Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Jacob Lönneker
|
Hold
|
2024 me/1cm me (1cm me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Præsentation af faget og træning i analyse, produktion og terminologi.
De teoretiske begreber øves i form af mobiløvelser.
Kernestof:
Teori og terminologi præsenteres via Rosborgs egen hjemmeside:
https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/mediefag-rosborg/startside?authuser=3
Granild, Dorte og Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. s. 14-44
Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang ca. 45 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Introduktion og dokumentar
Præsentation af faget i studieretningen samt træning i produktion.
De teoretiske begreber øves i form af mobiløvelser.
Kernestof:
Teori og terminologi præsenteres via Rosborgs egen hjemmeside:
https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/mediefag-rosborg/startside?authuser=3
Granild, Dorte og Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. s. 14-44
Holdet arbejder derudover med dokumentar som genre.
Kontekstarbejde:
Fakta & Fiktion og blandingsformer, streamingtjenester
Materiale anvendt i forløbet:
Granild, Dorte & Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. S. 15-44.
Lundtofte, Thomas Enemark. "True Crime: Forbrydelse, fortælling og dom", s. 1-14. I 16:9, 29. august, 2016. http://www.16-9.dk/2016/08/true-crime/
Citater brugt under forløbet:
Andrew Jarecki: "The Jinx", S01E01, HBO, 2015.
Andrew Jarecki: (fra) "The Jinx", S01E02, HBO, 2015.
Lars Engels: (fra) "Historier fra en politistation". Afsnit 2: "Pigen med minkpelsen". DR, 2001.
Lars Engels: (fra) "Piger i Vestre Fængsel". DR, Afsnit 1, 1996.
Morten Spiegelhauer: (fra) "Operation X", 6. sæson, episode 3: "Pels på vrangen", TV2, 2009.
Morten Spiegelhauer: (fra) "Operation X", 5. sæson, episode 3: "De falske åndemanere", TV2, 2008.
Poul-Erik Heilbuth: (fra) "Flugten fra Grønland". DR, 2006.
Ryan Murphy: "The People v. O. J. Simpson: American Crime Story", S01E01, FX, 2016.
Stig Andersen: (fra) "Skatteakrobaterne", DR, 2002.
Fra læreplanens §2.1
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Omfang ca. 45 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Pilotprojekt 🎥🎙
Holdet arbejder med filmproduktion. Der arbejdes med idéudvikling, storyboard, manus, optageteknikker og redigering samt valg af kommunikationssituation og distributionskanaler.
Materiale:
"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html
"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.
"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html
Omfang ca. 55 sider
Fra læreplanens §2.1
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
4
|
Kriminalfilm I
FORLØBET DELES I TO PGA PLACERINGEN AF EKSAMENSPRODUKTIONEN
Materiale:
Agger, Gunhild. "Thrillerens Kunst: Forbrydelsen I-III" i 16:9, nr. 48, november, 2012, s. 8. Online: <http://www.16-9.dk/2012-11/side08_feature1.htm>
"Chinatown". I Thomsen, Christian Braad. "Drømmefilm". Gyldendal, 2006, s. 311-314.
"Kriminalfilm". I Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 36-41.
Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 4-12.
Omfang ca. 25 sider
Film/serier set i forløbet:
Hanson, Curtis. "L.A. Confidential", Warner Bros., USA, 1997, 138 min.
Larsen, Birger. "Forbrydelsen" - 1. sæson, 1. afsnit, Danmarks Radio, Danmark, 2007, 54 min.
Polanski, Roman. "Chinatown", Paramount, USA, 1974, 130 min.
Fra læreplanens §2.1
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion 🎬 🎥
Holdet arbejder med filmproduktion. Der arbejdes med idéudvikling, storyboard, manus, optageteknikker og redigering samt valg af kommunikationssituation og distributionskanaler.
Materiale:
"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html
"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.
"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html
Omfang ca. 55 sider
Fra læreplanens §2.1
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kriminalfilm II
FORLØBET DELES I TO PGA PLACERINGEN AF EKSAMENSPRODUKTIONEN
Materiale:
Agger, Gunhild. "Thrillerens Kunst: Forbrydelsen I-III" i 16:9, nr. 48, november, 2012, s. 8. Online: <http://www.16-9.dk/2012-11/side08_feature1.htm>
"Chinatown". I Thomsen, Christian Braad. "Drømmefilm". Gyldendal, 2006, s. 311-314.
"Kriminalfilm". I Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 36-41.
Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 4-12.
Film/serier set i forløbet:
Hanson, Curtis. "L.A. Confidential", Warner Bros., USA, 1997, 138 min.
Larsen, Birger. "Forbrydelsen" - 1. sæson, 1. afsnit, Danmarks Radio, Danmark, 2007, 54 min.
Polanski, Roman. "Chinatown", Paramount, USA, 1974, 130 min.
Omfang ca. 25 sider
Fra læreplanens §2.1
Eleverne skal kunne:
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482745983",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482745983",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482745983"
}