Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Jonas Rye Olesen
|
Hold
|
2024 ma/1q ma (1q ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro med grundlæggende regning
Installation af Nspire
De fire regningsarter.
Regningsarternes hierarki.
Parentesregneregeler.
Omskrivning af formler.
Ligningsløsning
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 10-11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære sammenhænge
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 14-15, 24-31, 34-35.
Introduktion til variable, sammenhænge og modeller
Definition af lineær funktion
Vækst med et fast tal
Forskriften for en ret linje.
Grafens forløb.
Betydning af a og b for en ret linje.
Bestemme a og b for forskriften for en ret linje gennem to punkter med bevis.
Vise at b er skæring med y-aksen.
Lineær model og modellering.
Teoretisk model og model fra data.
Lineær regression.
Modelleringsprocessen.
Funktion: skrivemåden f(x).
De fire repræsentationsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT - Nspire
- Tekstbehandling - Word og PDF
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Deskriptiv statistik
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 46-55.
Ikke-grupperede observationssæt.
Hyppighed.
Kumuleret hyppighed
Største og mindste værdi.
Variationsbredde.
Typetal.
Gennemsnit.
Frekvens
Kumuleret frekvens.
Kvartilsæt ved tællemetode og Excel.
Søjlediagram
Grupperede observationssæt.
Intervaller.
Intervalhyppighed.
Kumuleret intervalhyppighed.
Gennemsnit.
Typeintervallet.
Frekvens
Kumuleret intervalfrekvens.
Sumkurve.
Kvartilsæt ved sumkurve og Excel.
Histogram.
Kvartilafstanden.
Boksplot.
Sammenligning af boksplot.
Outliers.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT - Wordmats Excelark til deskriptiv statistik
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Trekanter 1
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 30-31, 90-95, 104.
Ret vinkel, spids vinkel, stump vinkel.
Navngivning af vinkler og sider i trekanter.
Højde i trekant.
Areal af trekant.
Vinkelsum.
Median.
Vinkelhalveringslinje.
Ensvinklede trekanter.
Skalafaktor.
Retvinklet trekant. Kateter og hypotenuse.
Pythagoras sætning med bevis.
De fem trekantstilfælde
Konstruktion af trekanter i Geogebra
Træne brug af Nspire
Import af data fra Excel til Nspire for at lave regression.
Det er placeret her så eleverne kunne vænne sig til regression uden import af data før de også skulle lære import af data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - Konstruktion af trekanter i Geogebra
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Sandsynlighed og kombinatorik
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 66-77.
Kombinatorik:
Fakultet.
Multiplikationsprincippet.
Additionsprincippet
Permutationer.
Kombinationsformlen
Pascals trekant
Tælletræ
Sandsynlighed:
Definition af en sandsynlighed
A priori og frekvensbaseret sandsynlighed
Ærlig (symmetrisk) terning/mønt.
Udfaldsrum.
Sandsynlighedsfelt.
Hændelse og komplementærhændelse
Symmetrisk sandsynlighedsfelt.
Beregne sandsynligheden for en hændelse i et symmetrisk sandsynlighedsfelt.
formlen med antal gunstige divideret med antal mulige
Stikprøver
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Procent, renteformel og eksponentielle funktioner
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 122-123, 126, 140-149.
Procentregning
Definition af procent
Fremskrivningsfaktor
Indekstal
Absolut og relativ vækst.
Renteformlen / kapitalfremskrivningsformlen.
Isolering af startkapital og rente i renteformlen.
Renters rente: Kn=K0*(1+r)* … * (1+r)
Forskriften for eksponentiel sammenhæng. 0<a<1, a>1.
Fremskrivningsfaktor.
Vækstrate
Grafens forløb.
Betydning af konstanterne a og b i forskriften for en eksponentiel sammenhæng.
Bestemmelse af a og b for eksponentiel sammenhæng gennem to punkter med beviser
Fordoblingskonstant
Halveringskonstant.
Vækst med fast procent. Vækstegenskaber. Når x vokser med fast tal, vokser y med fast procent.
Eksponentiel regression, modellering og modelleringsproces.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Trekanter 2 - Trigonometri
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 96-103.
Emnet dækker både retvinklede og vilkårlige trekanter.
Enhedscirklen, sinus, cosinus og tangens
Cosinus og sinus og tangens i retvinklede trekanter (Uden bevis)
Løsning af ligninger med sinus, cosinus og tangens i Nspire.
Areal af vilkårlig trekant uden bevis
Sinusrelationerne uden bevis.
Cosinusrelationerne uden bevis.
Forskelle og ligheder ved de situationer hvor man kan bruge arealformler, sinusrelationer og cosinusrelationer.
Simple konstruktioner af og trigonometriske beregninger i vilkårlige trekanter i Geogebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Tal, potenser, rødder, brøker og ligningsløsning
Formelsamlingen side: 23-27.
Brug af formelsamling.
Naturlige tal, hele tal, rationale tal og reelle tal
Regningsarternes hierarki
Parenteser
Brøker
Potenser og rødder.
Ligningsløsning, analytisk, geometrisk og digitalt.
Reducerer
Algebraisk manipulation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
9
|
Funktionsteori
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 15, 126-129, 149, 192-193, 216-217, 221-214.
Definition af funktion.
Koordinatsystemet.
Definitionsmængde og værdimængde.
Notationen f(x).
Definition af 10-tals logaritmen log(x). Herunder nævnes omvendte funktioner.
Logaritmeregnereglen log(a^p)=p*log(a).
Titalslogaritmen bruges til løsning af ligninger af typen a^x=c
Grafernes udseende.
Definitionsmængde og værdimængde
Spejling i linjen y=x
Andengradspolynomiet
Forskrift, grafens udseende, koefficienterne a og c betydning, symmetri om lodret linje gennem toppunkt.
Bevise formlen til beregning af fordoblingskonstanten.
Isolere K_0 og r i renteformlen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Lån og opsparing
Per Gregersen, Majken S. Skov: Kernestof Mat 1 hf, Praxis; sider: 230-231, 234-237, 240.
Annuitetslån og annuitetsopsparing.
Annuitet.
Indbetalinger
ydelse, rente, afdrag, hovedstol.
Amortisationstabel
Gennemsnitlig rente og omregning af renter fra årlig til månedlig og tilbage.
ÅOP - meget kort.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
11
|
Projekter
Projekter i
Statistik
Trekanter
Sandsynlighed
Genopfriskning af modeller.
modelafvigelser - formelsamlingen side 16 nederst.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
12
|
Repetition og eksamensforberedelse
Bruger de mundtlige eksamens spørgsmål som udgangspunkt for at repeterer pensum og starte dispositioner til eksamen.
Der bliver brugt moduler på at regne opgaver med henblik på skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449076351",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449076351",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449076351"
}