Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Ida Munk Theilgaard
|
Hold
|
2024 bi/v (1v bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Celler og liv
I forløbet er eleverne blevet introduceret til, hvad der kendetegner levende
organismer, samt forskellene på prokaryoter og eukaryoter.
Eleverne har arbejdet med cellemembranens opbygning og funktion. Forskellige former for transport henover cellemembranen: Simpel diffusion, faciliteret diffusion, osmose og aktiv transport.
Praktisk arbejde:
- Forsøg med osmose i kartoffelstykker
Kernestof:
- Cellebiologi: Overordnet opbygning af pro- og eukaryote celler og
membranprocesser
Materiale:
- Marianne Frøsig et al.: Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udgave, s. 9-11 og 14-21
- Video "Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kost og sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport osmose
|
28-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sex og formering
Materiale kernestof:
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg.: s. 132-152
- Biologi i udvikling, C-niveau, 2. udg.: s. 38-43
- Mikrobiologibogen s. 17-21 og s. 83-88
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal over sædcelleøvelse
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
Materiale kernestof:
- Biologi i udvikling, C-niveau, 1. udg.: s. 169-186, s. 189-194, s. 196-200
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482601774",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482601774",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482601774"
}