Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Per Bhutho
|
Hold
|
2024 mu/1ckmy mu (1ckmy mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Grundforløb 2024 - rytme
Indhold og fokus
Grundforløbet har haft fokus på rytmer.
Introsange: Rosborgsangen, Rosborg Blues, Sensommervise, De første kærester på månen, Hurtige hænder, Giv os lyset tilbage, Tag med ud og fisk, jeg vil la lyset brænde, Jeg tager imod
Sammenspil:
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Joan Osborne: One of us
Grundteori:
Grønager, Johannes: "Nøglen til musikken", Systime 2001, s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.
Helge Baun Sørensen: "Jeres sange er så kantede" fra Finn Graversen: "Musikkens har ordet" , Gads forlag 1993
Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
lidt om reggae
Klassisk musik perspektiv:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold:
Uddrag fra Haydns ansættelseskontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger (Finn Graversen red: Musikken har ordet, Gad 1993 s 78-79 i uddrag),
Uddrag af Beethoven kontrakt (Orla Vinther: Musikhistorien 5: Wienerklassik, Folkeskolens Musiklærerforening, 2002, s 67)
Symfoniorkestrets instrumenter fra www.aarhussymfoni.dk
SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves
Ca. 20 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Instrumenter, Blues og noder.
Indhold og fokus
I forløbet introduceres du til nodesystemet samt harmonik og får træning i elementær spilleteknikker på bas, trommer, guitar og klaver.
Der arbejdes basal node kendskab, tonenavne samt skala - dur, mol, blues og mol samt dur pentatone skalaer. Dette sker via nodespil, digitale øvelser på musikipedia samt små skriftlige øvelser.
I den integrede sammenspilsdel afprøver vi 4-chord-songstructure sange, eksemplificeret ved den australske gruppe Axis of Awesome. Vi spiller bluessangen I got "My Mojo Working".
Genresnak: en undersøgelse af hvad er blues, dette understøttedes gennem tre audiovisuelle interviews af kendte bluesartister: Howlin´ Wolf, Muddy Waters og Clarence Gatemouth. De tre interviews bud på bluesmusikkens betydning og genrekarakteriska blev efterfulgt af en auditiv analyse og lytning af tre indspilninger af nummeret I Got My Mojo Workning henholdsvis Muddy Waters version, Clarence Gatenmouth version samt Claptons version. Ligheder og forskelligheder blev diskuteret.
Koncert med MGK
Afslutningsvis analyse af "Heart of Gold" med fokus på form, struktur, harmonik, skala og melodi.
Materiale
Johannes Grønager, C-nøgle 7-12 (Systime)
https://www.youtube.com/watch?v=y4zdDXPYo0I (Coldplay - Viva La Vida)
Akkordsekvens: I-V-Vm-IV (G-D-Em-C)
https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/eagle-eye-cherry/save-tonight-chords-14172
(Eagle-Eye Cherry - Save Tonight (Chords)) Ex. I-bVI-bVII-III (Am-F-C-G)
Kompendium til blues-genren indeholdende node til "I Got My Mojo Workning", akkordgreb, bluesskalaer samt en kortfattet intro til blues. https://drive.google.com/file/d/1BWWrSTCfq7vxfbiteS0XP77wDnbQufP2/view?usp=drive_link
Tre audiovisuelle interviews af kendte bluesartister: Howlin´ Wolf, Muddy Waters og Clarence Gatemouth.
https://www.youtube.com/watch?v=-yX7PkalhZE (Howlin Wolf Talks About The Blues 1966)
https://www.youtube.com/watch?v=qTDfhWTA29I (Muddy Water 1977)
https://www.youtube.com/watch?v=7d8GFPiM9rs (Clarence Gatemouth 2002)
Tre indspilninger af nummeret I Got My Mojo Workning henholdsvis Muddy Waters version, Clarence Gatenmouth version samt Claptons version.
https://www.youtube.com/watch?v=8hEYwk0bypY (Muddy Water 1966)
https://www.youtube.com/watch?v=nLsO7Ld0oW8 (Gatemouth 2004)
https://www.youtube.com/watch?v=2Zssj3EM56c (Clapton 2013)
Opsamlende video om Blues:
https://www.youtube.com/watch?v=HYy-6ltraVQ&t=1s (Is Blues The Mother of All Modern Music?"
Afslutningsvis analyse af "Heart of Gold" med fokus på form, struktur, harmonik, skala og melodi.
Derudover introduktion til hjælpeværktøjet
Transpose pitch og tempo skiftapp. til webbrowser.
5 sider excl. noder samt dertil diverse videoer skønsmæssigt sat til 10 sider i alt 15 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Den gode melodi
Indhold og fokus
Forløbet er Introduktion til melodisk analyse med udgangspunkt i en række primært amerikanske folkesange.
