Holdet 2024 bk/1aj bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Jonas Wolter
Hold 2024 bk/1aj bk (1aj bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kroppen i kunsten
Titel 2 Farven og lyset i kunsten
Titel 3 Drøm og virkelighed i kunsten
Titel 4 Kunst og hverdagen
Titel 5 Selvportrættet
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kroppen i kunsten

Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":

Den klassiske krop (antikken, renæssancen, nyklassicismen)
- lerskulptur af kroppen (propotioner)
- klassisk tegning af torso (proportioner, anatomi, lys og skygge)

Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- hurtigtegninger af atleter (forenkling af kroppen, kubisme, fauvisme)
- akvarel (Egon Schiele, ekspressionisme)

Kroppen i samtidskunsten (ca. 1980-i dag)

Til slut et mini-projekt hvor eleverne selv nyfortolkede kroppen i selvvalgte udtryksformer og materialer.

Teori: Jonas Wolter, "Temaer i Kunsten". Det ny forlag, 2013, s. 53-63.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Farven og lyset i kunsten

Forløbet har omhandlet farven og lyset som billedskabende virkemidler. Eleven har gennem øvelser arbejdet med at skabe form med akromatiske og komplementære farver.
Dernæst har eleverne arbejdet med farveperspektiv i landskaber og slutteligt lavet et miniprojekt med fokus på farver og lys.

Teoretisk har eleverne analyseret værker fra renæssancens og barokkens malerier frem til impressionisme og samtidskunst. Der er lagt vægt på fagtermer indenfor billedets virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Drøm og virkelighed i kunsten

I forløbet er eleverne blevet introduceret til stilretningerne dadaisme og surrealisme. Eleverne har igennem kendskab til avantgardekunst, tilfældighed og eksperimenter beskæftiget sig med at lave collage (digital/analog), maleri og ready made og set denne form for kunst i forhold til samtidskunsten.
Analytisk er der arbejdet med betydningsanalysen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kunst og hverdagen

I forløbet om kunst og hverdagen har eleverne beskæftiget sig med emnet ud fra en diskussion om, hvad der kendetegner kunsten på museerne og hverdagen uden for museet samt hvor kunstneren finder motiver henne til kunsten?

Eleverne har analyseret forskellige former for interiørmaleri, før de selv har udarbejdet et interiørmaleri af deres eget værelse. Som afsluttende miniprojekt har eleverne udarbejdet et selvstændigt projekt ud fra titlen Kunst og hverdagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Selvportrættet

I forløbet er eleverne blevet introduceret til fagbegreber til beskrivelse af portrætter samt portrætgenrens opståen. Analytisk har eleverne arbejdet med formalanalyse af forskellige former for portrætter.

Praktisk har eleverne lavet et realistisk selvportræt som tegning og et malerisk abstrakt selvportræt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer