Rosborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Rosborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 nf/1r nf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
Nat. faggruppe -
Lærer(e)
Anette Thyssen Jonstrup, Christian Berner Skipper, Mona Andersen
Hold
2024 nf/1r nf (
1r nf
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Geo: Vand og liv
Titel 2
Bio: Vand og liv
Titel 3
Bio: Mig og min arv
Titel 4
Bio: Klima
Titel 5
Geo: Klima
Titel 6
Bio: Kost og sundhed
Titel 7
Geo: Kost og sundhed - det gode liv
Titel 8
Forløb#5
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Geo: Vand og liv
Indhold
Kernestof:
Skippers kompendium: Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?; sider: 4-7, 10-13, 17, 19-24, 76-81, 84-86, 88-90, 92-95, 97-99
Om vandets kredsløb og vandmiljø ift. Vejle Å og Fjord.
Lektie: Læs side 10 (11) om vandføring.Se på side 92 - 94 for at får et overblik over den aflevering vi skal lave. Som du kan se består den af flere forskellige undersøgelser og teori. Det bruger vi en del nf-geografi moduler på.
Vejle Å-poster-2fk-ng-2022.jpg
Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord-kompendium ver18aug24.pdf
Før modulet skal du lave tabellen med målinger fra Vejle Å færdig. Skriv målinger af tid (sekunder) i tabel og beregn gennemsnitstid. Brug gennemsnitstiden til at beregne vand-hastigheden (m/s).
Vejle Å-bredde og dybde-nf-geo.xlsx
Tavlefoto-1r-nf-geo-27aug24.jpg
Vejle å-tværprofil-areal-regneark-elevdata.JPG
Afsnit
Vejle Aa vandloebsopland-ex.JPG
Installer Google Earth Pro på din computer
VLB_JYL_VEST.kmz
VLB_JYL_OST.kmz
VLB_JYL_SYD.kmz
Why Do Rivers Curve?
Brunt vand i Vejle Å, video 23sep2023
Læs om vandløbsopland på side 17 (18) og læs grå boks på side 95 om "midtlinje-princippet"
TV2 Iltsvind slår alle rekorder - 4okt24
Hvorfor opfører fiskene sig så mærkeligt i Vejle havn og Vejle Fjord? Videoer fra 30. september 2023.
Forside fra https://dce.au.dk/fileadmin/dce.au.dk/Udgivelser/Notater_2024/N2024_53.pdf
Iltsvind i de danske farvande, august-sept 2024, DCE AU-rapport
Iltsvind i indre danske farvande_søjlediagram_sep24-DCE AU.JPG
Vandmiljø-kvælstof-cirkeldiagram-21.jpg
nitrat-spredningsveje-fra mark til vandmiljø-figur-UDEN TAL.jpg.png
Nitrat-vej fra marken til havet-Aktuel Naturvidenskab.jpg
Iltsvind-udvikling-figur.jpg
Iltsvind i DK-DCE-6 kort-02-24.jpg
Vejle Fjord-kvælstofudled-cirkeld-2016.jpg
Kvælstof-menneskelig udledning-Vandmiljø-cirkeldia-21.jpg
Skim vejledningen til forsøget med infiltration (nedsivning) af vand i sandet og leret jord. Se også på figurerne.
Vi kigger på den kommende aflevering + arbejder videre i mappen.
Forsøg_Infiltrationsforsøg-sand- og lerjord.xlsx
Fumle og det ædle grundvand
Resultater fra elev_infiltrationsforsøg.xlsx
Infiltrationsforsøg-grafer-1r nf-geo.JPG
Fra nedbør til grundvand - Oplæsning af lektie
Fra grundvand til drikkevand - oplæsning
Grundvandet i Danmark
Sdr-Vandværk-Renseanlæg-Processer-figurbilag-Ekskursion-CB-udg24.docx
DR-TV-Grøn Trepartsaftale-18nov24.JPG
Iltsvind i indre danske farvande_kort_sep2024-DCE AU.JPG
Iltsvind-Sept-1997-2024-søjlediagram-DCE-AU.jpg
DNA-oprensning fra tomat 221127.docx
Mit liv gik i nul - opgave.docx
Vejle Fjord-hvor kommer næringsstofferne fra-uddrag.pdf
Her kan du lytte til lektien.