Der er arbejdet med følgende forhold:
Taktart og tonalitet
Melodisk form
Tonemateriale - underliggende skala
Ambitus
Akkordegne og akkordfremmede toner
Motiver
Melodisk bevægelse
Cyklisk og lineær melodik og rytmik
Der er udarbejdet særskilt materiale til eleverne
Materiale
Der er foretaget melodisk og harmonisk analyse af følgende sange:
Noboby Knows The Trouble I See
Go Tell It On The Mountains
Come and Go With Me
Old McDonnald
Auld Lang Syne
Nearer, My God, To Thee
Old Folks At Home
Melodisk, harmonisk og formanalyse af sangen "Heart Of Gold" samt "Bridge over Trouble Water" mhp. på anvendelse af det pentatone.
Film:
Udviklingslinjer i melodiens historie er gennemgået via filmen How Music Works with Howard Goodall - 01 - Melody (Full Show), som giver en kronologisk gennemgang af melodiens udvikling fra renæssance til moderne tid. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=xw9eef99aSI&list=PL8dVRKL8sTr8ioQbwtUEkb72U-0gBcOUF&t=1s
Sangene er ligeledes forsøgt spillet på de sorte tangenter, for opbyggelse af en forståelse af trintal.
Estimeret 15 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Sammenspil og teori
Der arbejdes med simple ostinat baserede HITs:
Hit the Road Jack
Stand By Me
Fever
Dertil er der intensiv undervisning og opsamling på musikteori herunder skala, akkorder, tonenavne, noder, melodisk analyse og blues genrekarakteristika.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Beatles
Indhold og fokus
Som introduktion er klassen præsenteret for lange linjer i musikhistorien en række punktnedslag hvor forskellige genre, bands og solister præsenteres med det mål for øjet, at skabe et musikhistorisk overblik eller snarere indblik i mulige emnevalg.
Holdets valg blev Beatles med fokus på Abbey Road udgivelsen.
Der er arbejdet intensivt med numrene:
"Drive My Car" fra Albummet Rubber Soul 1965
"Come Together" fra Albummet Abbey Road - 1969
"You Never Give Me Your Money" fra Abbey Road - 1969
"Golden Slumbers og Carry That Weight" 1969 (ikke gennemanalyset - her er primært arbejdet med harmonik og form)
Der er arbejdet med baggrundshistorie, instrumentering, tid og rum, kommenteret formskema, Groove analyse, Melodik, og harmonik samt hook-break og Gimmick.
Som opsamling på Abbey Road albummet er der arbejdet med "The Long One" (B-siden som en samlet komposition med formstrukturelle træk, der er knyttet til den klassiske ABA form)
Dette er sket med udgangspunkt i en Youtube-video om "The Long One".
Materiale
Nodemateriale er nedskrevet partitur af sangene, "Drive My Car", "Come Together", "You Never Give Me Your Money", "Golden Slumbers" og "Carry That Weight" fra samlingen "The Beatles Complete Scores", forlaget Hal Leonard
Supplerende litteratur:
Ian McDonald: Revolution i hovedet, forlaget Klim 2000
følgende sider er læst: Side 329-34 om sangene: You Never Give Me You My Money, Golden Slumbers, Carry That Weight. Side 336-338 Come Together.
Artiklerne omhandler kort værkernes tilblivelses historie samt tilføje interessante musikalske perspektiver.
PDF-dokument udarbejdet af Per Bhutho om Abbey Roads cover.
Som opsamling på Abbey Road albummet er der arbejdet med "The Long One" https://www.youtube.com/watch?v=3xEMqapKINw (The Abbey Road medley EXPLAINED)
Musikhistorisk baggrundsmateriale filmen "1964" om Beatles turne til USA.
Teoretisk kompendium om harmonik, her anvendt Jakob Jensens harmonikkompendium, følgende sider er berørt 1-12, 18, 19.
Antal sider inkl. video estimeret til 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Sammenspil til Eksamen
Eksamen - sammenspil
Holdet blev inddelt i to grupper og valgte følgende sange:
"København" af Ulige numre
Maya Cecilie Kvolsbæk Damkjær, Vokal
Emilie Rahbek Bigum Hansen, Vokal og leadsynth
Regnar Knudsen, Klaver
Simon Tranekjer Harboe, Synthesizer
Sebastian Fischer Bielefeldt, Elbas
Aske Flindt Boldreel, trommer
"All You Need Is Love" Beatles
Valdemar Vestergaard Magni, Klarinet
Maja Schmidt, Tværfløjte
Anne Mathilde Nissen, Sang
Tilde Fogh Skovlyst, Sang
Damir Jelacic, Synthesizer - strings.
Anton K. Torndahl, Klaver.
Silje. Foged. Lindahl, vokal.
Valdemar Christian Lauritzen, elklaver (Rhodes)
William Emil Jensen, Cello
Aske Krogh Krintel, Trommer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482743664",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482743664",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482743664"
}