Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Anette Thyssen Jonstrup
|
Hold
|
2024 bi/j (1j bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1: Hvad er liv? Cellers opbygning og funktion
I forløbet er kendetegn ved liv samt pro- og eukaryote cellers generelle opbygning gennemgået herunder bl.a. cellemembranens opbygning og funktion samt transportprocesser over cellemembranen.
Lærebogssider:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 9-18, 21-27
Eksperimentelt arbejde:
Bakterier i omgivelserne: Podning på agarplader af mikroorganismer fra forskellige steder samt demonstration af kimfald.
Undersøgelse af celler vha mikroskop: Planteceller i vandhanevand og 10% saltvand, kindceller med farvning af cellekerne.
Osmoseforsøg: Vægt- og hårdhedsændring af kartoffelstave i forskellige saltvandskoncentrationer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Bakterier i omgivelserne - øvelsesvejledning.docx
-
1j bi 24-25 - pladevækstforsøg
-
Liv - arbejdsspørgsmål til BIU2 8-13.docx
-
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 9-13.pdf
-
Cellens opbygning - BiU2 s14-18.docx
-
Undersøgelse af celler vha mikroskop 191106.docx
-
Hvad er liv - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 14-18.pdf
-
Osmoseforsøg 180126.docx
-
1j bi 24-25 - osmoseforsøgsresultater
-
Cellemembranen og transportprocesser - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 21-27.pdf
-
Transport over cellemembranen - links 211119.docx
-
Celler 4 Stoftransport over cellemembranen 220824.pdf
-
Millionerstatning til død kvinde i radioshow
-
Vand kan skade kroppen/Læge: Pas på med at drikke for meget vand
-
BiU2 s21-27 - Stoftransport over cellemembranen - arbejdsspørgsmål.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio1 - Osmoserapport
|
25-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2: Livets kode - genetik
Forløbets omdrejningspunkt er genetisk materiales opbygning og nedarvning samt oversættelse af genetisk information til protein herunder bl.a. DNAs opbygning og funktion, DNA-replikation, RNA, proteiners opbygning og syntese, gen- og kromosommutationer, nedarvning af alleller herunder det overordnede udbytte af mitose og meiose, stamtræsanalyser og gentest. Udsendelsen 'Viden Om - Test af gentest' (DR2, 2011) er set som en del af forløbet.
Lærebogssider:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 62-64, 117-150, 183-184
Blodtypebestemmelse_Ram på biologien s111-113.doc (dokument på modulet afholdt d. 9/12)
Eksperimentelt og andet empiribaseret arbejde:
Blodtypebestemmelse
Karyotypeøvelse: Bestemmelse af kromosomabnormaliteter
Bestemmelse af genetisk profil: Ud fra fænotypiske træk i familier bestemmes genotype og stamtavle konstrueres.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opsamling samt DNA og det centrale dogme - Opgaver BiU2.docx
-
Marianne Frøsig, mfl.: BIOLOGI I UDVIKLING (C-niveau) 2.udg., Nucleus; sider: 117-120
-
DNA - Biologi i udvikling 2. udgave, Frøsig, M. et al., 2020, Nucleus s. 117-120.pdf
-
Proteiner! 231124.pdf
-
Transskription.html
-
TranslationV2.html
-
Proteinsyntesen og proteiner BiU2 - opgave 231123.docx
-
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 62-64, 121-150, 183-184
-
Genmutationer 220916.pdf
-
1j bi 24-25 Proteinsyntesen - gæt et ord
-
Proteinsyntesen - gæt et ord!
-
DNA, mutationer og den genetiske kode - opgave.docx
-
Kromosomer og celledeling 241127.docx
-
Karyotypeøvelse 211219.docx
-
Karyotyper uden tekst.pdf
-
Bestem din egen genetiske profil - del 1 - 171208.docx
-
KrydsningsskemaV3.html
-
Nedarvningsmønstre.pdf
-
Bestem din egen genetiske profil - BIU2 - del 2 - 211219.docx
-
Øjenfarve.docx
-
Opgaver i nedarvningsmønstre.docx
-
AB0-blodtypesystemet
-
Blodtypebestemmelse journal 241207.docx
-
Blodtypeopgaver 170926.docx
-
EldonKort.html
-
Blodtypebestemmelse_Ram på biologien s111-113.doc
-
Bestem din egen genetiske profil - del 3 - 161010.docx
-
Biologi i udvikling 2 - figurer
-
PedigreeGeneratorV4.html
-
Metode til bestemmelse af arvegang i stamtræer.docx
-
PedigreeGeneratorSexV3.html
-
Viden om Test af gentests spørgsmål 220117.docx
-
DNA-profil metode.pdf
-
1j bi 24-25 - DNA-profil øvelse SNP
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio2 - Hvor har vi vores gener fra?
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3: Kost, fordøjelse og sundhed
I forløbet er der arbejdet med kostens bestanddele, den sundhedsmæssige baggrund for kostrådene og motionsanbefalinger samt blodsukkerregulering og diabetes. Desuden fordøjelsessystemets overordnede opbygning og funktion herunder enzymers roller heri og deres virkemekanisme. Herudover industriel anvendelse af mikroorganismer til f.eks. produktion af insulin samt vækst og vækstfaktorer for bakterier.
Ca. de første 13 min af udsendelsen 'Novo Nordisk - det danske insulineventyr' (DRK, 2017) er set som en del af forløbet.
I forløbet indgår SRP-forløb om livsstil og fedme.
Lærebogssider:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 19-21, 36-41, 48-49, 55-87, 110-112
Eksperimentelt arbejde:
Kost- og aktivitetsanalyse
Blodsukkermålinger
Nedbrydning af protein: Nedbrydning af æggehvider +/- pepsin og +/- HCl samt v. 4 grader og stuetemperatur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio3a - Kost- og aktivitetsanalyse databehandling
|
23-01-2025
|
Bio3b - Kost- og aktivitetsanalyse
|
23-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4: Forplantning
I forløbet er der arbejdet med kønsudvikling, hormoner, de mandlige og kvindelige kønsorganer, menstruationscyklus, befrugtning, prævention, barnløshed og kønssygdomme. Desuden oversigt over menneskets organsystemer.
Lærebogssider:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 28-32, 153-179, 195-198
Eksperimentelt arbejde:
Mikroskopering af testikler og ovarier
Graviditetstest
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5: Evolution - arternes udvikling
Forløbet omhandler arternes udvikling med fokus på evolutionsmekanismerne: Genetisk variation og selektion. Herunder bl.a. artsdannelse og forskellige eksempler på evolution: Birkemåleren, multiresistente bakterier og evnen til at smage PTC.
Lærebogsstof:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 195-208
Eksperimentelt arbejde:
Genetisk variation: Undersøgelse af om variationen i størrelse af et selvvalgt træk er normalfordelt
Øvelse smager ikke-smager af PTC
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bio4 - Genetisk variation - videoaflevering
|
22-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6: Naturens sammenhænge
I forløbet er der arbejdet med økosystemers opbygning, fødekæder- og net, fotosyntese, respiration og gæring, energistrømme, fødepyramider, stofkredsløb generelt, abiotiske og biotiske faktorer, biodiversitet, carbons kredsløb og drivhuseffektens betydning. Livsbetingelser og tilpasninger hos plante- og dyreliv i vandløb samt bestemmelse af vandløbskvalitet er gennemgået og undersøgt med Vejle å som eksempel.
Lærebogssider:
MarianneFrøsig,mfl.: BIOLOGIIUDVIKLING(C-niveau)2.udg., Nucleus; sider: 215-235, 237-250
Eksperimentelt arbejde:
Fotosyntese og respiration hos vandpest (iltmåling)
Fotosyntese og respiration: ilt- og kuldioxidmåling i lukkede beholdere med blade udsat for henholdsvis lys og mørke
Mikroskopi af spalteåbninger
Planters tilpasninger til land og vand: Sammenligning af landplanter og vandplanter
Biologiundersøgelse af Vejle å: Bestemmelse af faunaindeks, iltindhold, BI5, plantenæringsionskoncentrationer samt fysiske forhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482605576",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482605576",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482605576"
}