Repetér lektien fra modulet fredag 22. nov.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Bio: Vand og liv
Forløbet har fokus på liv og naturens sammenhænge. Forløbet har omhandlet kendetegn ved liv, økosystemers opbygning og sammenhænge heri, planters opbygning og funktion, organismers tilpasninger til livsvilkår i vand, vandløb som økosystem, fotosyntese og respiration, omsætning af stof og energi i fødekæder, vandløbsforurening med fokus på forurening med organisk stof samt spildevandsrensning.
I forløb indgår ekskursion til Økolariets spildevandsrensningsudstilling og Vejle renseanlæg.
Lærebogsstof mm - herudover kommer div. andre materialer, se den fulde liste under 'indhold':
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 9-13.pdf
Eksperimentelt arbejde:
Bakterier i omgivelserne - pladevækstforsøg
Indhold
Kernestof:
Bakterier i omgivelserne - øvelsesvejledning.docx
1r NF 24-25 - pladevækstforsøg
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 9-13.pdf
Liv - arbejdsspørgsmål til BIU2 8-13.docx
Planters vandoptagelse og vandforbrug 190829.docx
Arbejdsspørgsmål til BTT s117-121.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 117-121
Fotosyntese og respiration hos vandpest - journal 200826.docx
Fotosyntese og respiration hos vandpest
Lone Als Egebo, mfl.: BIOLOGI TIL TIDEN (2.udg.), Nucleus; sider: 122-137
VL5 - Fotosyntese, respiration, energi og stof 240904.pdf
Sammenhængene i naturen BTT s. 120-125.docx
1r NF 24-25 - Biologi - Undersøgelse af Vejle å
Biologiundersøgelse af Vejle å 211105.docx
Vi går til åen og fanger smådyr og måler kemi i vandet.
Biologiundersøgelse af Vejle å - baggrundsinformation 210827.docx
Vandløb, vanddyr og iltoptagelse - BTT s126-129.docx
Den naturlige å - BTT s129-132.docx
Planters tilpasninger til land og vand 201002.docx
Den naturlige å - BTT s129-132 200918.docx
Figur 184 mm.pptx
Effekten af organisk stof i åen 231009.docx
Kommune lukker dambrug for at forbedre vandkvaliteten
IMG_9475.jpeg
Spildevandsrensning opgave 231020.docx
Vejle Renseanlæg.pdf
NF-grundbogen s87-91 - Rensningsanlæg.pdf
Spildevandsrensning
Bestem din egen genetiske profil - del 1 - 171208.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bio1 - Fotosyntese og respiration
19-09-2024
Bio2 - Å-rapport
10-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bio: Mig og min arv
Indhold
Kernestof:
Bestem din egen genetiske profil - del 1 - 171208.docx
Spildevandsrensning
Bestem din egen genetiske profil - del 2 - 141022.docx
KrydsningsskemaV3.html
Lone Als Egebo, mfl.: BIOLOGI TIL TIDEN (2.udg.), Nucleus; sider: 101-104, 106-111, 149-151
Hvad hedder det 191023.docx
Opgaver i nedarvningsmønstre.docx
Øjenfarve.docx
Bestem din egen genetiske profil - del 3 - 241022.docx
Nedarvningsmønstre 170914.docx
Metode til bestemmelse af arvegang i stamtræer.docx
PedigreeGeneratorV4.html
PedigreeGeneratorSexV3.html
Mit liv gik i nul - opgave.docx
Søstre lod sig genteste: »Mit liv gik pludselig i nul«
DNA Opgaver 231208.docx
BTT 101-103 + 149-151.pdf
DNA-oprensning fra tomat 221127.docx
Proteinsyntesen og proteiner - opgave 191202.docx
From DNA to protein - 3D
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 13-15, 28-29, 104-105, 122-123, 152-153, 162
Transskription.html
TranslationV2.html
DNA, mutationer og den genetiske kode - opgave.docx
Undersøgelse af celler vha et mikroskop - laboratoriejournal 191216.docx
BTT 12-15 - Celler.pdf
Udfyldningsopgave om celler - BTT 13-15.docx
Cellens bestanddele 241203.docx
Cellepusleri - opgave.docx
Cellepusleri - opgave - løsning.pdf
Biology: Cell Structure I Nucleus Medical Media
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Bio: Klima
Indhold
Kernestof:
Undersøgelse af celler vha et mikroskop - laboratoriejournal 191216.docx
BTT 12-15 - Celler.pdf
Udfyldningsopgave om celler - BTT 13-15.docx
Cellens bestanddele 241203.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 13-15, 19-24, 26-29
Forskere: Dyrearter må tilpasse sig, flygte eller dø inden år 2100
Evolutionen kan ikke følge med klimaforandringerne
Danmark har fået klimavenlige kostråd: Du kan mindske din CO2-udledning med op til 50 procent
Kulstofkredsløbet og drivhuseffekt.pdf
NF-biologiopgave til arbejdselv modul 241212.docx
SNUDEDYR naturlig selektion 241218.docx
Evolution - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s195-205.pdf
Genetisk variation - øvelse 220210.docx
Øvelse smager ikke smager - kort 1r 24-25.docx
Øvelse smager ikke smager - kort.docx
Evolution - Genetisk variation og naturlig selektion opgaver 230526.docx
Her er smagen 25 procent af os ikke kan smage
Derfor trues isbjørnen af klimaforandringerne
Kan isbjørnen overleve ved at vende tilbage til skoven?
Sundhed og levealder - gruppearbejde 250204.docx
De energigivende stoffer i føden 180203.docx
Kroppen og kosten
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Geo: Klima
Indhold
Kernestof:
Klima og klimakrisen-Skippers komp-del 1-2dec24.pdf
Klimakrisen - den største udfordring i vores levetid?; sider: 1-5, 8-10
Skippers kompendium om klima, del 1
Albedo og havis i Arktis
https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/
Mauna Loa Solar Observatory.jpg
https://keelingcurve.ucsd.edu/wp-content/uploads/sites/385/2019/06/siocomm_A_Keeling_CO2Sampling_3-20-2018_017-2048x1365.jpg
The Gulf Stream Explained
Nøgleord (vigtige fagord)Densitet (synonymer: massefylde, vægtfylde)Temperatur (termo)Saltholdighed (synonymer: salinitet (halin))
Varmluftsballon - Free stock photos - PxHere
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25a.jpg
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25b.jpg
Tavlefoto-densitet-1r-nf-geo-21jan25c.jpg
Grønlandspumpen og termohalincirkulation-1rnf-geo-jan25.docx
Straalingsregnskab for jordoverfladen og atmosfaeren.png
Albedo af forskellige overflader_1feb21.png
Halvdelen af klassen laver mad og inviterer klassekammeraterne på varm middagsmad. Så du behøves ikke tage madpakke med i dag. 😀
CONCITO - Fødevarer - Den Store Fødevaredatabase
Vi spiser varm middagsmåltid sammen hele klassen, så glem madpakken i dag.
CONCITO - Fødevarer og Den Store Klimadatabase
De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
Indisk curry m kikærter-C Skov.pdf
Opskrift på indisk dal.pdf
Opskrift-Grøn karry m tofu-C Skov.pdf
Beluga bolognese-madopskrift-C Skov.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Bio: Kost og sundhed
Indhold
Kernestof:
Sundhed og levealder - gruppearbejde 250204.docx
Egebo,LoneAlsm.fl.: BIOLOGITILTIDEN,2.udg,, Nucleus; sider: 16-17, 19-36, 147-149
De energigivende stoffer i føden 180203.docx
Kroppen og kosten
Kost- og aktivitetsanalyse rapport 250218.docx
Eksempel på resultater 210223.docx
Nedbrydning af protein - øvelse.docx
The Most Accurate Nutrition Tracking App | Cronometer
Film 10: Tunge, mavesæk og tarm. Gorm og Mikkel undersøger fordøjelsessystemet
Fordøjelse - arbejdsark.docx
Blodsukkermåling - journal 180220.docx
Sult, mæthed og sukker.docx
image.png
Type 2 diabetes
Kostfiberforsøg - journal 220320.docx
De officielle Kostråd
Hvorfor er fysisk aktivitet vigtig?
Diabetes mm 250314.pdf
Fysisk aktivitet - anbefalinger
Type-2 Diabetes - opgave.docx
Insulins påvirkning af cellerne.docx
Biologi C B s102-103 Diabetes m note.pdf
Case: Gærceller, genmodificering og insulin
Figurlæsning - kost.pdf
Figurlæsning - Diabetes type 2 - årsager og omfang - En langsom pandemi.docx
Figurlæsning - Drivhuseffekten og klimakrisen.docx
Figurlæsning - Spildevandsrensning og årsager til iltsvind.docx
BBC - Science & Nature - Human Body and Mind - Anatomy - Organs anatomy
Bio - Vand og liv - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Bio - Min arv - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Bio - Klima - Moduloversigt - 1r 24-25.docx
Bio - Kost og sundhed - Moduloversigt 1r 24-25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Geo: Kost og sundhed - det gode liv
Indhold
Kernestof:
De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
En syg forskel-Aalborg-Grafik-DR.jpeg
En syg forskel-Tinna Jensen-foto-2016-DR.jpg
01 Sundhed-Befolkning og diabetes-Skippers note-1r-feb25.pdf
DR VIDEO Julie og Trine bor blot syv km fra hinanden: Rystet over den store forskel
DR TV VIDEO - En syg forskel: Jan kommer alene til kræftskanning
DR TV - Minister om ulighed i sundhed: Vi skal behandle mennesker forskelligt
Sund Mad - De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
DR - Kortuddannede diabetespatienter har større risiko for at få amputeret benet
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed
Sund mad - De officielle kostråd 2025: Anbefalinger til sund kost for børn og voksne
USA-Fedme og diabetes-kort-1994-2014-CDC.jpg
USA-Fedme og diabetes-kort-2004-2021-CDC.jpg
Fællestour - tag cyklen i skole
GRAFIK I Aalborg Øst dør de lige så tidligt som i Pakistan
DRTV - 21 SØNDAG: En syg forskel 10 år efter s og spar.
Hvor gammel bliver du? Beregn din alder med aldersberegneren
Halvdelen af klassen laver mad og inviterer klassekammeraterne på varm middagsmad. Så du behøves ikke tage madpakke med i dag. 😀
CONCITO - Fødevarer - Den Store Fødevaredatabase
Vi spiser varm middagsmåltid sammen hele klassen, så glem madpakken i dag.
CONCITO - Fødevarer og Den Store Klimadatabase
Indisk curry m kikærter-C Skov.pdf
Opskrift på indisk dal.pdf
Opskrift-Grøn karry m tofu-C Skov.pdf
Beluga bolognese-madopskrift-C Skov.pdf
Drivhusgasser i atmosfæren_grafer_NOAA_aggi.png
Mad-klimaaftryk-kød vs avocado-Concito-Tjekdet.JPG
CONCITO - Den store klimadatabase
DON'T PANIC — Hans Rosling showing the facts about population
Flerfaglig opgave
NF-afsluttende opgave-huset-foto.jpg
Fertilitet - Danmarks Statistik
Demografi-Blackers Transitionsmodel.jpg
Demografisk-transition-DK-1735-2005-grafer.jpg
Befolkning-Transitionsmodel-s83-91-Sanden2011ALG.pdf
Opg-Befolkning-Den demografiske transition-ALGs82-87.docx
Befolkningen er tæt på 6 mio. Danmarks Statistik
De fleste indvandrer for at arbejde eller studere - Danmarks Statistik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449107592", "T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449107592", "H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65449107592" }