Holdet 2024 me/1cm me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Rosborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Jacob Lönneker
Hold 2024 me/1cm me (1cm me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Introduktion og dokumentar
Titel 3 Pilotprojekt 🎥🎙
Titel 4 Kriminalfilm I
Titel 5 Eksamensproduktion 🎬 🎥
Titel 6 Kriminalfilm II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

Præsentation af faget og træning i analyse, produktion og terminologi.

De teoretiske begreber øves i form af mobiløvelser.

Kernestof:

Teori og terminologi præsenteres via Rosborgs egen hjemmeside:

https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/mediefag-rosborg/startside?authuser=3

Granild, Dorte og Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. s. 14-44

Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Omfang ca. 45 sider
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Introduktion og dokumentar

Præsentation af faget i studieretningen samt træning i produktion.

De teoretiske begreber øves i form af mobiløvelser.

Kernestof:

Teori og terminologi præsenteres via Rosborgs egen hjemmeside:

https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/mediefag-rosborg/startside?authuser=3

Granild, Dorte og Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. s. 14-44

Holdet arbejder derudover med dokumentar som genre.

Kontekstarbejde:
Fakta & Fiktion og blandingsformer, streamingtjenester

Materiale anvendt i forløbet:

Granild, Dorte & Mette Wolfhagen. "Dox - forløb i medier". L&R Uddannelse, 2016. S. 15-44.

Lundtofte, Thomas Enemark. "True Crime: Forbrydelse, fortælling og dom", s. 1-14. I 16:9, 29. august, 2016. http://www.16-9.dk/2016/08/true-crime/


Citater brugt under forløbet:

Andrew Jarecki: "The Jinx", S01E01, HBO, 2015.

Andrew Jarecki: (fra) "The Jinx", S01E02, HBO, 2015.

Lars Engels: (fra) "Historier fra en politistation". Afsnit 2: "Pigen med minkpelsen". DR, 2001.

Lars Engels: (fra) "Piger i Vestre Fængsel". DR, Afsnit 1, 1996.

Morten Spiegelhauer: (fra) "Operation X", 6. sæson, episode 3: "Pels på vrangen", TV2, 2009.

Morten Spiegelhauer: (fra) "Operation X", 5. sæson, episode 3: "De falske åndemanere", TV2, 2008.

Poul-Erik Heilbuth: (fra) "Flugten fra Grønland". DR, 2006.

Ryan Murphy: "The People v. O. J. Simpson: American Crime Story", S01E01, FX, 2016.

Stig Andersen: (fra) "Skatteakrobaterne", DR, 2002.


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.

Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Omfang ca. 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Pilotprojekt 🎥🎙

Holdet arbejder med filmproduktion. Der arbejdes med idéudvikling, storyboard, manus, optageteknikker og redigering samt valg af kommunikationssituation og distributionskanaler.

Materiale:

"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html

"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.

"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html

Omfang ca. 55 sider

Fra læreplanens §2.1
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 4 Kriminalfilm I

FORLØBET DELES I TO PGA PLACERINGEN AF EKSAMENSPRODUKTIONEN


Materiale:

Agger, Gunhild. "Thrillerens Kunst: Forbrydelsen I-III" i 16:9, nr. 48, november, 2012, s. 8. Online: <http://www.16-9.dk/2012-11/side08_feature1.htm>

"Chinatown". I Thomsen, Christian Braad. "Drømmefilm". Gyldendal, 2006, s. 311-314.

"Kriminalfilm". I Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 36-41.

Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 4-12.


Omfang ca. 25 sider


Film/serier set i forløbet:

Hanson, Curtis. "L.A. Confidential", Warner Bros., USA, 1997, 138 min.

Larsen, Birger. "Forbrydelsen" - 1. sæson, 1. afsnit, Danmarks Radio, Danmark, 2007, 54 min.

Polanski, Roman. "Chinatown", Paramount, USA, 1974, 130 min.


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.

Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Eksamensproduktion 🎬 🎥

Holdet arbejder med filmproduktion. Der arbejdes med idéudvikling, storyboard, manus, optageteknikker og redigering samt valg af kommunikationssituation og distributionskanaler.

Materiale:

"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html

"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.

"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html

Omfang ca. 55 sider

Fra læreplanens §2.1
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 6 Kriminalfilm II

FORLØBET DELES I TO PGA PLACERINGEN AF EKSAMENSPRODUKTIONEN


Materiale:

Agger, Gunhild. "Thrillerens Kunst: Forbrydelsen I-III" i 16:9, nr. 48, november, 2012, s. 8. Online: <http://www.16-9.dk/2012-11/side08_feature1.htm>

"Chinatown". I Thomsen, Christian Braad. "Drømmefilm". Gyldendal, 2006, s. 311-314.

"Kriminalfilm". I Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 36-41.

Redvall, Eva Novrup. "Filmgenrer". Skoletjenesten FILM-X og Center for Børne- og Ungdomsfilm, Det Danske Filminstitut, 2006, s. 4-12.



Film/serier set i forløbet:

Hanson, Curtis. "L.A. Confidential", Warner Bros., USA, 1997, 138 min.

Larsen, Birger. "Forbrydelsen" - 1. sæson, 1. afsnit, Danmarks Radio, Danmark, 2007, 54 min.

Polanski, Roman. "Chinatown", Paramount, USA, 1974, 130 min.


Omfang ca. 25 sider


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.

Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde