Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Rosborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Per Bhutho
|
Hold
|
2024 mu/1avz mu (1avz mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb 2024 - rytme
Grundforløbet har haft fokus på rytmer.
Sang og sammenspil:
Introsange:
"Rosborg Blues", "Rosborg-sangen", TV2: "De første kærester på månen", Sensommervise, Ray-dee-ohh: "Jeg vil la' lyset brænde", Minds of 99: "Hurtige hænder", Thomas Helmig. "Jeg ta'r imod"
Bob Marley: "I Shot The sheriff"
Michael Jackson: "Working Day and Night" (rotation)
Grundteori:
Grønager: "Nøglen til musikken", s. 72-73, 75-79 (om puls, tempo, taktart, underdeling, nodeværdier, bindebuer, punktering, optakt og betoning) og lidt fra musikipedia om det samme.
Helge Baun Sørensen: "Jeres sange er så kantede" fra Finn Graversen: "Musikkens har ordet" , Gads forlag 1993
Øvelse i groove-analyse:
Michael Jackson: "Working Day and Night"
Bob Marley: "I Shot the Sheriff"
Iron Maiden: The Trooper"
Klassisk musik:
Mozart: "Confutatis" (fra Requiem) med fokus på ostinat, sammenhæng mellem rytmik og tekst, polyfoni, homofoni.
Baggrundstekst om Mozarts Requiem
Tekster om komponistens ansættelsesforhold (uddrag fra Haydns ansættelseskonrakt, uddrag af Beethoven kontrakt samt et brev fra Beethoven til en forlægger).
Symfoniorkestrets instrumenter
SDS:
Trommerytmer - standard rock-rytme
Stomp-øvelse: Lav jeres egne grooves
Ca. 40 sider inkl. noder
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Instrumenter, Blues og noder.
Introduktion til nodesystemet, træning i elementær spilleteknikker på bas, trommer, guitar og klaver.
Basal node kendskab, tonenavne samt skala - dur, mol, blues og mol samt dur pentatone skalaer.
Sammenspilsøvelse med 4-chord-songstructure sange. Eksempler fremvis med den australske gruppe Axis of Awesome.
https://www.youtube.com/watch?v=y4zdDXPYo0I (Coldplay - Viva La Vida)
Akkordsekvens: I-V-Vm-IV (G-D-Em-C)
https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/eagle-eye-cherry/save-tonight-chords-14172
(Eagle-Eye Cherry - Save Tonight (Chords)) Ex. I-bVI-bVII-III (Am-F-C-G)
Introduktion til blues-genren samt sammenspilsøvelse af "I Got My Mojo Workning"
Spillet med små smagsprøver solo elementer.
Genresnak undersøgelse af hvad er blues, dette understøttedes gennem tre audiovisuelle interviews af kendte bluesartister: Howlin´ Wolf, Muddy Waters og Clarence Gatemouth. De tre interviews bud på bluesmusikkens betydning og genrekarakteriska blev efterfulgt af en auditiv analyse og lytning af tre indspilninger af nummeret I Got My Mojo Workning henholdsvis Muddy Waters version, Clarence Gatenmouth version samt Claptons version. Ligheder og forskelligheder blev diskuteret.
https://www.youtube.com/watch?v=-yX7PkalhZE (Howlin Wolf Talks About The Blues 1966)
https://www.youtube.com/watch?v=qTDfhWTA29I (Muddy Water 1977)
https://www.youtube.com/watch?v=7d8GFPiM9rs (Clarence Gatemouth 2002)
I Got my Mojo Workning tre versioner:
https://www.youtube.com/watch?v=8hEYwk0bypY (Muddy Water 1966)
https://www.youtube.com/watch?v=nLsO7Ld0oW8 (Gatemouth 2004)
https://www.youtube.com/watch?v=2Zssj3EM56c (Clapton 2013)
Opsamlende video om Blues:
https://www.youtube.com/watch?v=HYy-6ltraVQ&t=1s (Is Blues The Mother of All Modern Music?"
Aflsutningsvis analyse af "Hert of Gold" med fokus på form, struktur, harmonik, skala og melodi.
Derudover introduktion til hjælpeværktøjet
Transpose pitch og tempo skiftapp. til webbrowser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Den gode melodi
Forløbet er Introduktion til melodisk analyse med udgangspunkt i en række primært amerikanske folkesange.
Der er arbejdet med følgende forhold:
Taktart og tonalitet
Melodisk form
Tonemateriale - underliggende skala
Ambitus
Akkordegne og akkordfremmede toner
Motiver
Melodisk bevægelse
Cyklisk og lineær melodikRytmik
Der er udarbejdet særskilt materiale til eleverne
Der er foretaget melodisk og harmonisk analyse af følgende sange:
Noboby Knows The Trouble I See
Go Tell It On The Mountains
Come and Go With Me
Old McDonnald
Auld Lang Syne
Nearer, My God, To Thee
Old Folks At Home
Melodisk, harmonisk og formanalyse af sangen "Heart Of Gold" samt "Bridge over Trouble Water" mhp. på anvendelse af det pentatone.
Film:
Udviklingslinjer i melodiens historie er gennemgået via filmen How Music Works with Howard Goodall - 01 - Melody (Full Show), som giver en kronologisk gennemgang af melodiens udvikling fra renæssance til moderne tid. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=xw9eef99aSI&list=PL8dVRKL8sTr8ioQbwtUEkb72U-0gBcOUF&t=1s
Sangene er ligeledes forsøgt spillet på de sorte tagenter, for opbyggelse af en forståelse af trintal.
Estimeret 15 ns.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Sammenspil
Sammenspils øvelse.
I dette forløb gives eleverne sange der har større sværhedsgrad i fht. tidligere, eleverne præsenteres fx. dermed for andre rytmestrukturer og akkordudvidelser samt klangarbejde.
One - U2
Fire - Bruce Springsteen
Mercy - Duffy
10.000 Nights Of Thunder - Alphabeat
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Queen - særligt studeret emne
Som introduktion er klassen præsenteret for lange linjer i musikhistorien en række punktnedslag hvor forskellige genre, bands og solister præsenteres med det mål for øjet at skabe et musikhistorisk overblik eller snarere indblik i mulige emnevalg.
Valget blev Queen.
Der er arbejdet intensivt med numrene:
"Keep Your Self Alive" 1973
"Seven Seas Of Rhye" 1973
"Bohemian Rhapsody" 1975
"I Want To Break Free" 1985
Der er arbejdet med baggrundshistorie, instrumentering, tid og rum, kommenteret formskema, Groove analyse, Melodik, og harmonik samt hook-break og Gimmick.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamenssammenspil
Der er arbejdet intensivt med sammenspil, groove, klang, formstruktur og udvikling noget om solo spil. De tre numre der er arbejdet med er:
Gruppe 1: Under din sne
Albert
William
Kavin
Magnus
Mads S
Malou
Noah
Mathilde
Gruppe 2: I want To Break Free
Leo
Josefine
Mads B
Rasmus
Vilhelm
Freya
Marie
Gruppe 3 aphaca: Smelter under månen
Elvira
Elias
Nikolaj
Thilde
Mia
Valdemar
Daniel
Forløbet afsluttes med en forårs koncert onsdag den 7/5-2025
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161258092",
"T": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161258092",
"H": "/lectio/204/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69161258092"
}