Holdet 2024 nf/1p nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Claus Lykkegård Due, Kim Kjærgård Sørensen, Solveig Lundberg Dalstrup
Hold 2024 nf/1p nf (1p nf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Geografi: Vand og liv
Titel 2 Biologi: Vand og Liv
Titel 3 Kemi: vand og liv
Titel 4 Biologi: Genetik (Særfagligt)
Titel 5 Geografi: Klima og energi
Titel 6 Kemi: Energi og klima
Titel 7 Biologi: DNA, Genslejsning og Klima
Titel 8 Geografi: Det gode liv
Titel 9 Kemi: Det gode liv
Titel 10 Biologi: Det gode liv

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Geografi: Vand og liv

GEOGRAFI:

Vandets kredsløb: nedbør, grundvandsdannelse
Vandværk, rensningsanlæg, forurening. Iltsvind, næringsstoffer, landbrug.


Eksperimentelt arbejde i Geografi:

1. Undersøgelse af et vandløb.
2. Vejle Å, en undersøgelse i Google Earth.
3. Ekskursion til Mølholmdalen, Søndre Vandværk og Vejle rensningsanlæg.

Læsestof: Kompendiet; Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vejle Å aflevering 03-10-2024
Biologirapport Vejle Å 04-10-2024
Oplæg om iltsvind 08-10-2024
Journal om fældningsreaktioner 18-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Biologi: Vand og Liv

I forløbet har vi arbejdet med:
Cellers opbygning og funktion samt celletyper
Grundlæggende økologi
Fotosyntese og respiration
Tilpasning til liv i vand
Vandløbet som økosystem
Forurening af vandløb og søer, Iltsvind
Invasive arter & biodiversitet


Forsøg:
Biologiundersøgelse af Vejle Å
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kemi: vand og liv

Vi har i kemi i dette forløb arbejdet med følgende fagbegreber:
- Grundstoffer og atomer
- Iondannelse og salte
- Fældningsreaktioner
- Tilstandsformer
- Redoxreaktioner

Følgende forsøg er udført:
Reaktionen mellem kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Metaller og redoxreaktioner
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Biologi: Genetik (Særfagligt)

I forløbet har vi arbejdet med:
Genetiske grundbegreber (dominant/recessiv, homozygot/heterozygot, genotype/fænotype, codominans)
Nedarvning af monogene egenskaber
Autosomale og køndsbundne egenskaber
Stamtræer



Forsøg:
Tegn dit eget stamtræ
Blodtypebestemmelse
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 6 Kemi: Energi og klima

Vi har I dette forløb i kemi arbejdet med følgende fagbegreber:
- Molekyler og elektronparbindinger
- Polaritet
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Carbonhydrider
- Forbrændingsreaktioner
- Carbonhydriders kemiske reaktioner (substitutionsreaktion og additionsreaktion)

Følgende forsøg er udført:
Polære og upolære stoffer - blandbarhed
Alkoholers blandbarhed med vand
Forbrændingsreaktioner (udført af SV som demo)
Carbonhydriders kemiske egenskaber

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Biologi: DNA, Genslejsning og Klima

I forløbet har vi arbejdet med:
DNAs opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Evolution
Enzymer
Produktion af Bioethanol
Gensplejsning

Forsøg:
DNA i Kindceller
Karyotyper
Menneskedyret (Virtuel øvelse)
Forsøg med spytamylase
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Geografi: Det gode liv

GEOGRAFI:

Fødevareproduktion og landbrug.
Demografi, befolkningsudvikling, levevilkår, KRAM.

Eksamensøvelser:
- Levevilkår i Danmark
- Opgaver om liv og død
- Jordbundsprøver

Læsestof:
NF-Grundbogen side: 65-79, 81-84, 87-91, 106-109.
Dansk landbrug - Fakta om erhvervet i tal (som PDF)
En syg forskel - hjemmeside og dokumentar.
Alverdens Geografi side 146-147 (som PDF)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Kemi: Det gode liv

Vi har i kemi i dette forløb arbejdet med følgende fagbegreber:
- Makromolekyler (fx kulhydrater og triglycerider)
- Mængdeberegning (herunder masse, molarmasse, stofmængde)
- Stofmængdekoncentration (herunder stofmængde, volumen og koncentration)
- Syre bare reaktioner

Følgende forsøg er udført:
Fedt i chips
Gæringsforsøg (udført af SV, vist til eleverne)
Rødkålsindikator
pH-målinger
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Biologi: Det gode liv

I forløbet har vi arbejdet med:
Fedt, Kulhydrat og protein
Fordøjelse
Kost & Energi
Blodsukkerregulering og Diabetes¨
Hjerte og lunger
Transport over cellemembranen

Forsøg:
Forsøg med Spytamylase
Blodsukkermåling
Osmose i kartofler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer