Holdet 2024 ol/3x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Rebekka Nørsøller Meijer, Solvejg Hansen
Hold 2024 ol/3x (3x ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Græsk epos, ILiaden m. intro til old
Titel 2 Filosofi
Titel 3 Monument-skulptur
Titel 4 Scor & hor
Titel 5 Drama: Sofokles' Ødipus

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Græsk epos, ILiaden m. intro til old

Iliaden forløb med 1., 3., 6. sang

Fokus på forholdet mellem guder og mennesker, mænd og kvinder, krigen som livsvilkår, helterollen.

BEGREBER:

Museanråbelse, prooimion, epitet, patronymikon, rapsode, daktylisk heksameter (funktion), det homeriske spørgsmål, time, kleos, andreia, arete, kydos, hybris, nemesis og især moira.

Kernetekster:
Iliaden 1., 3. (vl. 1-180 & 313-461), 6. sang i Otto Steen Dues oversættelse fra 1999

I alt 50 NS.

Sekundærlitteratur mm.:
Paideia-s. 11-30
”The Iliad-what is it really about?”
https://www.youtube.com/watch?v=aofPdMbXzUQ
“The entire story of the Trojan war explained”
https://www.youtube.com/watch?v=T7iVwJb0BfE&t=3s

Perspektiv:
-Uddrag af Troy, hvor Priamus tigger Achilleus om at frigive Hektors lig. (nævnes i videoen om betydningen af Iliaden som den vigtigste scene i historien og den eneste mulighed for Achilleus for at finde fred)
- https://www.youtube.com/watch?v=mWXC1_Fbvz8

https://www.youtube.com/watch?v=cf8AmtSKLfU
Uddrag af filmen Troy, hvor man ser Menelaos og Paris i tvekamp

Bugha-“Legends never die”
https://www.youtube.com/watch?v=bogcMYeF4ZM

League of Legends ”Rise”
https://www.youtube.com/watch?v=fB8TyLTD7EE

-Uddrag af Homindres “Ild I laden”(s. 26-31)

Fokus:
Vores temaer har løbende været inddraget vha. begreber og læsefoki.
Herudover har vi brugt nogle moderne musikvideoer til at undersøge hvorledes heltebegrebet, rapsoden og kleos især, har betydning og anvendes som begreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Filosofi

Undervisningsbeskrivelse til Filosofi – Symposion og Hulebilledet

Fokus:
Filosofiens udvikling fra naturfilosofi til moralfilosofi, paideia-aspektet i erastes og eromenos-forholdet, majeutik, doxa vs. episteme, sofia, dikaiosyne, sofrosyne, andreia som afsæt for arete-kardinaldyderne. Hvad vil det sige at leve op til sin bedsthed/dyd? Hvad er værdien af Platons indsigter i dag?
Herudover:
Platons 4 spørgsmål, især de 2 første:
-Hvad er sjælen
-Hvordan lever man det gode liv
-Hvad er væren
-Hvad er virkelighed /Sandhed

Kernetekster ca. 50 ns.:
Mejer, J. & Gorm Tortzen, C. ”Kend dig selv” (Hulebilledet) s. 162-170,
s. 85-96+ s. 125-158 (Symposion i uddrag)
(Intro til Symposion + Sokrates’ og Alkibiades taler)


Sekundærmateriale:
Platos allegory of the cave-Hillsdale College:
https://www.youtube.com/watch?v=OFylXQRbolM

Lærerproduceret materiale, begrebsliste og powerpoint

Perspektivmateriale:
Schack von Staffeldt-”Platonisme”
https://kalliope.org/en/text/staffeldt2001052702

Uddrag af filmen ”The Matrix” fra ca. 1 min.-35 min. Neos opvågnen til den virkelige verden.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Monument-skulptur

Forløbet er blevet introduceret vha. lærerproduceret PP-materiale med eksemplariske skulpturer fra de forskellige perioder. I forløbet har vi arbejdet med antikkens skulptur med henblik på at forstå funktion, udformning og efterliv af skulpturen, både i antikken og i den efterantikke periode.
Materialet er blevet opdelt i 5 antikke perioder-3 græske: arkaisk, klassisk og hellenistisk og 2 romerske perioder: republikansk og kejsertid. Herudover har vi undersøgt perspektivskulptur fra den efterantikke periode og op til i dag, med fokus på kontinuitet, emulation og reaktion.
Eleverne har udarbejdet et gruppeprojekt baseret på selvvalgte antikke og efterantikke skulpturer, mhp. at formidle et innovativt fokuspunkt til deres medstuderende på Rosborg, med udgangspunkt i en virtuel udstilling/ forbedring af konkrete områder på skolen vha skulptur.
Perioder og begreber:
Arkaisk tid-650 f.v.t.-480 f.v.t.:
T-form, frontalitet, lige linea-alba, perlelokker, arkaisk smil, mandelformede øjne
Klassisk tid-480 f.v.t.-323 f.v.t.:
Naturalistisk, idealiseret, kiastisk kontrapost, S-form, wet-look draperi, ophøjet, verdensfjern
Hellenistisk tid-323 f.v.t.-31 f.v.t.:
Svulmende muskler, flerfigurskomposition, det fantastiske, det anderledes, skopæisk patos, anastolé, kvinden kan være nøgen
Republikansk tid...200 f.v.t.-31 f.v.t.:
Verisme, portræt, romerske dyder (alder, rynker), anemasker, portrætlighed
Kejsertid 31 f.v.t.-500 e.v.t.:
Klassicerende, idealiseret, portrætlighed med filter over, propaganda, græsk indflydelse
Eleverne forventes at have tilegnet sig analytiske evner ihh. Til ovenstående, så de i en given eksamenssituation vil kunne analysere sig frem til en datering af et ukendt monument. Sekundærmateriale:
https://antikmuseet.au.dk/undervisning/gym/skoen
Romes history in four faces at the Met: https://www.youtube.com/watch?v=gciDo_svj-A
Augustus of Prima Porta, power and propaganda: https://www.youtube.com/watch
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Scor & hor

Omfang (skønsmæssigt): 28 sider
Samlet undervisningstid: 9,75 timer à 60 min.

Litterær søjle. I forløbet har eleverne beskæftiget sig med udviklingen af kærlighedsbegrebet fra antikken til i dag og kønsroller i antikkens samfund. Eleverne har læst uddrag af de romerske forfattere Catul og Ovid, Platons Symposium samt den arkaiske digterinde Sappho. Eleverne har desuden draget paralleller til den viden, de har fra religionsundervisning om synd, dyd og kardinaldyder. Som en del af forløbet har eleverne beskæftiget sig med problemstillingen:  ”Hvordan bliver konceptet kærlighed fremstillet i antikken, hvad fortæller dette os om samtiden og bliver kærlighed fremstillet på samme måde i dag?”.

Begreber/temaer:
- Amor (kærlighed/lyst, græsk: eros)
- Virtus (dyd/styrke) og det augustæiske dydssamfund
- Elegi (poetisk genre)
- Elegisk distikon (hexameter + pentameter)
- Brugen af mytologi som stiltræk Ovid, Catul og Sappho
- Brugen af ironi som stiltræk ved Ovid
- Saphisk strofe (a a a b)
- Patriarkalsk samfund, kønsroller i antikken og pæderasti
- Kærlighedsbegrebets udvikling fra eros til agape til romantisk kærlighed/”den eneste ene”
- Ætiologisk myte (oprindelsesmyte)

Kernestof
- Ovids Elskovskunst: håndbog i hor, ved O. S. Due (2019), v. 1.491-524, 1.565-640, 1.747-770, 2.682-746
- Catuls Digte, ved H. Voetman (2023), 3 (p. 20), 5 (p. 22), 16 (p. 36), 51a (p. 71), 72 (p. 141),
- Sappho, Jeg er grønnere end græs – fragmenter af Sapfo, ved S. Andersen, L. Carlskov og M. Søndergaard (2020), 16 (p. 53), 31 (p. 87)
- Aristofanes om Eros. Symposion (14-16). I: Kend dig selv - et Platon-udvalg, J. Mejer og C. G. Tortzen (2000), p. 113-118
- Pyramus og Thisbe. I: Ovids Forvandlinger, ved O. S. Due. 4 sang, v. 54-172 (s. 109-113)

Øvrigt materiale
- Andreasen, B. & Poulsen, J. R.: Paideia: grundbog i oldtidskundskab (2013), pp. 212-213 + 216-217 + 228 + 232-233 + 239-241

Supplerende perspektivtekster/paralleltekster
- Skov Hansen, M. Når Amors pil rammer: Hvad ved filosoffer egentlig om kærlighed? (13. februar 2018). https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/kaerlighed
- Mosgaard, J.: Nr. 31: Flirt handler om at score og er ikke nødvendig, når vi har fundet sammen (pp. 88-90). I: 100 myter om kærlighed og forelskelse. (2018).
- Kvinder & Magt: et manifest. Mary Beard, 2018, Gads Forlag. p. 22-25
- Perseus med Medusas hoved, bronzeskulptur af B. Cellini, 1545-1554
- "The Daughter Also Rises" (klip), The Simpsons sæson 23, afsnit 13. https://www.youtube.com/watch?v=4h-3pbBWdrM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Drama: Sofokles' Ødipus

Samlet undervisningstid: 15 timer à 60 minutter
Omfang (skønsmæssigt): 83 sider

Litterær søjle. Forløbet har fungeret som introduktion til drama-genren, dens samfundsmæssige funktion og tragediens opbygning. Eleverne har arbejdet med Sofokles’ Ødipus, og de har i øvrigt anskuet tragedien som en del af en demokratisk kultur og deltaget i en samfundsfaglig klassedebat (hvorigennem demokrati og styreformer er blevet tematiseret).
Eleverne har desuden læst en præsentation af Aristoteles, og undersøgt dennes begreber tilknyttet dramagenren samt anvendt disse begreber på Ødipus-værket.
Som en del af forløbet har eleverne set en moderne opførsel af Sofokles "Antigone", og tragediens opbygning, funktion og paralleller fra det læste værk til teateropførslen er blevet diskuteret i klassen.
Eleverne har også arbejdet projektorienteret med en true crime-tilgang til værket som en podcast om mordet på Kong Laios eller Jokastes selvmord.

Begreber/temaer:
- Hybris/nemesis
- Tragisk ironi
- Tragediens dele: prologos, parodos, stasimon, epeisodion, exodos, kommos
- Agon (kappestrid – verbal kamp)
- Stichomyti (konfliktoptrapning)
- Moira (skæbne)
- Skyld (objektiv/medfødt og subjektiv/egen)
- skam (aidos)
- blind/seende
- Aristoteles’ dramateori:  mythos (ord/ handlingen), mimesis (efterligning), étos (karakter/rolle), peripéteia (vendepunkt), anagnórisis (erkendelse, genkendelse, opklaring), éleos (medynk), fóbos (frygt), kátarsis (renselse)

Kernestof
Sofokles Ødipus, ved A. Garff & L. Hjortsø (1998)

Øvrigt materiale
- Andreasen, B. & Poulsen, J. R.: Paideia: grundbog i oldtidskundskab (2013), p. 101-111, 115-116

Supplerende perspektivtekster/paralleltekster
- Klip fra Disneys Herkules (2min33sek) / Korets funktion https://www.youtube.com/watch?v=RRq7lLawQB4
- Video om etableringen af det antikke demokrati: https://www.youtube.com/watch?v=0fivQUlC7-8
- Video om teatrets udvikling: https://www.youtube.com/watch?v=BjLrMxO4cys
- Henriksen, H. (6. juni 2018). Staten bør støtte den scenekunst, der har demokratisk værdi. Information
https://www.information.dk/debat/2018/06/staten-boer-stoette-scenekunst-demokratisk-vaerdi
- Poulsen, M. L. (13. januar 2017). Hvad er en tragedie?. Etik
https://www.etik.dk/undervisning-i-etik/hvad-er-en-tragedie
- Kundera, M. (1983). Tilværelsens ulidelige lethed, p. 147-149. Gyldendal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer