Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Esajas Andersen Olsvig
|
Hold
|
2024 bi/m (1m bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Cellebiologi
- Celletyper: prokaryoter og eukaryoter
- Cellemembranens opbygning og funktion
- Transportprocesser: Passiv og aktiv
Øvelser:
- Mikroskopi af dyre- og planteceller (1)
- Osmose i kartoffel (3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fordøjelsen
- Oversigt over kroppens organsystemer
- Fordøjelsessystemet: mekanisk og kemisk bearbejdning
- Opbygning og funktion af kulhydrater, fedt og protein
- Enzymer og enzymaktivitet
- Blodsukkerregulering og diabetes
Øvelser:
- spytamylase (4)
- Måling af blodsukker
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forplantning
- Opbygning og funktion af de mandlige og kvindelige kønsorganer
- Kønshormonregulering
- Fertilitet
- Kønssygdomme og prævention
Øvelse:
- mikroskopering af sædceller, testikler og æggestokke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Genetik
- DNA’s opbygning og funktion
- Det centrale dogme: DNA-replikation og proteinsyntese
- Celledeling: Mitose + meiose
- Mutationer
- Klassisk genetik og monogen nedarvning (krydsningsskemaer og stamtavler)
- Blodtyper: AB0- og rhesussystemet
- Genteknologiske metoder: PCR og elektroforese
Øvelser:
- blodtype (4)
- gelelektroforese
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi og evolution
- Evolution: variation og naturlig selektion
- Biodiversitet
- Mikroorganismer: vækst og vækstfaktorer
- Udvikling af resistens
- Vandløbets økologi
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Respiration, fotosyntese og gæring
- Fødekæder og -net
- Energistrømme
- C-kredsløb (det biologiske og globale), drivhuseffekt, global opvarmning
- Forurening
Øvelser:
- Gærs vækstfaktorer (3)
- Feltundersøgelse Abiotiske og biotiske forhold i Vejle Å.
- Fotosyntese i vandplanter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482608146",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482608146",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482608146"
}