Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Dennis Lunding Nielsen, Jette Søndergaard Jensen, Jonas Thorøe Olesen
Hold 2024 ks/1p ks (1p ks, 2p ks)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samfundsfag - partiernes ideologie
Titel 2 Religion: Jødedom
Titel 3 Historie: Styreformer 1 - Den gamle verden
Titel 4 Historie: Styreformer 2 - Den moderne verden
Titel 5 Samf- Demokratiet i danmark
Titel 6 Historie: Ideologiernes kamp
Titel 7 Religion: Kristendom
Titel 8 Den amerikanske identitet - Samfundsfag
Titel 9 Fællefagligt forløb: Områdestudium USA
Titel 10 Religion: Kristendom, etik, velfærdsstaten
Titel 11 Fællesfagligt forløb: Velfærdsstaten
Titel 12 Samfundsfag - Velfærdstaten
Titel 13 Fællesfagligt forløb: Kulturmøder
Titel 14 Religion: Islam og kulturmøder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samfundsfag - partiernes ideologie


Formålet med forløbet er at introducere eleverne for, hvad der findes af ideologier og, hvilken partier der findes i Danmark og heraf hvilken ideologi der passer til hvert enkelte parti, samt hvad der kan være med til at forklare et partis standpunkt.  Forløbet er struktureret omkring nedenstående seks overordnede spørgsmål, som giver den tematiske undervisning en problemorienteret og undrende tilgang, hvilket kan stimulere elevernes motivation til fra start af, at arbejde med det samfundsfaglige stof.

• Hvad handler politik om?
• Hvad er en politisk ideologi?
• Hvad er et politisk parti?
• Hvilke politiske partier er der i Danmark?
• Hvilke holdninger og værdier er repræsenteret hos de politiske partier, og hvorfra stammer disse holdninger og værdier?
• Hvordan placerer de politiske partier sig i forhold til hinanden og hvad kæmper de om?

Faglige mål i forløbet:

• Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
• Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
• Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
• Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Eleverne skal kunne:
- Gøre rede for væsentlige karakteristika ved de klassiske, politiske ideologier, dvs. liberalisme, socialisme, socialdemokratisme, konservatisme.
- Klassificere ideologierne som hhv. regressive, legitimerende og progressive.
- Gøre rede for væsentlige karakteristika ved moderne varianter af de klassiske ideologier dvs.: socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme og neoliberalisme.
- Gør rede for fordelings- og værdipolitik.
- Gøre rede for danske, politiske partiers ideologiske grundholdninger og placere partierne fordelings- og værdipolitisk.
- Læse en samfundsfaglig tekst, uddrage hovedpunkterne i teksten.
- Undersøge hvorledes politiske ideologier kommer til udtryk i teksten.
- Diskutere om tekster bærer præg af fordelings- og/eller værdipolitiske holdninger.
- Gøre rede for og anvende begreber, teorier og modeller indenfor studiet af partiadfærd dvs. Molins model.
- Diskutere hvilke dele af Molins model, der bedst udtrykker et partis adfærd.
- Anvende ovenstående begreber om vælger- og partiadfærd på tekster, figurer og tabeller.
- Inddrage ovenstående begreber, teorier og modeller i analyser af dagsaktuelle begivenheder
- Udlede og formidle mønstre og tendenser i figurer og tabeller.

Centrale begreber:
Politiske ideologi, regressiv og progressiv ideologi, komparativ metode, menneskesyn, samfundsopfattelse, synet på statens rolle, Montesqieu og magtens tredeling, liberalisme, klassiske liberalisme, John Locke, Adam Smith, kapitalisme, konservatisme, traditionel konservatisme, Edmund Burke, Socialisme, Karl Marx, klassekamp, ideologiske forgreninger, socialliberalisme, socialkonservatisme, nationalkonservatisme, socialdemokratisme, neoliberalisme, partier og ideologier, fordelingspolitisk højre-venstre akse, nypolitik/værdipolitik, Downs model, Molins model, partiers adfærd,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Religion: Jødedom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Historie: Styreformer 1 - Den gamle verden

I forløbet her er eleverne blevet introduceret til første del at vores forløb om styreformer gennem tiden. Fokus har i denne del være på de ældste vestlige samfund fra antikken frem til enevælden.
Undervejs har vi være omkring følgende:

- De antikke samfund: Grækenland og Romerriget
- Styreformer i antikkens samfund
- Kristendommens opståen
- Middelaldersamfundet og feudalismen
- Renæssancen i Europa
- Enevælden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Historie: Styreformer 2 - Den moderne verden

I forløbet her er eleverne blevet introduceret til første del at vores forløb om styreformer gennem tiden. Fokus har i denne del være på de moderne vestlige samfund fra oplysningstiden til nutiden
Undervejs har vi være omkring følgende:

- Oplysningstidens tanker
- Oplysningstidens revolutioner: USA og Frankrig
- Det danske demokrati opstår
- Kampen om demokrati i Danmark
- Demokratiet udfordres i mellemkrigstiden
- Demokratiets tilstand i dag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Samf- Demokratiet i danmark



Kernestof:
- Politiske deltagelsesmuligheder
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng.

Materiale:
Luk samfundet op: 133-142, 147-154

Eleverne skal kunne til eksamen:
1.Gøre rede for danske, politiske partiers funktion og rolle i det politiske system.
2.Gøre rede for forskellige former for politisk deltagelse, dvs. gennem politiske partier, gennem interesseorganisationer og gennem græsrodsbevægelser.
3.Gøre rede for lovgivningsprocessen i det danske Folketing.
4.Gøre rede for begrebet magtens tredeling og sætte det i relation til demokratiske styreformer.
5.Gøre rede for demokratiformerne repræsentativ, direkte-,konkurrence- og deltagelsesdemokrati.
6.Anvende ovenstående ovenstående begreber i analyser af tekst-, tal-, billed- og filmmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Historie: Ideologiernes kamp

I forløbet her ser vi nærmere på opståen af de politiske ideologier, og kampen imellem dem især i det 20. århundrede. I forløbet har vi været igennem følgende:

- 1. verdenskrig
- Den kommunistiske revolution i Rusland
- Stalins diktatur
- Nazismen i Tyskland
- 2. verdenskrig
- Den kolde krig
- Kommunismens sammenbrud
- Ny verdensorden efter 1991?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Religion: Kristendom

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Den amerikanske identitet - Samfundsfag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Fællefagligt forløb: Områdestudium USA

Historie:
- De første europæiske indvandrere til USA.
- USA bliver skabt: Uafhængighedserklæringen.
- Slaveriet
- Borgerkrigen (1861-1865)
- USA i mellemkrigstiden: Roosevelt og The New Deal
- Efterkrigstidens USA: Økonomisk vækst og supermagt
- Reagans USA
- Murens fald og krigen mod terror.
- Trump og splittelsen i USA
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Religion: Kristendom, etik, velfærdsstaten

Historie: I dette forløb tages der udgangspunkt i Nazitysklands idealer for "det gode samfund". Nationalsocialismens ideologi og samfundstype er omdrejningspunkt for forløbets fokus på opbygningen af forskellige samfundsmodeller - herunder også den danske velfærdsstat og østblokkens kommunistiske idealsamfund. De lange linjer fra nationalismens tidsalder i 1800-tallet til 2. verdenskrigs afslutning dækkes i "Overblik" fra s. 134 til 157. Forløbet suppleres af en studietur til Berlin, hvor både nazi-tiden og DDR-diktaturet inddrages. Tv-serien i to dele "Hitler - The Rise Of Evil" (2003) og filmen "Nøgen blandt ulve" (2015) er brugt til at illustrere hhv. Hitlers vej til magten og forholdene i kz-lejrene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fællesfagligt forløb: Velfærdsstaten

Historie:
- Velfærdsstatens rødder før 1849
- Tidlig velfærd efter 1849
- Kanslergadeforliget og socialreformen 1933
- Velfærdsstatens guldalder
- Økonomisk krise og velfærdsstatens krise
- Reformer af velfærdsstaten
- Velfærdsstatens fremtid i senmoderniteten: En ny konkurrencestat?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Samfundsfag - Velfærdstaten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Fællesfagligt forløb: Kulturmøder

I forløbet her har de tre fag forsøgt at illustrere det kulturmøde, som indvandringen til Danmark har givet.

Historie:
- Den historiske baggrund for danskhed og national identitet
- De tidlige indvandregrupper til Danmark.
- 1960'er og og gæstearbejderne
- Krise i 1970'erne og kritik af indvandringen
- Politiske konflikter og opstramninger i indvandrepolitikken
- 2001: En ny og stram indvandrepolitik
- Flygningekrise  
- Nutidig indvandring og danskernes syn på indvandring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Religion: Islam og kulturmøder

I dette forløb er centrale elementer og fænomener i islam gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på islams oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt både udefra- og indefratekster, herunder klassiske og repræsentative tekster.

Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret islam ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag.

Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Monoteisme, polyteisme, de tre abrahamreligioner, profet, åbenbaringsreligion, Koran, sura, hadith, Guden/Allah, engle, kosmologi, Muhammed, profeti og opfyldelse, hanif/ur-monoteist, sunniislam, shiaislam, dommedag, frelse, uvidenhedens tid, førislamisk polyteistisk naturreligion, Mekka, Medina, fri vilje versus skæbnetro, islams fem søjler, kabaen, sharia, ulama, sharias 4 rødder, fødsel og trosbekendelse, omvendelse, omskærelse, ægteskab, polygami, skilsmisse, begravelse, regler for socialt liv og social kontrol, moske, imam, 4 retninger i islam (højre-venstre-skala), kulturmøder, en kvindelig Imam, den sjette søjle - jihad, den lille jihad, den store jihad, sværdets vers, islamisk stat, etik, menneskesyn, Ninian Smarts religionsdefintion/de syv dimensioner.

Eleverne har i forløbet været til foredraget "Mig - barn af et tvangsægteskab" af Deniz Serinci, og de har derudover været til et foredrag om kulturmøder med Özlem Cekic.

Tekster (opdateres løbende):
Grundbogen ”Islam - fra beduinkult til verdensreligion” kap. 1,3, og tekst 2 (indirekte portræt af profeten).
Sammenfatning af ”Muslimernes religion” af Jens Formann, kap.6 (om fire typer muslimer)
"Muslimernes religion" tekst 47 om mænd og kvinder.
"www.Tronen.dk"/"denklarekoran.dk: Sura 2 "Koen" v. 1-28

Artikler fra nettet:
Hvordan skal jihad i islam forstås?
https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/hvordan-skal-jihad-forst%C3%A5s

De smertelige vers
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/de-smertelige-vers

Militant islam og jihad
https://www.religion.dk/islam/militant-islam

Retfærdiggør islam drab på vantro?
https://www.religion.dk/spoerg-om-religion/retfaerdiggoer-islam-drab-paa-vantro

https://www.religion.dk/de-andres-mystik/khankan-sufismen-har-vist-mig-vejen-til-k%C3%A6rlighedens-kilde

Orientering på https://islamimedierne.systime.dk/?id=128 og Özlem Cekics Facebook-profil bl.a. med fokus på begrebet Dialogkaffe.

Film fra CFU.dk:
"Når sharia dømmer"
”Islam og kvindekampen”
"Helvedes homo", del 1 og 2
"Den kvindelige danske imam"

Film fra youtube.com:
Om Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Film fra dr.dk:
"Horisont: Dansk IS-tilhænger fortryder intet" (kun de første 20 min.)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vejledningsark 1: Historieopgaven 26-08-2025
Vejledningsark 2: Historieopgaven 28-08-2025
Aflevering af synopsis - Kulturmøder 25-11-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 62 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer