Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Jonas Wolter
|
Hold
|
2024 bk/1aj bk (1aj bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kroppen i kunsten
Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":
Den klassiske krop (antikken, renæssancen, nyklassicismen)
- lerskulptur af kroppen (propotioner)
- klassisk tegning af torso (proportioner, anatomi, lys og skygge)
Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- hurtigtegninger af atleter (forenkling af kroppen, kubisme, fauvisme)
- akvarel (Egon Schiele, ekspressionisme)
Kroppen i samtidskunsten (ca. 1980-i dag)
Til slut et mini-projekt hvor eleverne selv nyfortolkede kroppen i selvvalgte udtryksformer og materialer.
Teori: Jonas Wolter, "Temaer i Kunsten". Det ny forlag, 2013, s. 53-63.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Farven og lyset i kunsten
Forløbet har omhandlet farven og lyset som billedskabende virkemidler. Eleven har gennem øvelser arbejdet med at skabe form med akromatiske og komplementære farver.
Dernæst har eleverne arbejdet med farveperspektiv i landskaber og slutteligt lavet et miniprojekt med fokus på farver og lys.
Teoretisk har eleverne analyseret værker fra renæssancens og barokkens malerier frem til impressionisme og samtidskunst. Der er lagt vægt på fagtermer indenfor billedets virkemidler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drøm og virkelighed i kunsten
I forløbet er eleverne blevet introduceret til stilretningerne dadaisme og surrealisme. Eleverne har igennem kendskab til avantgardekunst, tilfældighed og eksperimenter beskæftiget sig med at lave collage (digital/analog), maleri og ready made og set denne form for kunst i forhold til samtidskunsten.
Analytisk er der arbejdet med betydningsanalysen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kunst og hverdagen
I forløbet om kunst og hverdagen har eleverne beskæftiget sig med emnet ud fra en diskussion om, hvad der kendetegner kunsten på museerne og hverdagen uden for museet samt hvor kunstneren finder motiver henne til kunsten?
Eleverne har analyseret forskellige former for interiørmaleri, før de selv har udarbejdet et interiørmaleri af deres eget værelse. Som afsluttende miniprojekt har eleverne udarbejdet et selvstændigt projekt ud fra titlen Kunst og hverdagen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Selvportrættet
I forløbet er eleverne blevet introduceret til fagbegreber til beskrivelse af portrætter samt portrætgenrens opståen. Analytisk har eleverne arbejdet med formalanalyse af forskellige former for portrætter.
Praktisk har eleverne lavet et realistisk selvportræt som tegning og et malerisk abstrakt selvportræt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Eksamensprojektet har haft titlen Debatskabende kunst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482728683",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482728683",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482728683"
}