfølgende har draget paralleller til de tanker, vi gør os i dag ift. emnet.
Vi har både set musikvideoer og klip, der drager inspiration fra antikken, hvilket har gjort eleverne opmærksomme på antikkens indflydelse i det moderne samfund.
Derudover har vi arbejdet med mytens funktioner: Det retfærdiggørende, det opdragende og det forklarende ifm. læsningen af myterne.
Vi har også diskuteret begreberne hybris & nemesis i myterne, da man ofte kan se myternes progression fra forskellige synsvinkler, som lægger op til elevens vurdering og fortolkning af dem.


Kernestof i Ovids Metamorfoser:
- Pygmalion
- Ekko & Narcissus
- Myrrha
- Procne & Philomela

Youtube:
- Musikvideo af Aerosmith: A hole in my soul  (Pygmalion)


Billeder:
- Pinse- og påskeliljer (Narcissus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Lykke

Årets sidste forløb handler om antikkens syn på lykken og det gode liv. Forløbet er et meget kort filosofiforløb, hvor eleverne har arbejdet med følgende tekster:

- Mødet mellem Kroisos og Solon
- Epikurs brev til Menoikeus
- Uddrag af Sencas 'Om det lykkelige liv'

Derudover har eleverne også forholdt sig til, hvad lykke og det gode liv er for dem i dag via en podcast, som de producerede i grupper i forløbets begyndelse. Elevernes pointer blev anvendt ifm. gennemgangen af de antikke tekster. Vi har kortfattet behandlet epikuræismen og stoicismen, som de filosofiske retninger i forløbet.

Begrebsliste:
- Eudaimonia
- Aponia
- Hedoné
- Logos
- Ataraxia
- Fysis
- Hybris
- Nemesis
- Autarkeia

Litteratur:
- Epikur: Brev til Menoikeus fra Haven og Venskabet af Arne Mørch, 1990.
- Herodots historie, 1. bog, afsnit 29-33 af Thure Hastrup og Leo Hjortsø, Systime, 2016.
- Seneca, Om det lykkelige liv, fra Fornuft og livsklogskab af Arne Jørgensen, Systime 1995.
- Uddrag fra Paideia, ’Stoicisme’

Perspektivering:
- ”Jagten på lykke gør os ulykkelige”, Politiken.dk, 2013
http://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5470476/Jagten-på-lykke-gør-os-ulykkelige
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer