|
Titel
9
|
Kristendom og det gode samfund
I dette forløb er centrale elementer og fænomener i kristendommen gennemgået på videnskabelig, ikke-konfessionel baggrund. Der har været fokus på kristendommens oprindelse, historiske udvikling, nutidige skikkelse og virkningshistorie. Forløbet har indeholdt både udefra- og indefra tekster, herunder klassiske og repræsentative tekster. Eleverne har igennem hele forløbet diskuteret kristendommen ud fra deres eget religiøse eller ikke-religiøse ståsted, og de har øvet sig i at bevare en åbenhed over for (andre) religioners syn på verden mm. Det har været en pointe i forløbet, at eleverne skulle opnå en forståelse for, at religion i mange andre lande end det sekulære Danmark betyder rigtig meget i mange menneskers hverdag, både nationalt og især globalt.
Eleverne er bekendt med følgende begreber og lign.: Monoteisme, polyteisme, Bibel, testamente (=aftale), GT og NT, profeti og opfyldelse, evangelium, skabelse, synd, skyld, syndefald, profet, afmytologisering og myte (Rudolf Bultmann), jødedom, jesusbevægelse, kristendom, treenighed, jødedommens messiasforventning, handlings- versus sindelagsaspekt, lignelse, næstekærlighed, etik, dogme, ritual, overgangsritual (van Gennep), frelse, nåde, retfærdiggørelse af tro, bod, aflad, sakramente, katolicisme, protestantisme, sekularisme, axis mundi, kosmologi, Ninian Smarts 7 dimensioner, affortryllelse og genfortryllelse, sekularisering, afsekularisering, synkretisme.
Det gode samfund og kristendommen:
Eleverne er bekendt med følgende begreber og lignende: Religiøs etik, a-religiøs etik, principielle etiske problemstillinger, næstekærlighed som en individuel pligt eller en social forpligtelse, helligskrift som udgangspunkt for, religiøs etik, filantropi, diakoni
Omfang: ca. 70ns
|